Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tips rundt over/feiltrening+kyssesyken

Tips rundt over/feiltrening+kyssesyken #907014 24/03/2010 19:05
Z
zubeldiA Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Z
Hei!

Er en person på 22 år, som alltid har vært aktiv. Har spilt
ballspill hele livet, og begynte litt med sykling når jeg ble 18 år. Etter å ha vært med på noen turritt og kronet sesongen 2006 med å vinne klubbmesterskapet i fellesstart (artig opplevelse). Bar det inn i militæret, hvor jeg ble nesten 3 år. I løpet av den tiden ble det en go del forskjellig trening, og jeg satt blant annet pers på 3000 m på 10:47.
Jeg flyttet så hjem igjen i april i fjor, for å kunne dyrke syklingen (endelig sykle tr.heim-oslo, som jeg har lovet meg selv å gjøre siden jeg gikk på ung.skole) samt å endelig komme i gang med studier.

Hadde så ett ritt 1. mai, hvor jeg satt ny pers og alt så bra ut. Noen dager senere ble jeg sengeliggende 4-5 dager. Jeg kom meg så på bena igjen gjennomførte to nye ritt, begge med ny pers, samt to fotballkamper. Så dagen etter en fotballkamp skulle jeg ha meg en lett sykkeltur på ca 1 time.. fikk litt motvind den dagen å begynte virkelig å slite, hadde null trykk i bena (greit tenkte jeg, hadde tross alt noen ritt pluss fotballkamper i bena). Men selv etter noen dager hvile ville ikke kroppen lystre. Dro til legen å fikk konstatert kyssesyken. Bummer! 3 uker før tr.heim-oslo gikk altså hele opplegget i dass. Det gjorde også resten av sesongen.
Og i august så begynte jeg å få hodepine, som jeg har hatt hver dag siden frown Hodepinen er av en slik at art at jeg kan leve helt som normalt, gjøre alt jeg vil, jeg føler den kanskje bare 1 min en dag, 1 time en annen dag. Og den er bare helt svak, men irriterende uansett!
Og har tilgode å føle meg 100% frisk siden jeg fikk kyssesyken.
Har vært med lege x antall ganger og tatt x antall prøver, hvor alle er så normale som det går ann.
Men følte meg bra i januar og februr, og formen kom seg betraktelig.

Begynte opptrening for sykkelsesongen lett i desember med noen lette rulletreninger i desember. I 2010 med all mulig motivasjon har uken med trening sett noen lunde slik ut:

Mandag: økt1: Lett økt på rullen eller skitur. 1 t
økt2: Innebandy 1 t

Tirsdag Økt1: lett økt på rullen eller skitur 1 t
økt2: lett økt på rullen 1 t

Onsdag Økt 1: lett økt på rullen 1 t
Økt 2: innebandy 1 t

Torsdag: økt 1: lettskitur 1 t
økt 2: intervall økt på rullen

Fredag: økt 1: lett økt på rullen eller skitur 1-2t
økt 2: ballspill, a-lag, 4 div, 1,5 t

Lørdag: 1-2 timer skitur eller rulle, evt 1 t av hver.

Søndag: Økt 1: 1-2 t på ski
Økt 2: intervalløkt på rullen

Fra 1 januar til ca 10 mars har jeg hatt 5 dager hvor jeg ikke har trent i det hele tatt.

For ca 14 dager siden satt jeg på pcen og merket at jeg kjentes veldig tung i låra og leggene, omtrent som rett etter en intervalløkt. Og den følelsen var der i flere dager etterpå.
Jeg prøvde så en hardøkt, for å teste om musklene var helt ferdige. Jeg gjennomførte en grei intervalløkt, uten problemer. Men etter dette så satt jeg med slitne muskler i lår og legger, og gjør det fortsatt. (har ikke trent siden den siste intervalløkten) Så har bare latt kroppen få hvile.

Så det jeg lurer på er om jeg har trent litt for mye/ feil? (overtrening/feiltrening?)

