Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Syklister på Skedsmo... Hva faen?

Syklister på Skedsmo... Hva faen? #916478 10/04/2010 16:14
Kjeserud Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Nå har jeg hatt min første tur på sykkelen etter at jeg flyttet til Skedsmo fra Ullensaker. Der oppe var de fleste hyggelige og man hilset pent når man traff hverandre. I løpet av de få milene jeg syklet i dag traff jeg alt fra karbonkåte ræææsergutter til godt voksne i fullt utstyr på terrengsykkelen sin. Fornøyd som jeg var med å endelig kunne trille litt på hjulene igjen hilste jeg på alle jeg kom over (bortsett fra diverse småbarnsfamilier riktig nok), men ingen, jeg gjentar INGEN hilste tilbake. Var det at jeg satt med "sti-hjelm"? Var det at sykkelen er gammel og av stål? At jeg hadde langfingrete hansker i de 10C det var ute? Syklet jeg så utrolig fort at jeg ikke la merke til at noen hilste tilbake? Var jeg for treg i nikkingen/håndhevingen/pratingen til at alle 15-ish jeg hilste på rakk å reagere? Eller er syklister her på Skedsmo/Lillestrøm så utrolig uhøflige at de rett og slett ikke gidder å hilse tilbake?
Jeg så til og med to på andre siden av veien som begge så rett på meg! Det var ingen andre der, så det må ha vært på meg. Så fort jeg dro opp handa i en hilsen gikk blikkene rett frem igjen og borte var de. Jeg håper jeg bare ikke fikk med meg at folk hilste tilbake i dag, og ikke at jeg kan se frem til noen år med syklingen i nærheten av sure syklister som bare vil være i fred og tråkke på egenhånd. Det skaper jo ikke så veldig god stemning.

(Det skal sies at alle bilister her var eksemplariske i dag. Ingen tuting, god avstand ved forbikjøring (bortsett fra en buss) og det som virket som en gjensidig respekt)

EDIT: Jeg kom forresten på en ting. Jeg har ikke satt på cleats på landeveis-skoene, så jeg hadde på MTB-sko. Det kan kanskje forklare det hele?

Redigert av Kjeserud; 10/04/2010 16:15.

Never argue with an idiot. They will only drag you down to their level and then beat you with experience.
Re: Syklister på Skedsmo... Hva faen? [Re: Kjeserud] #916489 10/04/2010 16:35
donnerwetter Offline
Avhengig
Avhengig
Håper ikke du hilste på en med rød hjelm og oransje jakke på en Marin IFT, og ikke fikk hilsen tilbake ICON_SMILE Det var i såfall meg, og manglende hilsing skyldes pulsslag helt ut i pupillene slik at jeg veksler mellom nærsynt/langsynt og tunnellsyn/vidvinkel alt ettersom ICON_WINK Er ikke i best form foreløpig, med andre ord. Men det bedrer seg ICON_LAUGH

Sykler helst i godvær!
bigsmile
Re: Syklister på Skedsmo... Hva faen? [Re: Kjeserud] #916502 10/04/2010 17:04
T
Thomasen Offline
Entusiast
Entusiast
T
Vi var ute å rullet 7-8 mil på Romerike i dag, og har heldigvis ikke samme inntrykk. Nesten bare blide sykkelryttere i solen. Kanskje du hadde galt rutevalg thinking Bra at bilistene var eksemplariske. ofte farligere de, enn sykkelryttere med 1000 meters blikk.

Re: Syklister på Skedsmo... Hva faen? [Re: Thomasen] #916513 10/04/2010 17:20
Pett_er Offline
Ringrev
Ringrev
Folk var sånn passe flinke til å hilse i Maridalen i dag. Vil gi det en fire på terningen, altså potensiale for forbedring. Greit at han som trente på temposykkel ikke vinker og nikker, men resten har bare med å hilse neste gang.

