Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 4 1 2 3 4

Hvilken racer skal jeg kjøpe?

Re: Hvilken racer skal jeg kjøpe? [Re: gare] #911589 02/04/2010 20:16
anderz Offline
Besatt
Besatt
monkey

Re: Hvilken racer skal jeg kjøpe? [Re: DavidS] #911591 02/04/2010 20:21
huldra123 Offline
Medlem
Medlem
Jeg snakker om nye sykler.

Redigert av huldra123; 02/04/2010 20:21.

Føler du har en litt sånn søringholdning mot mæ!

Re: Hvilken racer skal jeg kjøpe? [Re: anderz] #911593 02/04/2010 20:28
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
Anderz har rett, men jeg ble en stund redd for at IFen min er av dårlig kvalitet siden jeg fikk den så billig. Faktisk fikk jeg den gratis (i presang), så den må jo være helt ubrukelig.

Til trådstarter, for 15-20k får du en god sykkel, forskjellene ligger mest i prefereanser.

Rust? Fordi det rimer på dust.
Re: Hvilken racer skal jeg kjøpe? [Re: huldra123] #911595 02/04/2010 20:34
gare Offline
More than words
More than words
Jeg følger deg til en viss grad, men ett eller annet sted må jo dette slutte. Det kan jo ikke være slik at en dyrere sykkel automatisk er bedre enn en billigere? Eller bare fortsetter og fortsetter det?
Jeg kan jo være med på at det er forskjeller på racere til 10-12 lapper og racere til det dobbelte, men hvor mye bedre er de?

Når du får et Lynskey rammesett til 15 lapper(R220) og en Colango EPS til 26 lapper kan det vel kanskje tenkes at Colnagoen ikke nødvendigvis er bedre? Annerledes er den ganske sikkert, men bedre? Og om den så er bedre, hvor mye bedre kan den være? Den er vel ikke sånn ca. 2/3-dels bedre?

Mitt postulat: Opp til et visst nivå får man det man betaler for, over dette nivået er det ørsmå foskjeller og prisen reflekterer overhodet ikke kvalitet eller funksjon.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Hvilken racer skal jeg kjøpe? [Re: gare] #911685 03/04/2010 07:48
huldra123 Offline
Medlem
Medlem
Ho ho ho ho ho :);)

Føler du har en litt sånn søringholdning mot mæ!

Re: Hvilken racer skal jeg kjøpe? [Re: gare] #911703 03/04/2010 08:28
thomand Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Her gikk det for seg ser jeg, hehe.
Har ikke handlet enda. Ble egentlig bare enda mer forvirret en periode. Utvalget er jo enormt. Men nå begynner jeg å nærme meg en avgjørelse ser det ut til ICON_WINK
Er ihvertfall ganske sikker på at jeg skal kjøpe, og er ganske sikker på at i såfall blir det 1 av 3 kandidater ICON_SMILE
Kommer plutselig tilbake ICON_SMILE

If in doubt, flat out
Re: Hvilken racer skal jeg kjøpe? [Re: thomand] #911725 03/04/2010 09:38
kjull Offline
Besatt
Besatt
Bra!
...hadde jo vært overraskende om det ble 2 av 3 kandidater ;-)

Re: Hvilken racer skal jeg kjøpe? [Re: kjull] #911730 03/04/2010 09:54
F
feather+mtn Offline
Entusiast
Entusiast
F
cannondale six carbon 105 vant en test i bladet cycling plus som testet 50 sykler i prisklassen 15-25000. den stakk av med seieren og var i tillegg7000 kr billigere enn nummer to. prisen ligger på ca 18k.

Re: Hvilken racer skal jeg kjøpe? [Re: kjull] #911731 03/04/2010 10:00
thomand Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: kjull
Bra!
...hadde jo vært overraskende om det ble 2 av 3 kandidater ;-)

ICON_LAUGH ICON_LAUGH

Redigert av thomand; 03/04/2010 10:01.

If in doubt, flat out
Re: Hvilken racer skal jeg kjøpe? [Re: feather+mtn] #911732 03/04/2010 10:04
thomand Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: feather+mtn
cannondale six carbon 105 vant en test i bladet cycling plus som testet 50 sykler i prisklassen 15-25000. den stakk av med seieren og var i tillegg7000 kr billigere enn nummer to. prisen ligger på ca 18k.

