Det er tatt ut en stor mengde tømmer fra området som stien i retning vannmagasinene (Trondalen) går i. Her er det nå åpent lende når man kommer ned bakken fra asfaltveien og fram til man skal opp svabergkneika. Pga snøen vi har hatt i vinter kan jeg ikke si noe om tilstanden på stien men vi får håpe at den har overlevd "angrepet".
Det er også gjort "forbedringer" fra det gamle hogstfeltet ved vanntårnet på toppen av bakken fra foppalbanen; det er bygget to bruer over bekken samt at stien delvis er lagt om.
Kristian
Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
Uff og uff dette blir jo bare værre og værre :-( Er dette bare grådighet? Eller er det forsvarlig forvalting av skog? Er det noen regler for vedlikehold av stinettet i slike områder?
Flyt & Nyt
Re: Forhold i Fredrikstadmarka
[Re: Amou]
#90897628/03/201013:31
Det skal jo også bygges hus innover i trondalskgogen over sand banen. Det er lagt ut tomter til 1 mill per stk. Håper dette bare tar for seg av jordet som er der og ut mot volleberget. Kan virke som sykkelmekka i sprinkeskogen står for forfall?
Flyt & Nyt
#90899328/03/201014:30
jeg fant bare reguleringsplan for bygging syd for fotballbanen, dvs mellom eksisterende bebyggelse og sandbanen (lagt inn i OpenStreetMap, se http://osm.org/go/0TqPtw8J-- ).
har du noe info om hva feltet vest for sandbanen skal hete? evt. link til reguleringsplan?
Redigert av bronx; 28/03/201015:30. Rediger grunn: OSM
Sharing data is the first step toward community.
[Re: bronx]
#90906328/03/201016:31
Her er link til Finn annonsen på tomtene. http://www.finn.no/finn/realestate/plots/object?finnkode=17603230&sid=xz9ief5P2gV286493 Jeg har i dag vært og kikka på hogsfeltet. Det var et trist syn. De har regelrett voldtatt skogen. Når vi sykler fra sprinklet og ned mot Trondalen. Etter at veien går over i sti. Her er det fjernet alt av skog. Det er kappet enorme mengder med trær her. Jeg fikk tårer i øynene når jeg så det :-( Det er ikke særlig bra ryddet på stiene som har gått her ennå. Hvis ikke det blir bedre er det bare å flekke tak i skogsjefen. Jeg har planer om å rydde litt på stien selv hvis det ikke blir bedre. Det er mye gøy fortsatt i sprinkelskogen, men dette må jeg si svir. Traff på flere gående som også var tydelig skuffet. Det er vist tatt mye i retning vest som jeg ikke fikk inspisert. Her går jo den fine blå løypa som vist skal være berørt av svineriet. Fikk ikke tatt bilder da jeg glemte minnekortet i pc-en… Bilder kommer.
Redigert av Amou; 28/03/201017:08.
Flyt & Nyt
#90911928/03/201018:38
Arrgh!! Vi får trøste oss med at om noen år så kan det bli pangstier der det nå er hogstfelt. Små fine trær som fungerer som støtdempere og nye fine traseer.
Var å tittet litt på Kråkerøy i dag som lovet men syklet ikke der. Forholdene er nok som i Gressvikmarka. De stiene som går helt langs kysten er riktignok syklebare men vanskelig å få til en fin tur der nå. Jon og jeg tok i stedet turen til Vesterøy og syklet og rotet litt der. Langs kysten på Vesterøy er det så og si bart over alt. Vi parkerte på Utgårdskilen og syklet oppe på dragene litt rundt om kring og i retning Papperhavn og tilbake. Deilig med litt cruxing igjen?? Gjett om Her er noen bilder.
fint bilder!! Jeg prover i dag sykkling fra saltnes til rørfjell og vart vanskelig, så etter 500m i sti i skogen jeg drar tilbake. What a hell!! Vart cirka 15cm vot snø.
ja gjett om,ble positivt overraska i stad,det har jo smelta helt sykt fort:-)prøver meg i morra ellerno,kanskje til fots med minsten først.da kommer d full dekning av forholda rundt "prestehuset" og utover mot Tangen område.