Jeg fikk faktisk tusenmetersblikket av en som kjørte i samme klubbdrakt som meg. Ikke bra. Dette må tas opp internt ICON_SMILE

Re: Syklister på Skedsmo... Hva faen? [Re: donnerwetter] #916521 10/04/2010 17:32
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Kjenner meg ikke igjen i noen hilsekultur i omerådet før du tok det opp nå. Og har bodd der siden 1998, i legolandsbyen på vestvollen før og.

Flyttet fra Trondheim der alle porscher hilste, til Østlandet, og ingen hilset lenger.

Fine er at man bor i en av Norges mest folkerike kommuner, men i skogen er det jo sjelden man møter på mange som seg selv. Mange ser, men hilser ikke.

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Syklister på Skedsmo... Hva faen? [Re: Pett_er] #916523 10/04/2010 17:32
sykkelmor Offline
Entusiast
Entusiast
Syklet Råholt- Gardermoen- Mogreina i dag. Møtte mange sykelister men ingen hilste. Hmmm... er det kanskje ikke kultur for det her oppe.

Ha det gøy, så kommer resultatene etter hvert

Re: Syklister på Skedsmo... Hva faen? [Re: sykkelmor] #916532 10/04/2010 17:53
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
Og vi hadde det motsatte. 6,5 mil og alle vi møtte var blide og våryre..

Del stien, skru av Strava
Re: Syklister på Skedsmo... Hva faen? [Re: sykkelmor] #916535 10/04/2010 17:58
Sykkeline Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Så bare blide sykkeltryner inkludert mitt eget på min Gjelleråsen-Fetsund-Lillestrøm-Lørenskog tur idag. Flott vær og cruise i, årets første langtur. 47 km kjennes både her og der etter en lang vinter....

Sykkeline
Re: Syklister på Skedsmo... Hva faen? [Re: Sykkeline] #916559 10/04/2010 18:28
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
De var blide, men ingen hilset altså ICON_SMILE

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Syklister på Skedsmo... Hva faen? [Re: silverwrx] #916691 10/04/2010 20:36
pogoman Offline
Entusiast
Entusiast
Har alltid vært forundret over manglende hilsing i sykkelmiljøet.

Jeg kjører mc (stadig mindre siden HTen min lokker mer og mer) og da hilser alle. På tvers av sykkeltype (cross, tourer, HD, R etc).

På ski i marka hilser man masse bare man kommer seg forbi de første kilometrene fra utfartsstedene.

På sykkel: Nesten helt mørkt.

Jeg har alltid tenkt at hilsingen har noe med skjebnefellesskap å gjøre. Man gjør seg til venner med folk man kanskje kan trenge hjelp av siden. Det være seg for skismøringslån, mekkehjelp, sykkelslange, whatever.

Men på sykkelsiden virker det ganske mørkt. Trist.

Re: Syklister på Skedsmo... Hva faen? [Re: donnerwetter] #916813 11/04/2010 05:09
Kjeserud Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: donnerwetter
Håper ikke du hilste på en med rød hjelm og oransje jakke på en Marin IFT, og ikke fikk hilsen tilbake ICON_SMILE Det var i såfall meg, og manglende hilsing skyldes pulsslag helt ut i pupillene slik at jeg veksler mellom nærsynt/langsynt og tunnellsyn/vidvinkel alt ettersom ICON_WINK Er ikke i best form foreløpig, med andre ord. Men det bedrer seg ICON_LAUGH

Kan ikke huske å ha sett deg nei. ICON_SMILE

Never argue with an idiot. They will only drag you down to their level and then beat you with experience.
Re: Syklister på Skedsmo... Hva faen? [Re: Kjeserud] #916814 11/04/2010 05:10
Kjeserud Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Tydelig 50/50 i opplevelser her. Hmmm... Vi på forumet får fortsette å hilse på folk ihvertfall, så kanskje den generelle mentaliteten forandres i området.

