Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Problemer med ventil på shock

Problemer med ventil på shock #908092 26/03/2010 12:27
erijon Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Jeg har en manitou spv evolve (tror det er en 2007 modell) Denne har to ventiler, en rød til spv og en blå. Etter at jeg har pumpet inn luft i den røde ventilen og skrur av pumpa, fyker lufta ut igjen. Dette har jeg dobbeltsjekket flere ganger ved å måle trykket etter at jeg har skrudd av pumpen. Trykkmåleren viser da 0. Er det ventilen det er noe galt med, er det bakdemperen eller er det pumpen? Jeg har ikke samme problem når jeg fyller på den blå ventilen og heller ikke når jeg fyller på framdemperen. Pumpen jeg bruker er en fox pumpe, bør jeg skaffe meg en manitou pumpe (hvis disse fins)

Hva kan jeg evt gjøre for å utbedre dette?

Jeg har visst begynt å trene igjen...

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Problemer med ventil på shock [Re: erijon] #908104 26/03/2010 12:42
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mulig ventilkjernen er løs, og at den derfor ikke holder lufta inne. Bruk en pinsett e.l. og stram denne.

Ellers er det en vanlig misoppfatning om at masse luft forsvinner når man skrur av pumpa, og at trykket er mindre når man skrur den på igjen. Det hele skyldes at trykket minsker, da lufta plutselig får større plass, nemlig i slangen fra pumpa. Men det er vel ikke det som er problemet her...?

Pumpemerke skal være likegyldig, bortsett fra på Scotts bakdempere.

Gaute
Re: Problemer med ventil på shock [Re: gauter] #908459 26/03/2010 23:37
erijon Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Jeg tror ikke det er det som er problemet her nei da jeg har prøvd å sjekke dette flere ganger etterpå ved å skru på pumpen igjen etter at jeg har tatt den av. Vet at det er vanlig at litt luft kommer ut når man skrur av pumpen pga slangen. Skal prøve å kontrollere ventilkjernen.

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Problemer med ventil på shock [Re: erijon] #908503 27/03/2010 08:02
cayman Offline
Ringrev
Ringrev
Det kan også hende at pakningen i munnstykket på pumpa di er ødelagt.

Les tips for bruk av pumpe her (klikk på "Pump it up!")

Kris

Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
Re: Problemer med ventil på bakdemper [Re: cayman] #937806 07/05/2010 19:23
erijon Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Nå har jeg prøvd med ny pumpe men sliter fortsatt. For å få riktig mengde luft i bakdemperen må jeg pumpe inn over det dobbelte. Dvs, skal jeg ha 5.0 må jeg pumpe inn slik at måleren viser 12. Når jeg da skrur av pumpen lekker det luft og da har jeg 5.0 (ca) i bakdemperen igjen. Må jo være ventilen på bakdemperen som er gåen. Må jeg skifte ut hele driten eller er det noen tips til rep av ventilen?

Ventilkjernen virker stram, får ihvertfall ikke rikket på denne med pinsetten til fruen.

P.S. Virker som om bakdemperen lekker luft fortere enn normalt. Var ute på en 3 timers tur forrige helg og da måtte jeg pumpe opp bakdemperen en gang i løpet av turen og en gang til da jeg var ferdig.

Redigert av erijon; 07/05/2010 19:24.

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Problemer med ventil på bakdemper [Re: erijon] #937851 07/05/2010 20:19
donnerwetter Offline
Avhengig
Avhengig
Virker pumpa di normalt på gaffel/bakdekk? Dvs at når du kobler fra pumpa ved ønsket trykk så holder trykket seg? Hvis ja: sjekk om du kan pumpe opp trykket du vil ha i demperen i f.eks en slange eller lignende. Dersom dette funker fint er det ventilen i shock'en (Sorry, gaute og Øyvind ) som fusker.
BirkSport er importør og server sikker dette ICON_SMILE
Disclamer: Kjenner ikke demperen din, kan godt være så banalt at ventilkjernen din er løs derom Manitou benytter Presta...

Sykler helst i godvær!
bigsmile
Re: Problemer med ventil på bakdemper [Re: donnerwetter] #937897 07/05/2010 21:26
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Jeg er 99% sikker på at det ikke er noe problem med pumpa di.
Gaute har slik jeg ser det helt rett.

Det røde kammeret er knøttlite, men har høyt trykk. Du pumper i det du skal ha, skrur av pumpa, så forsvinner kun lufta i slangen, altså ikke i kammeret. Når du så skal skru PÅ pumpa igjen fylles pumpa opp med "all" lufta i det røde kammeret og trykker forsvinner helt.

Det er så lite kammer i det røde at du kan ikke måle trykket ved å skru på pumpa, da endres det radikalt fordi det er så lite volum der.

Du ser dette på det blå også, men da mye mindre. Du pumper til f.eks 80psi, skru av pumpa og skrur den på igjen, vips har du 75psi(dette er kun eksempel). I det blå kammeret er det så mye større volum at det ikke virker inn like mye som i det røde som har veldig lite volum.

