Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hastighet som indikasjon på form

Hastighet som indikasjon på form #919340 14/04/2010 11:18
S
stevie Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Vet man ikke skal se på kun hastighet. Men i mitt tilfelle så var snitthastigheten min ifjor på en 12-13 mils lang tur (landeveisykkel)ca. 31 km/t. Terrenget hadde en bratt stigning på ca. 300 m. Ellers var terrenget litt kupert, men ellers flatt. Syklet alene.

Kan jeg tolke noe ut av denne snitthastigheten?

Har ikke deltatt i ritt ennå, men leser om hastigheter i ritt på eksempelvis 40 km/t.

Vet jo at snitthastigheten vil være en god del høyere ved syklng i gruppe. Hvilken snitthastighet kan jeg anta å kunne være med på ved sykling i en større gruppe - kan jeg plusse på 10 mk/t kontra sykling alene?

Re: Hastighet som indikasjon på form [Re: stevie] #919347 14/04/2010 11:23
Cesc Offline
Entusiast
Entusiast
hei Stevie.
Hvor hardt kjørte du på denne turen, var det alt du hadde? Og hvordan var vindforholda?

Er uansett vanskelig å sammenlikne. Det er en stor fordel å ligge i felt. Men du må ligge i riktig felt, du må plassere deg i feltet. Du skal bidra i front.. yes

Re: Hastighet som indikasjon på form [Re: Cesc] #919361 14/04/2010 11:35
S
stevie Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Hei Cesc og takk for svar!

Kjørte jevnt i ca. 4 timer. Vindforholdene var fine. Lite motvind.

Men dette var et eksempel. Hvis jeg kjører en mer tempopreget tur på ca. 1-1,5 t, så ligger jeg typisk på ca. 34-35 km/t.

Det jeg lurer på er om noen har en formening om hvor stor hastighet jeg kan anslå å kunne være med på i et felt hvor jeg selv er med på kjøringa? Vil jo anta at bytte på kjøring i front mot været vil heve snitthastigheten en god del, kontra konstant kjøring alene mot været.

Re: Hastighet som indikasjon på form [Re: stevie] #919388 14/04/2010 11:53
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Hei!

31 kmt på en 4 timerstur høres slitsomt ut ICON_WINK

Det er nok mye enklere å kjøre billig når man ligger i et felt og derfor holde en høyere snittfart. Avhengig av profil, vær, dagsform, osv... så er det vanskelig å si om det er vanskeligere å holde følge om hastigheten er 30, 35 eller 40 kmt.

Ikke undervurder erfaring og rutine fra ritt! Det kan være veldig stressende å komme som førstereisgutt og det er mye å lære seg bortsett fra det å holde en høy snittfart.

Re: Hastighet som indikasjon på form [Re: Brusdalen] #919420 14/04/2010 12:19
Cesc Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg råtipper at du Stevie kan holde et felt med gjennomsnittshastighet opp til 40 km/t ja. Høres ut som du er sterk ICON_SMILE

Kanskje trenger du litt erfaring først. Det er mer ujevn belastning på muskelaturen å kjøre felt. Hiv deg på et ritt og prøv. Les deg da opp på tips om å kjøre ritt. Sett deg godt inn i ruta. Spesielt viktig å sitte langt foran der det blir kjørt fort, slik at du ikke havner i en svakere gruppe enn du er god for.

Re: Hastighet som indikasjon på form [Re: Brusdalen] #919426 14/04/2010 12:22
Z
zubeldiA Offline
Medlem
Medlem
Z
Det kan nok fort være at du får deg et fartssjokk første gangen du deltar i ritt.. En ting er at det holdes stor og jevn fart på flatene, men i oppvover bakker går det enda "fortere", altså ikke større fart enn på flatene, men fart i forhold til terrenget går ofte i været, da de best trente vil kvitte seg med de som ikke er fult så godt trente. Og ved svinger ala 90 grader, så vil feltet bli som et trekkspill, og om du sitter langt bak vil du måtte ned i fart i svingen, for så å måtte spurte ut av svingen.

Du vil kunne sykle mye fortere på et ritt enn ved trening alene.

Men for min egen del trengte jeg å delta i 3-4 ritt, for å føle på farten, hvordan ting foregår på ritt, i felt osv.

