Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Levetid på kjede, drev og kassett?

Levetid på kjede, drev og kassett? #917405 11/04/2010 20:59
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Hvor langt kan jeg tøye strikken?

Har forventa at det skal begynne å komme feilgiring, glipptak og rakling fra drivlinja nå i godt halvannen sesong, men det funker fortsatt, som det har gjort siden høsten 2007(!), er DET normalt? Er jeg veldig flink med bruk og vedlikehold?
Det er altså samme klinge (har kun midtklinga), samme kjede, og samme kassett som sykkelen trilla ut fra butikken med da den var ny.
Samme kranken også, har kun bytta kranklager 1 gang, temmelig billig drivlinje der altså.

Jeg er klar for å skifte kassett, klinge og kjede, men nå er det nesten så jeg lurer på om jeg skal vente og se hvor lenge det går.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Levetid på kjede, drev og kassett? [Re: Ripen] #917420 11/04/2010 21:13
T
Titan58 Offline
Entusiast
Entusiast
T
Når 24 kjedeledd måler 31 cm, skift kjeden. Da har den strukket seg ca. 5 mm står det i boka mi. Eller kjøp en kjedesjekkermåler ellerhvadetnåheter. Bedre å skifte kjede litt for ofte. Blir biligere det

Re: Levetid på kjede, drev og kassett? [Re: Titan58] #917431 11/04/2010 21:21
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Å skifte kun kjede nå vil ikke funke, da blir jeg religiøs..

Planen har hele tiden vært å skifte både kjede, drev og kassett samtidig, jeg skal uansett bytte fra 11-32 til 11-34 utveksling bak for å gjøre det litt lettere for meg selv i lange klatringer.
Etter det kommer jeg til å måle kjedet ved ujevne mellomrom, og bytte oftere ja.
Litt oftere jaffal. Høhø!

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Levetid på kjede, drev og kassett? [Re: Ripen] #917477 11/04/2010 23:27
runett Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Skifte kjede nå i helgen. Trodde jeg var ute i god tid da kjedet nesten ikke har strukket seg i det hele tatt. Brukt en sesong. Ble derfor overrasket da kjedet begynte å hoppe på kransen allikevel. Burde da ikke skje da jeg bytter i god tid før den anbefalte strekklenden??? Bytter tilbake til gammel kjede og sykler til drivverket faller frahverandre...

Re: Levetid på kjede, drev og kassett? [Re: runett] #917486 12/04/2010 04:13
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: runett
Skifte kjede nå i helgen. Trodde jeg var ute i god tid da kjedet nesten ikke har strukket seg i det hele tatt. Brukt en sesong. Ble derfor overrasket da kjedet begynte å hoppe på kransen allikevel. Burde da ikke skje da jeg bytter i god tid før den anbefalte strekklenden??? Bytter tilbake til gammel kjede og sykler til drivverket faller frahverandre...

Hvor mye sykler du på en sesong?
Kjedene mine holder hvertfall ikke en sesong, de er gjerne 1%+ strekt eller halve...

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Levetid på kjede, drev og kassett? [Re: runett] #917490 12/04/2010 04:37
erst Offline
Medlem
Medlem

Ville jeg også gjort.

Presterte å kaste det gamle før jeg satte på nytt. Hadde aldri problemmer før, byttet på 75%slitt, hadde bare problemmer etter. Fra nå av følger kjedet kassett og drev!

Re: Levetid på kjede, drev og kassett? [Re: erst] #917517 12/04/2010 06:19
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z
Jeg har blitt lært at kjede, kassett og drev bør byttes samtidig. Hvis du kjører på nytt kjede med gammelt drev blir kjedet slitt fortere. Hvis du kjører på gammelt kjede med nytt drev blir drev slitt. Forklaringen er at det slites minst når de passer sammen, og det gjør de når alt er nytt eller når alt er slitt like mye.

Bytte gjør du når kjede begynner å følge drevet med rundt, haifinneformet drev.

Ut fra mekanisk/metallurgist synspunkt er dette fornuftig.

Redigert av zero; 12/04/2010 06:21.

-joachim
Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Re: Levetid på kjede, drev og kassett? [Re: zero] #917539 12/04/2010 06:57
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: zero
Jeg har blitt lært at kjede, kassett og drev bør byttes samtidig. Hvis du kjører på nytt kjede med gammelt drev blir kjedet slitt fortere. Hvis du kjører på gammelt kjede med nytt drev blir drev slitt. Forklaringen er at det slites minst når de passer sammen, og det gjør de når alt er nytt eller når alt er slitt like mye.

