|
Granti på importvarer?
|
Granti på importvarer?
18/03/2010 15:40
|
torbis
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Hei. Jeg vurderer å kjøpe meg en ny pulsklokke. Klokka befinner seg i Norge og er helt ny, men det er import fra statene. Noen som vet hvordan det er med garanti på slike import-produkter?
Takker for alle svar :-)
|
|
|
Re: Granti på importvarer?
[Re: torbis]
18/03/2010 15:50
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Du må forholde deg til den garantien som ble gitt av den butikken der den ble solgt. Du har ingen rettigheter ift. den norske forbrukerkjøpsloven, og du kan muligens ikke regne med noen hjelp fra den norske Polar-distributøren. Med litt uflaks, gjelder garantien også kun den første eieren, men det må du nesten sjekke med Polar eller butikken der den ble solgt.
|
|
|
[Re: Stein]
18/03/2010 16:09
|
torbis
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Takker for svar.Tror nok jeg velger å kjøpe hos en forhandler i Norge. Kjekt å ha garantien i orden når det er snakk om så mye penger.
|
|
|
18/03/2010 16:12
|
thomasengen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For å få det ganske mye billigere som man jo får, så må man jo ta en risiko!? Jeg fikk polar 800cx inkl gps og infrarød del som i norge hadde kostet 6000 for ca 3000. Men du får alltids hjelp hos support på Bryn, men mulig betale noe for deler. Ryker hele klokken er det værre, men som sagt risiko......
|
|
|
[Re: thomasengen]
18/03/2010 17:49
|
torbis
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jo,sant det...Jeg jobber i sport da,så det er nok ikke mulig å få det rimeligere enn det jeg gjør rett fra Polar. Grunnen til at jeg tenkte på å bestille var at jeg ønsket Pro Team Edition modellen. Men det er jo samme klokken, og det blir litt for dumt å betale en tusenlapp ekstra, og i tillegg frafallet garantien...
|
|
|
18/03/2010 17:55
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Det var en dom i høyesterett for noen år siden der Bertel O Steen ble dømt til å ta imot reklamasjon/garantisaker for egenimporterte biler fra Tyskland da de er stedlig representant/"offisiell distributør" for Mercedes. DEtte skulle vel gjelde de aller fleste andre offisielle distributører av sykkeldeler og?
Da jeg jobbet i butikk opplevde jeg at vi måtte ta kontakt med produsenten direkte, og så instruerte produsenten sin norske distributør til å ta imot garantibehandlingen etter at distributøren først hadde nektet. t
|
|
|
[Re: Ynot]
18/03/2010 21:45
|
Christer.s
Fersking
|
Fersking
Jeg vet i hvertfall at hvis du får feil/problemer innenfor garantiperioden med en importert BMW, så får du reperart dette hos merkeforhandler i Norge akkurat som en norsk bil. Ingen problem. Samme gjelder vel Sony produkter.
|
|
|
[Re: Christer.s]
18/03/2010 22:03
|
torbis
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Ja det er sant :-) Har vel den samme erfaringen når jeg tenker meg om...
|
|
|
18/03/2010 22:50
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Men da er det fabrikanten som gir en internasjonal garanti. Det er ikke alltid tilfelle. Prøv for eksempel å klage på et Canon-kamera kjøpt i USA til Canon Norge. Du vil nok heller få døra deres i bakhodet før de fikser noe. 
|
|
|
19/03/2010 12:23
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Hvordan stiller dette seg når en importør av sykkeldeler nekter å ta inn reklamasjon/garantisaker på OEM-deler(deler som kommer på ferdige sykler som selges over disk), selvom produsenten (i dette tilfellet i Canada) er enig i at det er en garantisak.
t
|
|
|
[Re: Ynot]
19/03/2010 17:33
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
En (parallell)"importør" som ikke er "agent" gjør som han vil innen forbrukerkjøpslovens grenser, selvsagt. ...Men kan du ikke gå rett til produsenten, da. Hvis "importøren" er den offisielle distributøren, og kanskje har et agentur, burde en utskrift av produsentens meninger om saken kanskje hjelpe?
Men med OEM-deler er det vel lettere å reklamere til butikken der du kjøpte sykkelen delene satt på?
|
|
|
19/03/2010 18:16
|
Anders
Besatt
|
Besatt
Om man kjøper et produkt i f.eks USA og får 6 eller 12 måneders garanti, så øker ikke denne automatisk til 24 måneder, bare fordi du tar med produktet til Norge.
