|
Syklist skadet bil
|
Syklist skadet bil
28/03/2010 20:13
|
sl500
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
En hissig kar som skaffer syklister dårlig rykte eller en forstålig handling utført i affekt ? http://tb.no/nyheter/syklist-skadet-bil-1.5042770
Redigert av sl500; 28/03/2010 20:13.
|
|
|
Re: Syklist skadet bil
[Re: sl500]
28/03/2010 20:52
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
Ser for meg at det kan finnes to ulike versjoner av denne hendelsen...
"Bilføreren stoppet straks for å be om unnskyldning."
Det kan jo være sant.
|
|
|
[Re: P_Dalen]
28/03/2010 21:18
|
Dan
More than words
|
More than words
Det er jo morsomt å se Tønsberg Blad sitt ståsted i hvert fall, med følgende formulering: "Bilføreren hadde vært litt uoppmerksom og vært nær ved å kjøre på en syklist." Nære på å kjøre på en syklist, men likevel bare "litt" uoppmerksom. Ikke mer uoppmerksom enn det man må ha lov til å være altså. Bare litt. Da er det jo greit. Syklister kan jo tross alt ikke forvente annet enn å bli kjørt på innimellom.
Dermed ikke sagt at syklisten er uskyldig. Hvis du er så hissig at du slår inn ruten på en bil og stikker av så er du trolig temmelig hissig når det gjelder trafikkadferd også, slik at §3 kanskje ikke er det som opptar vedkommende mest. Uansett hvor mye det kunne vært bilisten sin feil og hvor mye man er i affekt så er det feigt å stikke av og vedkommende har dermed bare bevist sin egen skyld i situasjonen.
|
|
|
[Re: Dan]
28/03/2010 23:11
|
bhrsrk
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
[Re: bhrsrk]
29/03/2010 07:07
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Snakk om å skrive bilistens versjon. Det kunne også stått:
"Bilisten var nær ved å drepe en syklist. Da bilisten stoppet på rødt lys oppsto en krangel og syklisten slo inn ruten på bilen."
Uansett hendelsesforløp er denne artikkelen bensin på bålet for bilfetisjister.
|
|
|
[Re: jens fredrik]
29/03/2010 08:26
|
kjull
Besatt
|
Besatt
"Bilisten var nær ved å drepe en syklist. Da bilisten stoppet på rødt lys oppsto en krangel og syklisten slo inn ruten på bilen."
Uansett hendelsesforløp er denne artikkelen bensin på bålet for bilfetisjister. Og så lenge de er i flertall er det den vinklingen som selger flest aviser.
|
|
|
[Re: jens fredrik]
29/03/2010 09:07
|
biffo
Entusiast
|
Entusiast
Uansett hendelsesforløp er denne artikkelen bensin på bålet for bilfetisjister. Som både syklist og bilist så tenker jeg igjen på at det er lov å bli sint, det er lov å skrike og skjelle ut bilføreren. Det er ikke love å skade andre, hverken med bil eller knyttneve. Her har syklisten helt klart gjort en feil og bør være mann nok til å stå for det. Uhell kan skje, bilister KAN også gjøre FEIL, det er ikke all "sykkeltrakassering" som er "med vilje". Jeg både sykler og kjører mye, og jeg ser uholdbar oppførsel fra begge leire. Det som er HELT sikkert er at man som syklist ikke har noen som helst rett til å skade andre eller andres eiendeler, selv om man har HOLDT på å bli påkjørt. Med bil ble jeg for ikke så lenge siden nesten påkjørt av en annen som var HELT på jordet i å ikke overholde vikeplikten sin. Bare flaks gjorde at vi hadde max en cm mellom bilene når vi stod stille. I ren affekt hoppet jeg selvfølgelig ut og skjelte mannen ut det beste jeg kunne. Det kunne ikke falt meg inn å slå inn vinduet hans eller ripe opp bilen hans som "hevn" for at han holdt på å flate inn førerdøra mi! Biffo
|
|
|
[Re: biffo]
29/03/2010 09:14
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det som er HELT sikkert er at man som syklist ikke har noen som helst rett til å skade andre eller andres eiendeler, selv om man har HOLDT på å bli påkjørt.
