Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ny bruker. Anbefaling av beskyttelsesutstyr.

Ny bruker. Anbefaling av beskyttelsesutstyr. #905438 22/03/2010 11:39
Holsmo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Hei bestemte meg endelig for å registrere ny bruker her etter at jeg har vært innom titt og ofte å lest på forumet.

Tidligere i mitt liv har jeg vært datafrelst og digget å sitte på pcn å game, men jeg har nå beveget meg mer over i Real Life(nerdeuttrykk) og føler at jeg ikke gjør noe med livet mitt når jeg sitter å banker på en pc.. Føler ingen spenning i det hele tatt. Føler stor abstinens etter å komme meg ut å gjøre fysisk arbeid. Jeg har trent regelmessig 3-4 dager i uka både styrke og utholdenhet det siste halve året men føler at jeg rett og slett ikke får brukt kroppen nok. Jeg tror jeg er i ferd med å bli treningsnarkoman ICON_SMILE

Kjøpte meg en Hardtrail-sykkel Ghost SE 2000 i fjor og tror jeg blir å bruke sykkelen i skog og mark denne sommeren. Mine foreldre kjøpte en hytte i fjor i Kvænangsboten i Troms.
Det er en helt herlig blanding av flate plasser, skog, slakke stier, bratte stier, bratte skråninger og fjell der som jeg virkelig ser potensiale i.
Jobber som energimontør så jeg har flere ganger vært der på jobb og har bare drømt om å kunne sykle etter alle stiene i skogen. Bare synd jeg har så lite skills i sykling så her kommer mitt første spørsmål:

Hva anbefaler dere av beskyttelsesutstyr? Med tanke på at det er 100% sikkert at jeg kommer til å tryne.
Er det feks nødvendig med en slik? SixSixOne Comp Suit
Den kan jeg også forsåvidt bruke på vinteren når jeg kjører snøskuter.

Første tanken jeg tenkte om beskyttelsesutstyr var ''Jeg trenger jo bare hjelm for jeg er jo ikke god nok å sykle uansett'' men det blir vel feil med tanke på at man må slå seg for å lære noe ICON_LAUGH

Tar gjerne i mot tips og triks fra folk med en god del blåmerker og skrubbsår bak seg ICON_SMILE

Ghost SE2000
Cannondale Perp 2
Re: Ny bruker. Anbefaling av beskyttelsesutstyr. [Re: Holsmo] #905449 22/03/2010 11:51
Fossi Offline
Avhengig
Avhengig
Ut i fra det du skriver om sykkeltype og terreng så tror jeg du kommer langt med en hjelm, hansker som dekker hele fingrene og et par sykkelbriller. Skal man sykle mye nedoversti kan det være ok med leggbeskyttere og kanskje en ryggplate.
Den rustningen du viser til er nok litt i overkant. Det er varmt og ikke svært veldig behagelig å sykle med. Slike er stort sett brukt til utfor/freeride-sykling.
Det går jo og ann å kjøpe litt etterhvert.

Bikeless no more

If you ain't a cowboy,
you ain't nothing.
Re: Ny bruker. Anbefaling av beskyttelsesutstyr. [Re: Fossi] #905454 22/03/2010 11:59
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Noen gode, myke knebeskyttere er greit. Se etter 661, O'neal, Poc eller tilsvarende greier.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Ny bruker. Anbefaling av beskyttelsesutstyr. [Re: Fossi] #905457 22/03/2010 12:01
Holsmo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Okei Takker for kjappe svar! ICON_SMILE
Tenker jo litt på at det er mer økonomisk i lengden å ha beskyttelse enn å være sykemeldt, Men ja den Comp Suiten blir vel litt overkill egentlig. Kan tenke meg at den hindrer litt bevegelse i tillegg

Skal kjøpe meg Hjelm, hansker, Leggbeskyttere og ryggplate(som forsåvidt kan brukes alpint også) i såfall da.

Better safe than sorry

Redigert av Holsmo; 22/03/2010 12:02.

