Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

BBB airstrike ii pumpe - autovalve problem

BBB airstrike ii pumpe - autovalve problem #905207 21/03/2010 20:08
E
Eirik Dawg Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
E
Hei godtfolk!

Jeg har et problem med gulvpumpen min og jeg lurer på om noen har opplevd noe lignende og evt. noen råd.

Har en BBB airstrike ii track pump som jeg kjøpte i fjor høst. Det er to utganger, den ene Presta og den andre er Schrader. Dette fungerer gjennom en autovalve-løsning. Jeg har aldri brukt noe annet enn presta-utgangen, men skulle bytte dekk på racern min nå og får nå ikke brukt den lenger.

Pumpa dytter luft ut av schrader-delen selv om jeg kobler den til presta-dekk.

Er det noen som har opplevd dette? Er denne pumpa bare å kaste? det er jo jævla synd å måtte kaste en så fin og ny pumpe... det går vel kanskje ann å klage også, men. jævla mye mas, da den er kjøpt på crc.

Re: BBB airstrike ii pumpe - autovalve problem [Re: Eirik Dawg] #905390 22/03/2010 10:00
klean Offline
Besatt
Besatt
Jeg har opplevd samme. Etter min erfaring så vil det bare automagisk funke neste gang du prøver, eller gangen etter der. Ikke spør meg hvorfor, men min har i allefall vært slik et par ganger.

Andreas.
Re: BBB airstrike ii pumpe - autovalve problem [Re: klean] #905783 22/03/2010 21:16
eirik_smo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Spray inni litt silikonspray, da blir den god som ny! Min ble faktisk mye bedre enn ny. Dynket selve pumpepinnen og alt jeg, husk bare å ikke få "sprayskyen" utover parketten. Da blir det såpeglatt!

Grunnen til at autovalve mekanismen ikke fungerer over tid er fordi det er en liten "gummiflipp" som skal stenge det ene hullet når det blir trykk på den andre. Denne "flippen" har en lei tendens til å bli tørr, tar til seg gulvstøv osv. Da blir den treg og vil ikke stenge slik du opplever. Biltemas silikonspray er ikke oljebasert, men alkohol, dvs at alkoholen fordamper og det blir igjen en tynt lag silikon. Det flotte med silikon er at det er det eneste smøringsmiddelet som ikke fortærer(morkner) gummi over tid. Det forlenger levetiden drastisk. Silikon kan brukes til så mangt på sykkelen uansett, så å rettferdigjøre et slikt innkjøp på 45,- skulle ikke være noe problem. Skal ikke gå inn på disse her. Send gjerne pm.

Ikke bruk noe form for petroleumsbasert smøremiddel, slik som tf2 o.l. Dette vil virke bra den første uken, men vil avta og du akselererer morkningen av "flippen".

Forresten, dette er et problem som rammer nesten alle slike pumper med autovalve. Vi har x antall slike pumper på bakrommet på jobb. (Dog før vi opplyste om silikonspray)

Redigert av eirik_smo; 22/03/2010 22:10.
Re: BBB airstrike ii pumpe - autovalve problem [Re: eirik_smo] #905845 22/03/2010 22:38
E
Eirik Dawg Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
E
Oi! tusen takk for svar og grundig forklaring, Eirik (du har så innmari flott navn du, Eirik. Og med ditt kunnskapsnivå lever du fullt og helt opp til navnet ditt)! Jeg skal definitivt kjøpe meg en boks med silikonspray og teste ut dette! viktig å ha en velfungerende gulvpumpe nemlig!

De grisete tingene du tenker man kan bruke silikonspray kan vi ta over pm ja!

Re: BBB airstrike ii pumpe - autovalve problem [Re: Eirik Dawg] #906018 23/03/2010 09:41
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Bare greit å nevne at silikonspray ikke er et vindundermiddel for all gummi. Den har en lei tendens til å løse opp gammel gummi, så sørg for å spraye på litt med jevne mellomrom, ikke vent for lenge.

Hilsen en med dyrekjøpt erfaring fra dykkerutstyr....

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no

Moderator  support