Oppdaget i dag etter en liten sykkeltur at jeg har fått rust på dempegaffelen på den ene siden. Er det noe jeg kan gjøre for å få det bort? Har skrapt vekk det meste på gaffelen med neglen, men det er igjen en "stor" (1cm i diameter) flekk med rust. hva kan jeg gjøre med det??? Litt surt at den nye sykkelen min har fått rust. Den har stått tørt i garasjen.
Ha det gøy, så kommer resultatene etter hvert
Re: shit... fått rust på den ene dempegaffelen
[Re: sykkelmor]
#91279005/04/201017:57
Er det på kromen på stempelstanga ? Hvis ja så har du et seriøst problem. Denne ujevnheten vil rive opp tettningene i dempere så du får lekkasje. i vertfall kvis denne rust rosa sitter i arbeidsområde til demperen. Det er vel ikke stort og få gjort med det annet en å kjøpe ny demper eller evnt få fatt på en ny stempelstang. Er det på lakken så er det pusse,grunne og lakkere som gjelder.
#91279205/04/201017:59
Dersom det er rust på innerbeinet på dempegaffelen du mener kan du nok bruke litt Autosol. Husk at man smører innerbein like ofte som man smører kjedet. dvs før hver tur eller aller best etter hver tur. Da er sykkelen klar til neste gang også.
Absolutt verdt et forsøk å fremme garantisak, ikke normalt at rust skal forekomme etter så kort tid og riktig vedlikehold..... vask og smøring som nevnt ovenfor.
Garanti? Det kommer helt an på om sykkelen er vedlikeholdt riktig. Hvis sykkel brukes hele året uten vedlikehold i et typisk norsk kystklima, ville jeg anta at rust oppstår i løpet av året(Også på en dyr kvalitetssykkel). Men hvis sykkel står inne om natta og blir regelmessig pleiet (omsorgsfullt) med olje og fett, vil det normalt ikke oppstå rustflekker de første 10-15 åra...
"Wyrd bid ful aræd"
#91299605/04/201021:06
Siden det er rust på innerbeinet så har den stålbein, og er da en billig gaffel. Forsøk gjerne å polere dette så mye bort som mulig med bilvoks, men kjør på til gaffelen bare er å kaste.
Kjøp deretter en bedre gaffel med aluminiuminnerbein,
Dette er jo et problem som oppstår primært på billige gafler med innerbein i stål. Dyre kvalitetssykler, som man kaller det, har gjerne gafler med innerbein i andre materialer, og disse ruster ikke. De korroderer også saktere enn sine billigere brødre og søstre.
Om sykkelen har blitt vasket jevnlig og gaffelbeina smurt og tatt vare på er dette en garantisak. Om det har vært så som så med nevnte vedlikehold har du nok dessverre ingen sterk sak.
Sykkelen har fått god pleie og stått inne i garasjen etter hver tur. Den har også knapt nok hvert i bruk. Syklet 8 turer i fjor,og første turen jeg tok i år tok jeg i dag og da var det rust på den. Har aldri syklet med den i regn engang bare på tørre og fine dager. Den ble aldri satt bort skitten og den var i tipp topp stand da jeg satte den bort for vinteren. Og dessuten bor jeg ikke ved kysten for jeg bor i innlandet
#91302505/04/201021:38
Da viser det seg etter og ha snakket med de på Råholt sykkel og sport at den gaffelen som ersatt på min sykkel er av den billigste sorten . MEN de sa at dette gikk det fint ant å pusse md ett fint sandpapir og olje det inn etter på så hadde det ikke noeog si . De sa også at jeg hadde en veldig bra sykkel... og det er jo veldig artig å høre!!
#91340806/04/201015:44
Når du pusser ned rust med sandpapir, så får du neppe tak i sanpapir som er fint nok til å gi deg samme finishen som gaffelbeina har. Det vil si at du lager riper. Disse ripene vil medføre at gaffelen ikke blir helt tett. Om det er luft i gaffelen din, så kan det bety at du må etterfylle, og det vil uansett være lettere å få dritt på sporene du har laget.
