|
Sliten i beina, treningsverk eller overtrent?
|
Sliten i beina, treningsverk eller overtrent?
11/04/2010 08:08
|
Rune Vegard
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Den siste uka: Nå er det fire dager siden siste hardøkt på sykkelen, som var onsdag, og følelsen i beina er nå ikke særlig god. På de fire dagene etter hardøkta har jeg vært på to skiturer og trent litt styrke på overkropp i form av pushups, situps og chinups. Begge skiturene har vært i klassisk stil, uten særlig godt feste og rundt to timer i varighet. De skulle i alle fall ikke være særlig belastende på beina. Både i går og i dag har jeg tatt det helt med ro, bortsett fra fem timer arbeid på lørdag.
Økta på onsdag var en dobbelt spinningtime. Første timen gikk rolig for seg i godt innenfor det jeg har definert som sone1. Andre timen var den tøffeste økta jeg har hatt til nå i år, 4-6-8 minutter sone4 med tung belastning. Det var tøft, men økta kjentes bra. Jeg hadde en god følelse etter treninga, noe jeg alltid mener å ha de første timene etter.
Torsdag våknet jeg og var litt tung i kroppen, men etter en god frokost bestemte jeg meg for å ta en økt med enkel styrke og en skitur i klassisk stil. Styrkeøkta bestod av noen pushups, situps og noen stabiliseringsøvelser på ball. Skiøkta var 2t10m i klassisk stil. Føre var håpløst og turen gikk stort sett uten feste. Var derfor sliten i overkroppen og særlig armene, men beina var så og si ikke i bruk. Om kvelden begynte jeg å bli litt mer guffen i kroppen og beina.
Fredag våknet jeg som torsdag og var nok enda litt mer uggen i kroppen, men det ble en skitur i 11-tida. Også denne i klassisk stil og uten særlig feste. Turen varte i 1t40m og jeg var god og sliten i armer og litt i overkroppen. Senere på dagen og kvelden kom ubehaget i beina sakte tilbake.
Lørdag var formen ikke særlig god på morgenen, men det gikk forholdsvis greit på arbeid. I løpet av dagen har jeg kjent uroen i kroppen og særlig i beina, men etter jeg la meg var det helt håpløst. Jeg fikk ikke ro og lå bare å kjente hvordan beina verket. Det er et ubehag, men på andre siden er det ikke på noen måte fysisk vondt. Jeg får likevel ikke sove når det er sånn. Pulsen detter ned mot 42 bpm når jeg har lugget i ro en stund. Jeg stod derfor opp og tok meg en matbit og en time senere la jeg meg igjen med en mye bedre følelse. Jeg sovna ganske fort.
I dag, søndag, våknet jeg med noe som kjentes ut til å være forholdsvis friske bein, men jeg har likevel ikke trent. Jeg kjenner det dessuten i beina når jeg går i trapper og musklene er ømme når jeg strammer musklaturen i beina.
Nå skal det sies at dette skrev jeg forrige søndag, men jeg fikk meg ikke til å poste innlegget. Nå er det gått enda en uke og jeg har kun hatt to økter. En spinningtime på mandag og en på onsdag. Kroppen føles værre en noen gang og det er helt klart værst i perioden fra jeg våkner og til jeg har fått dusjet og i meg litt frokost. Deretter går det litt bedre utover dagen, men på ettermiddagen kommer følelsen gradvis tilbake. Om kveldene ligger jeg nå stort sett rett ut på sofaen og kjenner etter.
|
|
|
Re: Sliten i beina, treningsverk eller overtrent?
[Re: Rune Vegard]
11/04/2010 09:06
|
jan erik
Besatt
|
Besatt
Nå er ikke jeg noe lege....
Overtrent kan man ikke bli på en uke. jeg vil nok heller tippe på midlertidig overbelastning. Men det kjenner du best selv. Stølhet er en "god" smerte.
Guffen i kroppen? Infeksjon på gang?
