Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

(ubuntu 9.04) åssen installere programmer offline?

(ubuntu 9.04) åssen installere programmer offline? #909136 28/03/2010 19:07
A
atlekristensen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
A
Jepp, da har jeg tatt steget over til "the dark side" m/ Ubuntu. eek2

Jeg trenger å installere mer programmer, og iflg
https://help.ubuntu.com/9.04/add-applications/C/offline.html
maser den om en CD. hvor er den?

Vet noen om en ftp/http link der jeg kan laste ned en pakke,
og hva med dependices, hvordan finner jeg ut at jeg får henta ned alt sammen FØRST hos et annet sted?

Kan jeg skli inn .deb-pakker fra Debian? Hva med versjon/libs-rotet?

Jeg prøvde å komplimere mg, men det funka ikke, så det betyr at essensielle komplimeringsustyr/libs (vetta faen) mangler, jeg skal titte på det mer en dag når jeg finner ut at jeg MÅ komplimere noe.
Heldigvis hadde jeg Slackware 12.1 liggende, så jeg fikk fiksa det. ICON_SMILE

/~5 kb/s er fremdeles noe dritt.

Re: (ubuntu 9.04) åssen installere programmer offline? [Re: atlekristensen] #909153 28/03/2010 19:33
sigmund Offline
Ivrig
Ivrig
Det finnes noen kompileringsverktøy på installasjons-CD'en. Via kommandolinje skriver du apt-cdrom add og legger til installasjons-CD'en som apt-source. Deretter kjører du f.eks. sudo apt-get install build-essential.

__o
_-\<,
(_)/(_)____ Sigmund
Re: (ubuntu 9.04) åssen installere programmer offline? [Re: sigmund] #909157 28/03/2010 19:40
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Offline? Hvem er offline i 2010? ICON_WINK

Re: (ubuntu 9.04) åssen installere programmer offline? [Re: atlekristensen] #909159 28/03/2010 19:47
GeirEivind Offline
Besatt
Besatt
Sitat: atlekristensen

Vet noen om en ftp/http link der jeg kan laste ned en pakke,
og hva med dependices, hvordan finner jeg ut at jeg får henta ned alt sammen FØRST hos et annet sted?

dpkg-deb -I file

og bare besøk de plassene som ligger i source.list for å finne ut hvor du skal hente ned ICON_WINK husk at dependiesene kan ha dependies.

Kan jeg skli inn .deb-pakker fra Debian? Hva med versjon/libs-rotet?

Fare for at ikke versionene på libs er helt likt. Ikke at jeg har prøvd.

Jeg prøvde å komplimere mg, men det funka ikke, så det betyr at essensielle komplimeringsustyr/libs (vetta faen) mangler, jeg skal titte på det mer en dag når jeg finner ut at jeg MÅ komplimere noe.
Heldigvis hadde jeg Slackware 12.1 liggende, så jeg fikk fiksa det. ICON_SMILE

Spørs hva du manglet det.

du kan ta en apt-cache search lib for å se hvilken pakke lib ligger i. der lib er et lib du mangler ICON_WINK

Re: (ubuntu 9.04) åssen installere programmer offline? [Re: Stein] #909162 28/03/2010 19:57
Loki Offline
Besatt
Besatt
Dette henger ikke sammen, hvordan får du posta her dersom du ikke har boksen på nett? Jeg ville løst det problemet først. mg problemet trivielt løsbart etterpå, da pakker fins:

http://packages.ubuntu.com/lucid/editors/mg

og du kan gjøre:

$ apt-get install mg

Dersom din erfaring kun er fra Slack blir overgangen til et ordentlig pakkesystem som finnes i Ubuntu, Fedora (og en haug andre) en velsignelse.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: (ubuntu 9.04) åssen installere programmer offline? [Re: Stein] #909166 28/03/2010 20:03
J
jørgm Offline
Ringrev
Ringrev
J
Sitat: Stein

Nyinstallert linux er vel kanskje offline også i 2010 eller? Begynner å bli en liten stund siden jeg pinte meg gjennom en linuxinstallasjon nå, så verden har kanskje gått framover, men hvis det ligner på Debian fra et par år tilbake har jeg vanskelig for å skjønne at noen vil seg selv så vondt ICON_TONGUE

Re: (ubuntu 9.04) åssen installere programmer offline? [Re: Stein] #909167 28/03/2010 20:04
A
Ivrig
OP Offline
Ivrig
A

Hehe. Det er visst jeg som fører an: 2010 er offlinen's år ICON_LAUGH

Jeg har sjekka litt mer, og fant http://packages.ubuntu.com/jaunty/

Takke takk, jeg vet ikke om det vil virke, men jeg mottar gjerne flere pakkebesvergelser. ICON_SMILE

aptget var litt vanskelig å forstå i manualen, og jeg vurderte å kjefte her men så stoppet jeg for det kan komme av at det bunner i inkompetanse. ICON_BLUSH

Sitat: GeirEivind

Fare for at ikke versionene på libs er helt likt. Ikke at jeg har prøvd.

sant. som regel går det bra, men det er som regel pakkeinstallasjonen som klager. Jeg vet ikke hvor pirkete aptget er.

