Finnes mange grelle eksempler på at det også skjer ja. Jeg gjorde i høst et søk og fant 13 omtalte uhell mellom bil og sykkel der bilen hadde kjørt fra skadet syklist uten å stoppe i løpet av 2009. Jeg vet at iallefall en hendelse i Sandnes ikke er med blant disse, og det er vel også grunn til å tro at ikke 100% av disse tilfellene er omtalt i nettaviser.
vedr, svar fra t.gabriel hvor han hr lagt ut et bilde av en som er i kammo,
dette er meg, jeg er en aktiv airsoft spiller, og at han/dere trur at jeg er en farlig person er det dummeste jeg har hørt.
Ok,så jeg har meldt meg inn i gruppa. men har jeg kommet med noen som helst trusler eller drittslenging ?
Jeg selv er en aktiv terreng sykler, men mener at de som sykler midt i veien ugjør en risiko. risiko for seg selv og for de som kjører bil.
altså, en sykler midt i veien-> dt er desverre mange idiot bilister der ute som ikke overholder fartsgrensen. og de som sykler klarer heller ikke alltid å holde den gitte fartsgrensen, ergo en sikkerhets risiko.
jeg foreslår at du "t.gabrielsen" fjerne bildet av meg ASAP. det du driver med er uthengelse av personer.. slikt finner jeg meg ikke i.
jeg ble i den gruppa bare for morro skyld. Jeg har ingen hensikter med å komme med drapstrusler, eller noen annen form for trusler.
Hvis dere skal først henge ut en person, hvorfor ikke ta den personen som faktisk har truet dere på noen måte ?
"Jeg er en farlig mann".. haha, unnskyld at jeg ler,, men herregud.. skjerpings ass.. Alle har sine egne interesser/hobbyer, om jeg vil bruke litt av min fritid og skyte plastikk på andre venner.. på hvilken måte gjør det meg farlig ??
som jeg skrev lengre opp i posten,så driver jeg aktiv med dette, er medlem i en seriøs klubb og politiet varsles alltid om spill.
t.gabrielsen, da jeg ikke har gjort deg,eller noen av dere andre noe vondt,eller sagt noe negativt så hr jeg ønske om at du eller en admin sletter bildet av meg.
hvis den gruppen plager dere så mye,så kan jeg medle meg ut av den. har aldri vært inne på den. som sagt, syns den var litt morsom så jeg ble fan.
altså, en sykler midt i veien-> dt er desverre mange idiot bilister der ute som ikke overholder fartsgrensen. og de som sykler klarer heller ikke alltid å holde den gitte fartsgrensen, ergo en sikkerhets risiko.
Altså - fartsgrense er den maksimalt tillate hastighet på veistrekningen. Farten skal tilpasses til enhver tid rådende forhold hva gjelder værforhold, lysforhold, siktforhold, og trafikk forøvrig. Og løsningen din er altså at de som bryter loven ved å kjøre for fort må beskyttes fra lovlig syklende syklister fordi syklsitene utgjør en risiko. Er ikke det å snu det hele grundig på hodet så vet ikke jeg.
Det er en vanlig mistolkning å hevde at en syklist er til hinder for trafikken. En syklist er på et kjøretøy og er endel av trafikken. Denne er ikke til hinder blot ved sin tilstedeværelse. Men skal selvsagt også selv følge lover og regler. Men det er en medtrafikkant og ikke et hinder vi snakker om.
Man kan selvsagt kalle seg passivt medlem av gruppen, men man er da likefullt medlem. Du har meldt deg inn av egen fri vilje regner jeg med, og bør stå for det.
Bobbo! Det ironiske er at du ikke var identifiserbar før.
Det er forjævlig når man blir trakasert av bilister på landeveien gjentatte ganger selv om man ikke gjør noe galt selv. Er du ikke klar over at syklister har rett til å sykle i veien, og at syklister ablefales av Trygg Trafikk og politiet til å sykle slik at man opptar feltet (ikke på gulstripa)?
