Etter fire måneders papirmølle med italiensk bank- og kommunebyråkrati er vi endelig i mål. I torsdags var det til slutt den store dagen, med notarius publicus som satt i to timer og drev høytlesing av alle kontraktene, siden vi alle i rommet selvfølgelig var illiterate olivenbønder. Enden på de fire månedene og de to timene med noe som lignet på en katolsk messe var i hvert fall at jeg fikk med meg et par nøkler til en litt utvidet sykkelbod i Liguria.
Bildene viser spisestua, med Middelhavet en mil bort utenfor vinduet. Så er det stairway to heaven ut på takterassen, fulgt av utsikten fra peisestua. Til sist et stemningsbilde som viser hvordan det ser ut her nede i dag.
Håper snart å kunne vise litt sykkelrelevante bilder også, men siden denne turen ble sykkelløs så har jeg ikke noe å skryte med.
Re: Sørlig sykkelbod med bomulighet
[Re: Dan]
#91674110/04/201021:59
Herlig Dan, dette må være den beste sykkelrelaterte investeringen du har gjort i ditt liv?
Får håpe det, selv om ens første sykkel nok alltid er den beste sykkelinvesteringen. Men når man betaler bare ørlite mer enn hva en hytte i Valdres uten strøm og vann koster, og får et seksroms byhus i tre etasjer pluss takterasse, et par mil fra San Remo i øst og Monaco i vest så er det vanskelig å se at man har dummet seg ut. Hadde litt flaks med eurokursen også selvfølgelig.
Kjøpsprosessen har som sagt vært lang, men dette anbefales likevel. Det finnes ingen grunn til å bare fortsette å drømme og så kjøpe seg en norsk hytte fordi det er enklere og tryggere, hvis det er det her man egentlig har lyst på.
Nå skal jeg ut på morgenpromenad og så er det tilbake til vaskekluten. Dette skal bli et skandinavisk hus, dvs ingen sko innendørs. Godt å få vasket ut de tidligere beboerne.
/Dan, som plutselig ikke hadde tillatelse til å skrive i sin egen tråd. Teite forum...
[Re: Anonym]
#91687511/04/201008:34
Jeg er veldig misunnelig. Jeg var i området sist sommer og ble instant forelsket. Har lest noen annonser om boliger til salgs der, kanskje vi blir Italia-naboer etterhvert?
Nydelig Dan. Vi har lenge tenkt på å gjøre lignende i fremtiden. Kjerringa prater også italiensk. Men Dan, flagger du helt ut, eller er det ment som hyttE?
Har lest noen annonser om boliger til salgs der, kanskje vi blir Italia-naboer etterhvert?
Det synes jeg høres veldig bra ut. Hvis ikke du har funnet den allerede så er det casa.it som er der det skjer ting på annonsesiden. Bare husk at meglerne ofte har mer enn de tør å vise. Siden meglerne ikke har enerett til et salgsobjekt så driver de og stjeler hverandres salgsobjekter, dvs tar kontakt direkte med selger og ber om å få vise deres bolig, så de flotteste husene kan det tenkes at du ikke får se før du har truffet megleren.
Vi begynte letingen for over to år siden og til å begynne med var jeg litt skremt av tanken på å ordne alt selv og prøvde å ta kontakt med Norsk Megling for å føle meg trygg. Heldigvis svarte de aldri på mailer og når de svarte på purringen og sa at de skulle høre av seg så hørte de ikke av seg likevel. Men bra var det. I ettertid har jeg ikke hørt mye flatterende om dem. Heller motsatt, så styr unna.
Det går fint an å klare alt selv, med assistanse fra en italiensk megler. Jeg var heldig og fikk en megler som var veldig god i engelsk, så det var null språkproblemer.
Når det gjelder priser så er det kjøpers marked nå og euroen er lav. Man må regne med ca 10% i tillegg til kjøpesummen, for skatter og avgifter. Det avhenger litt av hvor mye av papirarbeidet for huset som allerede er i orden. Vårt hus var f eks tre eiendommer som måtte slås sammen til én før salg, og i prutingsprosessen ble vi enige om at vi betalte den kostnaden hvis de tok vårt skambud. Men de 10% ekstra kompenserer man fort for ved å prute, så totalprisen trenger ikke å være så langt unna prisen i annonsen.
Sitat: Vanilla Ninja
Sånn bod vil jeg også ha! Spesielt med egen muslimservitør ...
Hehe. "Muslimen" er baksiden på kirkegavelen. Jeg trenger ikke klokke for å si det slik...
Sitat: Stein
Ikke leilighet, men HUS, tilogmed! Gratulerer!!!
Hus, leilighet, det er et definisjonsspørsmål. Jeg eier alt unntatt underetasjen, hvor det er en bitteliten leilighet. Jeg har nok av yttervegger og tak å ta ansvar for til at jeg kaller det å eie hus.
Sitat: polkaDOT
Men Dan, flagger du helt ut, eller er det ment som hyttE?
Hytte inntil videre. Må nok vente 20-25 år på å få flagge ut. Men da skal vi sitte her nede, drikke rødvin morgen, middag, kveld, stemme Frp og snakke dritt om Norge som betaler vår pensjon.
Sitat: M@rtin
Ser forøvrig ut som en akseptabel plass å fortsette brettspillaktivitetene våre ...
Det høres ut som en god idé. Det kommer til å være sengeplasser nok her til et fullt spillebord.
Sitat: Nick
Har du fått såpass kontroll på bihulebetennelsen at flyturen ikke ble noe skår i gleden?
Bihullene var relativt snille mot meg på flyturen og betennelsen har nå gitt seg helt føles det som. Men jeg driver fortsatt og tørrhoster og peser opp alle trapper. Skal skremme vekk de siste symptomene ved hjelp av sykling om noen dager.
Sitat: takkskarufaenmeg
De fleste tenker og drømmer, men du, du gjennomfører. Respekt!
Jeg håper jo at jeg kan være til inspirasjon for flere. Bare spør hvis det er noen som har bestemt seg for å gå igang og trenger litt tips og info.
Sitat: tmork
Anonym, Kaffeolainen, Dan - har du flere ?
Kaffolainen skal jeg ikke ta på meg æren for. Det blir som å ta på seg æren for at paven har en morsom hatt. (Så gjenstår det å se om jeg får poste dette innlegget som Dan eller Anonym eller om jeg må lage meg en ny bruker.)
#91752512/04/201006:32
Feriehus i Italia, liksom? Jeg ler meg skakk. Makan til sprøyt! En gang var jeg i Italia to ganger, begge gangene våknet jeg opp med deler av en hest på puta. Det landet har jeg klipt ut av kartet.
Det er jo forresten helt håpløst at man aldri kan få den leiebilen man har bestilt. Jeg ba om en Ford Focus eller tilsvarende, men neida, ved utleveringen så måtte jeg selvfølgelig få en "free upgrade". Håpløs bil å dra til IKEA med, håpløs å parkere i smale bratte gater og kjøremessig så oppfyller den alle fordommer om amerikanske veiegenskaper. Møkkabil. Hvorfor kunne jeg ikke fått en free downgrade til Fiat 500 eller noe slikt isteden? (Okeida, den er litt fin når det går sakte nok og det er 25 grader og sol.)
#91775612/04/201012:13