Re: Syklister på Skedsmo... Hva faen? [Re: Kjeserud] #916823 11/04/2010 06:18
H
hundenjanson Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: Kjeserud
Nå har jeg hatt min første tur på sykkelen etter at jeg flyttet til Skedsmo fra Ullensaker. Der oppe var de fleste hyggelige og man hilset pent når man traff hverandre. I løpet av de få milene jeg syklet i dag traff jeg alt fra karbonkåte ræææsergutter til godt voksne i fullt utstyr på terrengsykkelen sin. Fornøyd som jeg var med å endelig kunne trille litt på hjulene igjen hilste jeg på alle jeg kom over (bortsett fra diverse småbarnsfamilier riktig nok), men ingen, jeg gjentar INGEN hilste tilbake. Var det at jeg satt med "sti-hjelm"? Var det at sykkelen er gammel og av stål? At jeg hadde langfingrete hansker i de 10C det var ute? Syklet jeg så utrolig fort at jeg ikke la merke til at noen hilste tilbake? Var jeg for treg i nikkingen/håndhevingen/pratingen til at alle 15-ish jeg hilste på rakk å reagere? Eller er syklister her på Skedsmo/Lillestrøm så utrolig uhøflige at de rett og slett ikke gidder å hilse tilbake?
Jeg så til og med to på andre siden av veien som begge så rett på meg! Det var ingen andre der, så det må ha vært på meg. Så fort jeg dro opp handa i en hilsen gikk blikkene rett frem igjen og borte var de. Jeg håper jeg bare ikke fikk med meg at folk hilste tilbake i dag, og ikke at jeg kan se frem til noen år med syklingen i nærheten av sure syklister som bare vil være i fred og tråkke på egenhånd. Det skaper jo ikke så veldig god stemning.

(Det skal sies at alle bilister her var eksemplariske i dag. Ingen tuting, god avstand ved forbikjøring (bortsett fra en buss) og det som virket som en gjensidig respekt)

EDIT: Jeg kom forresten på en ting. Jeg har ikke satt på cleats på landeveis-skoene, så jeg hadde på MTB-sko. Det kan kanskje forklare det hele?

Nå tror jeg de syklistene du traff i Ullensaker er mye av de samme du treffer på Skedsmo. Veldig mange ruter går gjennom Kløfta og Jessheim. Det var nok litt tilfeldig. Jeg skal hilse på alle jeg ser i dag :-)

Re: Syklister på Skedsmo... Hva faen? [Re: hundenjanson] #917579 12/04/2010 08:09
S
StEirik Offline
Entusiast
Entusiast
S
Hils først, tidlig og tydelig, så må de tause i alle fall ta aktivt stilling til hvorvidt de skal oppvise et minstemål av høflighet!

Her i Bg. er det også litt blandet, men etter de første opplæringsukene for alle nye går det seg vanligvis til. Voksenopplæring må til! yes

Re: Syklister på Skedsmo... Hva faen? [Re: Kjeserud] #917946 12/04/2010 17:15
donnerwetter Offline
Avhengig
Avhengig
Det var ikke mange som hilste i dag, nei frown Var en tur fra Hexeberg til Kløfta, om Lindeberg. Traff ca 10 syklister, og bare én hilste tilbake, nede på Frogner. Hei til deg, hvis du er her inne ICON_LAUGH
Bilistene var eksemplariske i dag ICON_LAUGH

Sykler helst i godvær!
bigsmile
Re: Syklister på Skedsmo... Hva faen? [Re: Kjeserud] #917961 12/04/2010 17:34
P
PedroS Offline
Entusiast
Entusiast
P
Jeg testet hilsevilligheten fra Bærum til Drøbak langs Gamle Mossevei i går. Litt blandede reaksjoner, men Rye-syklistene var alt for kule til å gidde å hilse tilbake. Stakkars folk, de må ha det tøft...... Almen dannelse inngår visst ikke i oppdragelsen der i gården. Honnør til bilister og motorsyklister. Det passerte pent forbi.