Vet ikke om noen gidder å lese en så lang tråd, men er hvert fall hjertlig glad om noen med lignende erfaringer kan gi eventuele tips ICON_SMILE

Redigert av zubeldiA; 24/03/2010 19:06.
Re: Tips rundt over/feiltrening+kyssesyken [Re: zubeldiA] #907030 24/03/2010 19:40
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
Du bør nok legge inn én hviledag pr uke. Frem til du føler deg pigg igjen ville jeg kanskje hvilt enda mer.
Pass også på at du er hydrert, og får i deg rikelig og variert med mat.
Dette blir kanskje litt generelt, men jeg vile begynt i den enden. Lykke til!

Rust? Fordi det rimer på dust.
Re: Tips rundt over/feiltrening+kyssesyken [Re: DavidS] #907036 24/03/2010 19:52
Z
zubeldiA Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Z
Ja, nå skal jeg ikke trene før jeg føler meg bedre, først og fremst. Og når jeg begynner på igjen, så går skidelen ut, samt innebandyen. Og da blir det jo hvert fall mindre økter. Kan også tenkes at øktene med innebandy (mye intervaller/anaerob) og skigåing (på mye høyere puls og belastning enn planlagt, fordi man har dårlig teknikk og blir fort ivrig på ski) er det som tilslutt ble litt for mye? Og ja, en hviledag er ikke dumt.
Er bare det at jeg elsker å trene, og har tid til å trene, men har da også vitterlig også tid til å slappe av ICON_SMILE

Re: Tips rundt over/feiltrening+kyssesyken [Re: zubeldiA] #907038 24/03/2010 19:54
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Hvordan sover du? Hva med appetitt? Hvis du er på slankekuren må du slutte med den.

Re: Tips rundt over/feiltrening+kyssesyken [Re: zubeldiA] #907044 24/03/2010 20:00
TruTech Offline
Avhengig
Avhengig
Du verden for et opplegg du har... Jeg ville, uten å påberope meg noen spesiell ekspertise, mene at du hviler altfor lite. Hver gang du trener så trenger du hvile for å komme deg ovenpå, og med så mange økter som dette vil jeg tro at du nesten bryter ned mer enn du klarer å hvile deg opp igjen..

Jeg trener ikke så mye som du gjør, og har ikke tid til det heller, men jeg kjenner at kroppen blir forferdelig tung og sliten dersom jeg ikke har 1-2 dager "fri" i uka. Er nok lurt som du sier å trappe ned litt og unngå de øktene som blir litt mer berg-og-dal-bane med tanke på intensitet..

Redigert av TruTech; 24/03/2010 20:03.

Ja Ja Ja!!!
Re: Tips rundt over/feiltrening+kyssesyken [Re: femte_gir] #907045 24/03/2010 20:04
Z
zubeldiA Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Z
Jeg sover vel rundt 8 timer sånn jevnt over.
Appetitten er bra. Og slankekur er jeg ikke på.
Kan nevnes at de siste par dagene har jeg ofte brukte 1-3 timer etter at jeg har lagt meg før jeg sovner. Blir liggende å se på klokken, så vet sånn ca hvor lenge jeg ligger før jeg sovner.
Er også veldig tørr i munnen til tider.

Mye som føles "feil".
Men er ikke så enkelt å skulle forholde seg til en helse
som etter prøver hos legen er "perfekte", mens jeg ikke har
følt meg helt 100% på 10 måneder.. (savner den følelsen av at alt er som normalt, altså du tenker ikke på at noe er galt, fordi alt er normalt, hvis du skjønner..)

Re: Tips rundt over/feiltrening+kyssesyken [Re: zubeldiA] #907059 24/03/2010 20:20
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
For sikkerhets skyld be fastlegen sjekke om du har ME. Se her.

