Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Vondt under føttene

Vondt under føttene #910481 31/03/2010 10:38
H
Henrik_ Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H
I vinter kjøpte jeg meg nye SIDI-sko. Og jeg merket allerede etter de første turene på rulla at jeg fikk vondt helt på siden under foten. Venstre foten er verst. Stilte klossen så langt over til den andre siden som det gikk, og litt frem. Det hjalp, men smerten kommer etterhvert. Ikke like sterk vel å merke. Skoene sitter bra, og føles ikke trange eller for store.

Hvor burde klossen egentlig sitte?
Kan det være noe annet som gjør at jeg får vondt?

Re: Vondt under føttene [Re: Henrik_] #910492 31/03/2010 10:51
oscaringe Offline
Ivrig
Ivrig
klossen skal vel være rett under tåballen.
men jeg opplevde noe lignende som deg, byttet ut de orginale sidi-sålene med disse
http://www.bikeshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=4800

og har siden ikke hatt problemer

Re: Vondt under føttene [Re: oscaringe] #910532 31/03/2010 12:42
B
Bris Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Eller det kan hende at skoene ikke passer foten din. Jeg gikk over fra Sidi til Shimano etter jeg hadde noenlunde samme problem for to-tre år siden. Med nye sko var problemet løst.
Men det er selvfølgelig lurt å sjekke plassering av klossen og evt prøve nye såler som første tiltak.

Re: Vondt under føttene [Re: Bris] #910595 31/03/2010 15:23
bstein Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg får vondt under foten dersom jeg strammer skoa for mye.

Re: Vondt under føttene [Re: bstein] #910728 31/03/2010 20:21
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Du kan få spesialtilpasset footbalance såler hos Intersport for en rimelig penge: http://www.intersport.no/Informasjon/Produkt-og-treningstips/Sko/Footbalance/

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Vondt under føttene [Re: Henrik_] #910736 31/03/2010 20:49
RemimeR Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Det kan hende du får en litt annen vinkel på beina med nye sko, eller tråkker minimalt annerledes, slik at du "sperrer" noen nerver i skrittet. Jeg hadde noe av det samme, og etter en sykkeltilpassing hos Ben Clarson (NIMI, kiropraktor), har problemet blitt borte. Bruker samme sko som når problemet oppstod, men har en annen sittestilling.

Re: Vondt under føttene [Re: Henrik_] #910841 01/04/2010 09:33
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har slitt med "burning feet" ( du kan google det, og se om det ligner på dine problemer) i mange år når jeg har syklet. Etterhvert har jeg blitt veldig obs på å ha brede sko ( noe som ofte medfører at jeg kjøper sko som er litt for store), og jeg er veldig var på hvor cleatsene sitter: fra å ha typisk tempo-posisjon p ådem ( langt fremme) har jeg etterhvert flyttet trykket langt bakover, og dette her hjulpet meg betydelig. Jeg fikk støpt en sålesett, dette hjalp også. Men viktigst for meg er å ha brede sko og trykket fra pedalen langt bak.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Vondt under føttene [Re: HeavyDude] #911190 02/04/2010 00:02
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Hvilke sidisko er det du har?

Har du eventuelt litt brede føtter?

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Vondt under føttene [Re: Henrik_] #911196 02/04/2010 00:40
donnerwetter Offline
Avhengig
Avhengig
Nå sykler jeg ikke racer, nen har hatt litt av de samme problemene som du beskriver. I forbindelse med kjøp av ny sykkel hos Sørensen Sykler fikk jeg finjustert cleat's på mine nye sko av Lorents Tanner. Dette var en natt og dag opplevelse for meg.
Anbefales på det varmeste ICON_LAUGH

Sykler helst i godvær!
bigsmile
Re: Vondt under føttene [Re: Andreas83] #911284 02/04/2010 10:10
H
Henrik_ Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H
Sitat: Andreas83
Hvilke sidisko er det du har?

Har du eventuelt litt brede føtter?

Scarpe genius 5.5 carbon comp.