Ghost SE2000
Cannondale Perp 2
Re: Ny bruker. Anbefaling av beskyttelsesutstyr. [Re: Fossi] #905461 22/03/2010 12:06
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Jeg tenker at en god hjelm, hansker og knebeskyttere er bra på teknisk stisykling. Min erfaring er at jeg slår meg mindre på resten av kroppen når jeg har knebeskyttere og hansker siden jeg har mye lettere for å ta meg i mot når jeg faller. Dette gjelder jo som regel fall i relativt lav hastighet hvor man klarer å falle relativt kontrollert.

Min filosofi er at jeg prioriterer de delene av kroppen som er kjipest å ødelegge, vektet etter sannsynligheten for skader. Prioriteringen min er følgende:
1. Hodet
2. Rygg/nakke
3. Kne, albue.
4. Myke deler som gror fint igjen.

At jeg ikke sykler med ryggplate på sti skyldes at jeg har sekk, det er lettere å ta seg for og at det ikke går like fort som på utfor. Skulle jeg sykle topptur tar jeg med meg ryggplate og albuebeskyttere i tillegg.

På utforsykkelen ligger jeg ofte i bakken uten særlige advarsler og farten er høyere. Da kjører jeg rustning, ryggplate, Helhjelm, Leatt-Brace, albue, kne+legg, crashpants, hansker og solide sko. Jeg slår meg fortsatt helseløs, men det er klart brukeren som sykler over evne....

Re: Ny bruker. Anbefaling av beskyttelsesutstyr. [Re: jens fredrik] #905471 22/03/2010 12:16
perbl Offline
More than words
More than words
En rustning er nok litt i meste laget om du har planer om å utføre mye oppoversykling. Det måtte i såfall være hvis du skal på rene toppturer der du går opp og bomber ned igjen.

Men for variert stisykling som det virker som du ser for deg, er nok hjelm og fornuftig avpasning av fart det viktigste for sikkerheten. Som andre har nevnt er lette knebeskyttere fint for landingene. En annen ting som kan være verdt å vurdere er en sekk med ryggskinne integrert, uten at jeg har testet noen av dem selv, så er litt usikker på hvor komfortable de egentlig er å sykle med.

Per B.
Re: Ny bruker. Anbefaling av beskyttelsesutstyr. [Re: perbl] #905497 22/03/2010 12:44
Holsmo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Takker for fornuftige råd ICON_SMILE
Planlegger å ta en rolig start så får tempoet øke i takt med håndteringsevnen. Hadde vært kjipt å starte med å knekke noen bein

Redigert av Holsmo; 22/03/2010 12:45.

Ghost SE2000
Cannondale Perp 2
Re: Ny bruker. Anbefaling av beskyttelsesutstyr. [Re: perbl] #905517 22/03/2010 13:07
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: perbl
En annen ting som kan være verdt å vurdere er en sekk med ryggskinne integrert, uten at jeg har testet noen av dem selv, så er litt usikker på hvor komfortable de egentlig er å sykle med.

Jeg har prøvd to modeller fra Ortovox, og synes begge er veldig behagelige. De er såklart noe tyngre enn vanlige sekker. Jeg bruker Freerider 24+ i dag, passe stor for stiturer, fjellsykling og skikjøring i anlegg.

Re: Ny bruker. Anbefaling av beskyttelsesutstyr. [Re: Arne_And] #905526 22/03/2010 13:13
Holsmo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Sitat: Arne_And
Sitat: perbl
En annen ting som kan være verdt å vurdere er en sekk med ryggskinne integrert, uten at jeg har testet noen av dem selv, så er litt usikker på hvor komfortable de egentlig er å sykle med.

Jeg har prøvd to modeller fra Ortovox, og synes begge er veldig behagelige. De er såklart noe tyngre enn vanlige sekker. Jeg bruker Freerider 24+ i dag, passe stor for stiturer, fjellsykling og skikjøring i anlegg.

