Gikk tur fra Vestmarksetra og veien opp mot Gupu på søndag. Er MYE snø i marka der ennå, men MYE skjer på ei uke. Tipper Lommedalen har mye snø ennå, hvertfall med en gang du kommer litt i høyden.
Det er straks bart rundt Kolsåstoppen, på Gjettumsida og Dælivannskogen.
Og for den som vil ha litt avveksling i intervallene opp til Vestmarksetra, er Tanumskogen snøfri og snart tørket opp! En passe kort runde med finfin flytsti og noen få nedovermeter !
Hilsen Lars
"It's like deja-vu, all over again"
Re: Føremelding Vest- og Nordmarka?
[Re: magic]
#91895213/04/201020:07
Voldemort; det er bar vei fra Sørkedalen til Kikut. Møkkete blir du om du sover lenge eller det ikke har vært frost om natten. Hjulspor enkelte steder, men de er brede og uten bratte sider.
Jeg prøvde diverse alternativer fra Semsvann og innover i Vestmarka i dag, mot Sandungen, Rustaden og Gupu.
Ingenting var egnet for sykling da det ligger snø på grusveiene bare et par hundre meter fra stien rundt Semsvann. Det tar nok litt tid før det smelter og tørker opp.
Ole
"Utrolig kastearm på disse veganerne"
[Re: olganga]
#91975214/04/201020:09
Var i kveld og kikket litt innafor Grinda og ved Sognsvann i kveld. Det er fortsatt snø og bløtt i skogen, så det trengs et par uker tining og opptørking til før området kan "frigis" for stisykling. Mulig det kan finnes noen tørre rygger innover?
Stiene ned mot Riksen var derimot helt bare, og er stort sett tørket opp. Ikke store lekegrinda, men fine forhold. Og så er det lyst til 21! Herlig.
ps: torsdagsklubben i morgen kjøres 18.30, mot Bygdøy og Fornebu. Om en uke eller to er det stier i Nordmarka som gjelder.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Jeg var oppe i området rundt KIF-hytta sørøst for toppen i førrgårs. Det er noe snø igjen, særlig nede ved bekken som må krysses hvis mann som jeg kommer fra Haslum. Stien/veien opp til KIF-hytta og den sørvendte hellningen er helt snøfri men relativt våt da det renner vann fra snø lenger opp. Men absolutt sykkelbart opp til der hvor det blir for bratt litt ovenfor hytta.
For øvrig har noen fjernet alle de gamle trappetrinnene fra hovedstien opp til toppen - de ligger nedpakkede i noen store poser og skal sannsynligvis løftes ut med helikopter. Hvis noen friskus med dh-sykkel har vurdert å sykle denne meget krevende og til tider farlige stien ned fra toppen så er det kanskje nå det bør gjøres..?
"Det er alltid en skam å snu, men av og til ganske lurt"
Gary Fisher Tassajara -2001, Gary Fisher Roscoe 3 -2010 Diamant Pinnacle R1 -2014, Cannondale F29 Carbon Team -2014
[Re: Lasse65]
#91979514/04/201020:58
Sørkedalen ( Elvely ), Kikut, Sandungen, Langlia: 0830 i dag: Frost og fantastisk raskt underlag stort sett, men hvor sola fikk tak ble det alt så tidlig noe sølete. Hele runden er nå helt bar ( bortsett fra 50 m i snupunktet ved Sandungskalven.
Knallforhold på Bygdøy. Stort sett helt tørt overalt. Tipset er å gå tidlig fra jobb/studier og sykle på stiene før de vandrende hordene kommer, evt dra tidlig om morgenen i helgen. Syklet på kryss og tvers en times tid i går uten å se en eneste syklist.
Vårens første tur i går. Bra nå mellom Båntjern og Sognsvann i nordmarka sør. Noen snøflekker men ikke til hinder... Verre på skogsbilveiene der det har vært preppet i vinter. Vesthellingene er best.
Syklet en tur fra Lesterud i Lommedalen forbi Guribysaga opp til Mattisplassen og så til Kleivstua. Tilbake tok jeg veien over Midtskogen og kom ned ved Øvre Johnsrud. Veien er bar hele veien men litt sølete der solen hadde fått tak.
Redigert av ejo8210; 18/04/201011:11.
[Re: ejo8210]
#92226918/04/201018:57
Ikke Nordmarka strengt tatt, men tar det her allikevel.
Tok årets første tur over Lathushøgda i ettermiddag. Syklet vei inn fra Fossum terrasse. Fortsatt noe snø i enkelte partier her. Kjørte så over Lathushøgda fra nord. Alltid morsom denne snutten og spesielt nå når det ellers er mangel på tørre stier. Kom meg nesten opp bergstrekket mot toppen uten stopp, noe som må være ok tidlig i sesongen på slitne dekk.
