Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Test av EPO

Re: Test av EPO [Re: bullet] #907413 25/03/2010 11:15
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Tanken er at stisyklister, de som inne i mellom stripser fast startummer på styret, de som sykler i heisanlegg, de som sykler utforritt, de som sykler dirt og de som bruker terrengsykkelen som et treningsredskap, skal ha noe felles og dermed kunne leve i hyggelig sameksistens. Sansynligvis er de fleste som ser på seg selv som terrengsyklister innom flere enn en av nisjene i løpet av en sykkelsesong.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Test av EPO [Re: bullet] #907417 25/03/2010 11:20
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: bullet
Sitat: Dan
Hvor er vi på vei?

Lillehammer?

Aldri! ICON_SMILE

Re: Test av EPO [Re: Ynot] #907420 25/03/2010 11:25
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Ynot
Det ligger mye EPO i skuffer og skap rundt på sykehusene, mye av det utgått på dato men fortsatt virkningsfullt. Det er mange ledd mellom sykehusavdelingene og destruksjon på norsk medisinaldepot.

Doping eller ikke, det er vårt ansvar som syklister å bygge opp miljøer hvor hovedfokuset ikke er på prestasjon, utstyr, og prestisje, men deltagelse, sykkel-, og naturglede.

Hvorvidt bladet TERRENGSYKKEL klarer å balansere dette kan jo helt klart diskuteres, da mengden trenings-, ritt-, utstyrs-, og prestasjonsstoff har økt det siste året.
t

Skjønner hva du mener, men problemet er ikke prestasjonsfokus og prestisje isolert sett.

Dette er en kombinasjon av individ og samfunnsproblemer hvor enkeltpersoners manglende moral og generelt r...a holdninger til å ta snarveier ikke korrigeres av en unisone fordømmelse som burde blitt slike svinepelser til del.

Er selv tidligere toppidrettsutøver og har en patologisk opphopning av "konkurransegener" med påfølgende manisk prestasjonsfokus, men jeg har til dags dato ALDRI engang vurdert så mye som en Paracet for å øke prestasjonene (ikke at det Paracet hadde hjulpet så mye, men dere skjønner poenget...).

Det er når individets dårlige holdninger mikses med en samfunnstruktur med lite sosial kontroll og konstant flytting av grensen mellom akseptabelt og uakseptabelt at slike problemer oppstår. Jeg godtar ikke at mitt (eller Terrengsykkels) prestasjonsfokus skal kunne brukes til å "legitimere" doping hverken i mosjons eller eliteidrett.

Puh, godt å få det ut... ;-)

Redigert av Torshov-Simen; 25/03/2010 11:26.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Test av EPO [Re: Torshov-Simen] #907426 25/03/2010 11:36
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Problemet er at:
prestasjon = høy sosial aktelse
i enkelte miljøer.

Jeg tror enkelte er villige til å tøye strikken langt, og tror at kulturen rundt er med på å påvirke i denne retninga.
[Harald Eiaa Nordlendingsdialekt]Men det ligg ikkje berre i genan, det e jo miløet åsså[/Harald Eias Nordlendingsdialekt]
t

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Test av EPO [Re: Ynot] #907437 25/03/2010 11:45
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Problemet er at:
i enkelte miljøer.

Så at detta er fallet i enkelte miljøer ska medføre at jeg ikke får bry mig om min egen prestasjon og må jobbe før at ikke prestasjon ska vare viktig før andra? Ref,
Quote:

Doping eller ikke, det er vårt ansvar som syklister å bygge opp miljøer hvor hovedfokuset ikke er på prestasjon, utstyr, og prestisje, men deltagelse, sykkel-, og naturglede.

Må vel vare opp til de enkelte hvis de vil bry sig om prestasjoner eller ikke.

Synes mest det er synsing i denna tråden. Personligen betvivlar jeg at månge mosjionister bruker tex epo i birken men jeg har ikke heller noen peiling på hvis folk gjør det eller ikke.

Re: Test av EPO [Re: Ynot] #907485 25/03/2010 12:37
I
Iniesta Offline
Fersking
Fersking
I
Problemet er at:
i enkelte miljøer.

