Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hope 2 QR/bolt through spm

Hope 2 QR/bolt through spm #913719 06/04/2010 22:37
rex@custom Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Hei

Har Hope 2 20 mm nav på fremhjulet mitt som ikke passer sammen med demperen som skal på sykkelen. Demperen er en Rock Shox Reba 29er. Har prøvd å lese om bolt through og QR, men får ikke helt taket på det.

Problemet er nemlig at navet er for bredt for demperen. Skjønner da at jeg kan kjøpe et conversion kit til navet, men hvilket skal jeg kjøpe? Andre problemet er at det ikke er noe bolt gjennom navet mitt, men kun selve "rammen". Så, ser ut til at demperen min trenger vanlig QR. Kan jeg da kjøpe Conversion kit Hope dette conversion kitet og så er jeg i mål? Må jeg ikke ha en "aksling" som QR-pinnen skal gå gjennom i tillegg?

Til slutt: Er det mulig for meg å kjøre en conversion til bolt through 9 mm selv om gaffelen i utgangspunktet er laget for QR-pin? Hvor kan jeg da få tak i selve bolten (altså "innmaten" til navet)?

Beklager potensielt latterlige nybegynnerspm :oP

Takker for all hjelp!

Andreas

"Pain is weakness leaving the body"
Re: Hope 2 QR/bolt through spm [Re: rex@custom] #913720 06/04/2010 22:50
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Når du monterer konverteringssettet fjerner du de hylsene med 20mm indre diameter som står mellom lagrene til navet og gaffelen. I stedet kommer innsatser med 9mm ender.
Dermed blir navet 9mm-kompatibelt.

Du trenger ingen akslink: QRen går gjennom senterhullene i innsatsene til 9mm.

Ingen fare angående spørsmålene, forresten: Er man latterlig nybegynner så må man jo bare ture på. ICON_WINK

LJ

Re: Hope 2 QR/bolt through spm [Re: rex@custom] #913759 07/04/2010 06:17
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: rex@custom
Til slutt: Er det mulig for meg å kjøre en conversion til bolt through 9 mm selv om gaffelen i utgangspunktet er laget for QR-pin? Hvor kan jeg da få tak i selve bolten (altså "innmaten" til navet)?

Ja, du kan konvertere til 9mm thru bolt. Jeg *tror* dette adapteret gjør det. Akslingen kan du kjøpe av meg, jeg har en ubrukt Scraxle 9mm liggende. Jeg ønsker 150kr pluss frakt.

Bare for å unngå misforståelse:
Vanlig QR er 5 mm tykk, og endekopppene til navet har 9 mm tykke "tapper" som går inn i gaffelørene. Disse ørene er 9 mm.
9 mm thru bolt er såklart 9 mm hele veien, og endekopppene til navet har ikke disse "tappene".
9 mm thru bolt blir noe stivere enn vanlig QR, og kan brukes på gafler som er laget for vanlig QR, men krever en ombygging/modifisering av navet.

Re: Hope 2 QR/bolt through spm [Re: Vanilla Ninja] #913830 07/04/2010 07:43
rex@custom Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Ahh ICON_SMILE Skjønner. For gaffelen står på hylsene i hver ende og QR-pinnen er der kun for å holde ting på plass sant? Det vil ikke ha noe å si for stivhet og slikt at QR-pinnen kun henger i hver hylse og har mye "rom" rundt seg inni selve navet?

Re: Hope 2 QR/bolt through spm [Re: Arne_And] #913839 07/04/2010 07:49
rex@custom Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Sitat: Arne_And
Sitat: rex@custom

Ja, du kan konvertere til 9mm thru bolt. Jeg *tror* dette adapteret gjør det. Akslingen kan du kjøpe av meg, jeg har en ubrukt Scraxle 9mm liggende. Jeg ønsker 150kr pluss frakt.

Bare for å unngå misforståelse:
Vanlig QR er 5 mm tykk, og endekopppene til navet har 9 mm tykke "tapper" som går inn i gaffelørene. Disse ørene er 9 mm.
9 mm thru bolt er såklart 9 mm hele veien, og endekopppene til navet har ikke disse "tappene".
9 mm thru bolt blir noe stivere enn vanlig QR, og kan brukes på gafler som er laget for vanlig QR, men krever en ombygging/modifisering av navet.