Det samme gjelder selvsagt den andre veien. Kjøper du en dings i Norge med to års garanti og flytter til USA og leverer inn produktet ditt etter atten måneder fordi det er feil på det, så hjelper det fint lite dersom det samme produktet selges der med seks eller tolv måneders garanti.
For å få brukt garantien din må du returnere produktet til forhandleren. Dette gjelder både i Norge og i utlandet. Forhandleren er ditt kontaktledd. Ikke produsent eller importør (nå er det forsåvidt noen produsenter og importørledd som faktisk ønsker direkte kontakt med kunden), så det du må gjøre er å returnere det til butikken der varen ble kjøpt. Siden du ikke gidder sende ting jorda rundt når de går istykker, så er det i praksis ingen garanti på det du kjøper fra ütlandet.
Nå er det enkelte produkter som har såkalt internasjonal garanti. Dette er en garanti som normalt sett gjelder direkte mot produsent. Det er ikke nødvendigvis slik at alle importører støtter en slik løsning, så da må du sende inn produktet til produsenten istedenfor til forhandleren. Men du får uansett ikke norsk garanti på to år fordi du tilfeldigvis bor her, dersom det ikke er spesifisert i det internasjonale garantibeviset.
Og siden det stort sett ikke er noen land i verden som har et lovverk som er sterkere for privatkunder enn hva vi i Norge har, så er det lite sannsynlig at det blir aktuelt. Men noen kan tenkes å ha det. Og noen importører i Norge kan sikkert hjelpe til med slike garantier. Jeg ville isåfall tatt kontakt med produsent av de aktuelle varene og forhørt meg om hvordan dette fungerer dersom man skal føle at man vet litt om hva man begir seg ut på.
Det tryggeste er selvsagt å handle lokalt. Fra fysisk butikk. Og bare kunne svippe innom dersom det er noe problemer.
Husk å ta vare på kvittering/garantibevis!
Anders
|
|
|
[Re: Christer.s]
19/03/2010 22:04
|
sl500
Ringrev
|
Ringrev
Jeg vet i hvertfall at hvis du får feil/problemer innenfor garantiperioden med en importert BMW, så får du reperart dette hos merkeforhandler i Norge akkurat som en norsk bil. Ingen problem. Samme gjelder vel Sony produkter. Dette er selfølgelig helt riktig. Det man ikke må glemme er at vi har noe så særnorsk som 5 års reklamasjonsrett etter forbrukerkjøpsloven. Ryker feks gearkassen etter 3 år så vil man ikke ha noen rettigeter til gratis reprasjon på en egen innportert bil mens man får dekket reprasjonen på en bil kjøpt i Norge. Dette gjelder også pulsklokker som man har 5 års reklamasjonsrett på. I vertfal så praktiserer den norske Garmin innportøren Belanor dette ovenfor sine kunder. Kjøper man den samme klokka i feks USA har man 2 års garanti på produktet. En annen ting er at Belanor ikke vil ta i produktet med ildtang engang. Selv reprasjoner som man vil betale selv nekter de å reparere. I slike tilfeller må man sende produktet til Garmin Europa som holder til i England.
|
|
|
20/03/2010 10:00
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
En (parallell)"importør" som ikke er "agent" gjør som han vil innen forbrukerkjøpslovens grenser, selvsagt. ...Men kan du ikke gå rett til produsenten, da. Hvis "importøren" er den offisielle distributøren, og kanskje har et agentur, burde en utskrift av produsentens meninger om saken kanskje hjelpe?
Men med OEM-deler er det vel lettere å reklamere til butikken der du kjøpte sykkelen delene satt på? DEt er her snakk om et produkt med "livstidsgaranti" fra produsent, butikk tar kontakt med offisiell norsk leverandør/agent, som nekter å ta imot oem til garantibehandling. Telefonisk kontakt med produsent i lønnesiruplandet bekrefter at deres distributør/"agent" i Norge skal ta imot varen til garantibehandling, men det nekter de. Nå har jeg en kamerat i Alaska som kan ordne ting for meg der, men det skulle egentlig være unødvendig å sende rundt hele kloden. t
|
|
|
|
|