Re: Tips rundt over/feiltrening+kyssesyken [Re: femte_gir] #907068 24/03/2010 20:28
Z
zubeldiA Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Z
Det kan jeg jo alltids gjøre. Men kjenner meg ikke igjen i dette.
Fra og med jeg fikk bekreftet kyssesyken og de neste to mnd jeg ikke trente noen ting, så følte jeg meg helt normal. Følte meg aldri sliten, eller dårlig. Den lille uken jeg lå sengeliggende var også den uken kyssesyken "blomstret". Etter dette gjennomførte jeg to ritt, hvor jeg satte pers, og en fotballkamp. Så jeg må ha hatt en mild versjon, ikke hadde jeg leverbetennelse heller, som du i 90 % av tilfellene med kyssesyken får. Legen trodde heller ikke på at jeg hadde kyssesyken, når jeg dro innom og sa at jeg trodde jeg hadde det. Men fikk beskjed om å ta det rolig i 2 mnd sånn for sikkerhetsskyld om jeg skulle få det påvist.

Re: Tips rundt over/feiltrening+kyssesyken [Re: femte_gir] #907102 24/03/2010 21:07
?
Øystein Rustad Offline
Ringrev
Ringrev
?
Min personlig mening og erfaring for å bevare eller få overskudd:

Ikke kjør 2 økter som bruker samme muskelgruppe pr. dag!
Tenk at muskulatur skal restitueres, ikke avbryt denne påbegynte prosessen med en ny økt som involverer samme muskler.. (Etter jevn trening over flere år, og fullutviklet muskulatur kan kanskje dette ha noe for seg.) Jeg vil tro at man lett vil bryte ned muskulaturen, og bli tung og svakere av dette. Har også erfart at det er vanskelig å trene rolig nok for å kunne trene hver dag, og merker at watten (og overskudd/godfølelse) går ned når jeg kjører mer enn 3 dager etterhverandre..

Kjør heller en litt lengre roligere økt enn to kortere pr. dag.

Forslag til ukeinndeling :

Dag 1 : 80-90% Intervaller (45min - 1,5t)
Dag 2 : Rolig (1-3t)
Dag 3 : Sone 2 + max-spurt intervaller (Sone 5+) + spensthopp eller styrke til slutt.(Bør få svak antydning til stølhet dagen etterpå)
Dag 4 : Hviledag (evt. styrke overkropp)
Dag 5 : Rolig (1-3t)
Dag 6 : 90-95% Intervall (Eks. 4x4, 3x5 8x3)+ god nedkjøring (ca 1t)
Dag 7 : Rolig langtur eller hvile

Bedre å øke intensistet enn antall timer.
Om man trenger flere treningstimer :
Først legg inn styrke på andre muskelgrupper.
Har man fremgang og føler seg pigg :
Gjør øktene lenger og legg noe mer spurt/spenst.
Kjør O2 i feks romaskin eller på ski (bruke overkropp)
Proteinrik mat etter trening og til kvelds, spesiellt på intervall og spurt/styrke-dager, og hviledagen.
thinking

http://app.strava.com/athletes/121134
Diamant Pinnacle R1
Isaac Aerotic m/HED platehjul
Marvil Road 2.0
Re: Tips rundt over/feiltrening+kyssesyken [Re: Øystein Rustad] #907124 24/03/2010 21:29
Z
zubeldiA Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Z
Veldig trivelig med et forum hvor folk er behjelpelige! ICON_SMILE

Akkurat nå er det vel bare å få tilbake overskuddet, for så å bygge meg opp igjen på en litt mer systematisk måte.

Er allerede påmeldt på tr.heim-oslo og fredagasbirken, så vil jo at sesongen skal gå i orden i år, og ikke gå i dass som i fjor,
selv om det var lite jeg kunne gjøre med kyssesyken...

Re: Tips rundt over/feiltrening+kyssesyken [Re: zubeldiA] #907234 25/03/2010 07:53
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Sitat: zubeldiA
Det kan jeg jo alltids gjøre. Men kjenner meg ikke igjen i dette.
Fra og med jeg fikk bekreftet kyssesyken og de neste to mnd jeg ikke trente noen ting, så følte jeg meg helt normal. Følte meg aldri sliten, eller dårlig. Den lille uken jeg lå sengeliggende var også den uken kyssesyken "blomstret". Etter dette gjennomførte jeg to ritt, hvor jeg satte pers, og en fotballkamp. Så jeg må ha hatt en mild versjon, ikke hadde jeg leverbetennelse heller, som du i 90 % av tilfellene med kyssesyken får. Legen trodde heller ikke på at jeg hadde kyssesyken, når jeg dro innom og sa at jeg trodde jeg hadde det. Men fikk beskjed om å ta det rolig i 2 mnd sånn for sikkerhetsskyld om jeg skulle få det påvist.

