Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trek madone 5.2 pro vs. Cannondale Super Six Hi-Mo

Trek madone 5.2 pro vs. Cannondale Super Six Hi-Mo #912565 05/04/2010 11:46
P
Pil Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
P
Blir ny landeveisykkel. Valget står mellom en av de to overnevnte.
Hvilken bør jeg velge ?(har bakker/klatring som min sterkeste side men klarer meg fint i flatere terreng også ..;)

Madonene er med Ultegra 6700 og Race Lite hjul, mens Cannondalen er med Sram Red (BB 30 krank)og Ksyrium elite hjul.
Cannondalen veier 6,8 kilo i str 56, Madonen vet jeg ikke hva veier. Noen som vet det forresten?

Så.. Noen erfarainger eller synspunkter på hvilken jeg bør velge?

Re: Trek madone 5.2 pro vs. Cannondale Super Six Hi-Mo [Re: Pil] #912578 05/04/2010 12:15
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Cannondale, uten tvil. Og jeg er helt subjektiv nå, siden jeg har Cannondale selv. Jeg synes Trek er kjedelig, Lance Armstrongish uten sjel og evne til å overraske. ICON_WINK

På den saklige siden er dette begge veldig gode sykler som du kommer til å trives på uansett. BB30-kranken er stiv og ettertraktet, Red er en lettere og mer presis gruppe enn Ultegra, og Rammen til C'dale er helt i toppsjiktet. Trek sine rammer er også knallgode. Jeg tror at som klatrer vil du finne mye glede i Cannondalen. ICON_SMILE

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Trek madone 5.2 pro vs. Cannondale Super Six Hi-Mo [Re: Hæ?] #912614 05/04/2010 13:11
kjull Offline
Besatt
Besatt
Har ikke erfaring med Cannondale Super Six rammen. Hadde en Caad7 alu. Gode greier det, stiv som hekkan. Har ikke erfaring med Madone. Enig med Hæ? - syns det er litt kjedelig, men det er jo en personlig oppfatning bare :-)
Red gruppen derimot, den er helt knall i padden spør du meg!

Re: Trek madone 5.2 pro vs. Cannondale Super Six Hi-Mo [Re: Hæ?] #912617 05/04/2010 13:15
Kjeserud Offline
Avhengig
Avhengig
Trek, uten tvil. Og jeg er helt subjektiv nå, siden jeg har Trek selv. Jeg synes Cannondale er kjedelig, syklene Lance Armstrong, en av tidenes mest imponerende syklister bruker. ICON_WINK

Så for å være enig med Hæ?: På den saklige siden er dette begge veldig gode sykler som du kommer til å trives på uansett.

Vekten på de er nok ganske lik, men Trek er veldig i mot å gi ut vekten på syklene sine, siden det aldri blir helt riktig (i følge de selv).

Never argue with an idiot. They will only drag you down to their level and then beat you with experience.
Re: Trek madone 5.2 pro vs. Cannondale Super Six Hi-Mo [Re: Kjeserud] #912653 05/04/2010 14:26
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Sitat: Kjeserud

Vekten på de er nok ganske lik, men Trek er veldig i mot å gi ut vekten på syklene sine, siden det aldri blir helt riktig (i følge de selv).

Temmelig sikker på at Treken er en del tyngre. Ultegra vs. Red, samt at det ikke er Treks toppmodell tyder på det.

For øvrig er det Cannondale som kategorisk aldri oppgir vekt på sine sykler på nett eller i kataloger. Ta med vekt selv, eller spør forhandleren er politiken der i stallen (Cannondale har hovedsete i Bethel). ICON_SMILE

Re: Trek madone 5.2 pro vs. Cannondale Super Six Hi-Mo [Re: Hæ?] #912657 05/04/2010 14:34
Kjeserud Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Trek
Why aren't the weights listed in the specs on the website?

We understand that this is an important piece of information that many riders factor into their buying decision. We have chosen not to post weights on the website for a couple of reasons:

1. It is probably most accurate for a rider to simply weigh a bike in a shop as opposed to us listing it on the website, because there are many variables that affect the weight of the bike- i.e.- frame size, decal/color options (some designs weigh more than others, with or without pedals, and production/component variables. Tires vary widely in weight, even though they come out of the same mold- same with tubes. The actual tubing and weld material can vary a good bit, depending on the style of the welder and the amount of weld rod added. Bottom line, we would have two choices, estimate heavy so we would never be called liars, or go light, knowing that we would be wrong on occasion.