Bytte gjør du når kjede begynner å følge drevet med rundt, haifinneformet drev.

Ut fra mekanisk/metallurgist synspunkt er dette fornuftig.

Bytter du kjedet ofte så trenger du ikke bytte kassett og klinger så ofte. 2-3 kjedeskift per kassett/klinger går normalt fint. Bruk kjedemåler, og bytt før det er for slitt. Hvis du ikke bytter kjedet før det klatrer på kassetten eller følger med drevet rundt så har det gått for langt.

Re: Levetid på kjede, drev og kassett? [Re: erling] #917660 12/04/2010 10:22
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Da tenker jeg slik at hvis jeg kan ha kjede, drev og kassett i tre nye år før det må skiftes, så gidder jeg ikke bruke hverken tid eller penger på å bytte kjede.
En kassett, et drev og et kjede blir ikke så mange kronene dyrere enn 3 kjeder.

Men, det blir noe helt annet hvis den levetiden jeg har hatt på drivlinja mi nå er helt eksepsjonell, eller langt over normalen.

Roy

Re: Levetid på kjede, drev og kassett? [Re: Ripen] #917712 12/04/2010 11:19
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Min erfaring er at det fungerer greit så lenge forholdene er ok. Sykler du imidlertid birken 2009 el.l. så får man fort problemer når dirvverket er slitt. Jeg skulle "bare sykle birken" i fjor, og bytte etter det. Aldri mer.... Kjedet mitt var 1%+ ved måling av strekk.

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Levetid på kjede, drev og kassett? [Re: Elgvenn2] #917748 12/04/2010 12:02
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Er vel relativt sjelden at jeg sykler lenge i slengen i sånne forhold, og jeg tviler på at du noen gang ser meg i Birken. *banker i bordet*
Men ja, det er nok helt klart en fordel med fresh drivlinje i gjørma.

Roy

Re: Levetid på kjede, drev og kassett? [Re: Elgvenn2] #917784 12/04/2010 12:46
runett Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Elgvenn2

Hvor mye sykler du på en sesong?
Kjedene mine holder hvertfall ikke en sesong, de er gjerne 1%+ strekt eller halve...

Sykler vel sånn middels mye tror jeg. Men jeg er langt ifra 1% strekk... Så jeg trodde det skulle gå bra. Jeg ser imidlertid synlig slitasje på tennene på kassetten allerede. Sram et eller annet både kjede og kassett. Mykt stål i Sram-kassetter? Eller er det jeg som trør for hardt? :-O

Re: Levetid på kjede, drev og kassett? [Re: runett] #917815 12/04/2010 13:32
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Har SRAM kassett jeg også, så det vil forundre meg om det er mykt stål. Mulig du har for mye krutt i beina?

Jeg girer omtrent aldri med mye kraft på pedalene, det har vel gitt mindre slitasje på kassetten. Eller?

Roy

Re: Levetid på kjede, drev og kassett? [Re: Ripen] #918095 12/04/2010 20:07
H
henrikh Offline
Ringrev
Ringrev
H
Litt forskjell fra modell til modell også ( materialvalg).

Hvis jeg hadde fått 3 sesonger ut av ett kjede så hadde jeg vært veldig fornøyd.

Gikk med to eller tre ifjor, i tillegg til en kassett og ei midtklinge.
Brukes ett par timer 2-3 ganger i uka kanskje?

Bytter man kjede før det er mye slitt, er ikke kassetten så ulik i formen (fra ny ) som den blir hvis du sliter den til ett strekt kjede, og vil ikke slite så mye på det nye kjedet.
Blir det krøll med nytt kjede på kassetten bytter man for sent, rett og slett.
(ihvertfall fra 1. til 2. kjede)

EDIT: for å rette opp i meningsløse setninger

Redigert av henrikh; 12/04/2010 20:07.
Re: Levetid på kjede, drev og kassett? [Re: henrikh] #918110 12/04/2010 20:23
T
Tungebein Offline
Entusiast
Entusiast
T
Jeg skifter så og si aldri krans eller drev. Nå skal det sies at jeg sjelden har sykler mer enn 1 år, og har 3-4 forskjellige hjulsett jeg bytter på å bruke. Avhengig av vær, konkurranse, trening etc.

Kjede bytter jeg mange ganger. rundt 5 tipper jeg.