De på råholt sykkel mente kanskje at de kunne avvise deg med at gaffelen er av billigste sort, slik at man ikke skulle kunne forvente at gaffelen ikke ruster. Dette er et juridisk område jeg ikke har peiling på. At de forteller deg at du har en veldig bra sykkel, er kun en måte å gjøre avvisingen psykologisk lettere på. Det er vel først og fremst tre ting som gjør det vanskelig å gå videre med dette, 1) du liker ikke å krangle, det var derfor du ville sende gubben istedenfor å gå selv (helt naturlig å ikke like konflikter) og 2) du har ikke noe peiling på jus, og vet ikke hvilke kanaler du kan bruke for å sette hardt mot hardt, og 3) du vet ikke om du vil kunne trenge hjelp av dem, derfor er det vanskelig å kjøre på hardcore. Tatt i betraktning av at du tross alt er voksen (jeg regner med at det ikke er syklene du har presset ut på føden), så virker det kanskje debilt og selvhøytidelig å informere deg om dette, og det beklager jeg i så fall.
Jeg har selv "eksperimentert" med gafler, og vræka både innerbeina og innmat på min sid99 for nå over 10 år siden, men den funket lenge helt ok med oppskrapede bein. Fint smergelpapir er sikkert en OK løsning, og spm er om du gidder å ta en ny runde med butikken om du kvier deg for det, bare for å få en ny gaffel som i utgangspunktet er helt ræva sammenliknet med hva folk på forumet her bruker i entusiast-øyemed.
[Re: Hvilepuls]
#91341606/04/201016:01
Dersom sykkelen er blitt brukt så lite og pent som du sier hadde det jo vært interessant å høre med Råholt sykkel hvor lenge de mener at syklene de selger skal holde. Jeg synes det er latterlig at de ber deg gå løs på demperen med sandpapir. Hvis sykkelen ble kjøpt i juli if fjor dekkes den både av garanti og reklamasjonsrett. Jeg ville bedt om en ny demper. En bedømming av sykkelens allmentilstand, og det bør selgerene være i stand til å ta, bør vel gi god indikasjon på hvordan den er brukt og behandlet.
Hvilepuls- Jeg er ikke redd for å dra avgårde selv og ta opp dette med sykkelbutikken, men jeg jobber sånn at den er stengt når jeg slutter og min menn hadde fri i dag derfor sendte jeg han
Sykkelen er ikke kjøpt på Råholt sykkel men på Sport 1 på Jessehim og der sa dem at det ikke var garanti på dette Men det skal sies at det var en unggutt som sto der så han var sikkert ikke helt sikker og tørte ikke si noe annet.
#91354606/04/201018:38
Har vært nede på Jessheim med sykkelen; ringte først og snakka med en av de som kan sykkel der nede, og dem tok sykkel inn og skulle se på den... Få vite i morra om hva de kan gjøre. X fingre for at dette ordner seg. Vil jo ha en tipp topp sykkel.
#91372206/04/201023:01
Pusse på demperstanga med et sandpapir ? De må mangle elementere kunskap om støtdempere.
For det første så vil denne matingen av demperstangen føre til økt friksjon noe som gir økt slitasje på tettningene i demperen. Dette vil over tid føre til lekkasje.
For andre vil de krattrene etter rusten slite meget hardt på tettningsringene i støtdemperen så du er nesten garanter oljelekkasje etter en stund
[Re: sl500]
#91446207/04/201019:48
Dere ER klar over at det finnes sandpapir med forskjellig korning? Selvfølgelig blir det ikke BRA, men det blir BEDRE hvis man polerer bort rusta med et fintfint våtslipepapir dyppet i olje. Rustne innerbein er det kjørt for uansett, så det beste man kan gjøre da er å fjerne det man kan av rusta uten å ripe opp eller lage hakk, og så kjøre så lenge det går.
Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
#91899613/04/201020:46
Jeg ville sett på demperen og funnet merket på den. Så går du på www.sportsbransjen.no og søker opp leverandør av det merket og ringer de. De på den butikken virker jo ikke helt som de har peiling da. Uansett hvor billig den er så bør de jo sjekke med leverandøren først, og jeg tviler på at de har sagt du skal pusse med sandpapir på den.
PS: Det blir ikke akkurat pent å begynne å pusse på sorte innerben, da blir det jo egentlig vondt verre. Risikerer jo at hele begynner å ruste.
Redigert av Cardicboy; 13/04/201020:49.
[Re: Cardicboy]
#91900413/04/201020:55
Ser at det nevnes Autosol lenger opp i tråden her og det er ett meget godt tips.
Autosol en nyvasket gammel sokk og 5 min med pussing så er den så god som ny, ingen grader overhodet på stålet.
Det mange gjør som er mye værre er å smøre det inn med oljer å vaselin mm for så kjøre med dette i lengere tid, dette samler støv og sand som tar pakningene vel så fort.
Tørk over innerbeina med litt tynn symaskin olje slik at du fjerner støvet samtidig, da er sykkelen klar til bruk nestegang uten rust.