Er blant de 3 ICON_WINK

If in doubt, flat out
Re: Hvilken racer skal jeg kjøpe? [Re: thomand] #911777 03/04/2010 12:08
P
Petter Aa Offline
Fersking
Fersking
P
Jeg har en Nakamura Pursuit Build 38, 2009 utgaven. Det er min første racersykkel, og har ennå ikke fått prøvd den på noe skikkelig langtur. Jeg kjøpte den brukt (helt ubrukt) for 15k, og må si at jeg hittil er veldig fornøyd. Den ser bra ut og! =)

Re: Hvilken racer skal jeg kjøpe? [Re: Petter Aa] #911785 03/04/2010 12:35
T
Tungebein Offline
Entusiast
Entusiast
T
For meg er ramme og hjul mye viktigere enn om det står 105 eller ultegra på sjalterene..

Nå er også veldig mange av brukerene her utrolig sykkel entusiaster også.
Personlig hadde jeg aldri syklet på en Nakamura eller Diamant, når det er sagt hadde jeg ikke syklet på en Merida eller Scott heller. Sikkert kjempebra sykler som holder til nivå helt opp til medalje kandidatene i VM.
Men for meg er det rett og slett ikke sært nok ICON_WINK

Det viktigste for deg trådstarter er nok kanskje ikke om det står merida, cannondale eller nakamura på ramma, men at du finner en sykkel som passer din kropp. Da en geometri du vil trives med på veien. Derfor er det kanskje også viktig å kjøpe et sted der de ansatte kan sykkel og vet hva dem snakker om.
Eventuelt om du har med en med gode kunnskaper.

Re: Hvilken racer skal jeg kjøpe? [Re: Tungebein] #911994 03/04/2010 21:15
M
Marius-H Offline
Ringrev
Ringrev
M
Hvis man skal bli god å sykle så bruk penger på trening og wattmåler. Men hvis man har penger til begge deler så er det greit med dyr sykkel. Hvis ikke man har det og ønsker å sykle fort så er det helt klart det man bør prioritere.

En som kan tilpasse sykler kan som oftest tilpasse de fleste sykler til deg så lenge de ikke er way off.

Redigert av Marius-H; 03/04/2010 21:17.

Sportsnyheter rett til mobilen? Søk Sportsnerd på Android market.
Re: Hvilken racer skal jeg kjøpe? [Re: Marius-H] #912015 03/04/2010 22:16
D
Dilligaf Offline
Fersking
Fersking
D
Har merker som Nakamura, Hard Rockx, Diamant (er vel rammene til Nakamura eller omvendt)m.fl egen produktutvikling av et visst format ?. Kan ikke se utfra størrelsen på organisasjonen at dette kan være mulig. Trek, Colnago, Specialized er vel mer innovatører og de mindre merkene "kopierer" disse i større eller mindre grad ?

Re: Hvilken racer skal jeg kjøpe? [Re: thomand] #912429 05/04/2010 06:48
SMO Offline
Fersking
Fersking
Følger Paulsen. Gå for en Diamant/Nakamura denne gangen. Komponenter/stivhet/pris er meget god. Ikke minst vekt! Syklet mine første mil på min Pinnacle nå:) Fantastisk sykkel! Lykke til med valget!

Redigert av SMO; 05/04/2010 06:48.
Re: Hvilken racer skal jeg kjøpe? [Re: SMO] #922126 18/04/2010 15:51
thomand Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
De som kjenner meg vet at jeg er treg i avtrekkeren, og det gjelder sannelig ved kjøp av sykkel også.
Men, ser ut til at jeg er klar for bestilling.
Cube agree pro er den som frister mest. Er det et ok valg?

www.cube-bikes.de/xist4c/web/agree-pro_id_35866_.htm

If in doubt, flat out
Re: Hvilken racer skal jeg kjøpe? [Re: thomand] #922136 18/04/2010 16:07
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sjekk også Cannondales supre aluminiumsramme Caad9. Den er underpriset i forhold til hvor bra den er, bare fordi karbon er mer på moten.

Sjekk F.eks: Sportsbua http://www.sportsbua.no/public.aspx?pageid=47033&catID=15827&Product=22630

Kjell Sykkel: https://kjellsykkel.secure.flexiweb.no/page/products/140717/

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Hvilken racer skal jeg kjøpe? [Re: sykkeloyvind] #922138 18/04/2010 16:09
anderz Offline
Besatt
Besatt
Eller Sykkelsenteret som har (som alltid) kampanje på CAAD9:
http://www.sykkelsenteret.no/sykler/racer/cannondale-caad-9-105-compact/

Re: Hvilken racer skal jeg kjøpe? [Re: anderz] #922145 18/04/2010 16:17
thomand Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Har vært å sett på den også, og den ligger på en sterk andreplass. Håpløst å få prøvekjørt sykler, men cuben virket utrolig bra mtp sittestilling. Følte meg veldig i ett med denne. Cannondalen virket også bra, men følte meg ikke like hjemme. Men for all del, vanskelig å si uten å ha prøvd den noen mil, men det er ikke enkelt å få til desverre.