Jeg tror enkelte er villige til å tøye strikken langt, og tror at kulturen rundt er med på å påvirke i denne retninga.
[Harald Eiaa Nordlendingsdialekt]Men det ligg ikkje berre i genan, det e jo miløet åsså[/Harald Eias Nordlendingsdialekt]
t

Jobber som behandler innen rusomsorgen. Og det er litt annet type miljø enn de fleste av oss ferdes i, og selv etter å ha jobbet noen år med rus blir en av og til overrasket over hvor mye illegale stoffer som benyttes i enkelte miljøer og hvor lett tilgjengelig det er. Det er ganske vanlig å trøkke i seg litt amfetamin for å holde festen lengre, så hvorfor er det så utenkelig at det i enkelte idrettsmiljøer kan være mer "vanlig" å putte i seg litt ekstra for å yte mer? Så hva som er vanlig i ens eget miljø tror jeg er en dårlig indikator for hva som finns. I enkelte finansmiljøer er det jo "vanlig" å bruke ferie til trening og høydeopphold før for eksempel birken på ski, hvorfor skal det da være så utenkelig at noen doper seg? Men tror ikke dette gjelder de brede lag av mosjonister, men mer nisjer der prestasjonsfokuset er langt høyere. Er selvsagt imot doping, men ser at det finns en del som foregår rundt om kring som det ikke snakkes så høyt om. Og tror det er såpass skambelagt at få vil innrømme slik bruk overfor andre.
Har en kamerat som har drevet en del styrketrening og han fortalte at det ihvertfall der var "vanlig" med juks selv om ingen der engang konkurrerte, så hvorfor så mye himling med øynene over at det kan finns litt EPO el.l. på Birken? Synd men sant.. At det ikke oppdages i testing er vel heller ikke noen god inidkator på om det skjer eller ikke, da mange stoffer forsvinner raskt fra kroppen, men virkningen etter økt opptreningseffekt sitter i. Fint med linken om skadevirkninger av EPO foresten.
At vi i Norge er så skinnhellige i forhold til doping, men har vært en periode verst på høydehus og p.t. er verst på astmamedisin på landslagsnivå i ski synes jeg er minst like trist som andre former for juks, for det er med å legalisere en ukultur med slik ballanse på kanten av lovverket.

Re: Test av EPO [Re: Torshov-Simen] #907501 25/03/2010 12:53
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Torshov-Simen
Det er når individets dårlige holdninger mikses med en samfunnstruktur med lite sosial kontroll og konstant flytting av grensen mellom akseptabelt og uakseptabelt at slike problemer oppstår.

Mulig dette er en del av det, men det ligger nok en del mer her. Ran, voldtekt og drap blir da vel sett på som ganske så uakseptabelt, men begås likevel.

Re: Test av EPO [Re: EgilS] #907508 25/03/2010 13:04
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Iniesta

Det er ganske vanlig å trøkke i seg litt amfetamin for å holde festen lengre, så hvorfor er det så utenkelig at det i enkelte idrettsmiljøer kan være mer "vanlig" å putte i seg litt ekstra for å yte mer?

Før mig handler det ikke om vad som er utenkelig utan om vad som det faktiskt finnes belegg at tro.

Det finnes många undersøkelser og tester som viser at doping førekommer mye inom kroppsbygging også på mosjions nivå men jeg har ialle fall inte hørt om noen undersøkelser som viser på at epo doping førekommer inom konkurranser som birken.

Re: Test av EPO [Re: fredriks] #907582 25/03/2010 14:46
I
Iniesta Offline
Fersking
Fersking
I
Sitat: fredriks

Det er ganske vanlig å trøkke i seg litt amfetamin for å holde festen lengre, så hvorfor er det så utenkelig at det i enkelte idrettsmiljøer kan være mer "vanlig" å putte i seg litt ekstra for å yte mer?

Før mig handler det ikke om vad som er utenkelig utan om vad som det faktiskt finnes belegg at tro.

Det finnes många undersøkelser og tester som viser at doping førekommer mye inom kroppsbygging også på mosjions nivå men jeg har ialle fall inte hørt om noen undersøkelser som viser på at epo doping førekommer inom konkurranser som birken.

