Da er påmeldingen til Pilegrimsrittet 14 aug åpnet: Her Ser ut som det er samme løype som i fjor, Forumtråd, som av mange ble positivt mottatt, selv med mye gjørme pga mya regn dagene før.
Kudos til arrangørene for en anstendig pris på 299+ lisens for påmelding før 1/5.
Rational human beings do not base their decisions on reality but on their understanding of reality and the two are never the same - George Soros
Pilegrimsrittet var et av de bedre rittene jeg var med på i fjor, men et arrangørene må skjerpe seg på sikkerhet! I en av utforkjøringene var det en bom som levde sitt eget liv. En klubbkompis av meg hadde høy fart mot bomstasjonen, og ble noe overrasket da bommen plutselig gikk ned. Det endte med stygge skrubbsår og mye irritasjon.
Airix
It doesn`t get any easier, it just goes faster :-)
Dette er et flott turritt, stort sett grus/skogsveier, noen lette stipartier og noen transportetapper på asfalt. Variert og morsom løype, med masse folk langs løypa som skaper god stemning. Les tråden fra i fjor for flere inntrykk, stort sett skryt fra deltagerne.
Ser ut som de har endret noe på løypa.
Quote:
Løypa tar av opp i bakken og der forlater vi asfalten etter ca.2.8km og følger grusvei langs sørsiden av Stugusjøen.
Det var et et stiparti etter noen få km i fjor, ser ut som det er fjernet i år. Ble en del kø i det partiet. Da er det ikke mye sti igjen
Over 700 påmeldte så langt, tipper nok 1000 når det nærmer seg start.
Redigert av Arve05; 03/08/201011:32. Rediger grunn: Løypeendring?
Rational human beings do not base their decisions on reality but on their understanding of reality and the two are never the same - George Soros
Jeg har et oppdatert GPS-spor (Garmin) på endringen i løypa, fra en tur i forrige uke. Kan legge det ut her senere i dag.
Det morsomme stipartiet er borte, men man slipper køen og det er flott. Erstatningen for stipartiet er en kjerreveg som også er artig.
Den smale stien opp til dammen er forbedret kraftig, så det er mulighet for både passering og større fart der nå, vegatasjon og steiner er fjernet. Øyvind
Det er vel en herlig blanding av fjorårets og oppgitt tid ved påmelding. Har gått igjennom listen fra de 25 som stiller fra jobben, ser ut som grensen på pulje 1 og 2 går ved 4 timer fra fjorårets ritt.
En annen ting: Også dette rittet trenger en dekkdiskusjon! Har blitt en Shwalbe fan-boy! Antar jeg ikke trenger noe RoRo, hverken foran eller bak, men kan jeg kjøre på FF? Eller trenger man noen steder RaRa? Det er meldt om regn stort sett hele lørdagen!
I fjor regnet det en del i forkant, så de fleste skogsveiene ble tildels veldig gjørmete, men RaRa fungerte fint da. De siste ukene har jo vært stort sett flott vær, så selv med litt regn på lørdag må det jo bli atskillig bedre i år. RaRa er et sikkert valg, FF kan bli litt slippery på skogsveiene og på de gressbakkene. RoRo ser jeg ikke noe grunn til å bruke.
I fjor kjørte jeg på Crow med guffe, og det funka helt ok. Var gjørmete og sleipt noen steder, men det er så mye grus, asfalt og fin kjerrevei at du vinner mer på rullemotstand enn feste totalt sett. Skulle jeg deltatt i år hadde det blitt RR eller Crow. Nå står RR på sykkelen, så hadde vel ikke orka å byttet ... Jeg punkterte en gang i fjor, men guffa tetta det umiddelbart.
Og når jeg først har dere her - er det noen som kan ta et bilde eller to og gi/selge meg mot trykk i kulørt presse? Send PM, så tar vi det derfra.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
1. Løypa er tørr. Det er ikke meldt regn pr. siste oppdatering, så det er faktisk så tørt at det er vandregrus på første grusparti etter et par kilometer. 2. Det partiet som var meget vått ifjor (32km) er en tørr hard grus/steinete vei akkurat nå. Har kjørt igjennom med personbil. 3. Det er endel gruspartier etter 50km som er sporete. Her er det bratt nedover også. 4. Vi satser på å skilte godt. Vi har etter morgendagen vært igjennom løypa med skilt 4-5 ganger. 5. Den bommen fra ifjor er satt ut av drift:)
Vandregrus var et ukjent begrep for meg. Grus som vandrer må jo være en skikkelig teknisk utfordring. Skiftene føreforhold kalles vel det, sti som flytter seg underveis
Værmeldingen kan jo nesten ikke bli bedre, noe motvind riktignok.
1. Løypa er tørr. Det er ikke meldt regn pr. siste oppdatering, så det er faktisk så tørt at det er vandregrus på første grusparti etter et par kilometer. 2. Det partiet som var meget vått ifjor (32km) er en tørr hard grus/steinete vei akkurat nå. Har kjørt igjennom med personbil. 3. Det er endel gruspartier etter 50km som er sporete. Her er det bratt nedover også. 4. Vi satser på å skilte godt. Vi har etter morgendagen vært igjennom løypa med skilt 4-5 ganger. 5. Den bommen fra ifjor er satt ut av drift:)
"Sporete grusvei"? Betyr det at det har rent bekker i veien som har gravd ut små grøfter?
