Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 10 av 34 1 2 8 9 10 11 12 33 34

Hatgruppe facebook

Re: Hatgruppe facebook [Re: Olen] #917509 12/04/2010 06:03
D
DagRS Offline
Ivrig
Ivrig
D
Nå er de mest "ekstreme" sykkelaktivistene" fjernet fra gruppa.
Sissel Irene Blunck Eriksen påstår sågar at dette er gjort av facbook sentralt. Noe jeg betviler sterkt. Dette er nok gjort av gruppas leder Linda Torland.

"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success."
~ Doug Larson

Re: Hatgruppe facebook [Re: DagRS] #917516 12/04/2010 06:17
Trygve_ Offline
Besatt
Besatt
Her har det tatt av.
Utrolig mye bra som er skrevet i FB gruppa forresten!

Var det noen som tok kontakt med media, og har en dialog der?

Ser mange her inne har mye info nå, og leverer man dette til en avis som VG eller DB, så er det rimelig sikkert at det kommer på trykk. Og de to avisene vet vi at slenger på ting som "grunnleggeren av grupper er også en Siv Jensen tilhenger" etc, og kommer sikkert til å ringe Siv for å få en uttalelse etc. De elsker jo å dra saker totalt ut av proposjoner ICON_LAUGH

Re: Hatgruppe facebook [Re: Lektoren] #917518 12/04/2010 06:21
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Lektoren
Én ting er at man kan ha sine meninger om hvordan andre bør oppføre seg i trafikken. Det er selvsagt lov. Man kan også kritisere andre for måten de oppfører seg på. Det gir mulighet for dialog og forandring, enten hos en selv eller hos den andre. En kan til og med i skarpe ordelag gi uttrykk for hvor irritert man er, skjønt da blir det den andre som må være klok og forstandig om det skal bli en dialog av det. Det som IKKE er greit, er å bryte loven, skremme folk, trakassere eller ty til vold eller trusler om vold.

Folk må gjerne ha FB-grupper som kritiserer syklister. Hat-grupper er noe annet, og langt mer alvorlig. Derfor synes jeg ikke denne tråden bør skjære ut i å diskutere hvordan man skal oppføre seg når man sykler, og vi skal vel også være forsiktige med å henge ut folk som rett og slett bare er uenige med oss og kritiserer oss. Det er trusler, vold og ulovlig trakassering vi ikke skal finne oss i.

Amen. Dette er de retningslinjene jeg holder meg til der inne.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hatgruppe facebook [Re: DagRS] #917528 12/04/2010 06:33
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Sitat: takkskarufaenmeg
Nå er de mest "ekstreme" sykkelaktivistene" fjernet fra gruppa.
Sissel Irene Blunck Eriksen påstår sågar at dette er gjort av facbook sentralt. Noe jeg betviler sterkt. Dette er nok gjort av gruppas leder Linda Torland.

Nja, noen av kommentarene fra syklister var langt over grensa for hva som kan betegnes som personhets. Uthenging av fortiden til ei jente på 16 er vel ikke helt det sykkelmiljøet er best tjent med. Store ord fra syklister uten ryggrad til å bruke fullt navn har jeg heller ikke mye sympati for.
En post med en e-postadresse til en syklist ble også fjernet, så om det er gruppens grunnlegger som har gjort det har hun iallefall vært fair...

Edit: jeg tok feil, sistnevnte post er ennå ikke fjernet, så nå er jeg litt usikker her

Redigert av dopapiret; 12/04/2010 06:36. Rediger grunn: feil

Trønder osv
Re: Hatgruppe facebook [Re: Espen J] #917532 12/04/2010 06:49
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg rapporterte en del innlegg til Facebook, kanskje derfor noen er blitt fjernet?

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Hatgruppe facebook [Re: sykkeloyvind] #917545 12/04/2010 07:09
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Samme her. Håper egentlig at de fleste gjør det. Bildet av bilen som braser inn i et felt syklister også.

Re: Hatgruppe facebook [Re: Espen J] #917551 12/04/2010 07:22
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: dopapiret
Uthenging av fortiden til ei jente på 16 er vel ikke helt det sykkelmiljøet er best tjent med.

Kan ikke se at hun er uthengt på noen måte? At noen refererer til at hun liksom skal jobbe med anti-mobbe arbeid syns jeg er relevant nå når hun bruker tiden sin til å mobbe syklister. Hun er attpåtil ikke gammel nok til å ha lappen, så skjønner ikke hva hun hisser seg opp over.