Hva kostet de sekkene? ICON_SMILE

Ghost SE2000
Cannondale Perp 2
Re: Ny bruker. Anbefaling av beskyttelsesutstyr. [Re: Holsmo] #905553 22/03/2010 13:52
perbl Offline
More than words
More than words

Per B.
Re: Ny bruker. Anbefaling av beskyttelsesutstyr. [Re: perbl] #905581 22/03/2010 15:22
C
Cerberus Offline
Ivrig
Ivrig
C
Er det forresten ingen som sykler med tannbeskyttere? Har to kamerater som har gått på trynet og fått ommøblert tanngarden ganske greit. Begge sykler i dag med tannbeskyttere.

Jeg venter vel til jeg har fått samme erfaringen jeg og...

Re: Ny bruker. Anbefaling av beskyttelsesutstyr. [Re: Cerberus] #905592 22/03/2010 15:40
thewizard Offline
Ivrig
Ivrig
Bullenger har SixSixOne. Har handlet utstyr derfra.Fungerer utmerket!

Grand Patron
Sørensen Sykler
kim@sorensensykler.no
www.sorensensykler.no
Oslo

Re: Ny bruker. Anbefaling av beskyttelsesutstyr. [Re: thewizard] #905599 22/03/2010 15:58
perbl Offline
More than words
More than words
Tannbeskytter får jeg liksom nok av når jeg sparrer andre steder, og jeg liker å tro at jeg sykler så feigt at knebeskyttere og hjelm skal holde ICON_SMILE

Per B.
Re: Ny bruker. Anbefaling av beskyttelsesutstyr. [Re: perbl] #905615 22/03/2010 16:33
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Etter å ha pådratt meg en pussig skade i munnen i høst kjøpte jeg meg en Met Parachute (Hjelm med enkel hakebeskytter, men ikke så stor og tung som en ordentlig helhjelm).

Håper det kan gi meg beskyttelse mot ufrivillige tannlegebesøk. Den funker fint nå, men jeg tror at den fort blir litt varm til sommeren.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Ny bruker. Anbefaling av beskyttelsesutstyr. [Re: Holsmo] #905618 22/03/2010 16:45
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Holsmo
Hei bestemte meg endelig for å registrere ny bruker her etter at jeg har vært innom titt og ofte å lest på forumet.
[...]
Hva anbefaler dere av beskyttelsesutstyr?

En velfungerende ironidetektor er vel det viktigste, men ellers pleier folk er å være rimelig greie her på forumet.

Re: Ny bruker. Anbefaling av beskyttelsesutstyr. [Re: Dan] #905734 22/03/2010 20:14
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Dan
Sitat: Holsmo
[...]
Hva anbefaler dere av beskyttelsesutstyr?

En velfungerende ironidetektor er vel det viktigste, men ellers pleier folk er å være rimelig greie her på forumet.

Jeg tenkte at jeg skulle holde meg for god til å påpeke at det er veldig lite beskyttelsesutstyr som trengs på et nettforum, det er jo stort sett veldig snilt her. Om du allikevel vil ha noen tips så kan det i værste fall være greit å ha en skulder å gråte på og litt hard hud.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Ny bruker. Anbefaling av beskyttelsesutstyr. [Re: Garpen] #905792 22/03/2010 21:21
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Til sti iår tenkte jeg å kjøre med dette oppsettet:

Hode - Giro Xen hjelm - den dekker bakhodet bedre enn min Athlon XC hjelm
Rygg - POC ryggplate - når den blir varm så kjennes den nest ikke siden den blir særdeles myk. I tillegg så gir det meg litt ekstra selvtillit på de verste kneikene hvor jeg før har feiga ut. POC'en er mer komfortabel enn de andre ryggplatene jeg har prøvd og av den grunn faktisk ser for meg at jeg vil bruke.
Knær - POC knebeskyttere - Føles bedre ut enn mine gamle 661 Kyle Strait og veier lite nok til at jeg gidder å slenge de i sekken når jeg drar på tur.
Hender - 661 Raji - mest for å unngå så mye skrubbsår når jeg flyr over styre og må ta meg imot.