Redigert av Tungebein; 12/04/2010 20:28.
Re: Levetid på kjede, drev og kassett? [Re: Tungebein] #918132 12/04/2010 20:45
B
Barsk2 Offline
Fersking
Fersking
B
Noe av grunnen til at filosofien til Ripen er feil er at hvis han må bytte kjede (det kan skje?) så vil ikke hans meget slitte drivverk forøvrig takle det. Da er turen ødelagt. En som skifter kjedet ved 0,75% har et drivverk som er samarbeidsvillig med et nytt kjede.

Regnestykket blir også feil. Det billigste i lengden er hyppig bytte av kjedet. En frikrans og et par kjedehjul betaler ganske mange kjedebytter. Har du i tillegg XTR M-960 krank..så skal du få betale skjorta for et par av kjedehjulene.

Startet sykkelverksted på Vettre / Asker i 2009. Det meste innen MTB. I tilegg til og foreta de grundigste sykkelreparasjoner i Asker, så selger vi Cube og Lapierre sykler.
Re: Levetid på kjede, drev og kassett? [Re: Barsk2] #918158 12/04/2010 21:07
sykkelfantometJF Offline
Ringrev
Ringrev
En klar fordel ved å bytte kjede ofte er at riskioen for kjedebrudd blir mindre.

Er det forresten mulig å reparere et kjedebrudd uten verktøy, kun kjedelås, slik at man kan sykle hjem eller i mål ?

"Wyrd bid ful aræd"
Re: Levetid på kjede, drev og kassett? [Re: sykkelfantometJF] #918196 12/04/2010 21:40
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: sykkelfantometJF

Er det forresten mulig å reparere et kjedebrudd uten verktøy, kun kjedelås, slik at man kan sykle hjem eller i mål ?

Nei

Eller, med mindre bruddet er i den kjedelåsen du allerede har, så er det mulig å reparere uten verktøy.

Redigert av gare; 12/04/2010 21:55. Rediger grunn: mulig/umulig-tull

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Levetid på kjede, drev og kassett? [Re: gare] #918200 12/04/2010 21:48
H
henrikh Offline
Ringrev
Ringrev
H
men med en minikjedekutter og ett reserveledd bør du kunne berges!

Re: Levetid på kjede, drev og kassett? [Re: henrikh] #918210 12/04/2010 21:56
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: henrikh
men med en minikjedekutter og ett reserveledd bør du kunne berges!

Jepp, men om du ikke har hurtiglås må du ha en ekstra pinne også.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Levetid på kjede, drev og kassett? [Re: gare] #918221 12/04/2010 22:11
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Den pinnen tror jeg ikke koster deg mange watt å bære på! (Har du såvidt plass til en kjedekutter kan du teipe fast en pinne til kjedekutteren...)

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Levetid på kjede, drev og kassett? [Re: Barsk2] #918246 13/04/2010 05:04
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Barsk2
Noe av grunnen til at filosofien til Ripen er feil er at hvis han må bytte kjede (det kan skje?) så vil ikke hans meget slitte drivverk forøvrig takle det. Da er turen ødelagt. En som skifter kjedet ved 0,75% har et drivverk som er samarbeidsvillig med et nytt kjede.

Regnestykket blir også feil. Det billigste i lengden er hyppig bytte av kjedet. En frikrans og et par kjedehjul betaler ganske mange kjedebytter. Har du i tillegg XTR M-960 krank..så skal du få betale skjorta for et par av kjedehjulene.

Et vesentlig poeng, kjedebrudd har jeg vært så heldig å slippe, er ikke sikkert det går like smertefritt i fremtida. Jeg får endre rutiner og bytte kjede før det blir slitt.

Roy

Re: Levetid på kjede, drev og kassett? [Re: Ripen] #918453 13/04/2010 09:56
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hmmm...regnestykket med tre kjeder i forhold til

- nytt kjede (200kr)
- SLX-kassett (400kr)
- kjedehjul (evt SLX kranksett) (300-900kr)

går nok aldri helt i balanse...verken i lommeboka eller i praksis.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Levetid på kjede, drev og kassett? [Re: simenf] #918584 13/04/2010 12:03
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg for min del har kun 1 drev, så 900,- kommer jeg neppe opp i.

Men siden jeg har brukt 0,- på kjede, drev og kassett siden oktober 2007 så kan jeg forsåvidt klaske til med upper class på hele drivlinja nå.

Roy

Moderator  support