Ellers er det jo tydelig at FB ikke er en arena hvor folk er like vant til saklig og velbegrunnet debatt som vi er her på terrengsykkel.no

Rust? Fordi det rimer på dust.
Re: Hatgruppe facebook [Re: DavidS] #917557 12/04/2010 07:30
Laxeluz Offline
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Sitat: polarbike
Ellers er det jo tydelig at FB ikke er en arena hvor folk er like vant til saklig og velbegrunnet debatt som vi er her på terrengsykkel.no

Eg er ikkje heilt einig i dette, for eg synest det er mange frå "vår side" som har regelrett drite seg ut med å poste under pseudonym eller å komma med personangrep.
Dersom alle me syklistar heile vegen klarer å posta sakleg og velgrunna, så vil det berre vera desse sure bilistane som tabbar seg ut med personangrep og grove karakteristikkar.

Andreas Tveit
Re: Hatgruppe facebook [Re: Laxeluz] #917559 12/04/2010 07:34
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
Vel, har til gode å se et godt argument fra hat siden. Derimot hagler det jo av typen:
Sitat: Tonelise
Dere kan jo ikke være helt stabile dere stakkarslige små innkompetente syklisthelvete.

Re: Hatgruppe facebook [Re: DavidS] #917560 12/04/2010 07:39
Laxeluz Offline
Akkurat. Derfor meiner eg at dersom me klare å holda oss saklege, så er det berre den andre gruppa som taper ansikt. Men dersom me synk ned på deira nivå og bruker personangrep og liknande så har me allereie tapt...

Andreas Tveit
Re: Hatgruppe facebook [Re: Stein] #917563 12/04/2010 07:42
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Stein
Samme her. Håper egentlig at de fleste gjør det. Bildet av bilen som braser inn i et felt syklister også.

Jeg har rapportert akkurat dét bildet brukt av andre "hate syklister grupper" tidligere (begynner å bli et år siden) men ingen ting har skjedd, det ligger ute fremdeles. Noen som har erfaring med å ta direkte kontakt med FB, altså ikke kun krysse av i et popup vindu?

Da jeg var helt fersk på FB lot jeg meg provosere av en slik gruppe såpass mye at jeg meldte meg inn for å sette dem på plass. Postet linker til både vegtrafikklovens paragrafer om at syklister har lov og rett til å bruke veibanen og at både politi og TT ønsker syklister ned fra fortau. Admin av av den spesifike gruppen tok kritikk, hun var ikke klar over at de irriterende syklistene har loven på sin side. Unnskyldninger ble postet, og i dag finner jeg ikke gruppen når jeg søker med stikkord "syklist/er+hate/er", så jeg regner med at den ble nedlagt.

Kudos til de av dere som orker å ta diskusjonen med denne gruppen i dette tilfellet. Jeg ønsker ikke å assosieres med dem ved å først måtte melde meg inn for å kommentere, økt medlemsmstall får de ikke fra meg. (Men jeg har rapportert gruppen, bruk av bilde, og enkeltpersoners utsagn.) Derimot støtter jeg en protest ovenfor FB, og den signerer jeg gjerne med fullt navn.

Saklige agumenter kom jeg altså langt med, en fordel å benytte den slags og ikke pense inn på medlemmenes politiske tilhørlighet og musikksmak. (Hvorenn fristende det hadde vært å kontre med "hva hadde du synes om gruppen Vi som hater trangsynte frisører med cowboyhatt fra Indre Enfold, som atpåtil stemmer Frp.)

..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
Re: Hatgruppe facebook [Re: Rednax] #917567 12/04/2010 07:55
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Rednax
Saklige agumenter kom jeg altså langt med, en fordel å benytte den slags og ikke pense inn på medlemmenes politiske tilhørlighet og musikksmak. (Hvorenn fristende det hadde vært å kontre med "hva hadde du synes om gruppen Vi som hater trangsynte frisører med cowboyhatt fra Indre Enfold, som atpåtil stemmer Frp.)

Denne er til meg, ser jeg.

Min intensjon med å flåse litt om dette var utelukkende å senke hysteriet et par hakk. Jeg ville vise at det finnes grupper for hvasomhelst på FB, og at det ikke nødvendigvis er så gjennomtenkt alt sammen. Hvis ikke syklister klarer å forholde seg til at vi blir mislikt av noen bilister med svak formuleringsevne og odde interesser, så tror jeg vi sliter på mange områder i livet.

Oppfordring til ulovligheter og kriminalitet er selvsagt noe annet, som bør rapporteres i hvert enkelt tilfelle. Oppretting av en slik gruppe på FB bør vi derimot tåle.

