|
Oppgradere Focus Cayo
|
Oppgradere Focus Cayo
13/04/2010 18:28
|
MarkusK
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Hei
Første post, here goes nothing.
Gikk i fjor vår til innkjøp av en Focus Cayo, med en ambisjon om å bruke sykkelen som en del av min sommertrening (jeg kjører alpint). Kjøpet ble en stor suksess og etter mange mil over sommeren, kom ønsket om å konkurrere snikende. Jeg har nå løst lisens, blitt medlem i en klubb og jeg har planer om å sykle en del ritt, nå som norges-cup sesongen begynner.
Ønsker å oppgradere min kjære Cayo til en rittmaskin. Hva burde jeg oppgradere først? Regner med at jeg går til anskaffelse av et konkurranse-hjulsett. Easton EC90Aero er akkurat nå den heteste kandidaten. Etter hjulkjøp har jeg rundt 7000 kr til rådighet. Hva burde jeg oppgradere først?
Nåværende specliste: Frame 28" Focus Light UD Carbon Frame Fork Carbon racing fork with alloy stem Groupset Shimano Ultegra Ice Gear Ratio front: 50/ ; rear: 11-28 Handlebar FSA Vero Comp Road RD 320 Stem FSA, OS-150C, A-Head Saddle Fizik Aliante Delta Seat Post FSA SL-250 Brakes Shimano Ultegra Ice Brake Lever Ultegra Ice Wheels Mavic Aksium 622-15
|
|
|
Re: Oppgradere Focus Cayo
[Re: MarkusK]
13/04/2010 20:33
|
gare
More than words
|
More than words
Velkommen inn på forumet. Oppgradering er alltid moro, og man trenger jo ikke ha et aldeles nødvendig behov for å måtte oppgradere ... men, etter nytt hjulsett har du på sett og vis noe som ser veldig bra ut! OK, det er ikke noe Dura-Ace, ikke noe lettvektsbling eller annet som skaper ah`ing og oh`ing noe sted, men en god racer med den (Shimano)gruppen som gir absolutt mest bæng-får-de-bøkks når det kommer til kvalitet vs. vekt vs. slitestyrke vs. det meste.
Svaret mitt er altså ingenting ... og dette er sikkert ikke svaret du vil ha, så her kommer et annet svar:
For 7 lapper kan du f. eks. bytte til en lettere(og kanskje stivere)krank. Du kan blåse nesten alt på krank faktisk. Du kan bytte til lettvektsbremser(som vil veie mindre og nesten helt sikkert bremse dårligere). Du kan bytte styre/stem/sal/salpinne til noe lettere/kulere/blingere men det er ikke sikkert at du vil merke så veeeeldig mye til det, men du vil jo vite det og det er jo viktig i seg selv.
For 7 lapper går det selvsagt an å bytte en del på en racer og oppnå en vektreduksjon, jeg er ingen ekstrem ww, så jeg har ikke noen solid oversikt over hva delene dine i dag veier, men før du er over på tullenivåer hva vektredusjon angår bør du vel kanskje kunne redusere vekten på sykkelen din med mellom 4 og 700 gram avhengig av hva du velger, det er bare du som kan avgjøre om det er verdt det.
Alternativt kan du kjøre Dan sin metode som er å bruke de 7 000 på å dra på tur til Italia og sykle, sykle og sykle ennå litt til. det svaret du vul ha, så
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: gare]
14/04/2010 04:22
|
Erlend L
Veteran
|
Veteran
Svaret mitt er altså ingenting Hehe, dette er egentlig et veldig godt svar! Også så billig... Og husk at hvis du skal senke vekten på ekvipasjen din (dvs deg+sykkel), så er det nesten alltid billigst og enklest å redusere vekten på rytteren og ikke sykkelen. For meg er valget enkelt hvis alternativene er å bruke 7000,- på å få sykkelen 700g lettere eller å gå ned 0.7kg i vekt. Potensialet for ytterligere vektreduksjon er også veldig mye større på kroppen min enn på sykkelen min...