Men er cube et bra valg, eller er jeg helt på blåbærtur hvis jeg kjøper en sånn?

If in doubt, flat out
Re: Hvilken racer skal jeg kjøpe? [Re: thomand] #922309 18/04/2010 19:42
A
adahl Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
A
Angående Nakamura har jeg personlig ikke prøvd merket, men flere venner av meg har klaget over manglende stivhet i rammene. Et kvalitetstegn på sykkelfabrikanter er om merkene brukes i Continental Tour/Pro Tour. En annen ting du kan se etter er tester på de store internasjonale sykkelsidene, som jeg personlig mener innehar et langt høyere nivå og uttalelsesgrunnlag enn de norske.

Jeg ser at mange anbefaler Cannondale, og det med god grunn. Et merke jeg vil trekke frem Felt, som tilbyr innovative og funksjonsmessige sykler til fornuftige priser. Da kan du velge mellom AR- eller F-serien. AR-serien er veldig aggressiv og responsiv, mens F-serien er en comfort-racer. Så her er det smak og behag som avgjør.

Re: Hvilken racer skal jeg kjøpe? [Re: anderz] #922316 18/04/2010 19:46
S
sykkelknut Offline
Entusiast
Entusiast
S
Ikke for å spore for mye av. Men får man kjøpt disse rammene løse til en fornuftig pris? Må man kjøpe full sykkel og slakte?

Ødelagt carbon rammet min, og anser den sorte CAAD9 som alternativ.

Re: Hvilken racer skal jeg kjøpe? [Re: sykkelknut] #922352 18/04/2010 20:45
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
@ adahl - velkommen til forumet. ICON_SMILE
Vet du hvem som laget Boardman-rammen Nicole Cook vant OL med i Bejing? ICON_WINK Ikke at Cook er verdens tyngste eller største watt-tråkker, men noe må jo være bra med disse rammene siden Boardman setter sammen sykler med navnet sitt på basert på den samme rammen Nakamura bruker ...
Edit:Boardman har forresten testet en del sykler for ProCycling, og innehar kanskje de kvalitetene du etterlyser fra de norske bladene? ICON_WINK

@ sykkelknut - CAAD-rammene kan kjøpes løst, ja. Snakk med din C'dalepusher. ICON_SMILE

Redigert av Hæ?; 18/04/2010 20:49.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Hvilken racer skal jeg kjøpe? [Re: Hæ?] #922534 19/04/2010 08:03
A
adahl Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
A
@ hæ? - Synes det blir litt feil og sammenligne dame- og herresykling ettersom det har blitt brukt veldig mye forskjellig i kvinneklassen. Kvinnesykling er og blir en mikroklasse til sammenligning med herrene, så sammenligningsgrunnlaget blir for tynt etter min mening. Som du sier er ikke kvinnene verdens tyngste eller tråkker mest watt, og mange fabrikanter som Specialized bruker ikke samme FACT karbon i Rubyen og Roubaixen, så stivheten i damerammene er et stykke unna herrenes. Jeg vet ikke om dette også er tilfelle for Cookes Boardman-ramme.

Mitt poeng er derimot at det ofte er en sammenheng mellom stivhet, pris, komponenter og vekt. Jeg føler at alt for mange syklister er for opptatt av tre ting: gruppesett, vekt og pris. Så tenker man ikke ofte over hvilke ulemper dette kan medføre gjennom manglende stivhet i ramme, dårlig sadel, sadelpinne og stem/styre. Hjulsettet er også i mange tilfeller noe billig i et lite annerkjent merke. Så da sier det seg selv hvor det bærer hen. Tilbake igjen til vekt, så kjenner man ikke den store forskjellen på en sykkel på 8 og 7 kg. Når det gjelder komponenter, vil jeg si at delte gruppesett ikke er så big deal hvis sjaltere, bakgir og krank er et hakk opp fra bremser og krankgir, feks delt med Ultegra og 105. Retter vi blikket mot pris er det alltid en sammenheng mellom pris og kvalitet, og det samme gjelder stivhet.

Ser vi på Nakamuraen er den fornuftig utstyrt med det presise og responsive Sram Rival-gruppen. Samtidig som den er utstyrt med en solid FSA-krank. Når vi kommer til styre, sete, sadelpinne og stem, ser jeg at det er C4 RE 2.7. Dette er deler som jeg betviler sterkt har god kvalitet. Hjulsettet fra American Classic er helt gjennomsnittlig i sin prisklasse. Ramme og gaffel blir som alt annet en diskusjonssak, men min personlige erfaring er at de innovative og annerkjente merkene, jevnt over leverer meget god kvalitet. Flere ryttere jeg kjenner på høyt nivå sitter igjen med den samme erfaringen som meg.

