På fortau vet jeg att det ikke er lov å ferdes med motorsykkel, men har de virkelig lov å ferdes i sykkelfelt? Med sykkelfelt mener jeg en malt stripe lengst til høyre på veien. (Der som det er så populært å parkere.)
Grunnen til att jeg spør er att nå som våren endelig har kommet til Oslo så har også antallet motorsykler ute på veien eksplodert. Hver dag ser jeg folk som med motorkraft tråkkler seg frem alle steder hvor det finnes plass. Ene stunden i venstre fil, andre stunden i sykkelfeltet og sen ut i høyre fil og så.... Ja, dere skjønner.
I dag låg jeg rett bak en slik en opp ring 2 fra Frogner bort til Majorstuen og klarte å ta en bilde med møkkamobilkameraen min. Ikke nok med att han (grunnet kroppsfasongen så tipper jeg hannkjønn) kjørte i sykkelfeltet så stoppet han midt på fotgjengerovergangene i lyskryssene slik att de som skulle over måtte gå rundt han. Trafikkpolitiet kan godt ta noen uker hver vår og rydde litt opp blandt ALLE synes jeg.
(Jeg prøvde å ta en bilde til av samme fyr litt lengere frem og av en annen som drog rett opp på fortauet når han/hun syntes bilkøen blev for kjedlig borte ved Torshov, men kameran var alt for sløv så det blev bilde av asfalt respektive sykkelhjul i stedet...) Og sen har vi alle bilister som tror att gult lys betyr gi-ekstra-gass-og-lat-som-at-du-ikke-ser-at-det-slår-om-til-rødt-10-meter-før-du-kommer-frem-til-krysset.
#91916714/04/201007:03
Grunnen til att jeg spør er att nå som våren endelig har kommet til Oslo så har også antallet motorsykler ute på veien eksplodert. Hver dag ser jeg folk som med motorkraft tråkkler seg frem alle steder hvor det finnes plass. Ene stunden i venstre fil, andre stunden i sykkelfeltet og sen ut i høyre fil og så.... Ja, dere skjønner.
Kjøremønsteret du beskriver er temmelig likt det jeg opplever av syklister fra Kolsås til Lysaker i Bærum.... hvorfor kan man ikke holde seg forutsigbart i en "kjørebane", så langt det lar seg gjøre?
De har ikke lov å ligge i sykkelfeltet. Der det ikke er sykkelfelt har de heller ikke lov å kjøre forbi bilistene på innsida. Det er det bare syklister som har.
Men jeg syns ikke jeg ser mye av det heller. Det eneste er at de såvidt er innom sykkelfeltet når de sniker seg forbi bommen på Galgeberg. Og det tåler jeg.
Samme sak skjedde i dag på vei hjem. En som kjørte bak meg i sykkelfeltet ved Frognerparken og en annen som kjørte førbi bilene på høyre side oppe ved Aker Kirke, eller hva det heter.