Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Riktig intervall trening?

Riktig intervall trening? #919136 14/04/2010 06:24
K
kjellsy Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
K
Hvilken form for intervall kjøring gir best resultat thinking.

Hadde ifjor en god del lang intervalløkter på 3-4 x 12 - 15 min(3 - 5 min hvile), følte at dette gav godt trøkk i beina på flater og når andre begynte å legge in hånklet. Men meningene er svært ulike på dette.

Har fått mange inspill på at det kan være bedre å kjøre kortere og fler intervaller eks 5-6 x 5-6 min(2 min hvile)

Noen gode tips.

Hva med pyramide intervaller, har dette noe for seg? kokos

mvh
kjell.sy
--------------------------
Rides hard and fast, so the suffering will end faster!
But in the woods and up in the mountain's I slow down,
so I can enjoy the ride ! :-)

TREK Superfly FS 9
Re: Riktig intervall trening? [Re: kjellsy] #919210 14/04/2010 08:02
TFN Offline
Entusiast
Entusiast
Svaret er ja til alt sammen, men det er vanskelig å svare kort. Det finnes mange artikler om dette (treningsmagasinet, alle tidsskriftene osv) og bøker (har 5-6 liggende).

De fleste treningsopplegg anbefaler at du varierer intervallene. Det vil si mange korte, få lange, pyramide og alle andre varianter du kan tenke deg.

Dessuten anbefales det å variere antallet intervaller per uke og dessuten er det noe som heter periodisering. Det siste har å gjøre med å "bygge" formen mot sesongen og "spisse" den før konkurransene (om du driver med den slags).

Ikke minst er det viktig å passe på intensiteten. Flere og flere opplegg anbefaler å holde seg stort sett bare i sone 3 frem til du starter spissingen og deretter spe på med noe sone 4.

Kort, og sikkert upresis oppsummering: Start om høsten med ca 30 min total intervallvarighet (f.eks. 5x6, 3x10, 3-5-7-7-5-3 osv) og øk varigheten gradvis opp til ca 60 min i mars. Varier mellom 1-3 intervaller i uka etter modellen lett-medium-hard. Fra april, la én av intervalløktene være sone 4 (f.eks. 5x4 min). I tillegg skal du jo ha mye sone 1. Mest i perioden frem til april, så kan du tenke på å slippe opp litt. Varighet sone 1 må også variere fra uke til uke; minst i "hard" uke.

Dette er en hel vitenskap, og ikke lett å bli klok på. For oss amatører: Varier intervallene og pass på å ha rolige (sone 1) økter og harde økter. Lykke til og ha det moro.

- Tom
Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no
Re: Riktig intervall trening? [Re: TFN] #919215 14/04/2010 08:07
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Ha det gøy når du trener intervall, det er mitt tips. Intervall kan være gøy, f.eks en naturlig intervall i en eller annen favoritt-løype hvor du tråkker til alt du har i motbakkene, koser deg på flatene i kruse-tempo og finner flyten i utforkjøringene. Bedre og mere motiverende trening skal du lete lenge etter.

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Riktig intervall trening? [Re: tommygutt] #920644 16/04/2010 04:53
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Mye bra trening i å ha det gøy. Leste f.eks. Rune Høydal sin treningsmåte et drag på ca 45 min med høyere fart i bakker. Altså naturlig intervall med både sone 3 og litt sone 4.

Moderator  support