Løypebeskrivelsen og kartet på hjemmesiden er vel ikke oppdatert, men gjelder fjorårets løype?
Siden den eneste endringen på løypa er stipartiet i starten, stemmer beskrivelsen veldig godt, bortsett fra at det er 2 spor på kjerrevegen, istedet for 1 spor, som det var på stien. Farten på denne vegen blir også høyere enn hva den var på stipartiet.
1. Vandregrus har vi kun i Selbu, det er grusvesnet som har lagt på for mye grus. Det partiet er ikke langt. 2. Håper faktisk det regner inatt, det er meget tørt i løypa. Har nettopp vært igjennom for nest siste gang før rittet. Imorgen blir det sol uansett:) 3. Det går nok bra dette:)
Resultater Vinner Frode Jermstad på 2:36:34 Rask tid på 85 km. Noe motvind, men perfekt vær og flott stemning langs løypa. Brukte 3:13 mot 3:46 i fjor, sier vel mest om forskjellen på fjorårets gjørme til dagens raske føre.
Vil med dette meddele at jeg og en kollega skal stille som mekanikere under rittet. Blir vel gøy!
Og takk for det! Jeg var han som hadde fått vrengt framgiret utenfor det store tannhjulet! Takk så mye for hjelpa!
Uhellet skjedde etter en km, jeg satt godt plassert i feltet i den første pulja, da kjede og giret ble vrengt /kastet utenfor tannhjulet. Det lot seg ikke fikse, så jeg jogget tilbake for å få hjelp (som jeg fikk). Fikk registrert meg om til å starte i pulje 3, men der var det bare å stille bakerst. Brukte hele det første asfaltpartiet til å kjør meg fram i feltet, og da gikk det som det måtte gå: Stokk stive bein! Artig tur var det lell!
Kred fro det morsomme stipartiet etter ca 70 km! Det fikk tankene mine vekk fra hvor slten beina var!
Forholdene var vel neppe en halvtime bedre enn i fjor;-) Du er nok selv forklaringen til mesteparten av forskjellen, vil jeg tro. Ser at det er en del selv blant de beste som har 3-5 min. dårligere tid i år enn i fjor. Men kanskje enda flere som har syklet litt fortere i år, noen 7-8 min.
Syklet selv for første gang, og arrangementet var helt utmerket, og med usedvanlig mye publikum langs løypa. Nesten Birken-nivå! Kjempemoro med mye heiarop!
Traseen var flott, synes jeg, med mye mindre asfalt enn jeg forventet. Satte klart ny pers i snitthastighet på terrengsykkelritt. Det skyldes både mangel på tunge stigninger og relativt lite sti, samt at mål er nokså mye lavere enn start.
Forøvrig et kjempemorsomt siste stiparti med et par overraskelsesmomenter!
Forholdene var vel neppe en halvtime bedre enn i fjor;-) Du er nok selv forklaringen til mesteparten av forskjellen, vil jeg tro. Ser at det er en del selv blant de beste som har 3-5 min. dårligere tid i år enn i fjor. Men kanskje enda flere som har syklet litt fortere i år, noen 7-8 min.
jo, noe av "skylden" skal jeg ta selv, mavekrampe i fjor bla., men løypa i år skilte nok ikke så mye som i fjor. Ser at det var flere enn meg som perset med 30 min, litt sammenlignbart med birken 08 til 09. Startet sist i pulje 1, utrolig hvor motivert man blir av å ta igjen ryttere underveis.
Forbedringen opp til demningen var helt klart til det bedre, denne gangen var det jo mulig å sykle opp.
Sitat: TerjeAa
Syklet selv for første gang, og arrangementet var helt utmerket, og med usedvanlig mye publikum langs løypa. Nesten Birken-nivå! Kjempemoro med mye heiarop!
Helt enig, flott stemning og masse morsomme kommentarer, som feks : " kom igjen kara, kun 4 timer til dansen begynner".
++ for cola på matstasjonene.
Absolutt det kuleste rittet jeg har syklet:) Kommer tilbake neste år, og da sammen med flere lagkompiser! Kunne vært litt mer terreng, men ellers er profilen på rittet genial! Satser på å komme under 2.45 neste gang, da litt usikkerhet i en del tekniske partier slukte litt tid! Gleder meg til en hel helg i Trøndelag 2010, der festen også skal prøves.
Enig i at dette var et morsomt ritt. Finner egentlig ingenting å sette fingeren på.
Bikket såvidt over 3 timer. Hadde en punktering etter 3 mil (på asfalten, av alle steder) og ble liggende mye alene etter dette. Så jeg føler at jeg hadde mye å gå på rent tidsmessig.
Moro med så mye publikum rundt løypa. Man passerte jo knapt nok en gård uten at hele slekta sto ved løypa og heiet.
Kudos til fyren som knuste meg i spurten, for så å slippe meg forbi en meter før mål fordi han mente jeg hadde dratt så mye
En kompis vil ha meg med neste år, han sier det er positivt sannsynelig med seedingritt ifølge arrangørene. Dette var vist ett av de morrsomste rittene han også hadde deltatt i, så det frister å prøve!