Redigert av RazeFaze; 07/05/2010 21:35. Rediger grunn: brainfart

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Problemer med ventil på bakdemper [Re: RazeFaze] #937903 07/05/2010 21:33
Arnebv Offline
Besatt
Besatt
Sitat: RazeFaze
Du pumper til f.eks 80psi, skru av pumpa og skrur den på igjen, vips har du 85psi(dette er kun eksempel).

Trur du treng ein liten [edit]

Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord
Re: Problemer med ventil på bakdemper [Re: Arnebv] #937904 07/05/2010 21:35
RazeFaze Offline
More than words
More than words
hoi! :-D

Ellers var det rett tenkt, mener jeg...

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Problemer med ventil på bakdemper [Re: RazeFaze] #937908 07/05/2010 21:46
donnerwetter Offline
Avhengig
Avhengig
RaceFaze; du har den skjeldne egenskapen at du tenker rett, men samtidig feil...
ICON_LAUGH

Sykler helst i godvær!
bigsmile
Re: Problemer med ventil på bakdemper [Re: erijon] #938003 08/05/2010 08:49
cayman Offline
Ringrev
Ringrev
Først noen kontrollspørsmål:

Du skrur ikke pumpa for hardt til? (maks en halv omdreining etter at du får "reading" på manometeret)

Er trykktapet stabilt etter metoden beskrevet hos TF Tuned eller varierer det?

Er trykktapet avhengig av bruk eller tid?

Jeg ville uansett ha startet med å ta ut den mistenkelige ventilkjernen og erstatte den med en annen f.eks. fra en ny slange. Sjekk at de er noenlunde like og at "tappen" i midten (den du trykker på for å åpne) ligger like langt ned etter montering som det den gamle gjorde.
For å skru ut/inn ventilkjernen bruker jeg en slik (er også brillefin å ha med på tur eller når du skal bytte dekk (hvis du bruker bilventil da såklart!)).

Sjekk deretter om du får samme problem med trykkfall ved bruk/over tid; i tilfelle ville jeg gjette på at bakdemperen trenger service.

Kristian

ps "morsom" autokorrektur her for tiden ser jeg: s h o c k -> bakdemper.

Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
Re: Problemer med ventil på bakdemper [Re: donnerwetter] #938055 08/05/2010 11:19
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: donnerwetter
RaceFaze; du har den skjeldne egenskapen at du tenker rett, men samtidig feil...
ICON_LAUGH

Jeg vet jeg tenker rett, fordi jeg har opplevd dette selv. Er samme greia på Fox DHX sin piggyback. Veldig lite luft/volum med veldig høyt trykk. Umulig å måle trykket ved å sette pumpa på "etterpå". Man pumper til rett trykk, tar av pumpa og man har rett trykk. I det man setter den på igjen for å måle er trykket helt feil, fordi det er omtrent like stort volum i slangen til pumpa som i kammeret man skal ha luft i.

Jeg sier fordi det et poeng mange ikke skjønner, og at det da er greit å ha sjekka det enkle før man går på det mer avanserte.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Problemer med ventil på bakdemper [Re: gauter] #938706 09/05/2010 15:42
G
GuJo Offline
Fersking
Fersking
G
Sitat: gauter
Pumpemerke skal være likegyldig, bortsett fra på Scotts bakdempere.

Hei! Jeg kjøpte for noen dager siden en Scott Spark 30 og sliter nå med at luften går ut av bakdemperen når jeg fjerner pumpa. Kjøpte pumpe (Giyo Sabe) sammen med sykkelen, og har også testet en annen pumpe som en kamerat hadde med samme resultat. Er det slik at jeg skulle hatt en annen spesiell pumpe til denne sykkelen?

(det er merkbart mindre trykk i demperen når jeg kobler vekk pumpa, og jeg ser dette også på O-ringen som skal hjelpe til ved justering av demperen)

P.S! Det er ikke meningen å kuppe denne tråden, men det var den som kom opp når jeg søkte etter andre med tilsvarende problemer.

Gunnar
IF Frøy
Re: Problemer med ventil på bakdemper [Re: GuJo] #939177 10/05/2010 08:22
erijon Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Takk for alle gode innspill. Har hele tiden visst at lufta som kommer ut når man skrur av pumpen er det som er igjen i slangen men aldri tenkt over at siden kommeret i spv'en er så liten at det ikke er mulig å sjekke trykket i den ved å skru av og på pumpen.

Pumpen er det nok ikke noe galt med nei da det samme skjer ikke med gaffelen. bakdemperen trenger nok en service da det skal vel ikke være nødvendig å fylle luft i hovedkammeret 3 ganger i løpet av en 4-timers tur når jeg veier i underkant av 70kg, noe jeg måtte igår. Har prøvd å kontrollere ventilkjernen men uten riktig utstyr er det vanskelig å sjekke om denne er stram. Får sende den inn på service så får jeg håpe at det blir bedre.

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Problemer med ventil på bakdemper [Re: erijon] #939233 10/05/2010 09:36
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Generelt er det ikke mulig å lese riktig trykk på dempere ved å sette PÅ pumpen p.g.a. lite luftvolum. Les av det du har FØR du tar av pumpen og skriv det ned.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!

Moderator  support