Ser for meg at de fleste turer blir kun med hjelm og hansker når det skal sykles kosesti. Men etter en kompis fikk en flytur ned en skråning ifjor har det blitt innkjøp av litt beskyttelse som sikkert blir tatt på de dagene man føler for å prøve litt harde kneiker/ruter.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Ny bruker. Anbefaling av beskyttelsesutstyr. [Re: Garpen] #905893 23/03/2010 06:58
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: Garpen
Etter å ha pådratt meg en pussig skade i munnen i høst kjøpte jeg meg en Met Parachute (Hjelm med enkel hakebeskytter, men ikke så stor og tung som en ordentlig helhjelm).

Håper det kan gi meg beskyttelse mot ufrivillige tannlegebesøk. Den funker fint nå, men jeg tror at den fort blir litt varm til sommeren.

Min erfaring med den hjelmen er at den ikke blir for varm, med mulig unntak for de aller varmeste dagene.

Jeg vil varmt anbefale å slipe ned piggene samt de skarpe kantene før de forsyner seg av ansiktet ditt. Arret vises fortsatt.

Jeg har gått over til Casco Viper. Den er for tett til å sykles oppover med hakebeskytter, men det er veldig kjapt å ta den av og på.

Redigert av Arne_And; 23/03/2010 06:59.

Re: Ny bruker. Anbefaling av beskyttelsesutstyr. [Re: Arne_And] #905912 23/03/2010 07:44
Holsmo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Sitat: Arne_And
Sitat: Garpen

Min erfaring med den hjelmen er at den ikke blir for varm, med mulig unntak for de aller varmeste dagene.

Jeg vil varmt anbefale å slipe ned piggene samt de skarpe kantene før de forsyner seg av ansiktet ditt. Arret vises fortsatt.

Jeg har gått over til Casco Viper. Den er for tett til å sykles oppover med hakebeskytter, men det er veldig kjapt å ta den av og på.

Googlet litt etter Met Parachute og fant en god del bilder av folk med blod i ansiktet ja. Å den Casco Viper var i høy grad estetisk ukorrekt. Tror egentlig at det for min del holder med en parachute i begynnelsen. Fint med noe universalt ICON_SMILE
Pussepapir koster ikke mange kronene heller.

Redigert av Holsmo; 23/03/2010 07:46.

Ghost SE2000
Cannondale Perp 2
Re: Ny bruker. Anbefaling av beskyttelsesutstyr. [Re: Holsmo] #919765 14/04/2010 20:24
L
Lattakikk Offline
Fersking
Fersking
L
Noen som vet om det er gjort betydelige forbedringer, for eksempel redusert muligheten for trynekutt, på 2010-modellen av Met i forhold til 2009 modellen?
2010-modellen koster for tiden 125 £ på CRC, mens 3009-modellen er på salg til 75 £.

Kjøper 2009-modellen så fremt det ikke er gjort vesentlige forbedringer på 2010-modellen.

Re: Ny bruker. Anbefaling av beskyttelsesutstyr. [Re: Lattakikk] #919870 15/04/2010 06:24
Arne_And Offline
More than words
More than words
Det er vanskelig å se ut i fra bildet, men dersom dette er 2010-modellen er Wiggle billigere enn CRC:
http://www.wiggle.co.uk/p/cycle/7/Met_Parachute_MTB_Full_Face_Helmet/5360048107/

Re: Ny bruker. Anbefaling av beskyttelsesutstyr. [Re: Arne_And] #920578 15/04/2010 21:08
L
Lattakikk Offline
Fersking
Fersking
L
Ikke lett å se nei, men godt tips! Noen spurte wiggle om det var 09 eller 10 modell for to dager siden. Får se hva de svarer.

Re: Ny bruker. Anbefaling av beskyttelsesutstyr. [Re: Lattakikk] #920670 16/04/2010 06:11
Arne_And Offline
More than words
More than words
Jeg har forresten tipset Met (i 2008) om det dårlige designet som gjør at hjelmen kan kutte opp ansiktet, og fikk flg svar:

Your thoughts and suggestions were sent to our R&D team and will be taken in consideration when the Parachute redesign will take place.

They do not always answer because we do get lots of suggestions everyday and do take them in consideration and but always replying due to heavy workload (especially now in launching the production of the new 2008 range).

This part was not modified for 2008 as long the design period for 2008 was already over. I will get back to R&D and keep you posted if something is planned for 2009.

Moderator  support