Var innom en XXL-butik for å se på White-syklene og ble ikke imponert. Bremsehåndtaken stod rett opp, styrene var skjeive, ingen luft i dekken og hjulen snudde ikke rundt fordi bremsene ikke var justert. Når jeg kommenterte det skyldes det på stress ved montering.
Hade og med meg en vekt og fant ut at syklene veide ca 5-10% mer en oppgitt. Den eneste som stemte var XC Ultimate carbon landeveisykkelen. RR Pro Ultegra veide for eks. 9,1kg, ikke 8,5kg. XC Lite terrengsykkel 12,2kg, ikke 11,5. Dette skyldes på rammestørrelsen, men jeg tror ikke det er 0,7kg forskjell på M og L. Jeg tror det er anleding å være litt kritisk her.
Noen andre som har liknende erfaringer?
Nei absolutt ikke slike erfaringer. 5-10% mer??? Dette er på grensen til pisspreik! Nesten så jeg mistenker deg til å jobbe i bransjen? Men riktig er det at Lite til 7000.- er den som ikke innfrir helt vektmessig samt den til 16.000, men de andre innfir.
Var særdeles skeptisk jeg også, og på grunnlag av din post tok jeg med en "supervekt" ned i butikken.
Fikk målt alle White terrengsyklene. Målt med en Soehnle Proffesional 2755 vekt som er kalibrert samt går på 220v etc(avvik 50g). Alle ble målt med ringeklokke!, refleks bak, men uten pedaler. Fikk ikke målt alle størrelser, da ikke alle var på lager.
-White XC Ultimate Carbon(18.990) MEDIUM 9,3kg(oppgitt 9,2kg)
-White XC Pro Carbon (14.990) XLARGE 10,2kg (oppgitt 9,9kg)
-White XC Pro (9.990) SMALL 10,3kg! Medium 10,3kg! LARGE 10,5kg (oppgitt 10,4)
-Scott Scale (22.990) LARGE m pedaler 10,4kg
-White XC Lite (6.990) SMALL 11,7kg LARGE 11,9kg (oppgitt 11,5kg)
Jeg droppet Scale 20 planen som ville kostet meg 22.990 og kjøpte likegodt en XC Pro til 9990.-, Hjemme nå med pedaler/sykkelcomputer/flaskeholder er den raceklar out of the box uten noe modding på 10,6kg (Medium)!
Slik jeg ser det er White XC Pro til 9900.-/9,3kg et VELDIG godt kjøp i 10.000kroners klassen. Iallefall om man vil ha en "begynnersykkel". XC ultimate carbon til 18.990 fikk jo og en testvinner i et blad i 20.000 klassen.
Geometrien på min XC Pro er iallefall like digg som min 08 Specialized Stumpjumper (som koster mer og ikke noe bedre speccet, og veier mer).
Dere får finne på noen bedre argumenter på hvorfor man ikke skal kjøpe de.