Det kan nok fort være at du får deg et fartssjokk første gangen du deltar i ritt.. En ting er at det holdes stor og jevn fart på flatene, men i oppvover bakker går det enda "fortere", altså ikke større fart enn på flatene, men fart i forhold til terrenget går ofte i været, da de best trente vil kvitte seg med de som ikke er fult så godt trente. Og ved svinger ala 90 grader, så vil feltet bli som et trekkspill, og om du sitter langt bak vil du måtte ned i fart i svingen, for så å måtte spurte ut av svingen.
Du vil kunne sykle mye fortere på et ritt enn ved trening alene.
Men for min egen del trengte jeg å delta i 3-4 ritt, for å føle på farten, hvordan ting foregår på ritt, i felt osv.
Mitt første ritt så ble jeg hektet av etter 10 km av 90 km.. altså en veldig tung start. Men det tok ikke motet fra meg.
I mitt fjerde ritt, og etter mye trening, så satt jeg med helt inn til finalen på et ritt på 90km.. hadde en avtale med en klubbkamerat om å støte litt før slutten. Etter flere støt siste 10 km av oss, og av andre, var feltet igjen samlet når 1-2 km sto igjen.. han støtet mens jeg satt blant de 3-4 fremste.. vi tok han aldri igjen, og jeg fikk selv en 10-15 plass av 70-80 stk.
Nå etter som du har følt på nivået, er alt mye enklere.. for du vet hva du går til.
Men man får som regel alltid fartssjokk i første rittet på året. Da det er vanskelig å trene mye på å holde den samme fart på trening som i ritt, med mindre du ofte sykler i med mange andre og kjører lagtempo.
Etter et ritt får du en veldig fin boost.. og ikke minst et hav av motivasjon