Åja - jeg har glemt System V oppstartrutinene, hvordan fjerner jeg autostart av X11 ved boot?
X er fint, men ikke så fint når man sitter med en 800x600 8bits oppløsning pga 2MB skjermkort og må konfigurere xorg.conf først for å få et optimal resultat! ICON_LAUGH

Re: (ubuntu 9.04) åssen installere programmer offline? [Re: atlekristensen] #909176 28/03/2010 20:10
Loki Offline
Besatt
Besatt
Huff og huff. 2MB skjermkort? Vi skriver 2010 nå. Hva vil du egentlig oppnå med slik sjølplaging?

Dersom du oppsøker nærmeste el-skraphaug finner du bedre hardware enn det der. Betaler du frakt kan jeg sende en avdanket, men utmerket boks til deg.

Re: (ubuntu 9.04) åssen installere programmer offline? [Re: jørgm] #909178 28/03/2010 20:13
Loki Offline
Besatt
Besatt
Sitat: jørgm

hvis det ligner på Debian fra et par år tilbake har jeg vanskelig for å skjønne at noen vil seg selv så vondt

Du har helt rett, inntrykket fra en gammel Debianopplevelse er ikke relevant i dag.

Re: (ubuntu 9.04) åssen installere programmer offline? [Re: jørgm] #909182 28/03/2010 20:19
GeirEivind Offline
Besatt
Besatt

Nyinstallert linux er vel kanskje offline også i 2010 eller?

Hadde kablen vært inne ville man vært på nett rett etter installasjon, men pga wlan så måtte jeg taste inn wlan-passord. Hard verden, men slik er det bare.

Re: (ubuntu 9.04) åssen installere programmer offline? [Re: jørgm] #909183 28/03/2010 20:19
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Nyinstallert linux er vel kanskje offline også i 2010 eller? Begynner å bli en liten stund siden jeg pinte meg gjennom en linuxinstallasjon nå, så verden har kanskje gått framover, men hvis det ligner på Debian fra et par år tilbake har jeg vanskelig for å skjønne at noen vil seg selv så vondt ICON_TONGUE

Da skal du ha et veldig, VELDIG ukurant nettverkskort. En moderne linuxinstallasjon er MINST like enkel som hvilken som helst Windows.

Debian var forøvrig alldeles flott for to år siden også, men det er kanskje en sånn "If you have to ask, you'll never know"-ting. ICON_WINK

Re: (ubuntu 9.04) åssen installere programmer offline? [Re: atlekristensen] #909188 28/03/2010 20:30
GeirEivind Offline
Besatt
Besatt

Åja - jeg har glemt System V oppstartrutinene, hvordan fjerner jeg autostart av X11 ved boot?
X er fint, men ikke så fint når man sitter med en 800x600 8bits oppløsning pga 2MB skjermkort og må konfigurere xorg.conf først for å få et optimal resultat! ICON_LAUGH

Det er faktisk over femten år siden jeg sist hadde et kort av den kaliberen. Faktisk var det kortet jeg hadde da bedre, så hvorfor du i heletatt gidder er meg en gåte. Greit jeg trives med mine Amigaer fra tidlig nittitall, men på intelplattformen er nostalgi som å stoppe tennissokker for å la de vare litt lengre.

Re: (ubuntu 9.04) åssen installere programmer offline? [Re: GeirEivind] #909192 28/03/2010 20:34
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Hvis resten av hardwaren er av samme kaliber, er det ikke sikkert Ubuntu 9.04 kommer til å være så fryktelig kjapt heller.