Så hvor mange undersøkelser som er 100% anonymiserte(slik at noen tør være ærlige, selv i anonyme spørreundersøkelser vet en at det ville vært en betydelig underrapportering pga paranoia rundt tryggheten av å innrømme det) og omhandler et stort antall birkensyklister har du hørt om? Tror ikke det finns så mange, så den med belegg blir litt vanskelig.. Og ettersom det hittill ikke har vært testet så har en vel ingen indikasjoner på om noen er påvirket på testtidspunktet. Tror det må være særdeles hjernedøde EPO brukere som evt. blir tatt ved Birken, når det sikkert er lett å finne ut hvor lang tid før renn/ritt løp en må slutte for å ikke bli oppdaget. Så den testingen som nå kommer/er foretatt gir jo svært lite "belegg" for hvem som faktisk har jukset både fordi få blir testet og de aller fleste nok har sluttet lenge før birken for å unngå at det vises på prøver.
Vet det er stor forskjell på Birken og proffsykkel. I proffsirkuset blir jo en del tatt, men de fleste oppegående skjønner jo at det bare er toppen av isfjellet som blir avslørt. Dersom 50% ble avslørt ville jo de fleste vegret seg for å jukse. Vil tro at i praksis så avsløres bare en liten brøkdel. Så gitt at ved testing avsløres bare en liten brøkdel. Dersom en skulle hatt "belegg" for å vite om noen/hvor mange bruker EPO så måtte alle 20.000 testes hele året, og testingen måtte være enda mer omfattende enn i proffsikruset, samt en måtte anta at de ikke sluttet å bruke fordi de visste at de ble testa osv. Så ikke lett å vite, men skulle gjerne ha hørt fra insidere i visse finansmiljø i Oslogryta der Birken har stor status om hva de tror om doping under Birken, da jeg tror dette segmentet kanskje er det mest sannsynlige når det gjelder EPO. Og poenget mitt var ikke at 20000 brukte EPO(jeg tror det er få), men at alle måtte testes veldig grundig for å finne belegg for om doping benyttes og med hvilke stoffer og hvor mye. I praksis en umulig oppgave, så vi gjenstår med synsing.

Redigert av Iniesta; 25/03/2010 15:22.
Re: Test av EPO [Re: Iniesta] #907584 25/03/2010 14:50
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M

Re: Test av EPO [Re: Iniesta] #907592 25/03/2010 14:58
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Så hvor mange undersøkelser som er 100% anonymiserte(slik at noen tør være ærlige) og omhandler et stort antall birkensyklister har du hørt om?

Ingen.

Quote:

Dersom en skulle hatt "belegg" for å vite om noen/hvor mange bruker EPO så måtte alle 20.000 testes hele året, og en måtte anta at de ikke sluttet å bruke fordi de visste at de ble testa osv.

Nja, man trenger ju ikke allt det før at ha belegg før noe.

Quote:

Så ikke lett å vite, men skulle gjerne ha hørt fra insidere i visse finansmiljø i Oslogryta der Birken har stor status om hva de tror om doping under Birken, da jeg tror dette segmentet kanskje er det mest sannsynlige når det gjelder EPO.

Har ingen peiling på finansmiljøet i oslo men gjettar at det endå ikke er så veldig stor del av alle deltagare på birken som kommer fra den miljøen.

Redigert av fredriks; 25/03/2010 14:59.
Re: Test av EPO [Re: Iniesta] #907604 25/03/2010 15:19
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Quote:
enkelte finansmiljøer er det jo "vanlig" å bruke ferie til trening og høydeopphold før for eksempel birken på ski, hvorfor skal det da være så utenkelig at noen doper seg?

Jeg bruker ferie til trening hvert år. I fjor var jeg i syden en uke for utelukkende å sykle. Hvert eneste år har jeg en uke sommerferie der jeg ikke gjør annet enn å sykle, sove og spise. Og jeg jobber "i finans"

Nå føler jeg meg skikkelig mistenkeliggjort her.

LarsB

...men min del av "i finans" er heldigvis veldig lite preget av kokain og raske penger og høye bonuser.

Redigert av larsb; 25/03/2010 15:25.
Re: Test av EPO [Re: fredriks] #907607 25/03/2010 15:23
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: fredriks
Har ingen peiling på finansmiljøet i oslo men gjettar at det endå ikke er så veldig stor del av alle deltagare på birken som kommer fra den miljøen.