Til info: Jeg forholder meg til terrengsykkel.no. "Argumentering" på FB-gruppen orker jeg ikke.

Redigert av Tgabriel; 12/04/2010 08:59. Rediger grunn: presisering
Re: Hatgruppe facebook [Re: Tgabriel] #917581 12/04/2010 08:11
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
Ja, jeg klarte ikke å dy meg: jeg var ikke helt ferdig med frokosten, hadde ikke fått i meg dagens kaffe, og ja, jeg innrømmer det, jeg sank ned et par-tre hakk på argumentasjonstigen med det Garth Brooks/frp utsagnet.
Men det er jo påfallende da? Hvis man tar seg bryet å gå inn på folks profiler, så ser man mange likhetstrekk: ja til lavere skatt og mindre avgifter (bortsett fra syklister da selvfølgelig, som burde betale mer), ja til Siv Jensen, få Garth Brooks til Norge (den syns jeg er litt søt da), og en gjennomgående dårlig rettskriving.
Det er greit det altså, folk skal få mene hva de vil, og at de ikke kan skrive er jo et dårlig argument fra min side.
Innlegget er herved slettet, og jeg skal forsøke å representere syklister på en litt mer moden måte.

Re: Hatgruppe facebook [Re: DavidS] #917585 12/04/2010 08:16
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
"Irriterende saklig og høflig" er ofte en fin strategi å møte "jævvla forp... ska' ... hællvette!" og lignende velartikulerte meningsekskrementer på.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hatgruppe facebook [Re: kjull] #917598 12/04/2010 08:48
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: kjull
Argumentet ditt er at bilistene skal kunne kjøre forbi når det kommer bil i møtende felt. Sikker forbikjøring skal i følge lovgivingnen og fortolkninger skje med minimum 1.5m klaring til syklisten. Dermed må man normal over i motgående kjørefelt for å kjøre forbi. Det du argumenterer for er at syklistene skal være "smidige" slik at bilene kan kjøre forbi på en uforsvarlig måte.

I Frankrike har man egne skilt for å minne bilistene på dette. Der er det dog et MYE mindre problem enn i Norge. I Frankrike er man vant til å se syklister på veien og akseptere at de er der og viser hensyn. Er min erfaring. Skiltet ser slik ut:

Dette med at syklisten bør ligge en meter ut i veien og at bilenes sikkerhetsavstand bør være 1,5m ble også klart illustrert og poengtert i en relativt god og informativ trykksak Statens Vegvesen + Politiet + Trygg Trafikk + NAF + SLF ga ut for 10 år siden.

Har PDF-versjon av den her, så send med mailadresse på PM så kommer'n

Som GeirK sier; saklighet er det som virker best mot flåsete argumentasjon (og de som står bak denne "brosjyren" må vel kunne sies å være saklige og nøytrale kilder?).

Redigert av Oystein L; 12/04/2010 09:07.
Re: Hatgruppe facebook [Re: Oystein L] #917621 12/04/2010 09:28
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Jeg liker country jeg, selvom jeg tilbringer ganske mange timer på landeveien på sykkel (men Johnny Cash og ikke Garth Brooks)!
Jeg tror ellers det som prosentandel er omtrent like mange (ok noen færre) syklister med idiotisk oppførsel som det er bilister. Men nå er det dessverre slik at det er flere bilister enn syklister og dermed blir det i absolutte tall vesentlig flere bilistidioter enn syklistidioter. Derfor er det etter min oppfatning utrolig viktig at vi holder vår sti så ren som overhodet mulig, både når vi er ute i trafikken og når vi deltar i diskusjoner om vår rett til å benytte veibanen.

Oppfordringer til vold er selvfølgelig helt uakseptabelt, men generelt syns jeg vi bør heve oss over denne typen "hetsing".

Forøvrig, straffeloven har vært nevnt flere ganger og i den sammenheng kan det også nevnes at en bilist som spyler oss med vindusspylervæske begår en soleklar legemsformærmelse, og dermed burde vi ta nummeret og anmelde forholdet i flest mulig tilfeller.

Redigert av sigmund1; 12/04/2010 09:29.

Re: Hatgruppe facebook [Re: Tgabriel] #917635 12/04/2010 09:42
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Tgabriel

Denne er til meg, ser jeg.

Til info: Jeg forholder meg til terrengsykkel.no. "Argumentering" på FB-gruppen orker jeg ikke.