Jeg husker at det var veldig kult i 1994-1995, da jeg fikk mitt første Cirrus Logic skjermkort med 4MB grafikkminne. Jeg skrøt fælt og viste kompisene hvor smooth det så ut når jeg flyttet vinduer rundt på desktopen MED innholdet synlig! ICON_SMILE

Re: (ubuntu 9.04) åssen installere programmer offline? [Re: Stein] #909234 28/03/2010 21:43
A
Ivrig
OP Offline
Ivrig
A
Ubuntu fungerer finfint pga 1GB RAM. Skal bytte til cwm eller fluxbox, men det haster ikke. (bruker gnome nå og misliker den sterkt)

Mest fordi den var opprinnelig et server, og jeg er glad for at jeg ikke skrev et ord om at jeg måtte først bytte skjermkort til et med 1MB og fant plustelig ubuntu i 240-oppløsning og installerte den derfra... En ganske interessant opplevelse. Så byttet jeg tilbake.
Årsaken til at jeg har bare elendige skjermkort er at jeg har alltid brukt 80x25, det er bare akkurat nå nylig jeg har fått et behov av et krafigere skjermkort på et maskin! Har et AGP skjermkort liggende, og skal bytte, men fikser softwaren først, det er mer akutt.

Hva den heter? hector. any questions? ICON_SMILE

Analog Modem er en flott og ny teknolig. Jeg gråter av glede
over ~5kb/s så jeg er som regel offline. Sa opp bredbåndet mitt pga flytting, og flyttinga ble forsinket og så forsvant internettet mitt plustelig.... eek2

En moderne linuxinstallasjon er MINST like enkel som hvilken som helst Windows.

Enklere. Og raskere enn Windows.
Ubuntu var veldig smidig til å installere, noe som jeg var glad over. Mye mer smidig enn Windows XP. Dog ikke et helt profensjonelt operativsystem, jeg syntes at det er litt for rotete under panseret, men jeg må bli bedre kjent med det først.

[quote=loki]
$ apt-get install mg [quote]

Takketakk. takketakk for PC-tibuldet, men det går bra.

/slack rulez. ICON_TONGUE

Re: (ubuntu 9.04) åssen installere programmer offline? [Re: Stein] #909235 28/03/2010 21:47
J
jørgm Offline
Ringrev
Ringrev
J
Da skal du ha et veldig, VELDIG ukurant nettverkskort. En moderne linuxinstallasjon er MINST like enkel som hvilken som helst Windows.

Debian var forøvrig alldeles flott for to år siden også, men det er kanskje en sånn "If you have to ask, you'll never know"-ting. ICON_WINK

Blæh, jeg glemte jo at hele poenget var wlan, ikke nett som sådan ICON_SMILE Høkk og helvete å få WPA til å funke. Det var i fjor. Og det var forresten ikke Debian den gangen. Debian var lengre siden, da wlan på generell basis var et mareritt.

Får vel prøve igjen snart. Pleier gjøre det innimellom. Jeg har gleden av å være it-ingeniør, så det gjør litt godt selv når det gjør vondt ICON_LAUGH

Re: (ubuntu 9.04) åssen installere programmer offline? [Re: Stein] #909300 29/03/2010 07:53
sigmund Offline
Ivrig
Ivrig

Alternativt så har du et nettverkkort som registreres feil av linux og/eller du har et VELDIG nytt skjermkort som ikke ennå har skikkelig linux-støtte.

Det skjedde meg når jeg fiklet med å sette opp en hjemmeserver basert på aller siste Atom-baserte mITX-kort fra Intel...

__o
_-\<,
(_)/(_)____ Sigmund
Re: (ubuntu 9.04) åssen installere programmer offline? [Re: atlekristensen] #909314 29/03/2010 08:24
GeirEivind Offline
Besatt
Besatt

Årsaken til at jeg har bare elendige skjermkort er at jeg har alltid brukt 80x25, det er bare akkurat nå nylig jeg har fått et behov av et krafigere skjermkort på et maskin!

Dette må vel være data-versionen av singelspeed. ICON_TONGUE

Re: (ubuntu 9.04) åssen installere programmer offline? [Re: GeirEivind] #909354 29/03/2010 10:08
A
Ivrig
OP Offline
Ivrig
A
Singlespeed? Er det ikke for slappfisker over 40år m/ vinglete knær? ICON_TONGUE

Re: (ubuntu 9.04) åssen installere programmer offline? [Re: atlekristensen] #909377 29/03/2010 10:41
GeirEivind Offline
Besatt
Besatt
Singlespeed? Er det ikke for slappfisker over 40år m/ vinglete knær? ICON_TONGUE

Jeg synes ICON_TONGUE burde vært smil med tungen ut, ikke surfjes med tungen ut. folk bruker det som smil, men ser plutselig veldig trist ut.

Moderator  support