Bygge sykkelløype i nabolaget
|
Bygge sykkelløype i nabolaget
11/04/2010 20:34
|
simenf
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Vi skal bygge idrettsplass med fotballbane, akebakke og sykkelløype i et opparbeidet skogholt der det allerede er en fotballbane. I nærheten er det også noen fine stier som er godt syklebare med flyt og naturlige hindre, og som man kan kombinere med andre opparbeidede elementer. Målgruppen er fra ungene lærer å sykle og oppover til de voksne, men tanken er å kunne kombinere elementer for forskjellige vanskelighetsgrader. Tanken er å prøve å utnytte terrenget og naturlige hindre så mye som mulig, og ha to områder eller veivalg med forskjellig vanskelighetsgrad.
Jeg har så langt fått ansvaret for sykkelløypa, som skal være en morsom øvelsesløype. Men jeg trenger litt ideer og referanser til hva den bør inneholde, hvor lang, hvordan bygge, sikkerhetsregler, andre ting å tenke på osv.
Foreløpig liste over mulige elementer - Trestokker/balansestokker inkl vippe - stokkehinder (bunnyhopp, løfte forhjulet etc) - sikksakk mellom kjegler - trang snuplass (balanse, løfte og svinge bakhjulet) - bratt kort oppoverbakke - bratt kort nedoverbakke (evt begge to som en trekantvoll) - berg og dalbane-løype (små voller etter hverandre) - store steiner - store røtter
Har muligens Norges Sykkelforbund noen ferdige planer? Noen med innspill eller erfaringer? Eksempler?
Redigert av simenf; 12/04/2010 07:18.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
Re: Bygge sykkelløype i nabolaget
[Re: simenf]
12/04/2010 15:59
|
BjornS
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har tildels gode erfaringer med å skaffe kidsa noe plank, ei trillebår, et par spader og en del løsmasse (gitt gratis fra noen som gravde ut ei tomt i nærheten). På meg virker det som gravinga og bygging av hopp er halve moroa for kidsa, disse gutta er vel i alderen 8-15 vil jeg si. Litt verre med opprydding etterhvert har jeg sett...  Men hoppene er blitt bra, Vår viktigste lærdom er at det må være noen voksne som stiller opp og hjelper til og tilrettelegger. Bj
Redigert av BjornS; 12/04/2010 16:00.
|
|
|
12/04/2010 16:42
|
KG HiFi
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Går ut i fra at sykkelløypa er tenkt som en fast del av hele anlegget og da er det verdt å tenke på armering og drenering av utsatte deler av løypa. Har sett smakebiter av referansemateriale på nettet blant annet her. Ingen grunn til å lese alt dette, men armering og drenering ville jeg lest teaserne på. Er også enkeltpersoner som har sider om bygging av varierende kvalitet. Usikker på om det er dette du tenkte på når du skrev store stener, men det fikk meg til å tenke på denne , som i et litt raffinert format kan være et ok element. Her nede er det jo de som har det enkelt og får andre til å gjøre grovarbeidet for seg. Dette anlegget pusses opp denne måneden. Ser frem til bilder av de ferdige elementene du kommer opp med som inspirasjons/bygge tråd
KG
|
|
|
[Re: KG HiFi]
12/04/2010 19:59
|
simenf
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Bra tips fra begge to. Må unngå å stå for hele jobben sjæl, ja. Å skape litt engasjement og eierskap fra kidsa gjør jo at de også kan bygge videre på egenhånd. Lurt å være på utkikk etter litt overskuddsmaterialer og masser fra andre som bygger i nærheten også da. Drenering er en god ide for å sikre litt levetid.
Må ta en nærmere kikk på området igjen for å finne ut av hvordan en løype kan se ut, og tenke på hvordan dele opp i seksjoner. Når jeg nevnte store steiner tenkte jeg på enten å bruke det som byggesteiner i en slik ramme som på bildet, eller som hindere alene eller noe steiner sammen. Vi er litt heldige med stier rett i nærheten, så vil prøve å innlemme dem som mye som mulig, trolig også et stikart for de som bare er interessert i stiene.
Byggebilder skal komme, men vi er bare på planleggingsstadiet enda. Området er forresten i Underlia i Drammen.
|
|
|
13/04/2010 10:22
|
BjornS
Ivrig
|
Ivrig
Simenf: flott at det er folk som deg som tar slike initiativ, kidsa rundt oss trenger det.
Etter min mening er det for mange ungdommer som henger rundt på kjøpesentre og slike steder som med fordel kunne hengt mer rundt i ei dirtløype eller stiområde.
Bj
|
|
|
[Re: BjornS]
13/04/2010 10:26
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Enig. Vi trenger virkelig initiativtakere for å få litt fart i folk. Vet ikke hvordan dere gjør det der dere bor,men jeg har nå litt kontakt med noen lokale politikere angående samme tema(man burde jo helst få regulert ett område,da har man jo sitt på det tørre). Lykke til. 
|
|
|
[Re: SimonS]
13/04/2010 10:56
|
Bigboned
Ringrev
|
Ringrev
Hei! Har en kollega som sitter i indrettslaget i skolekretsen. De ønsker å lage en sykkelløype her med ulike elementer. (Rettet mot barn og ungdom) Penger er bevilget og tillatelse er gitt så her kan man virkelig få til noe.