Ta noen Rolige økter i sone 1 og kjenn vellbehaget bre seg!
|
|
|
[Re: jan erik]
11/04/2010 10:58
|
Trulserkul
Entusiast
|
Entusiast
Du begynner antagelighvis å bli sjuk høres det ut som for meg... Har søvnen vært bra i denne perioden?
|
|
|
[Re: Trulserkul]
11/04/2010 12:37
|
Rune Vegard
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Jeg tror ikke det er midlertidig overbelastning og det er jo ikke sånn at jeg bare har trent siste uka=P Overtrening kommer vel ofte snikende uten at man får så alt for mange signaler før det bikker over?
Sykdom har jeg ikke noe tro på, da må det i alle fall være en slags infeksjon eller virus som ikke gir utslag på andre vis enn ved tester utført av lege...
Skal jeg være helt ærlig så har det vært tungt å gå i trapper i hele vinter og i fjor høst, det er kanskje ikke positivt, men samtidig husker jeg ikke at det ikke har vært tungt så har vel slått meg til ro med at det er normalt?
Hadde det på samme måten i fjor vinter, men fikk da symptomene i midten av februar. Det ble derfor nesten ikke trening helt frem til juli og trodde derfor at det hadde gått over. Treninga i høst og frem til nå har stort sett gått veldig greit.
Det som er pussig er at når jeg først kommer meg ut på trening går det som regel helt fint og timene etter føles mye bedre enn de dagene jeg ikke tvinger meg ut. Kvelden derpå og morgenen etter derimot kommer ubehaget tilbake.
|
|
|
11/04/2010 17:38
|
Cesc
Entusiast
|
Entusiast
Hvor mye trener du? Og hvordan trener du? Enten trener du feil, eller så lukter det virus av et eller annet slag.
|
|
|
[Re: Cesc]
11/04/2010 18:08
|
Marius-H
Ringrev
|
Ringrev
Jeg føler meg støl og sliten i beina ganske ofte. Men på wattmåleren kan jeg se at jeg ikke er så sliten allikevel. Det hjelper å få litt varme i beina, dvs litt ute i trening. Du må bryte ned muskler for at de skal vokse seg kraftigere og da blir 'støl'.
Sportsnyheter rett til mobilen? Søk Sportsnerd på Android market.
|
|
|
[Re: Marius-H]
11/04/2010 18:42
|
hagen1978
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg også synes dette virker virus, hadde i hverfall tatt helt med ro i hel uke, og sett det ann etter det. Blir vel uansett ikke i noe bedere form om kroppen ikke virker
|
|
|
[Re: hagen1978]
11/04/2010 19:06
|
Øystein Rustad
Ringrev
|
Ringrev
Kan også høres ut som muskulær overbelastning. Dvs. at du har kommet inn i et mønster hvor du trener på nytt før du er restituert rent muskulært. Du vil kjenne bla i trapper at du blir stiv i lår og at du til og med kan begynne å puste litt etter ganske kort trappegange. Du kan føle deg småstøl men dette går over når du trener på nytt, men du er da egentlig ikke restituert. Fortsetter dette mønsteret vil du bryte ned muskulaturen.. Legg inn en ukes treningsfri (evt. kun svømming som ikke belaster muskulatur, men kun beveger) deretter ha en hviledag etter hver trening inntil symptomene er borte. Husk B-vitaminer eller melk og gjerne endel egg og fisk i kostholdet. NB! Bedre med en helsesjekk for mye enn en for lite, det kan jo ligge noe medisinsk bak! Lykke til..
Redigert av Øystein Rustad; 11/04/2010 19:07.
|
|
|
[Re: Øystein Rustad]
11/04/2010 19:38
|
Håkon SSL
Avhengig
|
Avhengig
Høres ut som du er dårlig trent, du sier du synes det er tungt å gå i trapper.
Du sier du alltid våkner opp og er dårlig og sliten etc etc. Du er nok bare støl og sliten siden du har trent mye mer en du pleier. Alle blir slitne av å trene hver dag, og etter en stund takler man denne følelsen litt bedre.
I værstefall har du en senebetennelse et sted pga for stor belastning siden du igjen er utrent.