Min kommentar var til David Skirnisson som på FB påpekte sammenheng mellom syklisthat, Frpsymapti, forkjærlighet for Garth Brooks og elendig språkførsel/rettskriving. Altså et rent tips til David (som jeg regner med er her inne) om hvordan best vinne frem ovenfor ignorantene. På FB.

Hvordan vi bedømmer/omtaler hatgruppen her inne på TS er en helt annen sak, og jeg støtter fullt ut den kulturantropoligske betraktingen til David. Tror likevel han kommer til kort med den ovenfor haterene og kun heller mer bensin på FBbålet..

Re: Hatgruppe facebook [Re: Rednax] #917641 12/04/2010 09:53
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Hvordan vi bedømmer/omtaler hatgruppen her inne på TS er en helt annen sak, og jeg støtter fullt ut den kulturantropoligske betraktingen til David. Tror likevel han kommer til kort med den ovenfor haterene og kun heller mer bensin på FBbålet..

Det er det vel egentlig ikke? Terrengsykkel.no er vel et åpent nettforum der hvem som helst kan se hva som foregår og delta i diskusjoner?

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Hatgruppe facebook [Re: Garpen] #917652 12/04/2010 10:06
ventle Online
Besatt
Besatt
Men selv om medlemmene av hatgruppen skulle bli klar over denne trådens eksistens, hva er sannsynligheten for at de gidder lese gjennom ti sider (og stadig økende) med tildels lange og saklige innlegg, hvorav de er uenige i bortimot alt som er skrevet?

mvh Helge
Re: Hatgruppe facebook [Re: ventle] #917655 12/04/2010 10:10
Trygve_ Offline
Besatt
Besatt
Sitat: ventle
Men selv om medlemmene av hatgruppen skulle bli klar over denne trådens eksistens, hva er sannsynligheten for at de gidder lese gjennom ti sider (og stadig økende) med tildels lange og saklige innlegg, hvorav de er uenige i bortimot alt som er skrevet?

Fordi flere her gjorde akkurat det samme med dems tråd...selv om vi var uenig i bortimot alt som var skrevet? ICON_SMILE

(men var kanskje ikke akkurat 10 sider....)

Redigert av Trygve_; 12/04/2010 10:10.
Re: Hatgruppe facebook [Re: Rednax] #917661 12/04/2010 10:22
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig

Min kommentar var til David Skirnisson som på FB påpekte sammenheng mellom syklisthat, Frpsymapti, forkjærlighet for Garth Brooks og elendig språkførsel/rettskriving. Altså et rent tips til David (som jeg regner med er her inne) om hvordan best vinne frem ovenfor ignorantene. På FB.

Er enig, og tips tatt til etterretning, innlegg på FB er slettet.
Her inne føler jeg meg derimot på hjemmebane, og syklisthatere er hjertens velkomne til å lese mine betraktninger om de.

Re: Hatgruppe facebook [Re: DavidS] #917665 12/04/2010 10:23
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Adressen til denne diskusjonen vår har forlengst blitt lagt ut på den aktuelle gruppen på Facebook, og jeg ser ikke bort fra at mange der ønsker å lese hva vi selv diskuterer, om ikke annet så for å finne innlegg hvor vi oppfører oss like ille som enkelte av medlemmene på hatgruppen.

Derfor synes jeg vi skal etterstrebe å skrive like veloverveide innlegg her som vi ville gjort på Facebook.

Re: Hatgruppe facebook [Re: Garpen] #917670 12/04/2010 10:29
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Forsåvidt rett i dét, Garpen.

Her inne opererer vi dog oftest med alias. Selv har jeg ennå ikke presentert meg i "Hvem er du?"tråden bla. fordi jeg ikke ønsker oppmerksomhet fra sykkeltyver. Nicket mitt er ikke mer kryptisk enn kallenavnet mitt baklengs, jeg signerer alle PM'er med fullt navn, og kontaktinformasjonen min er vel tilgjengelig. Likevel kommer ikke mine kommentarer her inne opp dersom en tar et googlesøk på navnet mitt, og jeg har heller ikke linket til dette forumet fra FB og presentert det som en side jeg støtter eller er medlem av (selv om jeg nå er medlem i TS' FBside). De fleste i terrengsykkelmiljøet i byen jeg bor i og de som jeg har syklet med nasjonalt vet hvem som skjuler seg bak nicket mitt. Alle som kjenner meg vet at jeg er delvis besatt av all slags sykling. Hva "jeg" skriver i et delvis lukket forum (man må jo registrere seg) som kun handler om sykling, det kan gjerne andre lese og sitere meg (Rednax) på om de så vil. Jeg står for det jeg skriver, og ikke sjelden modererer jeg meg eller skifter standpunkt i løpet av en diskusjon basert på hva jeg lærer i løpet av diskusjonen.

