Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nybegynner - Hjelp!!!

Nybegynner - Hjelp!!! #914882 08/04/2010 10:48
A
Arven Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
A
Hei,
Jeg har lyst til å begynne å sykle litt i rogalandsområdet, men er som sagt en rookie!
Jeg ser for meg å bruke mellom 5 og 8000 på en sykkel til å starte med, vil dere anbefale meg å kjøpe brukt eller nytt?
Hva skal jeg passe meg for om jeg eventuelt kjøper en brukt sykkel, hva slags utstyr er viktig å få med seg. Jeg er en gutt på 188 ca 85 kg, størrelse på sykkel?
Jeg ser for meg å primært bruke sykkelen på stier / lett off road..
Bortsett fra selve sykkelen, hva må jeg regne med å legge i annet utstyr som sko, hjelm, klær? Noen steder å anbefale hvor man kan få kjøpt dette?
Som sagt, jeg trenger hjelp til alt mulig, så om noen har noen gode råd mottas disse med takk!

Re: Nybegynner - Hjelp!!! [Re: Arven] #914895 08/04/2010 10:58
gare Offline
More than words
More than words
Når du ikke helt vet hva du skal ha, og kanskje ikke helt vet hva du skal se etter på brukte sykler er kanskje nytt å foretrekke?

Dra til Spinn, Sykkelzentrum eller Bros(eller andre i området, Intersport, XXL z.b.), snakk med de som jobber der om hva du trenger vs. hva du vil bruke.

Du MÅ ha hjelm(dvs. jeg synes du må ha hjelm), hansker er lurt, sykkelbukse er nesten nødvendig, så får du vurdere om du skal kjøre med sykkelsko og klikkpedaler eller lar dette ligge til en annen gang og kjører med flat pedal.

Størrelse er alltid litt vanskelig å synse på, kan hende du klarer deg på en medium-ramme, men at large er litt mer på ballen. Her er det prøvesitting(og helst sykling)som avgjør.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Nybegynner - Hjelp!!! [Re: gare] #914916 08/04/2010 11:17
A
Arven Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
A
Får man en grei ny sykkel til 8000? Som man ikke trenger å bytte ut etter et år? Snakket med en tidligere kollega av meg som mente at det kunne lønne seg å kjøpe en brukt sykkel med litt bedre utstyr slik at man slapp å bytte ut sykkelen etter en sesong..

Re: Nybegynner - Hjelp!!! [Re: Arven] #914922 08/04/2010 11:23
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Eg var innom BikeBros (ved Madla senter) for nokre veker sidan, og dei var utrulig greie og hjelpsame. Eg vil tippe dei kan gje deg veldig gode råd.

Prisane deira var ikkje så ille heller.. ICON_SMILE

edit:
Om du kjøper ein ny sykkel til kring 8 000,- får du kurant utstyr. Det viktigaste å ta omsyn til er ramma. Sykkelen skal følast god å sitje og sykle på. Andre deler som gir, hjul og så vidare kan du byte ut etter kvar som du slit det ut. Men du får som regel mykje sykkel for kronene om du legg deg på det prisnivået..

Redigert av NjalVM; 08/04/2010 11:28.

Vaskar kleda mine sjølv...
Re: Nybegynner - Hjelp!!! [Re: Arven] #914928 08/04/2010 11:26
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det kan godt være at det fortsatt er noen sykler fra fjorårssesongen der ute som forhandlere vil ha ut...

Man kan fint sykle på sti eller annen terrengsykling på en sykkel til titusen. (Få med en rabatt for fjorårsmodell og du er under budsjett ICON_SMILE )

Sjekk ut artikkelen på sti for ti i TS fra en eller annen gang i fjor og du har en pekepinn på sykler du kan peile deg inn på.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Nybegynner - Hjelp!!! [Re: Arven] #914937 08/04/2010 11:36
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: Arven
Får man en grei ny sykkel til 8000? Som man ikke trenger å bytte ut etter et år? Snakket med en tidligere kollega av meg som mente at det kunne lønne seg å kjøpe en brukt sykkel med litt bedre utstyr slik at man slapp å bytte ut sykkelen etter en sesong..

