Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bytte av kjede - quickfix eller bortkastet?

Bytte av kjede - quickfix eller bortkastet? #918799 13/04/2010 18:01
R
redwood Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
R
Hei

Jeg har en Merida Redwood-sykkel. Har syklet en del på denne uten å gjøre noe særlig vedlikehold på den. Nå har kjedet begynt å glippe stadig oftere. Sannsynligvis burde jeg bytte både kjede, kassett og krank/drev - kostbar operasjon for en såpass billig/dårlig sykkel. Vurderer å kjøpe meg en ny, men spørsmålet er om jeg ved å bytte kjede kan få en "brukbar" sykkel for en periode.Jeg vil mao bare kjøpe meg litt tid før jeg må kjøpe meg en ny sykkel.

Er dette bare bortkastede penger/energi, og jeg burde heller bare gå for å kjøpe meg en ny umiddelbart?

Re: Bytte av kjede - quickfix eller bortkastet? [Re: redwood] #918802 13/04/2010 18:03
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Velkommen til forumet! ICON_SMILE

Hvis kjedet glipper er det 100% sikkert at det ikke en nok å kjøpe nytt kjede i alle fall. Da må i hvert fall kassetten byttes, trolig også ett eller flere krankdrev.
Om det er verd det eller om du skal kjøpe ny er egentlig vanskelig å si. Men hvis du likevel SKAL ha ny sykkel, så er det liten vits i å utsette det. Det er nå sykkelsesongen begynner. ICON_SMILE

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Bytte av kjede - quickfix eller bortkastet? [Re: redwood] #918839 13/04/2010 18:42
Arnebv Offline
Besatt
Besatt
Sjekk om tenna på krankdrava har grader, altså ikkje er glatte lenger. Det KAN hjelpe å ta ein fil og file vekk slitasjegrader på sidene til tenna.
Av og til er "glipp" rett og slett chainsuck, og dette KAN komme av grader som då lagar ein liten krok som hekter i kjedet.

Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord
Re: Bytte av kjede - quickfix eller bortkastet? [Re: Arnebv] #919949 15/04/2010 08:05
R
redwood Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
R
Takk for tilbakemelding folkens:-)

Ser ut som det går mot ny sykkel, men et spørsmål til deg
Arneby; "grader" - betyr det metall som stikker ut på siden av tenna på krankdrevene? Jeg skal ta en titt på det og se om det funker...

Kan det forøvrig være noe hjelp å bytte kjede og kassett(uten å bytte krankdrevene)?

Lurer som sagt bare på om det er mulig å gjøre sykkelen kjørbar for en periode...ikke på noen måte "bra"...

Re: Bytte av kjede - quickfix eller bortkastet? [Re: redwood] #919985 15/04/2010 08:49
T
torgriaa Offline
Entusiast
Entusiast
T
Hei
Hvis krankdrevene er veldig slitt vil det bare glippe mer av å bytte kjede og kassett. Drevene slites til kjedet ettersom kjedet strekker seg, så om man bruker nytt kjede på slitte drev vil ikke kjedet legge seg ordentlig rundt drevene.

Men om krankdrevene er ganske bra, så vil et bytte av kjede og kassett gjøre susen. Slitte drev kjennetegnes ved at de blir bøyd "bakover" og at de blir lave. Spør på en sykkelbutikk eller post et bilde av kranken her om du er i tvil. Lykke til!

Re: Bytte av kjede - quickfix eller bortkastet? [Re: redwood] #920140 15/04/2010 12:01
R
redwood Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
R
Setter inn bilder av sorgen...så kan evt kyndige folk bedømme...

Vedlegg DSC_0035-1.jpgDSC_0037-2.jpg
Redigert av redwood; 15/04/2010 12:09.
Re: Bytte av kjede - quickfix eller bortkastet? [Re: redwood] #920147 15/04/2010 12:15
Tomas Offline
Kaffe?
Kaffe?
Her må alt byttes ser det ut til. Fine haifinnetenner på storklinga.

Re: Bytte av kjede - quickfix eller bortkastet? [Re: Tomas] #920156 15/04/2010 12:30
T
torgriaa Offline
Entusiast
Entusiast
T
Ser også ut som at kranken er av typen der drevene er klinket fast, noe som betyr at du må bytte hele krankarmen for å få byttet drev --> Sannsynlig at du burde putte pengene i ny sykkel i stedet!

Re: Bytte av kjede - quickfix eller bortkastet? [Re: redwood] #920179 15/04/2010 13:01
Arnebv Offline
Besatt
Besatt
Sitat: redwood

Ser ut som det går mot ny sykkel, men et spørsmål til deg
Arneby; "grader" - betyr det metall som stikker ut på siden av tenna på krankdrevene? Jeg skal ta en titt på det og se om det funker...

Kan det forøvrig være noe hjelp å bytte kjede og kassett(uten å bytte krankdrevene)?

Lurer som sagt bare på om det er mulig å gjøre sykkelen kjørbar for en periode...ikke på noen måte "bra"...

Til ditt første spørsmål: Ja

Spesielt dei to største drevene er det ein kaller utslitt. Du ser blant anna at kjedet ikkje ligg riktig på tenna heile vegen rundt.
Byte av kjede vil gjere vondt verre, då ditt slitte kjede delvis er tilpassa dei slitte dreva, noko eit nytt ikkje vil vere i det heile.

Nesten alltid når det "glipper" hos meg, er det krankdreva som er syndaren, sjølv om det ikkje alltid oppleves slik.

Størsteklinga di er forøvrig heilt legendarisk slitt ICON_SMILE

Sjekk ut bruktmarkedet her inne og sjå om det er ein bbbillig krank for sal, om ikkje, er det nok mulig at det mest økonomiske er å kjøpe ny/brukt sykkel.

(Sjekk likevel for grader, då det kan vere mulig å presse ut pittelittegrann til på dei to minste dreva med litt filings)

Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord
Re: Bytte av kjede - quickfix eller bortkastet? [Re: Arnebv] #921061 16/04/2010 17:52
R
redwood Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
R
Takk for alle tilbakemeldinger. Det blir ny sykkel fishwhack

Moderator  support