Tursyklist og hobbytriatlet.
|
|
|
[Re: Erlend L]
14/04/2010 05:21
|
Sykkel-Erik
Entusiast
|
Entusiast
Hvis du har tenkt å trene litt systematisk så kan du jo vurdere å investere de 7.000 (og bittelitt til) i en skikkelig sykkelcomputer med wattmåler? Avkastningen fra smartere trening (som watt kan hjelpe deg med) burde kunne veie opp for eventuelle aerodynamiske eller vektmessige fordeler pengene kan kjøpe deg... 
|
|
|
[Re: Erlend L]
14/04/2010 08:47
|
MarkusK
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Svaret mitt er altså ingenting Hehe, dette er egentlig et veldig godt svar! Også så billig... Og husk at hvis du skal senke vekten på ekvipasjen din (dvs deg+sykkel), så er det nesten alltid billigst og enklest å redusere vekten på rytteren og ikke sykkelen. Det stemmer jo forsåvidt 100%. Jeg har dog ikke tenkt å trene mindre, eller gå opp tilsvarende vekt jeg eventuellt kunne spart ved kjøp av nye deler. Som konkurransemenneske har jeg en "lei" tendens til å optimere på alle mulige punkter. Og med fare for å virke utrolig materialistisk, så gir nytt stæsj meg økt motivasjon til å stå på enda hardere. Jeg synes det er en helt særlig følelse å yte maksimalt, på utstyr som også yter maksimalt. Klisjeen om mann og maskin som smelter sammen.
|
|
|
[Re: Sykkel-Erik]
14/04/2010 08:53
|
MarkusK
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Har sett litt på watt-måler ja. Det virker utrolig interessant.
Har sett på litt forskjellige løsninger, som jeg ser det, er det vel powertap og SRM som er de mest kjente og brukte?
Ser for meg at SRM kanskje er den beste løsningen hvis jeg ønsker å bruke forskjellig hjulsett på samme sykkel?
|
|
|
14/04/2010 08:56
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Ikke all oppgradering handler om å senke vekt.
7000,- kan brukes på watt-måler eller bør brukes på Italiareise.
Anonym5
|
|
|
[Re: anonym5]
14/04/2010 09:09
|
GFX
Entusiast
|
Entusiast
Mange som har store forhåpninger til MetriGear sine Vectorpedaler, basert på Speedplay, som forhåpentligvis kommer til sommeren. Blir en løsning som gjør det enda enklere, og lett å flytte mellom sykler uavhengig av hjulsett og om det er racer eller mtb. http://www.metrigear.com/products/
|
|
|
[Re: GFX]
14/04/2010 16:15
|
Erlend L
Veteran
|
Veteran
Mange som har store forhåpninger til MetriGear sine Vectorpedaler, basert på Speedplay, som forhåpentligvis kommer til sommeren. Blir en løsning som gjør det enda enklere, og lett å flytte mellom sykler uavhengig av hjulsett og om det er racer eller mtb. http://www.metrigear.com/products/ Mens andre som meg ikke tar sjansen på et forsinket 1.0-produkt og i stedet har kjøpt etablert teknologi som min første effektmåler. For meg som har to sykler og ett hjulsett var det naturlig å velge Saris PowerTap. Har du flere hjulsett og en sykkel er en krankmåler naturlig å velge. Jeg har nettopp fått mitt PowerTap hjulsett og i kombinasjon med en Garmin Edge 500 (med opptil 8 datafelt på samme skjerm) ser dette ut til å fungere bra. Jeg har imidlertid ikke kommet helt i gang med effektmåling i treninga, jeg venter på effekttreningsbibelen til Allen&Coggan, den boka kommer i nytt opplag i mai. Metrigear får heller komme seinere for meg, for som noen har sagt i Wattage-gruppa: Starter du med effektbasert trening, så blir din første wattmåler ikke din siste...
Tursyklist og hobbytriatlet.
|
|
|
14/04/2010 20:14
|
Sykkel-Erik
Entusiast
|
Entusiast
Vurderte SRM, men droppet kjapt det da jeg regnet på prisen (ble vel i overkant av 30.000 kroner). PowerTap er visst så å si like nøyaktig og koster betraktelig mindre. Har brukt PT på rulle i hele vinter (med Garmin Edge 705), og synes det var så bra at jeg har kjøpt PowerTap til terrengsykkelen også. Det er vel de færreste gangene jeg skifter hjul, så for meg er det ikke noe issue at wattmåleren er i navet i stedet for kranken. Om du skifter mellom diverse hjul er saken en annen... Har sett litt på watt-måler ja. Det virker utrolig interessant.
Har sett på litt forskjellige løsninger, som jeg ser det, er det vel powertap og SRM som er de mest kjente og brukte?
Ser for meg at SRM kanskje er den beste løsningen hvis jeg ønsker å bruke forskjellig hjulsett på samme sykkel?
|
|
|
|
|