Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Vårservice på rittsykkelen

Vårservice på rittsykkelen #908719 27/03/2010 19:18
G
GlobalRider Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
G
Tok frem ritt-sykkelen i dag og vasket den.

Hva bør man egentlig gjøre av vår-service på en rittsykkel?

Gir og kjede og drev justerer/bytter jeg etter hvert som det er nødvendig.

Men bør jeg også få smørt opp nav og kranklager? Bør man få eikespenningene justert selv om man ikke ser noen synlig defekter?

Har xtr-krank og dt240 nav.

Re: Vårservice på rittsykkelen [Re: GlobalRider] #908742 27/03/2010 20:13
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
For det første: Ikke gjør vårservice på en sykkel som skal stå i ro hele vinteren, gjør høstservice! Alt vann som har funnet veien inn i diverse lager etc, lager veldig mye mer problemer om det får stå hele vinteren, enn om det blir tatt hånd om etter siste ritt på høsten.

Åpne alle lager som lar seg åpne, gjør rent, fett opp og skru sammen. Er hjulene rette og ingen eiker er slakke, er det ikke noe vits i å gjøre noe mer. Dempere kan godt få en service, og vaiere smøres/byttes, samt bremsene bør få ny bremsevæske i hvertfall annethvert år for å fungere optimalt.

Ole.

Re: Vårservice på rittsykkelen [Re: Ole] #909050 28/03/2010 16:15
G
GlobalRider Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
G
OK takk for info. Jeg er blank på dette.

Hvordan er det med lagre i xtr-kranken og dt-240 navene? Er dette lukkede lager som ikke trenger åpnes og smøres, eller bør dette gjøres på disse?

De har også tidligere stått på fulldemperen og blitt brukt til vintersykling. Så dersom det er ett problem med at salt kan ha kommet inn i lagrene så bør jeg vel få noen til å se på de og evt bytte?

Re: Vårservice på rittsykkelen [Re: GlobalRider] #909067 28/03/2010 16:42
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Du kan lett trekke av endestykkene på akslingene på navene, og tørke av og legge litt nytt fett utenfor lagerne, så skal det mer til før dritt finner veien hele veien inn. XTR-kranken er det vanskeligere med, men du kan jo godt ta ut kranken, tørke av litt, legge på fett og skru sammen igjen. Gjør også det samme med styrelageret.

Som grunnprinsipp trenger du ikke bytte lager før du har fått slark du ikke blir kvitt.

Ole.

Moderator  support