For meg høres det ut som du er støl og sliten. Det går nok over av seg selv.
- Wilier Cento 1 Dura-Ace DI2 SRM - Trek Top Fuel 9.9 SSL Sponsor: Bilforumet AS www.bilforumet.no
|
|
|
[Re: Øystein Rustad]
11/04/2010 19:48
|
Rune Vegard
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hvor mye trener du? Og hvordan trener du? Enten trener du feil, eller så lukter det virus av et eller annet slag. Har siden i høst trent mer eller mindre mellom 8-12 (+/-) timer i uka. Har hatt et par uker med sykdom og lite eller ingen trening. Mandag: Spinning med intervaller i sone3 (mulig at jeg har tippet sone4 eller vært helt på grensa). Total arbeidstid har vel vært mellom 30 og 40 minutter. Tirsdag: Svømming og noen stabilitetsøvelser. Onsdag: Dobbelt spinningtime med totalvarighet på 2t30min. Arbeid i sone3. Torsdag: Enten vært fri eller skigåing. Fredag: Samme som tirsdag. Lørdag: Fri, skiintervaller eller langtur på ski. Søndag: 2-3t sone1 på rulle eller skitur (klassisk). Jeg føler meg støl og sliten i beina ganske ofte. Men på wattmåleren kan jeg se at jeg ikke er så sliten allikevel. Det hjelper å få litt varme i beina, dvs litt ute i trening. Du må bryte ned muskler for at de skal vokse seg kraftigere og da blir 'støl'. Problemet er at treningslysten og overskuddet er helt borte når jeg føler meg sliten, det rare er som du sier at kroppen tilsynelatende fungerer når jeg trener (uten at jeg kan vise til resultater som tilsier at kroppen responderer positivt på treningen). Uansett er det jo merkelig at det blir værre når jeg er i ro og har hvilt, særlig etter en god natts søvn (for jeg sover bra når jeg først sovner). Kan også høres ut som muskulær overbelastning. Dvs. at du har kommet inn i et mønster hvor du trener på nytt før du er restituert rent muskulært. Du vil kjenne bla i trapper at du blir stiv i lår og at du til og med kan begynne å puste litt etter ganske kort trappegange. Du kan føle deg småstøl men dette går over når du trener på nytt, men du er da egentlig ikke restituert. Fortsetter dette mønsteret vil du bryte ned muskulaturen.. Legg inn en ukes treningsfri (evt. kun svømming som ikke belaster muskulatur, men kun beveger) deretter ha en hviledag etter hver trening inntil symptomene er borte. Husk B-vitaminer eller melk og gjerne endel egg og fisk i kostholdet. NB! Bedre med en helsesjekk for mye enn en for lite, det kan jo ligge noe medisinsk bak! Lykke til.. Dette har jeg mer troa på, skal uansett ringe til legen i morgen for å sette av en time.
|
|
|
12/04/2010 15:58
|
Rune Vegard
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Da var i alle fall legetimen bestillt. Beina har vært ok i hele dag, men merker at de ikke er helt på "g" nå jeg har spist middag og slapper av i sofaen. Vil uansett prøve meg på en lett sone1-time på spinningsykkelen etterpå. Så får vi se hvordan det er i morgen.
|
|
|
12/04/2010 19:59
|
Rune Vegard
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Da var økta over, den ble kanskje i overkant lang, sett i forhold til formen den siste tiden:
Tid: 1t37m Gjennomsnittspuls: 66% HRMax
Til slutt har jeg et spørsmål. Har for kort tid siden justert ned makspuls med 10 slag i forhold til hva jeg har brukt hittil i vinter. Sone1-økta jeg hadde nå syntes derfor å være veldig lett, faktisk så lett at jeg ikke helt har tro på at den har gitt noe effekt. Blant annet synes jeg ikke det er noe motstand når jeg tråkker. Hvordan opplever dere en lett sone1-økt på spinningsykkel? Skal det virkelig føles så lett?