Jeg vurderte å slutte med syklingen i fjor fordi jeg havnet i situasjoner som jeg oppfattet som drapsforsøk på nesten hver jævla sykkeltur. Det er nesten aldri snakk om situasjoner hvor bilistene ikke er i stand til å unngå nærkontakt fordi syklistene er for treige, men situasjoner hvor de med overlegg utsetter syklister for fare fordi de er for late til å trykke på bremsen og vente ti sekunder før de legger seg ut med god plassmargin.
tor arne@. ser den, og skjønner hva du sier. greit nok at det er lov å sykle i veien, men trafikk regler..gjelder ikke det for syklister hvis de da sykler i veien ?
eks: bil-bil-syklist... trafikk kryss, blir rødt.. hva gjør syklist (ikke alle) sykler rett over på rødt.
jeg mener, og jeg legger trykk på MENER, at syklister burde være litt mer forsiktg, som du selv sier og jeg er enig i,er mange idioter i trafikken..mange som ikke skulle hatt lappen.
Men igjen, så er det strengt talt helt unødvendig av noen (ikke alle), at de MÅ ligge midt i veien, selv om det er sykkelfelt og fortauet er helt tomt.
Er veldig sjelden jeg blir irritert, akkurat den dagen ( beskrev over), så ble jeg ganske så irritert.. han som syklet snudde seg og så på meg og bare fortsatte i sitt eget tempo (som var langt i fra fort).
synd å høre om det som skjedde med deg, ja det er helt unødvendig at bil førere også skal holde på sånn.. Men jeg syns at hvis de som kjører bil skal ta hensyn til syklister,så burde også syklister gjøre det samme....
Men igjen, admin eller t.gabrielsen.. venneligst fjern bildet av meg. edit: jeg har nå gått ut av gruppen, da min hensikt var ikke noe negativt.
Syklister som sykler på rødt lys, eller lignende, er noen tullinger, men det betyr ikke at alle syklister skal behandles som om de stadig vekk driter i trafikkreglene.
Som syklist KAN (ikke skal) man bruke gangveien dersom fotgjengertrafikken er lav.
Jeg bruker ikke gangveien, når jeg sykler med racer, av tre grunner. 1 - Fordi ferdsel på gangveien skjer på fotgjengerenes premisser. Noe jeg syns er riktig. 2 - Man har ingen rettigheter i forhold til verken gående eller bilister når man sykler på gangvei/fortau. 3 - Gangveien her er i alt for dårlig stand til å sykle med racer i mer enn 15 km/t. Asfaltskjøtene er rett og slett håpløse og gangveien har blitt gravd opp/skadet flere steder i mange år uten at de har blitt reparert. Unntaket er i oppoverbakker hvor jeg snegler meg frem i 12-15 km/t.
Jeg bruker gangveien der det er mulig når jeg transportsykler til jobb med hybriden min fordi den har fete dekk. De aller fleste veier her i Nord-Norge er det verken sykkelsti eller gangvei.
cerberus@ herregud mann..slutt å kverruler og les postem min en gang til..
"Men igjen, så er det strengt talt helt unødvendig av noen (ikke alle), at de MÅ ligge midt i veien, selv om det er SYKKELFELT OG FORTAUET ER HELT TOMT."
jeg skrev t det er sykkelfelt, det er helt ledig, det er et fortau som er helt tomt.. da veldig unødvendig å ligge midt i veien.
Jeg er nå helt ferdig med denne diskusjonen.
bildet av meg skal bort... Advokat kontaktes i løpet av kort tid, ingen her har fått MIN tillatelse til å legge ut bilde av meg..
tor arne@ helt riktig, kan ikke behandles alle som tullinger.. jeg er helt enig i det. jeg behandler heller ingen i trafikken som tullinger, Noens liv er ikke til å tulle med.
er det ikke sykkelsti, så er det heller ikke noe dere får gjort.. da må veien brukes.. jeg forstår det. men der hvor det er sykkelsti burde dette brukes av alle,ikke bare noen.
at du kjører i sneglefart i oppoverbakke forstår jeg veldig godt .
jeg skrev t det er sykkelfelt, det er helt ledig, det er et fortau som er helt tomt.. da veldig unødvendig å ligge midt i veien.
Her må vi skille snørr og barter. Jeg har tilgode å se noen ligge midt i veien der det er eget sykkelfelt. Og at å sykle racer på fortauet ikke er videre lurt eller hensiktsmessig burde være mulig for de aller fleste å tenke seg til
Et av bildene som er lagt ut på en av disse hatgruppene viser i forgrunn en rosa barnesykkel og i bakgrunn en gruppe redningspersonell. Bildet er meget talende for hva som har skjedd.
Teksten under bildet "slik kan det gå".