PedroS
Re: Syklister på Skedsmo... Hva faen? [Re: PedroS] #918000 12/04/2010 18:24
Sykkeline Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Det er ikke alltid så lett å føre en "samtale" med møtende syklister heller. Jeg skremte nok en kar som sykla forbi meg her om dagen. (Det ergrer meg av og til kraftig at gutta sykler så mye fortere enn oss jentene! turtle ) Jeg ble forbisyklet av en kar som så ut til å ikke bruke krefter i det hele tatt, og jeg ropter etter han "Det er dårlig gjort!" "Hva da?" ropte han tilbake. "Å sykle forbi meg!" Fikk ikke noe svar, han trodde kanskje jeg var gal. devilsmile

Sykkeline
Re: Syklister på Skedsmo... Hva faen? [Re: Kjeserud] #918003 12/04/2010 18:27
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Kjeserud

Siterer meg selv:

Sitat: Stein
Obligatorisk? Hva med de som mener at de har nok med å holde seg på sykkelen fordi de er ferske på sykkel, de som er for slitne, de som har annet å tenke på eller de som rett og slett ikke ser poenget med å hilse på folk de slett ikke kjenner bare fordi de har valgt samme fremkomstmiddel?

...Satt litt på spissen, men jeg synes det er litt teit å mene at folk oppfører seg dårlig bare fordi de ikke nødvendigvis hilser på alle syklister de møter.

Dette, som det meste annet, har vært oppe før:

http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=715818&page=1

Re: Syklister på Skedsmo... Hva faen? [Re: Stein] #918052 12/04/2010 19:21
Arnebv Offline
Besatt
Besatt

Dette, som det meste annet, har vært oppe før:

Terrengsykkel.no: Forumet for alt som har blitt tatt opp før.

Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord
Re: Syklister på Skedsmo... Hva faen? [Re: Arnebv] #918056 12/04/2010 19:24
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Snart er vi den reneste hitchhiker's guide! ICON_WINK

BTW:

Re: Syklister på Skedsmo... Hva faen? [Re: Stein] #918114 12/04/2010 20:27
Kjeserud Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Obligatorisk? Hva med de som mener at de har nok med å holde seg på sykkelen fordi de er ferske på sykkel, de som er for slitne, de som har annet å tenke på eller de som rett og slett ikke ser poenget med å hilse på folk de slett ikke kjenner bare fordi de har valgt samme fremkomstmiddel?

...Satt litt på spissen, men jeg synes det er litt teit å mene at folk oppfører seg dårlig bare fordi de ikke nødvendigvis hilser på alle syklister de møter.

Obligatorisk? Nei, det sa jeg aldri. Joda, det er nok noen som er slitne, noen som bare skal fra a til b, men de med ølen i handa på vei til en kompis er ikke de jeg sier hei til, ei heller de jeg rettet innlegget mitt til. At ikke alle hilser er også greit, men NOEN burde jo virkelig gjøre det. For å være litt kynisk her, så kan jeg si det rett ut; Jeg hilser egentlig bare på de som ser ut som om de vet hva de driver med på sykkel. (Med mindre de hilser først så klart).
Jeg liker hilsekulturen, og når det mangler det så sterkt hos noen at de ikke hilser på noen i samme klubbdrakt engang (som tidligere i tråden) syntes jeg det er verdt å ta opp (det jeg ser på som) problemet.

Re: Syklister på Skedsmo... Hva faen? [Re: Sykkeline] #918119 12/04/2010 20:33
sykkelmor Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Sykkeline
Det er ikke alltid så lett å føre en "samtale" med møtende syklister heller. Jeg skremte nok en kar som sykla forbi meg her om dagen. (Det ergrer meg av og til kraftig at gutta sykler så mye fortere enn oss jentene! turtle ) Jeg ble forbisyklet av en kar som så ut til å ikke bruke krefter i det hele tatt, og jeg ropter etter han "Det er dårlig gjort!" "Hva da?" ropte han tilbake. "Å sykle forbi meg!" Fikk ikke noe svar, han trodde kanskje jeg var gal. devilsmile
ICON_LAUGH Så utrolig bra sagt!!! ICON_SMILE
Synes også at det til tider kan være litt frustrerende når gutta bare sylker forbi... Veit jo at jeg ikke har sjans til å sykle så fort. Vel... vi jenter får vel bare innfinne seg med at vi ikke er like raske som gutta.