Til opplysning så har denne Boardman-sykkelen blitt utstyrt med mange kvalitetskomponenter fra Ritchey.

Det jeg etterlyser er ikke nødvendigvis at en tidligere topprytter tester syklene, men at den eller de som tester har et godt sammenligningsgrunnlag. I tillegg er det viktig at man vektlegger kvaliteten i rammen fremfor noe annet.

Re: Hvilken racer skal jeg kjøpe? [Re: adahl] #922560 19/04/2010 08:32
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg derimot er overbevist om at Nakamuras C4 komponenter er lettere enn mange med "navn" og minst like funksjonelle siden de er plukket ut av katalogen til de fabrikkene som lager "name-brand" produktene likevel.

Det er liten grunn til å avskive norske merker som Diamant/Nakamura selv om de ikke benyttes i Pro-Tour. Det er avsindig dyrtog være med der, og det er en kostnad som skyves over til oss som vil ha en Pro Tour sykkel etterpå.

Forøvrig regner jeg med at du med stivhet mener "den rette blandingen mellom stivhet og fleksibilitet" ikke stivhet i seg selv. Stivhet alene ble ferdigutviklet med Klein Adroit på nittitallet ICON_SMILE

LarsB

Re: Hvilken racer skal jeg kjøpe? [Re: adahl] #922623 19/04/2010 10:09
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Sitat: adahl
@ hæ? - Synes det blir litt feil og sammenligne dame- og herresykling ettersom det har blitt brukt veldig mye forskjellig i kvinneklassen. Kvinnesykling er og blir en mikroklasse til sammenligning med herrene, så sammenligningsgrunnlaget blir for tynt etter min mening. Som du sier er ikke kvinnene verdens tyngste eller tråkker mest watt, og mange fabrikanter som Specialized bruker ikke samme FACT karbon i Rubyen og Roubaixen, så stivheten i damerammene er et stykke unna herrenes. Jeg vet ikke om dette også er tilfelle for Cookes Boardman-ramme.

Mitt poeng er derimot at det ofte er en sammenheng mellom stivhet, pris, komponenter og vekt. Jeg føler at alt for mange syklister er for opptatt av tre ting: gruppesett, vekt og pris. Så tenker man ikke ofte over hvilke ulemper dette kan medføre gjennom manglende stivhet i ramme, dårlig sadel, sadelpinne og stem/styre. Hjulsettet er også i mange tilfeller noe billig i et lite annerkjent merke. Så da sier det seg selv hvor det bærer hen. Tilbake igjen til vekt, så kjenner man ikke den store forskjellen på en sykkel på 8 og 7 kg. Når det gjelder komponenter, vil jeg si at delte gruppesett ikke er så big deal hvis sjaltere, bakgir og krank er et hakk opp fra bremser og krankgir, feks delt med Ultegra og 105. Retter vi blikket mot pris er det alltid en sammenheng mellom pris og kvalitet, og det samme gjelder stivhet.

Ser vi på Nakamuraen er den fornuftig utstyrt med det presise og responsive Sram Rival-gruppen. Samtidig som den er utstyrt med en solid FSA-krank. Når vi kommer til styre, sete, sadelpinne og stem, ser jeg at det er C4 RE 2.7. Dette er deler som jeg betviler sterkt har god kvalitet. Hjulsettet fra American Classic er helt gjennomsnittlig i sin prisklasse. Ramme og gaffel blir som alt annet en diskusjonssak, men min personlige erfaring er at de innovative og annerkjente merkene, jevnt over leverer meget god kvalitet. Flere ryttere jeg kjenner på høyt nivå sitter igjen med den samme erfaringen som meg.

Til opplysning så har denne Boardman-sykkelen blitt utstyrt med mange kvalitetskomponenter fra Ritchey.

Det jeg etterlyser er ikke nødvendigvis at en tidligere topprytter tester syklene, men at den eller de som tester har et godt sammenligningsgrunnlag. I tillegg er det viktig at man vektlegger kvaliteten i rammen fremfor noe annet.

Her ble det en salig blanding av det meste. Er du mot Nakamuraen på grunn av rammen eller på grunn av utstyret? Den posten jeg opprinnelig svarte deg på var i alle fall skrevet slik at jeg forstod at du mente RAMMEN til Nakamura ikke holdt mål. Nå ser det ut som om det er utstyret ...