En ting er å irritere seg over "syklister i kondomdress", en annen å publisere bilder som tydelig illustrerer skadde/evt drepte barn "for moro". Da er vedkommende dummere enn jeg trodde det var mulig å bli.
Personen som har publisert dette på den aktuelle gruppen har sikkert funnet bildet på nettet.
Jeg kan faktisk forstå at en del bilister blir irritert. Jeg blir det selv til tider, enten jeg går, sykler, kjører bil, sitter hjemme i stua eller er på jobb. Det jeg kan irritere meg over er andre bilister, motorsyklister, syklende eller gående eller hva det nå måtte være som skaper situasjonen som irriterer. Samme det!
Når noen bruker illustrasjoner av noen så uskyldig som et lite barn i slike sammenhenger, da føler jeg at det "klikker" for meg.
En av mine bekjente jobber med forebyggende arbeid i politiet, og da spesielt i forholdt til ungdom og trafikk. Jeg må ta en prat med ham i nærmeste framtid. Han var forresten en meget tidlig utgave av sykkelpoliti i Trondheim.
bildet av meg skal bort... Advokat kontaktes i løpet av kort tid, ingen her har fått MIN tillatelse til å legge ut bilde av meg..
Leste du eigentleg vilkåra vilkåra då du laga deg ein facebook konto?
Sitat: 2. Sharing Your Content and Information
4. # When you publish content or information using the "everyone" setting, it means that everyone, including people off of Facebook, will have access to that information and we may not have control over what they do with it.
har fortsatt ikke min tillatelse, jeg har vært gjennom dette før.
Det virker som om den eneste grunnen for å kommer med innlegg her, er for å forsøke å berge ditt gode navn og rykte. Ingen innlegg på dette forum før denne diskusjonstråden dukket opp, og et bilde ble publisert. Tipset av noen som tilfeldigvis kjente deg, og eventuelt hadde sett bildet før? Hadde jeg vært deg, ville jeg skammet meg i stillhet. Ingen kan identifisere personen på bildet, kunne vært hvem som helst.
En av mine bekjente jobber med forebyggende arbeid i politiet, og da spesielt i forholdt til ungdom og trafikk. Jeg må ta en prat med ham i nærmeste framtid. Han var forresten en meget tidlig utgave av sykkelpoliti i Trondheim.
Det finnes mange politifolk her på forumet, som også sikkert allerede har fulgt godt med i denne saken.
Dette ble en ordentlig morsom diskusjon etter hvert, gitt.
Jeg har kikket litt innom profilene til enkelte av folkene som har sagt sin mening, og det er jammen mye rart å finne.
En dame som heter Renate har for eksempel uttalt at "når du gjentatte ganger prøver å komme forbi svina, og de ikke gjør tegn til å flytte seg en millimeter, ja da må en sneie dem om en vil eller ikke!!!!"
Samtidig har Renate følgende å si om seg selv:
"Har masse humor. Kan ikke klare meg uten! Ellers er jeg et ordensmenneske, snill og hjelpsom. Liker at andre har det bra. Andre kommer før meg sjøl. Litt vimsete:) Liker mitt eget selskap."
er det ikke sykkelsti, så er det heller ikke noe dere får gjort.. da må veien brukes.. jeg forstår det. men der hvor det er sykkelsti burde dette brukes av alle,ikke bare noen.
Du kan påstå du er ferdig med diskusjonen så mye som du vil, men så lenge du fortsetter å fremsette provoserende påståander som i tillegg er feil iht norsk lov, må du forvente motbør.
En syklist har ALDRI plikt til å bruke "gang og sykkelsti". Disse gang og sykkelvegene er bygget for å gi de aller svakeste tarfikantene trygge ferdsesårer til og fra skoler og andre knutepunkter og er IKKE treningsarena for idrettsfolk i høy fart enten det er med sykkel , rulleski eller annet. Syklister kan velge å ferdes på disse gang og sykkelvegene dersom de gjør dette i avpasset fart og i harmoni med de andre trafikantene der.
Dette ble en ordentlig morsom diskusjon etter hvert, gitt.
Jeg har kikket litt innom profilene til enkelte av folkene som har sagt sin mening, og det er jammen mye rart å finne.
En dame som heter Renate har for eksempel uttalt at "når du gjentatte ganger prøver å komme forbi svina, og de ikke gjør tegn til å flytte seg en millimeter, ja da må en sneie dem om en vil eller ikke!!!!"
