Som empiriker lar jeg meg frustrere av at jeg kun har ett slitent hjul og tre mulige forklaringer.
Jeg har et fabrikkbygget hjulsett, nærmere bestem et WTB Laserdisc FR '07, som har 20 dager på pukkelen. Det står på en utforsykkel og rytteren veier vel i snitt 97kg med beskyttelse.
I dag skulle jeg ta fram hoien og gnukke litt på den før årets første luftetur. Det viste seg at bakhjulet hadde flere løse eiker og trengte en overhaling, mens forhjulet var helt i orden. Dette kom ikke som noen overraskelse, da forhjulet fikk en komplett ny bygging av meg i fjor, mens bakhjulet ble strammet opp heller halvhjertet. Det skulle vise seg å være litt vel slurvete, for når jeg nå løste opp alle eikene og satte i gang så det ikke ut til å bli særlig bra. Jeg får hjulet sentrert, men har et helvetes stort høydekast.
Spørsmål nr 1: Er felgen moden for søppelkassen, eller er det bare jeg som er udugelig når jeg har omtrent 1 cm forskjell mellom høyeste og laveste punkt på felgen. Spenningen er rimelig jevn(har ikke målt foreløpig) og hjulet har ikke mye sidekast.
Spørsmål nr 2: Duger felger i 600-gramsklassen til utfor når rytteren har spist frokost og er relativt usmooth, bare byggingen er god nok?
Spørsmål nr 3: Kan noen anbefale en god felg med ERD på omtrent 538? Jeg har sett på Sun MTX 31 som er relativt billig på CRC, men er redd den kanskje er litt spinkel...
Spørsmål nr 1: Er felgen moden for søppelkassen, eller er det bare jeg som er udugelig når jeg har omtrent 1 cm forskjell mellom høyeste og laveste punkt på felgen. Spenningen er rimelig jevn(har ikke målt foreløpig) og hjulet har ikke mye sidekast.
Jeg er usikker på om jeg forstår spørsmålet. Hva har du gjort for å unngå høydekast, da? Det er jo like viktig å rette opp dette underveis i byggingen, som det er å rette sideveis kast. Hvis du presiserer litt rundt dette, kan det bli lettere å gi fornuftige innspill.
Thomas
Re: For lett felg, for dårlig bygging eller for feit?
[Re: ThB]
#91833613/04/201007:48
Okæi, litt klønete å spørre om flere ting på en gang, men jeg gjør samme tabben igjen. Men først følger en presisering:
Byggeren er nok ikke ufeilbarlig, og jeg tenkte først å bli kvitt sidekastet. Der var jeg nesten i mål da jeg så at høydekastet var mye større enn jeg har sett tidligere.
Spørsmålet er: Hvor mye høydekast kan jeg rette inn uten å få ekstreme forskjeller i eikespenning? Er ikke noe av hemmeligheten bak et sterkt hjul at eikespenningen er relativt jevn? I så fall er jeg redd for at noen eiker må bli veldig stramme, og andre ganske slappe for å få bort høydekastet. Jeg vet ikke om det kom klart fram, men felgen er brukt og ikke slik fra fabrikk.
Bonusspørsmålet var egentlig av teoretisk art. Er jeg for tung for en utforfelg på ca. 600 gram?
Hei, jeg hadde kjøpt meg en par kalde, funnet frem en eller annen cd med Pink Floyd, løsnet på alle eikene, pustet rolig noen ganger, for så og stramme eikene igjen. Der en for hver omgang sjekker for høyde- sidekast. Som du skriver; hemmeligheten er å få så jevnt spenning som mulig i dekket, dette får en til ved å ta små skritt av gangen og hele tiden sjekke at en er på rett veg. Ut fra det du har beskrevet burde felgen være helt OK, så bare kjør på.
Lykke til a' -arne
[Re: jens fredrik]
#91843813/04/201009:38
Okæi, litt klønete å spørre om flere ting på en gang, men jeg gjør samme tabben igjen. Men først følger en presisering:
Byggeren er nok ikke ufeilbarlig, og jeg tenkte først å bli kvitt sidekastet. Der var jeg nesten i mål da jeg så at høydekastet var mye større enn jeg har sett tidligere.