Men det er fristende å bremse litt lettere enn nødvendig når du har piggdekk på og bilbøllene ikke har fått med seg at de har vikeplikt for gang- og sykkelsti når de kjører ut fra en utkjøring.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
29/03/2010 10:09
|
Lambda
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Nå prøver jeg å unngå det, selv om det er aldri så fristende, da jeg synes det er nok farer en myk trafikant blir utsatt for i trafikken om man ikke skal skape flere selv. Dessuten SKAL man være på vakt når man ferdes i trafikken og ikke stole blindt på at alle er 100% konsentrerte til en hver tid.
Bjørn
|
|
|
29/03/2010 10:35
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
Det kunne ikke falt meg inn å slå inn vinduet hans eller ripe opp bilen hans som "hevn" for at han holdt på å flate inn førerdøra mi! Selvsagt. Du var da heller ikke truet "på livet", dere hadde metall rundt dere begge to, og det som kunne blitt utfallet, var antakelig materiell skade? Ideelt sett burde det være det samme når man er ute og sykler, og blir utsatt for farlig bilkjøring. Helst bør man være rolig og avbalansert, og for all del ikke slå eller sparke i bilen. Sjøl regner jeg meg som en lite aggressiv type, og det kunne ikke falle meg inn å ta "hevn" i trafikken - etter at noe har skjedd. Men det kan være annerledes akkurat når det skjer. Jeg tror selv den mest sindige kan komme til å tuppe til en bildør eller knekke et bilspeil akkurat der og da, når man faktisk er utsatt for en alvorlig fare. Jeg lurer på om det kan ha noe med dødsangst, hormoner og kjemi i kroppen å gjøre? Vet ikke om sånt kan regnes under nødverge eller "berettighet harme"?
|
|
|
29/03/2010 10:51
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Jeg ble utsatt for en episode her på lørdag, en bil med henger som ikke overholdt vikeplikten og svingte inn foran og i siden på meg. Jeg ble liggende i skvis mellom bilen, hengeren og fortauet. Rekasjonen fra min side var å smelle knyttneven i siden på bilen for å få sjåføren oppmerksom på at jeg faktisk var der jeg var, men musikken i bilen overdøvet slaget. Etter å ha fulgt etter sjåføren hjem dit han bodde, skjelte jeg han ut og slo knyttneven i bilen en gang til på samme sted. Ikke veldig fornuftig fra min side, men det skjer noe i topplokket når sånt skjer. Tror ikke det ble noe bulk i bilen, så summa summarum endte vel både jeg og sjåføren opp med litt mere livserfaring, samt at jeg fikk et realt bakkedrag med på kjøpet.
|
|
|
[Re: tommygutt]
29/03/2010 10:58
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Naturlig intervall langs landevei - koselig det  Du hadde jo griseflaks at du klarte å holde deg på sykkelen der.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
29/03/2010 11:04
|
Lambda
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Nå ønsker ikke jeg å frikjenne bilisten, han har tydelig all skyld siden han ikke overholder vikeplikt. Men bare for nysgjerrighets skyld, hvilke tanker gjorde du deg da du så bilen? Avpasset du fart/ gikk i "bremseberedskap" i tilfelle han bilisten ikke skulle se deg? Selv har jeg livet for kjært til at jeg stoler blindt på at alle medtrafikanter overholder alle regler og er 100% skjerpet til enhver tid.
Bjørn
|
|
|
[Re: Lambda]
29/03/2010 11:05
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
"hvem er størst?" er en grei leveregel både for syklister og bilister i trafikken... samme hvem sin _rett_ det er til ting og tang.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: Lambda]
29/03/2010 11:10
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Jeg rakk å ta mine forhåndsregler ja, sykler konstant med fingrene på bremsen ute i trafikken. Jeg så tidlig at bilisten kom til å legge seg ut, så jeg la meg helt inn til veikanten. Problemet var at det gjorde han også, så etter å ha fått tilhengeren i skuldra, måtte jeg velge mellom grøfta eller å øke farten fram mot en avkjøring. Jeg endte mellom henger og bil, før jeg tråkka til og smelte hånda i siden på bilen. Forøvrig litt senere på samme tur, kommer jeg ned en bakke, ser en bil som skal ut i bånn av bakken. Han legger seg ut og bremser først i det han står midt i veien og sperrer hele gata. Jeg har allerde bremset for lenge siden og stiller meg opp med en hånlig applaus til sjåføren før jeg sykler videre. Nok en bekreftelse på hvorfor jeg driver med terrengsykling og ikke landevei, mye tryggere i skogen
|
|
|
29/03/2010 11:41
|
DagRS
Ivrig
|
Ivrig
Ser for meg at det kan finnes to ulike versjoner av denne hendelsen...