Samtidig har Renate følgende å si om seg selv:
"Har masse humor. Kan ikke klare meg uten! Ellers er jeg et ordensmenneske, snill og hjelpsom. Liker at andre har det bra. Andre kommer før meg sjøl. Litt vimsete:) Liker mitt eget selskap."
Jeg er forvirret.
LJ
Renate er rapportert opp til flere ganger av undertegndede, samt hele gruppen selvfølgelig.
Dette har jo gått fra å være støy til å bli øresus: klarer ikke å la være å følge med;-) Har vært inne på FB gruppa og sett, og det er påfallende mange som ikke klarer å skrive riktig: å/å, ord delings feil, å dobelkonnsonanter ser ut til å være svært vanskelig gitt!
Hva med å tilkjennegjøre denne tråden for gruppen? Tror dere noen kommer til å klare å lese, og forstå oss?
Bare som en "redaksjonell" sak. Ettersom de selv står fram med fullt navn og bilde på offentlige fora og støtter mishandling av andre mennesker, er det interessant å trekke fram eksempler på disse personene. Man kan jo trygt konkludere med at skinnet bedrar.
Mona Egge Nestaker er, hvis man skal tolke bildet hennes en blid familiemor, som bruker fritiden sin på hat-grupper på facebook. Ved å henvise til hatgruppens intensjoner (som er å lese på vestresiden av forsiden til gruppa), oppfordrer hun blant annet bilister til å spyle spyleveske på syklister, eller ty til mange av de andre formene for mishandling eller bildrap som denne grupperingen diskuterer ivrig.
Per Magne Solberg jubler og roper "Jippi" når han finner hatgrupper på facebook som oppfordrer til vold og lovbrudd. Han ser ut som en blid fyr og sier på facebook siden at vennene hans er uerstattelige, men samtidig bruker han fritiden hans på hatgrupper som oppfordrer vil vold og bildrap mot syklister. Får håpe hverken vennene hans, eller barn i hans kretser blir utsatt for grusomhetene han står inne for med fullt navn og bilde på offentlige fora.
Christian Kjører Mercedes står ikke fram med fullt navn, men har publisert bilde av seg selv. Han bor i Trondheim. Han er tilhenger av både Kardemommeloven og drap av andre mennesker. Han skriver på facebook: "Synd det ikke er lov til å kjøre over enkelte av dem, men det tar vel ikke så lang tid før en eller anna bilist har kjørt ihjæl en a derre kamikasekondomdraktan håpe æ... Virker enkelte ganger som de tror de er udødelige sånn som dem sykler..."
Det er forøvrig svært interessant å se sammenhengen mellom elendig ordforråd, manglende kunnskap på rettskriving og vedkommendes personlige meninger om temaet (myke trafikanter).
Skremmende lesing, og man kan trøste seg med at de fleste som skriver på denne gruppa, helst sikkert er mye større i kjeften enn hva som er tilfelle når det kommer til stykket.
Det er dessverre mange syklister som ødelegger for alle andre, med sin arrogante og egoistiske kjørestil på norske veier. I vår klubb er vi svært tydelig på hvordan vi oppfører oss på veien - dette har en enorm betydning for å møte respekt og forståelse hos bilister og andre faremomenter på veien.
Hvordan er egentlig regelverket for sånne Facebook grupper? Har administrator her noe rettslig ansvar for det som står skrevet der? Dvs. kan man trekke grunnlegger av gruppen Linda Torland inn i en anmeldelse fordi hun ved å ha stiftet gruppen er ansvarlig for at gruppens medlemmer oppfordrer til å drepe og/eller skade mennesker som ferdes pr sykkel?
Har masse humor. Kan ikke klare meg uten! Ellers er jeg et ordensmenneske, snill og hjelpsom. Liker at andre har det bra. Andre kommer før meg sjøl. Litt vimsete:) Liker mitt eget selskap.
Og det rimer vel godt å like at andre har det bra og sette andre foran seg selv når man mener dette om medtrafikkanter:
Sitat: "Renate Lindahl"
Og når du gjentatte ganger prøver å komme forbi svina, og de ikke gjør tegn til å flytte seg en millimeter, ja da må en sneie dem om en vil eller ikke!!!! Og de tenker ikke på sin egen sikkerhet heller!! Rollemodeller ja, Jarle:) Og dette er ei gruppe: Vi som HATER syklister..... De andre kan finne seg ei annen gruppe, eller opprette ei sjøl!!!