Det er en seiglivet myte at man får mye bedre slitestyrke med høyere pris. Hvis du kjøper deg en ny sykkel uten demping bak til 8000 så er min påstand at utstyret som følger med har minst like god slitestyrke som det som følger med dyrere sykler (*). Det er faktisk snarere slik at endel av det dyrere utstyret har dårligere slitestyrke, fordi man har lagt så mye vekt på lav vekt.

(*) Jeg forutsetter da såklart at sykkelprodusenten ikke har tatt noen dårlige valg.

EDIT: billige dempegafler kan slites raskere pga dårligere pakninger, det tenkte jeg ikke på da jeg skrev det over. Man kan også risikere at hjulene slites raskere.

Redigert av Arne_And; 08/04/2010 12:16.

Re: Nybegynner - Hjelp!!! [Re: Arven] #914949 08/04/2010 11:49
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: Arven

Som andre har sagt allere(og velkommen til forumet forresten), om du kjøper en brukt sykkel med en fin-fin ramme der du må bytte kjede, krank, kassett og kanskje styrelager OG overhale fremgaffelen er det kanskje ikke en så god deal? Jeg bare antok, siden du fremhevet deg selv som nybegynner, at det kanskje ikke er så lett for deg å se på hvilken stand en bruktsykkel er i?

Forresten MÅ du ha dempegaffel? Skal du bare kjøre forsiktig på grusveier og veldig fine stier trenger du det kanskje ikke. Da vil resten av sykkelen(gitt samme pris)sannsynligvis være bedre da stive gafler i all hovedsak er billigere enn dempegaffel.
(jeg har kjørt Nordsjørittet på offroader med stiv gaffel og Cyclocross med minst like stiv gaffel uten større problemer ... ja, bortsett fra oksygenopptak da, men det er ikke sykkelen sin feil).

En offraoder(evt. med stiv gaffel), og kanskje også til og med en fra fjoråret til 8 lapper burde være fine saker og vil ikke slites fortere enn en til 28 lapper.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Nybegynner - Hjelp!!! [Re: gare] #914997 08/04/2010 12:47
Kjell T. Ringen Offline
Entusiast
Entusiast
Kjøp en billig sykkel i år. Denne kan du bruke senere til arbeidsykkel++. Med billig mener jeg da en til 4-5000 kr.
Hvis du fortsatt har lyst til å satse om 1-2 år så kan du kjøpe en dyrere sykkel da. Da har du også mer kunnskap om type sykkel for ditt behov.
Jeg har en gammel Diamant fra 05 som jeg fremdeles sliter på og fungerer utmerket.

Re: Nybegynner - Hjelp!!! [Re: gare] #915000 08/04/2010 12:50
Rednaskela Offline
Ivrig
Ivrig
Hei Arven. Jeg presterte å komme meg ut i skogen for 3500 kroner med denne http://bab.no/VarevisningDetalj.aspx?varekode=B09FMD20&hkat=&kat=45&grp=7. Riktignok er veilendende litt høyere, men fortsatt. Dempegaffelen, dekk og pedaler er det eneste jeg har hatt behov for å oppgradere i ettertid. Det MÅ altså ikke være så dyrt, men så har jeg heller ikke ambisjoner om å hevde meg i konkurranser eller annet. For andre igjen ville det vært utenkelig å kjøpe denne, den gjør seg nok dårlig til annet enn morro-sykling.

Jeg tror du kommer langt med dine åtte tusen, spesielt om du ser på hva bruktmarkedet har å by på. Kanskje du ikke trenger å bruke så mye engang? Det er ekstremt lett å svi av utrolig mye penger på sykkel om man går inn for det. Kjenn dine behov og kjøp sykkel ut ifra dem.

Medlem av NOTS

Moderator  support