"Bilføreren stoppet straks for å be om unnskyldning."
Det kan jo være sant. Jeg er egentlig mer overrasket over at kommentarene til teksten handler mer om hvilken klesdrakt den "sinte" syklisten "muligens" hadde på seg. Det virker som om det er mer kriminelt å sykle rundt med "kondomdrakt" enn å sykle i det hele tatt. At fornuftig sykkeltøy virker som en rød klut på andre trafikanter er litt rart, eller?
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
|
|
|
[Re: DagRS]
29/03/2010 11:54
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Egentlig ikke,folk med null innsikt skjønner aldri noe uansett(TM).
De samme folka tror kanskje at alle som går med "punkete klær" bruker narkotika. Eller at alle i dress er ærlige og snille mennesker.
Når man omtaler andre "som en av disse med..." så har man egentlig avslørt seg selv og sine fordommer.
De kunne jo like gjerne byttet ut kondomdress med "burka" ,eller "turban".
|
|
|
[Re: SimonS]
29/03/2010 11:55
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Jeg tenkte å slenge på en baggy shorts på neste asfalt-tur, kanskje folk oppfatter meg annerledes da?
|
|
|
29/03/2010 11:58
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nei,det holder ikke for da ser du jo ut som en av disse skaterne som raner gamle damer.
Her er det dress og brylkrem i håret som gjelder,da går alt bra.
|
|
|
29/03/2010 12:01
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Godt poeng, den gode gamle støvsugerselger-looken slår alltid ann 
|
|
|
29/03/2010 12:09
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
Jeg er egentlig mer overrasket over at kommentarene til teksten handler mer om hvilken klesdrakt den "sinte" syklisten "muligens" hadde på seg. I nettavisenes kommentarer til bil-mot-sykkel-saker, kommer folket alltid drassende med "kondomdrakt" og "40-årskrise", så det er jeg ikke overrasket over i det hele tatt. Mer overraskende er floskelen "kamikaze" faktisk ikke blitt brukt denne gangen ...foreløpig.
|
|
|
29/03/2010 12:10
|
DagRS
Ivrig
|
Ivrig
Godt poeng, den gode gamle støvsugerselger-looken slår alltid ann Er ikke det utrolig dårlig gjort å "slå ann". Hva galt har hun gjort. Måtte bare komme GeirK i forkjøpet...;-)
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
|
|
|
29/03/2010 12:13
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Sant, jeg kan heller på ingen måte dokumentere at majoriteten av støvsugerselgere bruker/brukte brylkrem og dress, så jeg trekker utsagnet med øyeblikkelig virkning!
|
|
|
29/03/2010 12:44
|
biffo
Entusiast
|
Entusiast
Det kunne ikke falt meg inn å slå inn vinduet hans eller ripe opp bilen hans som "hevn" for at han holdt på å flate inn førerdøra mi! Selvsagt. Du var da heller ikke truet "på livet", dere hadde metall rundt dere begge to, og det som kunne blitt utfallet, var antakelig materiell skade? Hvor nære å kollidere bil mot bil har du noen gang vært? Jeg skal love deg at stresset ikke var noe mindre enn da 37-bussen tok borti enden av styret mitt og vippa meg nokså elegant av sykkelen og ut på fortauet tvers overfor Royal Christiania for noen år siden. Du sitter ikke akkurat og vurderer "kan jeg dø nå eller blir det bare plateskade" når to biler seiler med full brems mot hverandre skal jeg love deg... biffo
|
|
|
29/03/2010 13:12
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
Jeg oppfattet den bil-mot-bil-episoden du fortalte om som mindre dramatisk og "nær-døden"-aktig enn den buss-historien utenfor Royal Christiania. Men bevares, det var du som var der, så hva vet jeg?