Spørsmålet er: Hvor mye høydekast kan jeg rette inn uten å få ekstreme forskjeller i eikespenning? Er ikke noe av hemmeligheten bak et sterkt hjul at eikespenningen er relativt jevn? I så fall er jeg redd for at noen eiker må bli veldig stramme, og andre ganske slappe for å få bort høydekastet. Jeg vet ikke om det kom klart fram, men felgen er brukt og ikke slik fra fabrikk.
Bonusspørsmålet var egentlig av teoretisk art. Er jeg for tung for en utforfelg på ca. 600 gram?
Jeg tror ikke du skal rette inn så mye høydekast på felgen med å bruke eikene. Da vil du få ujevn eikespenning og et svakt hjul. En felg er jo tross alt ikke så dyrt, det er bedre å bruke noen hundrelapper på en ny felg enn å bruke mange timer på å prøve å rette opp en felg som antagelig aldri vil bli helt bra.
Forøvrig retter jeg alltid høydekastene først og så sidekastene, tror det er vanlig å gjøre det på den måten.
Det siste spørsmålet vet jeg egentlig ikke, men jeg vil tro at en utforfelg på 600 gram bør holde. Her har jo kjørestilen ganske stor betydning da det er vanskelig å si noe sikkert.
Så mange stier og så kort liv...
[Re: KleinFervor]
#91844313/04/201009:42
Hvor rund felgen egentlig er ser du jo bare når alle eiker er helt løsnet. Med mindre det er synlige skader i form av bulker, tipper jeg at dette skyldes hastverk og utålmodighet. Fram med rettestativ, eikenøkkel, en dæsj tålmodighet og noen kalde pils!
Redigert av tron; 13/04/201009:44. Rediger grunn: leste startposten en gang til...
[Re: tron]
#91844913/04/201009:54
Hmmm, når alle eikene er løsnet er felgen ganske kjørt. Masse høyde- og sidekast, men godt mulig jeg får rettet det opp godt nok til å holde til jeg får inn en ny felg.
Det er en del synlige bulker og skader på felgen, men ikke verre enn på flowfelgene jeg fikk tålelig rette.
Jeg tror nok jeg må løse opp alt en gang til, for så å sette meg ned og ta det piano. Jeg mistenker at resultatet ikke blir helt prima uten ny felg, men sikkert bra nok til jeg får kjøpt en ny en.
Jeg ser forresten at Sun MTX pinned er grisebillig på CRC. Hvor stor er forskjellen mellom felger som er skjøtet med en "pinn" enn sveisede felger?
Jeg tror ikke du skal rette inn så mye høydekast på felgen med å bruke eikene. Da vil du få ujevn eikespenning og et svakt hjul.
Tøys! Bulker er noe annet, men det er klart man skal rette høydekast med eikespenningen.
Det er mulig du misforstår meg, eller at jeg uttrykker meg noe uklart. Høydekast skal jo selvfølgelig rettes med eikene, men dersom felgen er deformert altså blitt oval som følge av bruk vil det ikke være mulig å få jevn eikespenning i hjulet. Da trenger man ny felg. Man kan i en del tilfeller stramme og mekke det til slik at resulatet blir OK, men ikke perfekt.
Så mange stier og så kort liv...
[Re: yoeddy]
#91848613/04/201010:37
Mjaei... En felg alene er ikke så stiv, så om den er jevnt oval (innen rimelighetens grenser) er det slett ikke umulig å fikse.)
I dette tilfellet tipper jeg at felger slett ikke er oval, men at eikespennet er forskjellig ved høydekastets bunn og topp, slik at det bare er å slakke eikene og prøve igjen.
[Re: Stein]
#91854713/04/201011:24
Spennet kan være helt jevn og hjulet urundt likevel. Det er bare at man starter å stramme opp før man har høydekastet under kontroll. Jens Fredrik kan sikkert få hjulet brukbart ved å slakke og stramme på høye og lave områder på felgen.