[Re: P-R-K]
#91039531/03/201008:08
Fortsatt snø igjen i Fredrikstadmarka. Er nogenlunde bart oppe på fjellryggene men nok snø igjen i skyggesidene og nedi dalsøkka til å stoppe fremdriften. Med det været som også er om dagen så ser det spøkefullt ut med en påskeutfluktsinvitasjon. Helgen etter påske er nok mulighetene for en utflukt mye større. Eller vi satser på en utflukt da? Eller?
Var innom hytta som ligger på Oksrødfjellet. Kyststien som passerer i området var helt bar i området ved hytta. Regner med at det er tilfellet også videre mot Foten i den ene enden og forbi Slevik i den andre.
Undres litt om jeg skal prøve meg mot Valhall til Lørdag. Det så bra ut fra veien, men jeg kan alltids "trøste" meg med Kyststien dersom det ikke fungerer. BBGG skal sporenstreks på for å få feste på vått og sleipt underlag!
Lars-Erik
[Re: Ugla]
#91094501/04/201015:03
Vidar og jeg var på Kråkerøy syd nå i dag. Så å si fritt for snø så det var ikke noen problemer med å ha fremdrift. Bløtt og hinsides glatt på svaberga selv med superklissegummi som er enda mer klissete en BBGG. Gøy? hiha
Undres litt om jeg skal prøve meg mot Valhall til Lørdag. Det så bra ut fra veien, men jeg kan alltids "trøste" meg med Kyststien dersom det ikke fungerer.
Jeg forestiller meg at syklingen i områder som Oksrød/Blåsopp, Valhall, Rødåsen over Vikerfjellet mot Faratangen til Fjellestranda o.l. må være noe av det bedre i Fredrikstad for øyeblikket. Vindfeltet som har kommet inn nå er ikke forbi før i morgen kveld og vil nok tære godt på snøen som ligger der nå.
Har ikke anledning til å stikke ut i morgen men jeg ser ikke bort fra at jeg drar en Rune Rudberg og tar en tur ut mot havet på lørdag. Meldes jo alldeles strålende vær utpå dagen også ser jeg, sol og ti pluss! B-)
Kristian
Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
Sykla opp til sprinklet i dag. Tok veien opp og sti ned til Rød planteskole. Det var bart på fjellet, men fortsatt en del snø i skogen. Til helga så kanskje. Blir en Runde Rudber på meg snart også høres det ut som :-) Blåsopp og Valhall er jo knall.
Flyt & Nyt
#91108501/04/201018:59
Syklet i området Vikerfjellet og Faratangen for et par timer siden. Vått og glatt, men mulig å sykle. Fortsatt enkelte steder med snø i skogen. Et par dager til nå med dette været så blir det....
Var ute en tur i dag.stiene ved kråkerøy krk og mot byen er 50/50 slafs/bart, derimot fra krk mot tangen var det helt bart,men utrolig sugende underlag og stedvis store vanndammer. Også her har det vært hokst i løpet av vintern,de rydder jævlig dårlig etter seg,disse motorsag menneskene,stien var borte i ca 40m bare så ingen krise.
[Re: P-R-K]
#91136702/04/201013:09
Da fikk jeg kjørt litt sti i påsken, noe som gjorde godt for psyken. Nå bærer det tilbake til Romerike, hvor det har falt snø i natt..... Blir en tur igjen om 14 dager.
Valhall er klar for stisyklere:-) Var det i dag og det er helt bart. Tørt på fjellet er det også!!! Dette var balsam for sjelen. Eneste negative er at de forbanna grunneierne har tatt en del skog her også!!! Et fint skogparti er borte:-(
Redigert av Amou; 03/04/201018:57.
Flyt & Nyt
#91189503/04/201017:56
Jeg har også vært over Valhall, er ikke noe moro med det hogstfeltet, men det var vel ikke mer enn 200m med sti som var påvirket av det (ca. 5-600m etter Valhall), retning Sprinklet. Ellers var det kanonforhold. Så spor etter en likesinnet på vei tilbake igjen så det var vel Amou.
Syklet helt opp til utsiktstårnet på Sprinklet før jeg snudde. Så vidt jeg kunne bedømme er det klart for sykling også der, men ikke der hvor det har gått skispor, der er det enten alt for vått eller for mye snø. (Det går heldigvis en umerket sti øst for skiløypa opp mot Sprinklet så jeg trengte ikke å forsere gjørmehølet opp til stinettet over Sprinklet. )
Lars-Erik
[Re: Ugla]
#91433307/04/201017:47