Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Krampe.....og atter krampe

Krampe.....og atter krampe #904935 21/03/2010 11:00
ohaga Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Hei, jeg sliter med krampe når jeg belaster muskelene på sykkelritt og skirenn. Både Raumerrittet og Grenserittet i fjor, samt Holmenkollen skimaraton og birkebeinerrennet i år har tildels blitt ødelagt pga kramper i lår(sykkel) og legger (ski).

Jeg har et fornuftig kosthold til vanlig, og drikker rikelig med veske før og under konkurransene, men dette ser ikke ut til å hjelpe meg. Jeg har også tatt magnesium tabletter en stund, men fikk smertefult erfare på birken i går at det ikke hjelper meg! Kan alt bare skyldes at jeg er for svak i musklene som belastes? Kanskje jeg må fast legge inne flere styrkeøvelser på bein gjennom hele året?

Jeg har lest litt rundt på nettet, og mange mener at det er musklene som ikke klarer å ta til seg nok veske....

Noen på forumet som er utdannet innen trening/muskler/osv... som kan noe om dette?

Takker for svar :-)

Re: Krampe.....og atter krampe [Re: ohaga] #904941 21/03/2010 11:10
EgilS Offline
More than words
More than words
Det er vel beheftet med en del usikkerhet om hva som gjør at man får krampe, men en av de faktorene som helt sikkert teller er treningsgrunnlag. ICON_SMILE

Re: Krampe.....og atter krampe [Re: EgilS] #904951 21/03/2010 11:33
sissel l Offline
Entusiast
Entusiast
Tøyer du godt ut etter trening? Uttøying har en viktig funksjon, nemlig å holde musklene lange og smidige. En smidig muskel gir bedre bevegelighet, den blir dynamisk/eksplosivt sterkere og bindevevet tåler mer før det revner.

Fant dette på et annet forum:

På 1950-60 tallet var uttøying (før konkurranse/trening) antatt å være skadeforebyggende. Dette er nå tilbakevist gjennom flere vitenskapelige forsøk, gevinsten er marginal. Det som imidlertid ikke er bestridt, er viktigheten av beveglighetstrening for å oppnå større arbeidsområde for sene/muskel, slik at en ved normal utøvelse av en bevegelse vil være mindre utsatt for skade. For mange er dette to sider av samme sak. En bieffekt av aktiv tøying etter trening gir samme effekt som massasje o.l, dvs økt blodtilførsel som fjerner slaggstoffer og gir raskere restitusjon, men en utrent muskel vil være like støl dagen etter, uansett uttøying, beveglighetstrening.

For å unngå krampe er det flere ting som kan gjøres :

1) Unngå vanndrivende stoffer (mye kaffe, alkohol) -> mineralene fjernes også.
2) Drikker du for mye, vil kroppen også tappes for mange mineraler gjennom urin.
2) Ved langvarige aktiviteter (spesielt i varme->mye svette) innta mat/drikke som erstatter tapte mineraler (kalsium, kalium, magnesium, sink).
3) Forbered musklene på aktivitet -> tren spesifikt, og tilnærm deg med samme intensitet, ellers vil alltid utrente muskler tappes, slites og etterhvert gi ukontrollert muskelrefleks.

Og ja, treningsgrunnlag spiller nok også en veldig stor rolle. Det er viktig å ha en solid grunnmur man kan bygge videre på! ICON_SMILE

Redigert av sissel l; 21/03/2010 11:36.

Trening gjør mening:o)
Re: Krampe.....og atter krampe [Re: sissel l] #904955 21/03/2010 11:40
ElGordo Offline
Ringrev
Ringrev
Selv om du har forsøkt magnesium så kan du prøve ZMA, kombinert med ringerdrikke.

I told u so!
Re: Krampe.....og atter krampe [Re: ElGordo] #905175 21/03/2010 19:03
?
Øystein Rustad Offline
Ringrev
Ringrev
?
Min erfaring tilsier at uttøyning etter trening antagelig ikke har noe med saken å gjøre. Men, jeg tror nok det har noe med styrke og robustheten på muskelfibrene i bruk.

Har erfart at det finnes 2 scenarioer som kan fremprovosere krampe, og helst i kombinasjon : å spenne muskelen hardt ved muskelens ytterpunkter (sammentrukket eller utstrekt).

Anbefaler derfor å trene styrke for at du skal bruke en mindre andel av muskelens maksimale styrke når du sykler eller går på ski..
Styrkeøvelsene bør også kjøres med fulle utslag, dvs at man opparbeider styrke/trener i hele muskelens lengde.

Jeg har trenet styrke i 10 år og nå senere sykling og aldri hatt krampe. Kun ved fremprovosering, eller om jeg har ligget i ekstreme stillinger å mekket på noe under pulten etc thinking Jeg har aldri strukket ut etter trening i hverken styrke eller sykling, men kjører øvelsene med fulle utslag hvis jeg trener vekter eller bare bruker kroppsvekten som motstand.

Tror også det er viktig å være godt restituert for å unngå kramper. Nok hviledager før du skal yte maks, og proteinrik mat. Mange trener vel litt for mye helt opp til feks Birken. Beste oppladning skal være rolig siste uken.. turtle derimot veldig hardt uken før der..

http://app.strava.com/athletes/121134
Diamant Pinnacle R1
Isaac Aerotic m/HED platehjul
Marvil Road 2.0
Re: Krampe.....og atter krampe [Re: ohaga] #908845 28/03/2010 07:13
A
andred Offline
Fersking
Fersking
A
Du kan jo prøve Crampfix ,http://crampfix.no/

Re: Krampe.....og atter krampe [Re: andred] #908902 28/03/2010 10:48
Pedalsyre Offline
Veteran
Veteran
Hva med å prøve varmekrem før start?
Dette har jeg veldig gode erfaringer med. pluss godt med farris/ringer døgnet før.

mvh

det er i motbakke du når toppen i livet...
Tidligere nick: Helium team carbonium.
Re: Krampe.....og atter krampe [Re: EgilS] #908924 28/03/2010 11:22
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Sitat: EgilS
Det er vel beheftet med en del usikkerhet om hva som gjør at man får krampe, men en av de faktorene som helt sikkert teller er treningsgrunnlag. ICON_SMILE

Og det som helt sikkert ikke er en avgjørende faktor er kostholdet..... (så lenge det er "normalt")
t

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!

Moderator  support