Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

En liten historie om masserende skivebrems...

En liten historie om masserende skivebrems... #908468 27/03/2010 00:22
M
Memo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
En liten historie om masserende skivebrems...

Jeg er ganske ny på forumet her, men har en del år bak meg som aktiv stisyklist. Tenkte jeg kunne dele en erfaring som jeg selv hadde satt pris på å få vite om... litt tidligere. Jeg har en Merida med Juicy 7 skivebremser, og allerede da den ganske ny begynte jeg å få problemer med en helt sinnsyk during og vibrasjon når jeg brukte bakbremsa. Vibreringene gjorde at sykkelen føltes som en massasjestol og lyden kunne vekke et helt nabolag. Poenget er at jeg var på en hel haug med sykkelsjapper for å høre om de hadde noe løsning på problemet, men fikk bare enkle svar som å ”rense skiva”, bytte klosser, stille inn caliperen etc. Ingen kunne svare på hva det var som gjorde dette. Visstnok ”var det bare slik enkelte sykler var”.

Men jeg klarte ikke den voldsomme lyden, så jeg skifta klosser, jeg finjusterte caliperen, pussa diskene, lufta bremsene – jeg skifta til og med skive etter oppfordring fra butikken der jeg hadde kjøpt sykkelen. Uansett hva jeg gjorde... ingen endring. Det ble nesten så jeg sluttet å bruke den bakbremsa.

Inntil en dag. Ohh.. sweet relief. En luring fortalte meg at det sannsynligvis ikke var noe direkte galt med bremsa, men at noen ganger kan små glipper mellom bremseklossen og stempelet i caliperen gi slike vibrasjoner (og dertil passende lyd). Så løsningen, og enden på visa, var å smøre noe grease på baksiden av klossene, slik at ev vibrasjoner dempes. Greasen må være særlig varmebestandig, og jeg anbefaler kobberpasta (eller lignende som tåler høy varme). Lyden og vibrasjonene ble (og er fortsatt) helt borte, og jeg ble en meget gladere syklist. Sliter du med lignende og tenker prøve dette er det veldig viktig at du ikke kommer borti bremsesiden på klossene med slik fet pasta, da er de ferdige. Skulle du være uheldig kan du prøve å varme de opp kraftig (varmepistol etc) for å tyne ut oljen..

Btw, tenker mange av dere erfarne syklister allerede har koll på dette, men ettersom jeg sleit så innmari med å finne en løsning på problemet (samt at ingen jeg spurte visste råd) så tenkte jeg det kunne være greit for noen av de litt mer ferske her å få høre denne historien.

Så altså, en billig tube kobberpasta på biltema kan spare deg for både skiver, rensevæsker, luftesett (må du vel kanskje likevel ha), men kanskje særlig laaang tid med irritasjon og pes for å finne ut hvorfor sykkelen plutselig blir til et særdeles kraftig massasjeapparat.

Ride on, og god helg!

Redigert av Memo; 27/03/2010 00:22.
Re: En liten historie om masserende skivebrems... [Re: Memo] #908485 27/03/2010 07:18
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Hei.

Takk for tips. Jeg har også er Merida med J7 brems, og opplevd samme problem. Faktisk tror jeg dette er en "kjent sak" for mange juicy eiere.

Jeg (og flere andre) har løst det ved å stripse bremseslangen skikkelig fast i festene på setestaget. Mulig det er to forskjellige løsninger på samme problemet, eller to helt forskjellige problem, hva vet vel jeg. Poenget er at vi ble fornøyd! Neste gang du skal bytte klosser, kan du jo kanskje prøve strips trikset? Mindre klin hvertfall! ICON_WINK

Redigert av Elgvenn2; 27/03/2010 07:18.

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: En liten historie om masserende skivebrems... [Re: Memo] #908496 27/03/2010 07:40
EgilS Offline
More than words
More than words
Quote:
Vibreringene gjorde at sykkelen føltes som en massasjestol...

Jeg skjønner ikke problemet. ICON_SMILE

Re: En liten historie om masserende skivebrems... [Re: EgilS] #908835 28/03/2010 05:49
J_A_H Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: EgilS
Quote:
Vibreringene gjorde at sykkelen føltes som en massasjestol...

Jeg skjønner ikke problemet. ICON_SMILE

Og jeg som trodde det var stien..

Uansett.. Jeg har hatt x antall med avid bremser, og har ved et tilfelle hatt vidrering på bakhjulet. Jeg fjernet alle de fine plast 'tuppene' som holder bremseslangen på plass, og stripset slangen.. hele veien. det hjalp i mitt tilfelle, og det ble stille. Men skal ta med meg kobberfett trikset.. er jo det samme som på bil. der bruker man jo kobberfett titt og ofte..

Ride it out.. touch the brakes and you'll die..
Re: En liten historie om masserende skivebrems... [Re: J_A_H] #908966 28/03/2010 13:08
S
Staksto Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Her fikk jeg faktisk svaret på et problem som har fundert på siden jeg syklet birken i fjor. Da var klossene på XT skivebremsene mine helt utslitt. Men etter å ha overhalt det meste på scott'n min, så var det denne irriterende vibreringen i forbremsen. Jeg hadde sykkelen inn på verksted, de lufta bremsene, skifta klosser til Dt swiss fourseson XC klossene, såg over og pussa skivene. Men vibreringen er der forsatt. Jeg skal prøve triksen med kobberfett på baksiden av klossen.

Men skal fettet dekke arealet av bare stemplet eller kan jeg stryke det over hele baksiden?

Re: En liten historie om masserende skivebrems... [Re: Staksto] #908971 28/03/2010 13:14
Dan Offline
More than words
More than words
Du kan ta det på hele baksiden og også på forkant og bakkant. Bare ikke ta så mye at det blir gnikket rundt og frem på selve belegget.

Re: En liten historie om masserende skivebrems... [Re: Dan] #909214 28/03/2010 20:56
sl500 Offline
Ringrev
Ringrev
Stiller meg bak Dan.
Smør kobberfett på hele baksiden av klossen og glem ikke over og under siden av klossen.
Ikke på belegget men på jernet på klossen der den ligger ann mot calipteren.

Re: En liten historie om masserende skivebrems... [Re: sl500] #909217 28/03/2010 21:00
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Jeg mener at noen (Ole?) har advart mot dette på enkelte bremser/klosser (Formula?) der kobberfettet faktisk kan trekke gjennom klossen, med meget reduserende effekt på bremsekraften. Stemmer dette?

...Bare en tanke.

Moderator  support