Noen som kan lenke til sider som viser litt hvordan man bygger ei god sykkelløype? Evt noen i Trondheim som har erfaring fra feks. Eberg som er villig til å veilede litt?
Ola.
|
|
|
13/06/2010 14:14
|
KG HiFi
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Er det bygget noe på sykkelløypen ennu?
KG
KG
|
|
|
[Re: Bigboned]
13/06/2010 14:50
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
|
|
|
[Re: Stein]
13/06/2010 16:26
|
simenf
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Vi har ikke startet enda, men jeg stikker stadig innom og prøver å stikke ut en løype som kan passe.
Har funnet en planke over en liten bekk, en travers i en grus-skråning, en liten vei, en stigning opp mellom trærne og et altenativ å gjøre den tilhørende stien mindre vanskelig på slutten (for dem som synes den blir litt vel spennende). Vi har ellers svært gode sti-muligheter i direkte nærhet, så det skal være mulig å utvikle seg mye fra en sped start på "løkka", blant annet ned ovarennet i en gammel hoppbakke...
Tenker på å begynne å skissere litt, og så legge ut kartet med skissen her for å få innspill.
|
|
|
14/06/2010 13:26
|
KG HiFi
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hoeres spennende ut. Ser frem til skissen over loeypa.
KG
|
|
|
05/07/2012 02:53
|
KG HiFi
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
@simenf: Henter frem igjen denne. Har du kommet noe videre med prosjektet? Vi har ikke startet enda, men jeg stikker stadig innom og prøver å stikke ut en løype som kan passe.
Har funnet en planke over en liten bekk, en travers i en grus-skråning, en liten vei, en stigning opp mellom trærne og et altenativ å gjøre den tilhørende stien mindre vanskelig på slutten (for dem som synes den blir litt vel spennende). Vi har ellers svært gode sti-muligheter i direkte nærhet, så det skal være mulig å utvikle seg mye fra en sped start på "løkka", blant annet ned ovarennet i en gammel hoppbakke...
Fant denne snutten fra noe som må være en liknende type prosjekt. Et kjapt søk på nett sier at dette er i Brummundal en plass.
KG
|
|
|
05/07/2012 06:43
|
simenf
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Nei, det har ikke skjedd noe enda, i påvente av mer konkrete planer fra kommunen sin side for området.
Den løypa der var jo lang! Jeg tenkte meg først en løype som kombinerer sti med øvingselementer for balanse, men tenker nå heller på å lage to løyper: en lengre sti med noen tekniske elementer, og en kortere øvingsløype med elementer rundt ballspill/lekeplassen. På den måten er det lett å komme igang med syklingen før begge løyper er klare.
|
|
|
05/07/2012 20:01
|
Plankepetter
Veteran
|
Veteran
Er dette lagt opp utifra området rundt Sturlahuset. Skaper ikke det litt problemer i og med at det er sykkelforbud på alle spaserveiene i Bragernesåsen.
|
|
|
05/07/2012 20:12
|
simenf
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Nei, fordi det bare gjelder de grusede veiene, ikke stiene. Stedet jeg snakker om er tømmerplassen øverst i Sparavollen.
|
|
|
[Re: Plankepetter]
05/07/2012 20:16
|
Freddie
Medlem
|
Medlem
Vi har laget noe på Harestua. Vi skal utarbeide mer, men dette er noen forslag. Se fra ca 40 sek i filmen. Ferdighetspark
|
|
|
[Re: Freddie]
06/07/2012 06:55
|
Nilsern
Ringrev
|
Ringrev
Vi har laget noe på Harestua. Vi skal utarbeide mer, men dette er noen forslag. Se fra ca 40 sek i filmen. Ferdighetspark Jøss, denna hadde ikke jeg fått med meg. Trur jaggu jeg må ta meg en tur hemmat te Hadeland for å teste denne. Ser artig ut! Hvor ligger den?
|
|
|
06/07/2012 07:11
|
Cervin
Veteran
|
Veteran
Jeg så ikke den vippebroa 1:10, litt kjipt om en hadde ligget rett etter der. Fine stier btw.
Always looking for the next trail.
Kristiansand Sykkelpark
|
|
|
[Re: Nilsern]
06/07/2012 20:26
|
Freddie
Medlem
|
Medlem
Vi har laget noe på Harestua. Vi skal utarbeide mer, men dette er noen forslag. Se fra ca 40 sek i filmen. Ferdighetspark Jøss, denna hadde ikke jeg fått med meg. Trur jaggu jeg må ta meg en tur hemmat te Hadeland for å teste denne. Ser artig ut! Hvor ligger den? Vi har utarbeidet humpeløype og ferdighetsøvelser ved lysløypa på Harestua. Mer kommer forhåpentligvis.
|
|
|
|
|