Det er voldsom dominans av menn fra vestkanten i Oslo og andre vestkanter rundt om kring med høy inntekt og utdanning i rennet og ritte. Alle næringslivsavisene har egne "Gå fort i birken" bilag. Og følger opp med topplederbarometere etterpå.

Dette har blant annet birkens egne undersøkelser vist. Disse er publisert i birkebeinermagasinet og finnes sikkert på nett også.
Konklusjonen er i alle fall at "folk flest" er underrepresentert i Birkenarrangementene. Men om det at det er leder som går bikren på ski vil føre til at det er mer dpoing ann om det hadde vært en overvekt av andre yrker er for meg høyst usikkert.

LarsB

Redigert av larsb; 25/03/2010 15:26.
Re: Test av EPO [Re: larsb] #907610 25/03/2010 15:29
I
Iniesta Offline
Fersking
Fersking
I
Ikke meningen å klandre alle som jobber i finans, tror fremdeles det er få som jukser. Spørsmålet er vel heller hvor mange jukser? Men du som jobber i finans.. tror du juks i visse kretser er fraværende? Jeg er bare nysgjerrig.
Ja gitt at Birken er et ritt ikke for " folk flest" og med høy prestisjefaktor, så er kanskje sannsynligheten større for enkelte som lar seg friste? Men det er kanskje ikke anonymt nok å skrive om det her heller om en hadde visst om noe? Ingen ville vel risikere å bli venneløs?
En svært høy andel i Birken er jo bemidlede mennesker, så noen lapper ekstra til litt EPO er kanskje ikke usannsynlig? Tror nok at en god tid på Birken vil øke verdien på CV`en tilsvarende mange hundre tusen i lønn(for noen gitt at en har de andre papirene som trengs), så noen synes kanskje det er verdt risken når risikoen for å bli tatt i praksis jo egentlig ikke er til stede så lenge en holder det for seg selv og ikke er hjernedød med tanke på å ikke (lengre) ha det i blodet på rittdagen.

Redigert av Iniesta; 25/03/2010 15:54.
Re: Test av EPO [Re: Mmar] #907781 25/03/2010 21:11
KnutAa Offline
Besatt
Besatt
Sitat: marley

Jeg skjønte hva det dreide seg om da jeg kjørte forbi her imorges. Skikkelig imponerende at en mann i sin beste alder med rikelig med tid og ressurser til trening kommer kun en halvtime etter vinnern i mål. Han er jo bare ubetydelige 20% dårligere enn Aukland, den bragden ønsker jo hele Østlandet få med seg!

No added style
Re: Test av EPO [Re: Iniesta] #907795 25/03/2010 21:25
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Ja jeg vet at noen jukser i Birken. Det viser seg i sekkekontrollen hvert år. Det er ikke så mange prosent som blir tatt. Men med 16000 deltagere blir det masse juksere av det.

Vi har jo den diskusjonen hvert år, om det lønner seg å sykle med tom sekk og så lempe stein oppi i ballettbakken for å komme til mål med 3,5 kilo.

Etikk er en ganske fleksibel greie når muligeten til å slå naboen er til stede. Men om de samme som er fleksible på sekkevekta tar EPO tror jeg ikke.

LarsB

Re: Test av EPO [Re: Mmar] #907897 26/03/2010 07:14
Ola R. Offline
Veteran
Veteran
Sitat: marley

Jeg likte spesielt denne setningen helt nederst i artikkelen:
Sitat: Aftenposten
"Få slike økonominyheter direkte i e-postkassen din. Meld deg på Aftenpostens økonominyhetsbrev her!"

Ja, dette var veldig relevant økonominyheter gitt...

Re: Test av EPO [Re: Ynot] #907901 26/03/2010 07:29
josse Offline

Hvorvidt bladet TERRENGSYKKEL klarer å balansere dette kan jo helt klart diskuteres, da mengden trenings-, ritt-, utstyrs-, og prestasjonsstoff har økt det siste året.

En artikkel jeg virkelig ønsker meg i TERRENGSYKKEL er den store graveartikkelen om doping i mosjonsritt. Med det kontaktnettet redaksjonen og tidligere redaktør har burde det jo være mulig å få til noen anonymiserte intervjuer med individer som faktisk har dopet seg i Birken. Antidoping Norge har kanskje også noen vettuge ord å komme med?