|
|
|
13/04/2010 17:22
|
introvert
Ringrev
|
Ringrev
Interessant dette. Jeg er en pur treningsamatør, men jeg får også "brann" i låra av å gå ei trapp etter ei treningsøkt. Etter jul har jeg forsøkt å trene hver eneste dag, og under øktene går det kjempefint. Men etterpå er det vondt. Beina (mest lår, litt legg) føles gjerne som søkktømmer, og "brenner" i ei enkel 15-stegs trapp. Rart, for formen (hjertet) er i bra shape. Føler jeg kan ligge og veksle mellom sone 1/2/3 i mange, mange timer uten verken å bli stiv eller spesielt sliten. Trener variert, ski, løp, sykkel.
PS: en kompis som opplevde det samme fikk nålemassasje rett i musklene på NIMI, det hjalp veldig hevdet han. Mener å huske at terapeuten sa musklene hans aldri slappet av, men alltid var i en slags form for spenn.
Så - hold gjerne tråden oppdatert, spennende å følge med.
Redigert av introvert; 13/04/2010 17:24.
|
|
|
13/04/2010 17:49
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Har siden i høst trent mer eller mindre mellom 8-12 (+/-) timer i uka. Har hatt et par uker med sykdom og lite eller ingen trening. Mandag: Spinning med intervaller i sone3 (mulig at jeg har tippet sone4 eller vært helt på grensa). Total arbeidstid har vel vært mellom 30 og 40 minutter. Tirsdag: Svømming og noen stabilitetsøvelser. Onsdag: Dobbelt spinningtime med totalvarighet på 2t30min. Arbeid i sone3. Torsdag: Enten vært fri eller skigåing. Fredag: Samme som tirsdag. Lørdag: Fri, skiintervaller eller langtur på ski. Søndag: 2-3t sone1 på rulle eller skitur (klassisk).
Jeg vil nå påstå at det er ikke rart du er stiv i beina, blir ikke veldig overrasket om legen ikke finner noe rart. Hvor mye hviler du? Kjører du dette programmet i uke etter uke uten restitusjonsperioder er du garantert å bli feiltrent og vil føle deg konstant sliten. Hvordan føler du at farta de er på trening i forhold til andre og hvor mye de trener?
|
|
|
[Re: Hekta-MTB]
13/04/2010 19:23
|
Rune Vegard
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
introvert: prøver ikke å være slem her nå, men det var litt godt å høre at andre har litt av den samme følelsen;] Det du beskriver med tanke på trappene treffer spikeren på hodet, akkurat som jeg har det. Det meste du skriver stemmer vel egentlig helt og holdent. Jeg vil nå påstå at det er ikke rart du er stiv i beina, blir ikke veldig overrasket om legen ikke finner noe rart. Hvor mye hviler du? Kjører du dette programmet i uke etter uke uten restitusjonsperioder er du garantert å bli feiltrent og vil føle deg konstant sliten. Hvordan føler du at farta de er på trening i forhold til andre og hvor mye de trener? Når det gjelder hvile så forsøker jeg vel å hvile når jeg kan. Jobber fra 9-17, 5 dager i uka og annenhver lørdag, blir mye ståing og smågåing, da jeg jobber i en butikk. Sover stort sett 8+ timer hver natt, legger meg rundt 22.30 og står opp 07.00. Når jeg har sovna, sover jeg godt. Når det gjelder fremgang har jeg desverre ikke testet noe i forhold til dette, annet enn at jeg målte 70 i en O2-test i februar i fjor og det samme i oktober i år. Skal forhåpentligvis testes i slutten av neste uke igjen. I forhold til andre har jeg null sammenligningsgrunnlag. Rett og slett fordi stedet jeg kommer fra er såpass lite at det ikke er mange å trene sammen med, bortsett fra spinningtimene.
|
|
|
13/04/2010 19:25
|
Rune Vegard
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Har som smått trent litt i dag og:
Svømming: 1t, blanding mellom crawl og bryst. 100-200m annenhver gang. På ingen måte hard intensitet.