2. Many of our competitors do list bike weights, and we know that they are not accurate - i.e., we know they have chosen to list a lighter weight than 99% of customers would be likely to get. For the rider simply looking on the internet, Trek bikes may not compare as favorably as they would if you actually weighed actual bikes.

3. Last, we encourage riders to remember that anyone can make a bike lighter, but Trek will only sell bikes that are 'responsibly light', meaning that all the components have passed strict impact and fatigue testing. We spec our bikes to be safe and last a long time, so be sure to compare company warranties when you are comparing weights.

http://www.trekbikes.com/int/en/support/faq/ - nederst ICON_SMILE

De har nok ganske like retningslinjer på det der da ICON_SMILE
Når det gjelder vekt så har du nok rett, fra hva jeg ser rundt om på interwebsen så veier Treken 7.2-7.5kg. I mine øyne er ikke 0.4-1kg en forskjell, men jeg vet at for vektfolk så er det natt og dag.

Never argue with an idiot. They will only drag you down to their level and then beat you with experience.
Re: Trek madone 5.2 pro vs. Cannondale Super Six Hi-Mo [Re: Hæ?] #912662 05/04/2010 14:41
A
AIJS Offline
Medlem
Medlem
A
Alternativene er jo ikke helt sammenlignbare. Med unntak av hjulene er jo Cannondale'n spekket i nærheten av en proffsykkel, og dermed noe av det beste Cannondale har. Så her er valget enkelt. BB30 krank (eller BB90 som Trek kaller det på sine nye modeller) er snart standard hos de fleste...

Løp og kjøp...

Re: Trek madone 5.2 pro vs. Cannondale Super Six Hi-Mo [Re: Kjeserud] #912665 05/04/2010 14:45
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Cannondale sine syn på vekthysteriet. Som du sier, ikke ulikt Trek:

"Cannondale produces and offers the "best in class" when it comes to bike weight, and stiffness to weight ratio. A bike's weight depends not only on the size of the frame and the specs selected, but the variences inherent within the manufacturing process as well. Calibration of the scale is also a factor in determining specific weight. Although we could give you "average frame weights", we feel this would be misleading.

Because we are obsessed as you are about your bike's weight, we implore you to go visit your local Cannondale Dealer to help you determine the specific weight of any bike you may be considering. We know you'll be impressed."

Kilde: http://www.cannondale.com/usa/usaeng/FAQ-Section?faq_id=5

Re: Trek madone 5.2 pro vs. Cannondale Super Six Hi-Mo [Re: Hæ?] #912677 05/04/2010 15:37
123 Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg har en 2009 5.2 Madone med Ultegra Sl, 60 cm. Med originale hjul, rulledekk bak og Keo carbon hadde denne en vekt på 8,2 kg. Jeg er veldig fornøyd med min sykkel, veldig stiv og med god respons. Føler også at sykkelen er stabil nedover. Racelite-hjulene var dårlige greier, ifølge selger hadde jeg en dårlig batch. Cannondale er bedre utstyrt.

Med de prisene som er på sykler i Bergen ville jeg kjøpt Cannondale neste gang. Kjøpte Trek pga. sponsing forrige gang.

Re: Trek madone 5.2 pro vs. Cannondale Super Six Hi-Mo [Re: 123] #912687 05/04/2010 16:02
lim3 Offline
Ivrig
Ivrig
Hoeres veldig rart ut med daarlig batch, i saafall burde du kanskje faatt nye hjul.

Ellers er Cannondalen overlegent spekket, saa om prisen er lik saa Cannondale.

Re: Trek madone 5.2 pro vs. Cannondale Super Six Hi-Mo [Re: lim3] #912693 05/04/2010 16:07
123 Offline
Entusiast
Entusiast
De ville ikke gi meg nye hjul, men de hadde hjulene inne til service 4-5 ganger. Etter at eikene ble limt fungerte det.

Re: Trek madone 5.2 pro vs. Cannondale Super Six Hi-Mo [Re: 123] #912696 05/04/2010 16:10
Kjeserud Offline
Avhengig
Avhengig
Hadde en selger sagt til meg at jeg hadde fått hjul fra en dårlig batch når jeg kjøpte sykkelen, men ikke ville gi meg nye hadde jeg lagd helvete i butikken tror jeg.

Moderator  support, Valentino