Da er det bare å glede seg til Mærraskallen åpner for sesongen! Men det er nok noen uker til selvom Yr har OBS-varsel for Oslo i dag med lokalt stor gress- og lyngbrannfare.
Redigert av JOF; 18/04/201019:18.
Jan Ove --
[Re: ejo8210]
#92253019/04/201008:00
Syklet en tur fra Lesterud i Lommedalen forbi Guribysaga opp til Mattisplassen og så til Kleivstua. Tilbake tok jeg veien over Midtskogen og kom ned ved Øvre Johnsrud. Veien er bar hele veien men litt sølete der solen hadde fått tak.
Dette må være rekordtidlig åpning av Kongeveien. Normalt er det ikke snøfritt mellom Benteplassen og Langebru før tidlig i mai. Var det greie forhold hele veien?
Syklet opp til Retthella lørdag, og da var det littegranne snø i veien opp mot toppen. Intet problem.
Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
Marius og jeg prøvde oss opp til Fagervann fra Maridalen skole i ettermiddag. Litt snø innimellom. Mye fra 400m. Her snudde vi. Stisessongen startet for alvor når vi snudde nesen nedover igjen
-b
Stolt medlem av F-A-R og Norsk Geriatrisk Dirt Forbund Trener utforgruppa SK Rye
[Re: bonsak]
#92686924/04/201016:20
Syklet litt på kryss og tvers innafor Grinda, opp E6, ned Hobo etc. Sorry folkens, øvre delene her er det masse snø i. Må gi de høyere områdene 2 uker til før det er syklebart.
Men de nedre delene er veldig bra, dvs. alt nedenfor Ankerveien og 1-1,5 km oppover. En og annen snøfonn og isklump, men det aller meste forsérbart. Og ganske tørt, stort sett.
Takk for følge med Thomas, som jeg traff innpå skauen. Mye snøtrilling på Specializedene våre, men mye fin kjøring på vei ned!
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Syklet stien inn fra Stein Gård/Godthåp mot Skriverberget og Muren. Ligger fortsatt en god del snø, fra traktorveien etter 10 min og innover. Alle nedkjøringer ligger nordvendt og det minnet mer om surfing enn sykling nedover. Gir det ihvertfall en drøy uke før jeg prøver på nytt.
Gardlaushøgda var derimot snøfritt allerede forrige uke.
[Re: Felgen]
#93067229/04/201010:55
Hva med t/r Riksen => Vettakollen? Er det snøfritt nå?
Yes! Hadde akkurat den turen nå i ettermiddag, og det var helt bart opp til utsiktspunktet på Vettakollen. Videre innover herfra lå det fremdeles endel snø og is, så da snudde jeg og kjørte ned Vettakollen også. OBS! Det er sykt sleipt på steinene ned fra Vettakollen fremdeles...
Det gjorde du lurt i! Vi kom opp "bakfra", og møtte mer snø enn vi trodde vi kom til å gjøre.
De to første bildene er tatt rett før den siste bratte grusbakken før man kommer inn på stien igjen.
De to neste er fra det første cruxet etter grusen.
Så litt kveldsstemning fra toppen
Det var kanskje syklbart 40%-50% fra grusen og ut til toppen av Vettakollen. Snøen var overraskende dyp en del steder. Vi måtte gå i 10-15 min i snø før vi kunne sette oss på sykkelen igjen, og da var det også litt til-og-fra med snø. Turer i nær fremtid blir nok i Østmarka for min del...
-Magnus
[Re: langen]
#93166430/04/201013:08
Det så veldig bra ut på vei inn fra Blankvannsbråten. Helt bart og knusktørt. Men halvveis inne på stien var det bare å gi opp.... Så av sporene at det har vært noen syklister som har vært igjennom, men vil tro de ble kalde på føttene. Her er bilderapporten:
Update søndag: Veien Ullevålseter-Tryvann. Veien til Skjennungstua har vært brøytet i vinter, så den er helt bar. Men fra krysset før S.stua oh mot Tryvann er det masse snø. Ikke syklbart.
Forumbruker ICE77 "friskmelder" E6 etter gjennomkjøring lørdag.
Forumbruker ICE77 "friskmelder" E6 etter gjennomkjøring lørdag.
Helt opp?
Stilte ham samme spm selv, han svarte ifs positivt, men er litt usikker på om han virkelig har syklet hele E6 helt opp. Det var mer enn 1 m snø lørdag 24/4 på lange partier, og SÅ mye har det vel ikke smeltet på 1 uke? Noen andre som var der inne i helga?
Mulig skal ut der i kveld, gir ny rapport. Men nedre del av E6 er super (altså fram til man kommer innpå flatene øverst).