Var litt "sliten" etter arbeid, men bedre enn de siste dagene.
|
|
|
13/04/2010 19:35
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
introvert: prøver ikke å være slem her nå, men det var litt godt å høre at andre har litt av den samme følelsen;] Det du beskriver med tanke på trappene treffer spikeren på hodet, akkurat som jeg har det. Det meste du skriver stemmer vel egentlig helt og holdent. Jeg vil nå påstå at det er ikke rart du er stiv i beina, blir ikke veldig overrasket om legen ikke finner noe rart. Hvor mye hviler du? Kjører du dette programmet i uke etter uke uten restitusjonsperioder er du garantert å bli feiltrent og vil føle deg konstant sliten. Hvordan føler du at farta de er på trening i forhold til andre og hvor mye de trener? Når det gjelder hvile så forsøker jeg vel å hvile når jeg kan. Jobber fra 9-17, 5 dager i uka og annenhver lørdag, blir mye ståing og smågåing, da jeg jobber i en butikk. Sover stort sett 8+ timer hver natt, legger meg rundt 22.30 og står opp 07.00. Når jeg har sovna, sover jeg godt. Når det gjelder fremgang har jeg desverre ikke testet noe i forhold til dette, annet enn at jeg målte 70 i en O2-test i februar i fjor og det samme i oktober i år. Skal forhåpentligvis testes i slutten av neste uke igjen. I forhold til andre har jeg null sammenligningsgrunnlag. Rett og slett fordi stedet jeg kommer fra er såpass lite at det ikke er mange å trene sammen med, bortsett fra spinningtimene. Når jeg tenkte på hvile, så mente jeg f.eks. en uke med korte rolig turer til du er helt restituert. Syklus med 3 på og 1 av. Men hvis du har 70 i O2 er du iallefall veldig godt trent og bør jo tåle mye trening, men nok hvile er undervurdert.
|
|
|
16/04/2010 05:40
|
Rune Vegard
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Planen var å gjennomføre 3 uker på og 1 uke av, men når jeg titter tilbake i loggen, så ser det ut til at det i praksis stort sett har vært kjørt samme opplegget hele tiden. Ser ut til at jeg har kjørt 3 vanlige uker og en uke med en ekstra hardøkt, men ingen hvile uke.
Trente følgende i går og i forigårs:
Onsdag: 2t30min svært lav sone1 på spinningsykkel.
Torsdag: Hvile.
Onsdagsøkta var vel i grunn alt for lang, men samtidig er det deilig å bare sitte å tråkke. En slik økt føles dog ikke som trening, da det virker som man sitter å sykler nesten helt uten motstand.
|
|
|
16/04/2010 06:03
|
olechr
More than words
|
More than words
For meg virker det rett å slett som om du bare må roe litt. Etter øktene skriver du at økta ble vel egentlig for lang. Hvorfor skal du ta en hard O2 test neste uke når du allerede er skikkelig sliten?? Hørtes også ut som om du tar i litt for mye på selv de rolige øktene da du syntes det er rart du ikke er sliten etter etter 1.37 time på spinningsykkel.
Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt meg helt fri en uke. Så tatt en uke med ROLIG trening. Sett ann så begynt å kjøre mere hadre økter.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
16/04/2010 15:45
|
Rune Vegard
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
For meg virker det rett å slett som om du bare må roe litt. Etter øktene skriver du at økta ble vel egentlig for lang. Hvorfor skal du ta en hard O2 test neste uke når du allerede er skikkelig sliten?? Hørtes også ut som om du tar i litt for mye på selv de rolige øktene da du syntes det er rart du ikke er sliten etter etter 1.37 time på spinningsykkel.
Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt meg helt fri en uke. Så tatt en uke med ROLIG trening. Sett ann så begynt å kjøre mere hadre økter. Testen ble bestillt for lenge siden og har i grunn holdt på den så lenge som mulig. Den ble uansett avbestillt på onsdag, da jeg i grunn ble mer og mer inneforstått med at det ikke ville gi slipp med det første. Skal sette sykkelen på hylla 1 uke og se det an sånn som du sier, men kommer til å ta en tur eller to i svømmehallen. Heldigvis er jeg ingen kløpper i å crawle, så her kommer det uansett til å gå svært rolig for seg. Hørtes også ut som om du tar i litt for mye på selv de rolige øktene da du syntes det er rart du ikke er sliten etter etter 1.37 time på spinningsykkel Kan du forklare hva du mener litt nærmere, jeg tror jeg misforstår hva du mener. Dersom jeg tok det enda mer med ro ville jeg vel synes økta var enda lettere?
|
|
|
27/05/2010 12:30
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Hvordan gikk det med deg?
|
|
|
28/05/2010 11:59
|
simendahl
Fersking
|
Fersking
Jeg har slitt med samme problemet, men trener bare tre ganger i uka, så det kan jo ikke være overbelastning (to barn etc). Økte intensiteten i går og tok meg skikkelig ut med intervalltrening. DEtte for å teste. Virker nesten som det fikk ut litt av "stivheten" i bena. Føler meg veldig mye bedre tar en langtur i dag sone 1.
Hvordan gikk det med deg?
|
|
|
[Re: simendahl]
28/05/2010 15:11
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Løsningen her, som ellers i livet er penger. Penger nok til å kjøpe seg en god sofa. Bolia?
|
|
|
[Re: Hvilepuls]
30/05/2010 08:45
|
Rune Vegard
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Skal ikke ta noen lang utredning her nå, men i korte trekk så har det ikke gått så veldig bra. Skal ikke mange øktene til før symptomene kommer tilbake, selv om disse blir kjørt i nedre del av sone1.
Det som er det rareste er jo at de gangene jeg sitter eller ligger og hviler og kroppen føles helt forjævlig, så forsvinner følelsen så fort jeg kommer meg ut på en rolig økt, enten med joggeskoene eller på sykkelen. Det tar da også lang tid før ubehaget kommer tilbake=/
|
|
|
31/05/2010 11:34
|
Nanok
Veteran
|
Veteran
Skal ikke ta noen lang utredning her nå, men i korte trekk så har det ikke gått så veldig bra. Skal ikke mange øktene til før symptomene kommer tilbake, selv om disse blir kjørt i nedre del av sone1.
Det som er det rareste er jo at de gangene jeg sitter eller ligger og hviler og kroppen føles helt forjævlig, så forsvinner følelsen så fort jeg kommer meg ut på en rolig økt, enten med joggeskoene eller på sykkelen. Det tar da også lang tid før ubehaget kommer tilbake=/ Er du varm i beina når du legger deg? Er leggene hovne (se etter sokkekant)? Jeg får av og til veskeoppsamlinger i beina (arvelig tror jeg) som gjør at de ikke fungerer bra. Har mange av de samme symtomene som deg. Akkupunkur har derimot hjulpet endel. BT
If you play in the dirt, you get dirty. McNulty
|
|
|
[Re: Nanok]
01/06/2010 06:36
|
Rune Vegard
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Er ikke nevneverdig varm på beina, sliter faktisk med at tær og føtter, samt hendene mine er kalde hele tiden. Ser heller ikke ut til at beina mine er spesiellt hovne. Bruker forøvrig ikke sokker hjemme etter arbeid og trening. Bestillte meg forøvrig akkupunktur selv for litt over en uke siden, da jeg vil prøve "alt" for å se om det går bedre. Er litt ventetid så har ikke fått ledig time ennå, men det blir spennende å prøve=]
|
|
|
01/06/2010 07:32
|
Nanok
Veteran
|
Veteran
Sikkert ikke det samme da, men jeg var ikke klar over veskeoppsamling det før noen så på beina mine. Tror foresten ikke varmen i beina trenger å være assosiert med veske.
Akkupunktøren min sier at nåler er bra mot problemer med varme/ kulde. Ikke spør meg mer hva som de gjør (jeg er generelt skeptisk til sånn alternative greier), men jeg konstaterer at det har hjulpet meg med varme i alle fall. Sover også mye bedre.
BT
If you play in the dirt, you get dirty. McNulty
|
|
|
|
|