Nei, vil ikke si at jeg har det. Spilte f.eks. ballspill frem til jeg var 17 år, og hadde aldri samme problem der. Samme med sko generelt, trange dressko osv.

Hvorfor blir "fotTball" (måtte skrive det sånn for at det ikke skulle bli oversatt) oversatt til ballspill? Haha.

Redigert av Henrik_; 02/04/2010 10:15.
Re: Vondt under føttene [Re: Henrik_] #911422 02/04/2010 15:03
E
Emmot Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Jeg hadde det samme problemet med mine Dominator, nå min frues sko. Kjøpte dem for noen år siden, men klarte ikke bruke de pga verk på ytterkanten av fotsålene etter en times bruk.
Gikk så over til Shimano M300 sko, null problemer. Nå har jeg igjen fått med Sidi Ergo racersko, men fikk samme problem med disse som dominator skoene. Sitter med følelsen at fotsengen i skoen er skjev i forhold til min fotsåle!?!?

Løsning for meg: Ta over sålene fra M300 skoene (custom fit), samt har skråskjært den orginale sidisålen slik at den bygger opp under indre del av fotsålen. (Den ligger altså under shimanosålen) Alt i orden etter det.... ICON_SMILE

Tadaaaaa......
Re: Vondt under føttene [Re: Emmot] #911683 03/04/2010 07:44
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Jeg hadde problemer mine Sidi Dragon fordi festesystemet/spenna på skoene presset på utsiden av foten min, gjennom den carbonplaten festesystemet er koblet til. De første 30minuttene med sykling var supre, så jeg begynnte å kjenne det på utsiden av foten og så i en smerte(spennsmerte) på undersiden av fotbladet. Ser at dine sko har samme opplegg.

Sleit endel med det ifjor inntil jeg gikk over på mine gamle sko, og iår blir det Specialized. Sidi skoe er skikkelig gode å ha på seg, men virker som at det gjelder å ikke ha brei fot i dem hvis man liker tight-fit(jeg liker at skoen er helt stramt på foten). De jeg kjenner som er fornøyd med Sidi har god fotbue mens de som er misfornøyde er plattfot. Sykkelsko er trange , og har ofte litt mer rigide festesystemer samt stivere basis(såle/kanter) enn fotballsko. Derfor vil en føle ubehag hvis noe noe klemmer hardt på foten over lengre tid.

Hadde jeg vært deg hadde jeg testet skoene inne og på sykkelen og kjent om du kjenner at de presser noe sted. Og så kjenner du om det hjelper om du slakker opp. Hvis smerten oppstår når skoen er tight så kan det være at selve foten er i klem og du bør sjekke litt hvilke innstillinger du kan ha uten at du får vondt under turen. Hvis det ikke er noen forskjell på stiv og slakk feste så kan du prøve å lokalisere smerten og se om det er noe i skoen som skaper problemet. Eventuelt prøve en bedre såle eller custom såle.

Det er faktisk endel som sliter med at carbonsåler er for stive for foten deres, spesielt om de overpronerer/underpronerer. Dette fordi den stive sålen skaper spenn på fotbuen siden foten jobber kraftig under sykling. Da hjelper det med spesialsåle som minker stresset/belastningen på fotbuen/foten siden den støtter fotbuen.

Lykke til!

Ps: Kjøp nye sko om det forsetter å gjøre vondt, ingen vits i å la sko ødelegge sykkelsesongen. Smerter i foten kan føre til feil vinkling i tråkket som igjen kan føre til kneproblemer. Smart å ordne opp før man pådrar seg slikt.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Vondt under føttene [Re: Andreas83] #917866 12/04/2010 14:59
H
Henrik_ Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H
Tusen takk for hjelpen alle sammen. Veldig bra at dere gidder å hjelpe meg =)

Jeg kjøpte nye såler fra bikeshop.no, og smerten er borte. Stilte klossene helt frem, og innover. Da gjenstår det bare å se om det holder seg slik fremover ICON_SMILE

Moderator  support, Valentino