Mitt første ritt så ble jeg hektet av etter 10 km av 90 km.. altså en veldig tung start. Men det tok ikke motet fra meg.

I mitt fjerde ritt, og etter mye trening, så satt jeg med helt inn til finalen på et ritt på 90km.. hadde en avtale med en klubbkamerat om å støte litt før slutten. Etter flere støt siste 10 km av oss, og av andre, var feltet igjen samlet når 1-2 km sto igjen.. han støtet mens jeg satt blant de 3-4 fremste.. vi tok han aldri igjen, og jeg fikk selv en 10-15 plass av 70-80 stk.

Nå etter som du har følt på nivået, er alt mye enklere.. for du vet hva du går til.

Men man får som regel alltid fartssjokk i første rittet på året. Da det er vanskelig å trene mye på å holde den samme fart på trening som i ritt, med mindre du ofte sykler i med mange andre og kjører lagtempo.

Etter et ritt får du en veldig fin boost.. og ikke minst et hav av motivasjon ICON_SMILE

Re: Hastighet som indikasjon på form [Re: Cesc] #919430 14/04/2010 12:26
Z
zubeldiA Offline
Medlem
Medlem
Z
Som Cesc nevner.

Det er veldig ujevn belastning. Du kan gå fra å kjøre opp mot makspuls første 10 min, før det roer seg litt.. til en spurt i en bakke, spurt ut av en sving osv.. Det er alltid en fordel å sitte langt fremme, men dette krever at du har formen og motet til å gjøre det. Og sitter du feil, litt for langt bak, og det kjøres hardt, og feltet splitter seg opp, kan du ende opp med å miste et felt du hadde vært sterk nok til å sitte i, om du hadde vært der.. og det er da også ofte for hardt å kjøre seg opp igjen uten å stivne fullstendig.

Re: Hastighet som indikasjon på form [Re: zubeldiA] #919809 14/04/2010 21:19
S
stevie Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Takker for innspill ICON_SMILE

Re: Hastighet som indikasjon på form [Re: stevie] #919820 14/04/2010 21:44
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Hvis du kjører over 30 i snitt alene på en firetimerstur i lav sone 1 ( som jo er ideelt langturtempo) så henger du glatt med et norgescupfelt. Fortere enn hva jeg kjører på langtur hvertfall.

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Hastighet som indikasjon på form [Re: stevie] #919859 15/04/2010 05:37
S
særp Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: stevie
Hei Cesc og takk for svar!

Kjørte jevnt i ca. 4 timer. Vindforholdene var fine. Lite motvind.

Men dette var et eksempel. Hvis jeg kjører en mer tempopreget tur på ca. 1-1,5 t, så ligger jeg typisk på ca. 34-35 km/t.

Det jeg lurer på er om noen har en formening om hvor stor hastighet jeg kan anslå å kunne være med på i et felt hvor jeg selv er med på kjøringa? Vil jo anta at bytte på kjøring i front mot været vil heve snitthastigheten en god del, kontra konstant kjøring alene mot været.

Hvilken sone ligger du i når du kjører disse turene...

Redigert av særp; 15/04/2010 05:38.

Det er viljen det står på,Ikke kroppen.

Re: Hastighet som indikasjon på form [Re: særp] #920130 15/04/2010 11:42
S
stevie Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Tror den anaerobe terskelen min er ganske høy. Føler ihvertfall jeg kan kjøre rimelig lenge på godt over 80% av maks før jeg merker noe til syre. Likevel, så er dette noe jeg ikke har vært altfor bevisst på. Har en anelse, etterhvert som kunnskapen min har økt, at jeg muligens de siste årene har trent for lite mengde med lav intensitet.

På disse turene ligger jeg vel opp i mot 80% av maks. Ned mot sone 2 underveis i turen, tror jeg.

En ting jeg aldri har trent er innenfor sone 1. Jeg har alltid trodd at man skal bli litt andpusten og svett dersom trening skal gi resultater. Trener du kun innenfor denne sonen på langturer?

Har nok en del å hente her, og tror jeg skjønner hvorfor du spør!?

Redigert av stevie; 15/04/2010 13:04.

Moderator  support, Valentino