Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Retningslinjer for salgforumet

Retningslinjer for salgforumet #917151 11/04/2010 17:09
A
Andreas83 Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
A
Siden jeg tipper svært få leser tråden som heter "LES DENNE FØR DU POSTER!!!" tenkte jeg kanskje jeg starte en tråd her for å belyse temaet.

Sitat: Stein skriver 20/03/2010

Jeg synes dette bør gjentas, siden det tydeligvis er veldig vanskelig. Kanskje redaksjonen skulle opprette noen retningslinjer for de forskjellige måtene selgere priser varene sine her?

Jeg savner egentlig gitte retningslinjer for salgsforumet generelt.

Dette er nok ønskelig for flere av oss, siden det er enkelte ting på salgsforumet som kan irritere både andre selgere og kjøpere.

Er det f.eks OK å legge ut en tråd for hver ting en selger? Personlig synes jeg det er helt okei hvis man selger to rammer eller dyre deler. Men ofte på salgsforumet så lager enkelte brukere forskjellige tråder for f.eks en setepinne og et sete. Det virker bare litt unødvendig.

En annen ting er bumpfrekvensen. Det ser egentlig svært dårlig ut når folk bumper tråden sin titt og ofte. Noen retningslinjer angående bumping hadde kanskje gjort at enkelte ble litt mer oppfinnsomme og la ut nye bilder istedenfor å skrive "bump" 16 ganger i en tråd.

Er det f.eks lov å si ifra hvis man synes priser er merkelige. Dette er jo et brukerforum hvor mange ikke vet at ting kan bestilles fra det store utland. Er det da lov å si ifra at brukte bremser kan ordnes helt nye til 100kr mindre i utlandet? Eller arrestere selgere som skriver ting som egentlig ikke stemmer?

Hadde vært flott om redaksjonen lagde en liten liste med retningslinjer selgere burde forholde seg til. Og gjerne at dette kom opp når man lager en salgsannonse, slik at brukere faktisk må lese retningslinjene.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Retningslinjer for salgforumet [Re: Andreas83] #917192 11/04/2010 18:01
heinrich Offline
Besatt
Besatt
for å kommentere et par av tingene du skriver:

1) det er mye mer ryddig med en salgstråd pr ting enn en samlingstråd med en million deler i. Begge deler fungerer dog og har livets rett. Dette er ikke noe en kan eller skal regulere i mine øyne.

2) Bumpefrekvensen kommer av at det ikke går ann å redigere tråder lengre enn 24timer og manges nok korrekte oppfatning at forsiden eller til nøds side to av salgsforumet er der ting går raskest. Det virker dog litt usierøst å skulle bumpe annenhver time eller hver dag, men det går nå engang ann. Skulle jeg trekke mine annonser fordi de har lagt ute lenge og ikke har blitt solgt, har jeg brukt opp mine bumps? Igjen, vanskelig og kanskje heller ikke ønskelig å regulere.

3) Sist vi diskuterte pris og salgsforumsetikette fant vi ut at det var greit å gi beskjed om prisene var helt borti natten høye, men hvor det og må sees i prosentmessig del i forhold til prisen som en helhet. Når det er sagt blir det fort noe slitsomt og uryddig om alle skal kommentere alt og diskutere alt i en salgstråd. Salgstråder skal i mine øyne være relativt puristiske.

4) når det gjelder priser er det jeg praksiserer med mange delepriser er crc+cc/2/2, dog det kommer veldig ann på hvordan standen på obkjektet er. Når alt kommer til alt regulerer markedet prisen selv og så får heller folk gi beskjed om noe er priset helt idiotisk. Det er litt merkelig om en skal legge opp til at man skal måtte selge noe for noe eller at man skal gå inn å regulere alt. Markedet regulerer seg selv og så lenge alle er seriøse går det fint, dog det nok er vanskeligere jo flere aktører en finner der grunnet økt brukermasse på terrengsykkel.no. Man gjør av og til gode kjøp, av og til ikke fullt så gode, men man plikter som kjøper å gjøre litt research og ikke forvente at alt og alle skal gjøre forarbeidet for en.

Re: Retningslinjer for salgforumet [Re: heinrich] #917251 11/04/2010 18:36
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Får sitere inn dette også, da, siden det åpenbart er så vanskelig:

Sitat: Stein

La oss klarere noe:

"Høystbydende over XXXX" betyr at varen selges til den som byr mest, men selges ikke for under XXXX Kr.

"Høystbydende" betyr at varen selges til personen med det høyeste budet. Ingen minstepris.

"Høystbydende eller XXXX" betyr at varen selges til høystbydende, eller til den første som byr XXXX Kr.

Dette bør følges, og i annonser som aksepterer budrunder, bør absolutt en tidsfrist for budrunden settes.

Re: Retningslinjer for salgforumet [Re: heinrich] #917339 11/04/2010 19:57
Joshua Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: heinrich

3) Sist vi diskuterte pris og salgsforumsetikette fant vi ut at det var greit å gi beskjed om prisene var helt borti natten høye, men hvor det og må sees i prosentmessig del i forhold til prisen som en helhet. Når det er sagt blir det fort noe slitsomt og uryddig om alle skal kommentere alt og diskutere alt i en salgstråd.

Da tar man først og sender PM til selgeren,

...Joshua...
Re: Retningslinjer for salgforumet [Re: Joshua] #917610 12/04/2010 09:10
heinrich Offline
Besatt
Besatt
leser du det jeg forfektet i nevnte tråd skrev jeg og det, men hvor jeg i praksis har sett at dette ofte ikke er så virkefullt som en skulle håpe eller at ting blir solgt før det gjøres noe med. Som sagt må en innfinne seg med at markedet bestemmer prisen, men at selger bestemmer om en vil selge for den prisen eller ikke. Jeg tror og det er mer sannsynlig at salgsforumene forsvinner enn noe annet om det skal medføre noe ekstra arbeid for redaksjonen.

når det gjelder det stein siterer inn er det noe en kanskje i større grad bør ta hensyn til, men som det syndes litt mot. Merkelig nok vil de fleste ha mest mulig penger. ICON_SMILE

Det skal og sies at prisene på deler har blitt lavt - delvis veldig lavt - her inne. At den kollektive oppfatningen av hva som er dyrt og billig varierer litt er noe en må ta høyde for og derfor kunne regne med litt variasjon i priser. Er det noen som er villig til å kjøpe noe for en pris - og selger vil selge for det - er egentlig det meste ok. Som sagt er det selgers plikt å sette seg inn i priser, ikke forumets plikt å opplyse om håpløse priser - selv om det selvsagt er fint om en gjør.

Det burde kanskje lages en ny "les denne.."-tråd for forumet som alle måtte klikke seg gjennom på vei til underforumet - selv om det kanskje hadde blitt litt plagsomt i lengden - eller at det poppet opp et vindu en måtte krysset av på for brukerbetingelser før en kunne poste i de trådene. Jeg vet ikke om det lar seg gjøre. Så langt er en avhengig av at fra alle parter etterleves en viss seriøsitet og ryddighet - noe som nok i de aller fleste tilfeller fungerer finfint.

Moderator  support