Denne problemstillingen kommer opp fra tid til annen, men det mangler alltid konkret informasjon om hvor utbredt det faktisk er.

Å skrive en slik artikkel fort vekk lenger tid og er mindre morsomt enn å skrive en reportasje om en ny girgruppe, men jeg synes det hadde vært artig med artikler som var noe mer problematiserende rundt favorittaktiviten vår. Jeg synes det er lleit at Dagens Næringsliv er den avisen som på mange måter dekker mosjonsidrett best.

Re: Test av EPO [Re: Dan] #907928 26/03/2010 08:23
jrm Offline
Hvor er vi på vei?

Det hele startet med gode intensjoner ICON_SMILE

Aut regem aut fatuum nasci oportet.
Re: Test av EPO [Re: Dan] #907948 26/03/2010 08:59
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Sitat: bullet
Hvor er vi på vei?

Lillehammer?

Aldri! ICON_SMILE

Presssisssering:

Aldri på lørdager, fredager derimot ...

Martin

Re: Test av EPO [Re: josse] #907964 26/03/2010 09:18
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
Vet ikke om jeg synes en artikkel med det utgangspunktet egentlig er noe viktig poeng i et blad som Terrengsykkel. Jeg er #€#€& av å lese om doping i idrett, og håper Terrengsykkel kan være en frisone. Nok av andre magasin som kan få det scoopet. Jeg tror ikke det er terrengsyklistene som eventuelt doper seg, det er o2-snappere som stiller i Birken pga prestisje og intet annet.

Men,.,., på det nivået disse trener, og fortsatt 30 minutter bak vinneren med EPO? Da virker ikke EPO så godt som denne tråden startet med å fortelle. Eller?

Uansett: dopingkontroll i mosjonsidretten? Ja takk.
Jeg håper bare den ikke viser annet enn den gjør av våre eliteutøvere. Null hull!

Del stien, skru av Strava
Re: Test av EPO [Re: M@rtin] #908396 26/03/2010 21:22
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: M@rtin
Presssisssering:

Aldri på lørdager, fredager derimot ...

"Usenet past" var liksom bare et abstrakt begrep. Det er litt skummelt at "Arena past" er en person.

Re: Test av EPO [Re: Dan] #909580 29/03/2010 17:35
Ynot Offline
Besatt
Besatt

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Test av EPO [Re: Ynot] #909800 30/03/2010 06:18
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment

Utrolig hvor mye tyske turister, polske håndverkere og filipinske barnepiker doper seg mens de oppholder seg i Norge ...

Martin

Re: Test av EPO [Re: M@rtin] #912020 03/04/2010 22:32
S
slitvarg Offline
Fersking
Fersking
S
åtro at det ikke er dop i norsk "mosjonsidret" er vel naivt
temmelig mange desperate forsøk på å dra ned tiden på birken. jo større prestisje jo mere dop, birken har veldig høy status fått og lite kontroll= lav risiko for og bli tatt. en veldig stor del av norges befolkning bruker medisin daglig , litt ekstra på startstreken tipper jeg mange bruker.
. derimot de som er under overvåkning av antidop norge dehar ikke mulghet for dope , har en bekjent med meldplikt , han våger ikke røre kosttilskudd engang.

skjorta rett ut
Re: Test av EPO [Re: slitvarg] #912062 04/04/2010 07:41
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Jeg har blitt tilbudt dop på treningsstudio 3 ganger de siste 12 månedene. Godt mulig jeg er i rette aldersgruppen og definitivt ser ut som om jeg kunne "trengt" noen steroider. Jeg konkluderer hvertfall med at når folk er villige til å ta steroider for å se "bra" ut så er også folk villige til å ta EPO for å slå naboen/kollegaen på birken. Men jeg håper jeg tar feil...

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Test av EPO [Re: Thomasen] #940765 11/05/2010 21:14
40 års krise Offline
Fersking
Fersking
Jeg kan i hvert fall bekrefte at det var dopingtest i Birken i vinter. Jeg ble plukket ut. Det var ganske spesielt å være med på.

Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support