Man kan skade eller svekke milten dersom man presser kroppen med kyssesyke. Det kan være årsaken til du ikke føler deg like bra som du gjorde før du ble syk. Det kan også være negativt på leveren, men ettersom du ikke hadde betennelse som du sier er jeg mer usikker på det.

Så mange stier og så kort liv...
Re: Tips rundt over/feiltrening+kyssesyken [Re: yoeddy] #907241 25/03/2010 08:05
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
http://www.ennitti.com/trenerforeningen/fagnytt/Fagnytt1-2003mononukleose.htm

Les forøvrig linken over, det er ganske vanlig at idrettsutøvere føler seg dårlig i opp til ett år etter kyssesyken, løsningen er å ta det med ro.

Tror du skal trappe litt ned på treningen frem til du føler at du har mer overskudd.

Så mange stier og så kort liv...
Re: Tips rundt over/feiltrening+kyssesyken [Re: yoeddy] #907531 25/03/2010 13:39
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Legg inn en rolig uke hver fjerde uke (3 uker på 1 uke av), har tvunget meg selv til å gjøre dette i år. Og etter resultatet i Birkebeinerrennet(Ny pers både på tid og plassering) er jeg veldig fornøyd med det. Hvis du en periode skulle kjøre litt for hardt vil du kunne korrigere dette i denne uka og komme deg ovenpå igjen.

Re: Tips rundt over/feiltrening+kyssesyken [Re: Hekta-MTB] #907577 25/03/2010 14:39
olechr Offline
More than words
More than words
Nå har jeg ikke giddet å lese alle rådene over men:

Jeg hadde kyssesyken i 2007 og det gikk nesten et år før jeg følte at ting fungerte. Jeg ville tatt jevnelig prøver selv om de viser at man er bra. Vet om flere som det har kommet tilbake etter ganske lang tid.

Men du må hvile mere...Mye mere. Det er ikke bare å trene og trene. Jeg sykler forholdsvis aktivt/heltid og hviler MYE mere enn deg. Mange gjør den feilen at de skal trene hele tiden og aldri får hvile. Det er ikke veien å gå. Kjør også ukene litt forskjellig. Noen uker med mere langt og noen uker med mye hardt samt noen uker som man nesten tar fri..

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Tips rundt over/feiltrening+kyssesyken [Re: olechr] #907619 25/03/2010 16:03
Z
zubeldiA Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Z
Takker for tips.

Er ikke sånn at jeg er helt grønn på hva trening angår.
Men skal lett innrømme at jeg har vært vel ivrig etter jul.
Problemet er jo bare at alt går jo bra, helt til det ikke gjør det lenger ICON_TONGUE

Ja, tenkte jeg skulle få tatt en blodprøve å sjekke opp mot kyssesyken igjen. Men har en del blodprøver i andre forbindelser i mellom tiden siden jeg ble syk.. og da er alle ting bare velstand.

Holder på å lage meg ett nytt treningsprogram, hvor det er mer en helthetsplan over det, enn bare å kjøre på, selv om det føles riktig. Bare det at en dag er planlagt hviledag, hvor man med god samvittighet kan slappe av, tror jeg kan hjelpe på.

Litt off topic, Ole: kommer du til å forsvare seieren fra trollstigrittet fra i fjor? Fikk desverre ikke syklet mot deg i fjor, pga av kyssesyken. Men var med å arrangere rittet.

Re: Tips rundt over/feiltrening+kyssesyken [Re: zubeldiA] #907631 25/03/2010 16:39
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg skal sykle trollstigerittet ja. Må jo prøve å forsvare seieren. :-)

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Tips rundt over/feiltrening+kyssesyken [Re: olechr] #979133 04/07/2010 09:10
P
proppell Offline
Fersking
Fersking
P
Og gratulerer med den :-)

Moderator  support