Utenforstående vet ikke hvem Rednax er, akkurat slik som jeg ikke vet hvem Garpen er kun ved å lese nicket ditt, for jeg presenterer meg kun ovenfor de jeg ønsker å møte på dette særforumet for terrengsyklister; terrengsyklister.

At andre velger å liste opp interessegruppen "..hater syklister" og poste at de er stolte av å ha kjørt ned syklister som del av en hovedpresentasjon av seg selv på en egen nettside som kun handler om dem selv og som nå oftere blir brukt av utenforstående til å innhente generell informasjon om personer, dét er vel litt anderledes enn å skrive under pseudonym på på TS?

Ville egentlig bare presisere ovenfor Tgabriel at jeg ikke hang meg opp i hva han har skrevet på TS.

Re: Hatgruppe facebook [Re: DavidS] #917680 12/04/2010 10:46
Z
zumm Offline
Fersking
Fersking
Z
Som middelaldrene mann som gjerne bruker egnet sykkeltøy når jeg sykler (kondomdress), tar birken som en fin tur, sykler mye med racer langs vegen, kjører amerikansk bil og gjerne hører på countrymusikk må jeg si at jeg av og til lurer på hva jeg har gjort feil her i livet. Jeg tar hensyn til biler når jeg sykler, og syklister når jeg kjører bil, men er alikevel det generelle symbolet på alt ondt langs vegen.

Re: Hatgruppe facebook [Re: Rednax] #917682 12/04/2010 10:46
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jada. Jeg ser den. Poenget var at forumet her i prinsippet er like åpent som FB og at man bør utvise forsiktighet her og...

(og det er vel ingen her som planlegger å pisse på tanken til Siv Jensen eller oppfordrer noen til å sykle over Garth Brooks med Freddies heller?)

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Hatgruppe facebook [Re: Garpen] #917690 12/04/2010 10:56
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Garpen
og det er vel ingen her som planlegger å pisse på tanken til Siv Jensen eller oppfordrer noen til å sykle over Garth Brooks med Freddies heller?

hehe
yes
ikke før nå!

Neida, jeg liker også country, men heller mer mot Johnny Cash, og fet bluegrass.
Personlig ser jeg egentlig ikke problemet med å vise hensyn hverken på to eller fire hjul, og har i min sykkelkarriere stort sett møtt hyggelige og tolerante bilister. Debatten på FB er i så måte en hengemyr.

Re: Hatgruppe facebook [Re: zumm] #917705 12/04/2010 11:13
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: zumm
[...]jeg av og til lurer på hva jeg har gjort feil her i livet. [...] men er alikevel det generelle symbolet på alt ondt langs vegen.

Det er ikke deg, det er de andre.

Anonym5
Re: Hatgruppe facebook [Re: anonym5] #917742 12/04/2010 11:58
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Det er skummelt at folk enda ikke har lært at det som skrives på nettet, blir på nettet. Når man attpåtil fronter seg med fullt navn, alle personlig data og bilder av seg selv, familie og venner, så sier det seg på en måte selv at det ikke er spesiellt gjennomtenkt å være alt for kritisk til noesomhelst ICON_SMILE

Re: Hatgruppe facebook [Re: anonym5] #917745 12/04/2010 12:01
Lapavoni Offline
Ivrig
Ivrig
Etter at deltakere fra dette forumet har gjort sin entré i FB-hatgruppa aner jeg en moderasjon og mindre flåseri i innleggene. Jeg ser at haterne har begynt å moderere seg.

Fortsett den gode jobben.

Re: Hatgruppe facebook [Re: Lapavoni] #917754 12/04/2010 12:11
R
RobinB Offline
Ringrev
Ringrev
R
Det er underholdende og samtidig deprimerende å lese meningene til mange av "haterne".
Litt leit å tenke på at hun fine dama du smiler til hver dag eller han hyggelige mannen du møtte i butikken kan være en av dem som sitter hjemme i stua og e-hater deg.

Men det kan jo se ut som at syklistenes innblanding har åpnet for en nyansering av debatten istedet for at de bare skal sitte der å oppfordre hverandre til vindusspylevæskespruting og det som verre er.

Side 10 av 34 1 2 8 9 10 11 12 33 34

Moderator  support