Blir man lettere forbanna som forulempet syklist? Kan det i så fall skyldes adrenalinnivå (på sykkel er pulsen som regel allerede høy, og så skjer det noe kritisk i tillegg)?
|
|
|
29/03/2010 19:05
|
biffo
Entusiast
|
Entusiast
Blir man lettere forbanna som forulempet syklist? Kan det i så fall skyldes adrenalinnivå (på sykkel er pulsen som regel allerede høy, og så skjer det noe kritisk i tillegg)?
DER tror jeg kanskje du har noe av essensen i "sinte kondomsyklister mot bil"-situasjoner. Når noe skjer så har syklisten allerede FØR situasjonen oppstod kanskje en puls som er rimelig høy, og når man allerede ER litt "oppkava" så blir man "dobbeltkava" når adrenalinet plutselig sprenger alle grenser. Og alle vet jo at det er ganske komplisert å argumentere når man allerede er så pumpa at man holder på å dø FØR man blir nesten påkjørt... Biffo ps: Med 37-bussen rakk jeg egentlig ikke engste meg før etterpå, den kom opp på siden, jeg syntes den var jævlig nære, så ble den brått JÆVLIG nære, holken subbet i siden på bussen, vrengte styret mot høyre, forhjulet i fortauskanten, og over styret før jeg egentlig oppfattet hva som skjedde... Som ved et under ble hverken jeg eller sykkelen skada, sjåføren tror jeg ikke merka en dritt... Så satt jeg der ved nedgangen til jernbanetorget og gapa en god stund... Det var vel prisen å betale for å være veldig tidlig ute med "DH-styre" på den tiden alle brukte veldig smale rette styrer. Sykla mye på fortauet etter det, inntil jeg fant ut hvorfor det står et skilt i rådhusgata med "Fare-utslående dør"! Den slår bra den for å si det sånn!!!!
|
|
|
29/03/2010 20:13
|
sykkelfantometJF
Ringrev
|
Ringrev
Begynner å bli rimlig lei bilist vs syklist -konflikten. Og selvsagt er det 2 sider av en sak. Tønsberg Blad er ikke kjent for å drive god journalistikk for å si det sånn. debatten er i alle fall i gang på tb.no. og temperaturen er høy. Jeg forsvarer ikke bruk av vold eller hærverk men noen ganger kan det være formildende omstendigheter.
Jeg synes politiet gjør svært lite for å ta bilister som opptrer svært aggresivt overfor syklister . Tenker spesielt på situasjoner hvor syklistene blir presset av veien. Det skjer på nesten hver eneste treningstur selv om jeg viser hensyn og holder med til trafikkreglene.
"Wyrd bid ful aræd"
|
|
|
29/03/2010 22:39
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Egentlig ikke,folk med null innsikt skjønner aldri noe uansett(TM).
De samme folka tror kanskje at alle som går med "punkete klær" bruker narkotika. Eller at alle i dress er ærlige og snille mennesker.
Når man omtaler andre "som en av disse med..." så har man egentlig avslørt seg selv og sine fordommer.
De kunne jo like gjerne byttet ut kondomdress med "burka" ,eller "turban".
Tror at de sliter med traumatiske opplevelser fra tidligere møter med syklister iført balaclava.  De trodde sikkert det var syklende muslimer...
|
|
|
[Re: femte_gir]
30/03/2010 00:44
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg holdt på å "ta" en syklist med bilen for noen uker siden...
Han banka på taket mitt og jeg stoppet for å si beklager (ikke at det hadde hjulpet om det hadde gått galt), men han bare syklet videre.
tsk tsk... syklister azzå...
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
[Re: Garpen]
31/03/2010 08:39
|
enrima
Ringrev
|
Ringrev
For 2 uker siden ble jeg nesten påkjørt med vilje 3 ganger på vei til jobben og 2 ganger på vei hjem. Har aldri opplevd maken. Presset ut av veien, måtte hoppe til fortauet. Bilistene flirte og viste fingeren. Har aldri vært så frustrert.
Hadde en bilist stoppet for å be om unnskyld hadde han/hun fått høre hva jeg mente pluss litt til. Så jeg på en måte forstår det han gjorde, men jeg hadde aldri gått til fysisk angrep på bilen eller sjåføren.
Enrique
|
|
|
|
|