I bruk er det null og nix forskjell på en sveiset og en pinneskjøtet felg. Med felgbremser er det et poeng med sveising, men selv der kan en god pinneskjøtet felg være helt super. Med skivebrems spiller det null og niks rolle. Når når hjulet er bygd hadde det ikke vært nødvendig med noen skjøt i det hele tatt. Eikespennet holder sakene på plass. Jeg så en gang en sak om en som skulle bevise det og byde et fult fungerende hjul av fire oppkuttede biter av en felg.
Så pinneskjøt er bra nok, og sveis er mest til pynt. Men om 600 gram er nok eller for lite til å lage et solid utfohjul, det aner jeg ikke.
LarsB
Redigert av larsb; 13/04/201011:25.
[Re: larsb]
#91858813/04/201012:11
Antar at du nå legger planene om et lett utforhjulsett basert på Flow på hylla..?
Du kan få en pent brukt Intense Mag 30 DH felg jeg har liggende. Burde vært bra i kombinasjon med frokost og mindre heldige linjevalg? Spanderer en sixpack hvis du klarer å få like problematiske høydekast på den :-)
[Re: Trym]
#91870913/04/201015:01
Flow er mer enn nok til lett utfor. ...Som alltid gitt god bygging.
Neida, mente Jens Fredrik.
Har forøvrig kjørt litt med Flow i front på nedoverriggen uten at det ga meg noe problem. Er derimot noe skeptisk til om det er riktig felg for Jens Fredrik sitt neste hjulsett for 303'en :-)
[Re: Trym]
#91872213/04/201015:29
Hmm, har tittet nærmere på felgen og så noe som ser ut som en liten sprekk ved en nippel. Det er her høydekastet er størst. Jeg mener at jeg ikke har strammet for hardt der, men godt mulig jeg tok litt i ved siste monkeyshine...
Var dette dråpen?
En ny pinned MTX-felg koster jo veldig lite, så det er vel bare å trekke kortet
Redigert av jens fredrik; 13/04/201016:36. Rediger grunn: Stoooort bilde
Jæ hadde bytta´n ut lætt ja! Sett på en på 700 + gram så slipper du mer pes.
Jeg veier rundt 70 på en god sommerdag, og jeg liker helst dh bakfelger på 700+ De er stort sett problemfrie og kan dundres inn i det allermeste uten å tenke. 100g vel verdt spør du meg.
Har bygget meg nytt dh bakhjul med 600-og-noe grams-felg nå som ett siste skrik ut i lettvektsverden, men jeg vet at den kan få kort levetid. Sist gang gikk det en dag
[Re: Sverre]
#91971014/04/201019:31
Støtter siste taler. Brukte opp 3 stk 721 på første halvdel av sesongen i fjor. Jeg veier 67,5kg og sykler forsiktig. Nå er det 750g bak og 650g felg fram.
[Re: Dr.E]
#91999115/04/201009:02
Jeg kjøper en MTX31 til WTB-settet og bruker det som gjørmehjul. Da går det uansett saktere og det blir (forhåpentligvis) lite brukt.
Så over til moro, nytt hjulsett. Kan noen anbefale en god felg til en kar på 93kg i nettoen? Gjerne forskjellige foran og bak, som jeg ser mange kjører på.
Er 600 gram lettvekt? Synes min DT Swiss FR 600 bakfelg på 600 gram virker rimelig pansret jeg... Foran slipper man jo unna med mye lettere felg enn det virker det som, bak holder den jo mer enn nok. Kjører Laserdisc FR på 570 gram foran nå, den er snorrett etter to sesonger. Vurderer å skaffe meg en lett stifelg foran på DH sykkelen i år for å se hvordan det fungerer, det burde egentlig holde lenge. Jeg veier forøvrig 85-86 kg uten utstyr og liker å tro jeg kan dra på litt selv om jeg begynner å bli gammel&grå... Og forøvrig er forskjellen på å bytte slange (Maxxis DH vs FR) såpass stor at jeg liker å tro at det samme må gjelde for å kjøre lettere felg, felger er jo forbruksvare uansett...