Ha det gøy, så kommer resultatene etter hvert

Re: Syklister på Skedsmo... Hva faen? [Re: Sykkeline] #918122 12/04/2010 20:35
Kjeserud Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: Sykkeline

Hadde det skjedd meg, og jeg hadde fått med meg hva du sa så hadde jeg nok ledd ganske godt.

Re: Syklister på Skedsmo... Hva faen? [Re: Stein] #918125 12/04/2010 20:37
Kjeserud Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig

Glemte forresten å svare på akkurat denne delen. Det var ment mot de her i mitt nærområde, ikke den generelle kulturen i Nåreg.

Re: Syklister på Skedsmo... Hva faen? [Re: Kjeserud] #918283 13/04/2010 06:35
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hva er problemet med ikke å hilse, da?

De eneste jeg alltid hilser på er sjåfører som slipper meg fram i trafikken når de strengt tatt ikke må. De hilser alltid blidt tilbake.
Hvis jeg kommer på det hilser jeg på andre syklister. Jeg hilser på turgåere jeg sykler forbi i marka, jeg hilser på hunden til naboen og jeg hilser ekstra på servitøren som serverer den første ølen når jeg kommer tilbake fra tur.

Jeg anser meg generelt for å være en hyggelig person, og jeg har mange nok venner som er glade for å se meg til at denne teorien forsterkes.

Skal jeg gå rundt og ha dårlig samvittighet for at jeg ikke hilser på ukjente mennesker, bare fordi vi har sammenfallende interesser?

Re: Syklister på Skedsmo... Hva faen? [Re: Vanilla Ninja] #918398 13/04/2010 08:45
T
tygster Offline
Veteran
Veteran
T
I utgangspunktet var det vell her snakk om å hilse tilbake. I ditt tilfelle er det vel og overhengende fare at noen av disse, for deg ukjente menneskene, vet hvem du er og dermed føler at et hils er på sinn plass.

Men dette er vel mer aktuelt ute i skogen, og der hilser vel de fleste.

Re: Syklister på Skedsmo... Hva faen? [Re: Vanilla Ninja] #918400 13/04/2010 08:47
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C
Enig.

Jeg smiler alltid og nikker til de jeg møter i skogen. Det er mer refleks, og ikke noe jeg tenker over, det føles bare naturlig.

På landeveien, hilser jeg derimot ikke. Skulle jeg hilst på alle, hadde jeg omtrent ikke bedrevet annet.

Re: Syklister på Skedsmo... Hva faen? [Re: Clotho_NOR] #918510 13/04/2010 10:54
P
PedroS Offline
Entusiast
Entusiast
P
Dere er inne på noe der, og vi skal nok ikke dra denne debatten for langt. Det blir det bare dårlig stemning av. Mitt poeng er vel egentlig at jeg liker at folk hilser på meg og at en hilsen blir besvart. Da blir jeg i godt humør.

PedroS
Re: Syklister på Skedsmo... Hva faen? [Re: PedroS] #920244 15/04/2010 14:02
Kjeserud Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Hadde en liten tur i dag og traff da på to som begge hilste tilbake! Han jeg la meg på siden og sa "Heisann!" var det kanskje ikke så rart at reagerte men. ICON_SMILE

Re: Syklister på Skedsmo... Hva faen? [Re: Kjeserud] #920638 15/04/2010 23:48
lim3 Offline
Ivrig
Ivrig
Er litt avhengig hvor du sykler. I Maridalen hadde jeg blitt slitent av å hilse.

Men syklet fra Eidsberg til Lillestrøm og møtte vel 6-7 før Lillestrøm. Ingen hilste tilbake, selvom jeg var stilpolitisk eksemplarisk kledd. Noe de ikke var!

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support