Boardman har testet svært mange sykler for ProCycling, så det er ikke nødvendigvis i egenskap av tidligere topprytter jeg tillegger ham litt faglig pondus. ICON_WINK

Uansett hvor micro damesykling er, ville ikke topprytterene der kjørt med noe som de ikke mente var bra nok eller stivt nok. Cooke trøkker nok såpass mye ned i pedalene at det kanskje kan sammelignes med en lykkelig mosjonist i Norge? Uten å ta det for langt, så må jeg litt flåsete spørre om det er Ritchey-komponentene som gjør at Boardman kan velge samme ramme som Nakamura og slippe unna med det? ICON_WINK

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Hvilken racer skal jeg kjøpe? [Re: Hæ?] #922735 19/04/2010 12:32
A
adahl Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
A
@ larsb - Det er sant det du sier med komponentene at veldig mye blir produsert på en og samme fabrikk. Feks Specialized sine seter blir laget på samme fabrikk som Velos, men jeg garantere at S har mye, mye bedre kvalitet.

Jeg har hørt mange historier om norske lag som har fått tilbud om å sykle på mange av de "norske" merkene, men at de har takket nei pga. at de ikke har vært fornøyd med dem. Uansett er tankevekker at man ser så lite norsk vare i nasjonale ritt.

Det koster å forsyne et ProTour-lag med sykler, og at det igjen blir dyrere for oss forbrukere. Men samtidig blir vi sittende igjen med innovative rammer fullspecet med teknologi og kvalitet.

@ hæ? - Jeg foretok en helhetlig analyse av sykkelen, for å vise hva man får. Det viktig å møte ting med et kritisk blikk, slik at man er klar over hva man går til. Det er først og fremst rammen jeg er imot, men komponentene trekker også ned. Angående bruken av Ritchey-komponenter på Boardman-sykkelen trekker det opp helhetsinntrykket, men jeg ville aldri ha brukt 20 tusen på noen av de overnevnte syklene.

Det du nevner med Cooke er sant, men den gjennomsnittlige norske herresyklist er nok betydlig tyngre enn hennes 58 kg. Så desto tyngre man er, jo viktigere er det med en stiv ramme.

Jeg merker at vi aldri kommer til å bli enige i dette spørsmålet uansett, så jeg legger saken død. Så får det bli opp til Thomand å avgjøre hva han vil kjøpe ICON_WINK Det viktigste er at han blir fornøyd og får en god sykkelopplevelse ICON_WINK

Re: Hvilken racer skal jeg kjøpe? [Re: adahl] #922834 19/04/2010 14:10
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Ang. nasjonale lag:
Nesset CK Elite kjørte på Diamant syklene i 07, 08 og 09 (G-Sport valgte å ikke fortsette samarbeidet utover 3 år). Knut Anders Fostervold & Co. har vært med å utforme syklene, og de var svært fornøyd med dem. Knut Anders er forholdsvis tung og har noe mer trøkk enn en gjennomsnittlig norsk herresyklist. De nyere karbonrammene fra Diamant/Nakamura blir i tester alltid omtalt som svært stive, på grensen til for stive for noen testere som er vant til mykere rammer.
Rammen på 2010 modellen av Nakamura Pursuit 38 er langt stivere enn 2009 og tidligere modeller pga. bl.a. BB30 krank, 1.5" styrerør og annen utforming og dimensjon på rammerørene,

Redigert av Espen W; 19/04/2010 14:19.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Hvilken racer skal jeg kjøpe? [Re: Espen W] #922855 19/04/2010 14:40
KeY Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Kjipt at ingen svarer trådstarter på om Cube agree pro er et greit valg..

Kan man ikke heller starte en annen tråd for å diskutere om Nakamura duger eller ikke?

* Hey.. trådstarter fra samme bygd tilogmed.. ikke værst:)

Redigert av KeY; 19/04/2010 14:43.
Re: Hvilken racer skal jeg kjøpe? [Re: KeY] #923143 19/04/2010 20:24
thomand Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
@KeY: Jøsses, en søgnebonde til som har rotet seg inn her, hehe. Ikke verst.
Nei, var desverre ikke så mange som hadde så mange meninger om cube.
Men det er ikke så nøye. Sykkel er handlet, håper ikke leveringstiden er for lang ICON_SMILE

If in doubt, flat out
Re: Hvilken racer skal jeg kjøpe? [Re: thomand] #923835 20/04/2010 18:00
R
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
R
Grattis, Prøvde en cube agree ifor.

Sykt bra sykkel.

#Pedalenkrs
Side 2 av 4 1 2 3 4

Moderator  support, Valentino