Fader, nå ble jeg forvirret igjen ICON_TONGUE Gjøre en slik conversion kun noe med disse "tappene" som går inn i gaffelørene? For noe av problemet mitt er at navet er ca 5 mm for langt på hver side. Vil ikke en conversion til 9mm gjøre navet kortere?

Og når navet mitt allerede er 20mm er ikke dette tilpasset through bolt? Må jeg gjøre mer modifisering av det for at det skal passe til 9mm through bolt?

Til sist, hvordan fester man da hjulet til gaffelen om man har through bolt?

Re: Hope 2 QR/bolt through spm [Re: rex@custom] #913841 07/04/2010 07:54
RazeFaze Offline
More than words
More than words
20mm koppene er bredere enn QR-koppen, fordi avstanden mellom gaffelbeina på 20mm er større enn på QR.

Når du på Hope Pro II kjøper QR-kit, så erstatter disse 20mm koppene, avstandene blir smalere og alt passer.

JA, det blir mindre stivt, men det er et generelt problem med QR kontra 20mm, ikke spesielt for dette navet.

Throughbolt(20mm/15mm) har gjennomgående aksling, på for eksempel Reba med 20mm er det gjenger på den ene siden hvor den gjennomgående akslingen skrues inn i. Den strammes så som en QR på andre siden. Gir en MYE stivere gaffel enn QR.

Anbefaler å stikke innom en butikk, når du ser qr kontra 15mm kontra 20mm i praksis så skjønner du det kjapt.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Hope 2 QR/bolt through spm [Re: RazeFaze] #913859 07/04/2010 08:18
rex@custom Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Sitat: RazeFaze
20mm koppene er bredere enn QR-koppen, fordi avstanden mellom gaffelbeina på 20mm er større enn på QR.

Når du på Hope Pro II kjøper QR-kit, så erstatter disse 20mm koppene, avstandene blir smalere og alt passer.

JA, det blir mindre stivt, men det er et generelt problem med QR kontra 20mm, ikke spesielt for dette navet.

Throughbolt(20mm/15mm) har gjennomgående aksling, på for eksempel Reba med 20mm er det gjenger på den ene siden hvor den gjennomgående akslingen skrues inn i. Den strammes så som en QR på andre siden. Gir en MYE stivere gaffel enn QR.

Anbefaler å stikke innom en butikk, når du ser qr kontra 15mm kontra 20mm i praksis så skjønner du det kjapt.

Riktig. Men 20/15 mm throughbolt vil jo uansett ikke passe på min gaffel da det blir for bredt... Da må det vel være gjenger i ene gaffeløret for at jeg kan bruke 9mm throughbolt på den da?

Men må jeg gjøre noen modifikasjoner i tillegg til 20mm til 9 mm throughbolt conversion kit når det allerede står 20mm kopper på navet mitt (akslingen mangler)?

Tror nok jeg skal ta en tur inn på en sykkelbutikk for å se dette her live også ja ICON_SMILE

Re: Hope 2 QR/bolt through spm [Re: rex@custom] #913861 07/04/2010 08:22
RazeFaze Offline
More than words
More than words
15mm og 20mm og QR er helt egne gafler og vil aldri passe om hverandre.

Det finnes dog nav, type Hope Pro II som leverer adapter som gjør at du slipper å bytte hjul når du bytter gaffel.

Du kan ikke bruke et 20mm nav til en gaffel med QR.

9mm throughaxel finnes egentlig ikke.

20mm aksling følger alltid med gaffel, ikke navet.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Hope 2 QR/bolt through spm [Re: RazeFaze] #913878 07/04/2010 08:45
rex@custom Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Den er grei! Da blir det vel en conversion til QR i første omgang iallefall, så får jeg se om jeg begynner med ombygging og modifisering etter hvert.

Takker for kjappe og gode svar ICON_LAUGH

Re: Hope 2 QR/bolt through spm [Re: RazeFaze] #913879 07/04/2010 08:45
stiankd Offline
Medlem
Medlem
Her er en video fra Hope som beskriver konvertering fra 9mm til 20mm. Motsatt vei er det bare å spille videoen baklengs ICON_WINK

http://www.youtube.com/watch?v=eC6EubvZgtw

Re: Hope 2 QR/bolt through spm [Re: RazeFaze] #913929 07/04/2010 09:44
Ynot Offline
Besatt
Besatt
9mm gjennomgående aksling lever i beste velgående, har hatt det på 2 sykler.
Med disse to får du gjort om navet ditt til gjennomgående 9mm aksling som vil passe din gaffel og hjulsett:

Aksling
og
Hope konversjonskit

Om du vil konvertere til gjennomgående i bakenden trenger du disse to: (passer vanlige drop-outs i rammene)
Aksling
&
Hope konvrsojnskit

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Hope 2 QR/bolt through spm [Re: stiankd] #913930 07/04/2010 09:45
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Sitat: stiankd
Her er en video fra Hope som beskriver konvertering fra 9mm til 20mm. Motsatt vei er det bare å spille videoen baklengs ICON_WINK

http://www.youtube.com/watch?v=eC6EubvZgtw

Dette er fra QR til 20mm, ikke 9mm til 20mm, men prosedyren er det samme.
t

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Hope 2 QR/bolt through spm [Re: Ynot] #913934 07/04/2010 09:51
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Ynot
9mm gjennomgående aksling lever i beste velgående, har hatt det på 2 sykler.
Med disse to får du gjort om navet ditt til gjennomgående 9mm aksling som vil passe din gaffel og hjulsett:

Aksling
og
Hope konversjonskit

Om du vil konvertere til gjennomgående i bakenden trenger du disse to: (passer vanlige drop-outs i rammene)
Aksling
&
Hope konvrsojnskit

Jeg prøvde bevisst å holde meg unna disse, da det var nok vanskeligheter med QR, 15 og 20mm for trådstarter ICON_LAUGH

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Hope 2 QR/bolt through spm [Re: RazeFaze] #913974 07/04/2010 10:25
Arne_And Offline
More than words
More than words
Det er jo egentlig enkelt: med hans gaffel kan han velge mellom QR og 9 mm thru bolt. Navet må uansett konverteres, og han må ha en aksling, enten QR eller 9 mm thru bolt. Linker til alle deler som trengs finnes allerede i tråden, bortsett fra evt QR. Prisforskjellen blir minimal, med mindre han allerede har en QR fra før. 9 mm gir noe økt stivhet, så jeg ville gått for det.

Re: Hope 2 QR/bolt through spm [Re: Arne_And] #913995 07/04/2010 10:39
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Hvorfor det i utgangspunktet ikke ble kjøpt en Reba 29'er med 20mm er uansett beyond me :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Hope 2 QR/bolt through spm [Re: Arne_And] #914045 07/04/2010 11:36
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Det er jo egentlig enkelt: med hans gaffel kan han velge mellom QR og 9 mm thru bolt. Navet må uansett konverteres, og han må ha en aksling, enten QR eller 9 mm thru bolt. Linker til alle deler som trengs finnes allerede i tråden, bortsett fra evt QR. Prisforskjellen blir minimal, med mindre han allerede har en QR fra før. 9 mm gir noe økt stivhet, så jeg ville gått for det.

Ditto, tror heller ikke det blir noe særlig ekstra vekt.
Et hope baknav av "saint 135mm"-type for 10mm gjennomgående veier ~300gr, akslingen fra superstar veier 90-100gr, altså totalt 400gr.
En lett QR veier rundt 50gr, men jeg innbiller meg at QR-navet er bittelitt tyngre enn 10mm-navet(10-20gr ?) s.a. vekstraffen er minimal.
t

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Hope 2 QR/bolt through spm [Re: RazeFaze] #914678 08/04/2010 07:11
rex@custom Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Sitat: RazeFaze
Hvorfor det i utgangspunktet ikke ble kjøpt en Reba 29'er med 20mm er uansett beyond me :-)

Hehe - dette kan vel enkelt forklares med Rookie mistake... Kjøpte den demperen jeg gjorde fordi det var et godt tilbud og (etter det jeg hadde fått med meg)en bra demper. Dette er første sykkelen jeg bygger selv og hadde ikke fått med meg at det fantes flere forskjellige typer dempere og nav som hver var kompatible. Neste gang blir det uten tvil 20mm! Man lærer så lenge man lever ICON_WINK

Re: Hope 2 QR/bolt through spm [Re: rex@custom] #914679 08/04/2010 07:11
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Alright :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Hope 2 QR/bolt through spm [Re: Arne_And] #914691 08/04/2010 07:24
rex@custom Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Ja, ikke så vanskelig når man får god hjelp ICON_SMILE Har hatt bratt læringskurve på dette de siste dagene. Det første som gjelder er å få sykkelen på veien (forhåpentligvis i helgen), så bestilte bare QR conversion da jeg har en QR liggende. Kommer til å bygge om til 9mm through axle ved første anledning tenker jeg.

Moderator  support