Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Trans Germany

Trans Germany #903047 17/03/2010 19:37
front biker Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Årets ritt går i et nytt opplegg: kun 4 dager og 300 km. Fra Garmisch Partenkirchen til Koblenz. Med en liten snei innom Østerrike.

http://www.bike-transgermany.de/

Vi er to (DagK og Front biker) som meldte oss på januar/februar. Rittet er siden fulltegnet, med 1.200 deltakere. Og en lang venteliste, som nå også er lukket.

Flybilletter er bestilt, likedan plass på campen og hotell. Og vi slang oss like godt på to ritt i Garmisch helgen før. Totalt 6 rittdager. En "MTB-styrkeprøven-erstatning"!

Flere her inne som skal nedover? Det er en liten håndfull norske på startlista. Og en haug dansker. Foruten masse tyskere og alle mulige andre nasjonaliteter. Dette blir gøy.

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Trans Germany [Re: front biker] #903077 17/03/2010 20:15
DagK Offline
Medlem
Medlem
Det blir en bra uke! Og en perfekt oppkjøring til vi skal slåss med myggen i Finnmark i juli

Re: Trans Germany [Re: DagK] #903085 17/03/2010 20:33
Moose Offline
Entusiast
Entusiast
Ich bin auch dabei!

Altså ... jeg er også med. For tredje gang. Gleder meg masse.

FATBIKE UTLEIE Geilo - www.geilo-aktiv.com
FAT VIKING - www.fat-viking.com
Re: Trans Germany [Re: Moose] #903434 18/03/2010 11:56
C
Christen Offline
Ex Trippelbirker
Ex Trippelbirker
C
Vi er to som skal delta og gleder oss også.
Reiser ned den 31.mai og blir 2 dager i GP. Sliter litt med å ordne overnatting siden de Østerriske overnattingsstedene ikke svarer på mail, men det blir vel orden på det til slutt.

Re: Trans Germany [Re: front biker] #903452 18/03/2010 12:28
Fagerli Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Du mente vel Bregenz(Østerrike). Koblenz er lengre unna enn 300km.

Re: Trans Germany [Re: Fagerli] #903477 18/03/2010 12:55
front biker Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Helt riktig. Bregenz er sluttstasjon, og det ligger jammen meg både i Østerrike og ved Bodensee. Må brushe opp geografikunnskapene mine....

Ser for øvrig av løypebeskrivelsen at vi er 3 ganger innom Østerrike, ikke bare 1 som jeg skrev innledningsvis. Men rittet heter fortsatt "Trans Germany" - er det et lite Anschluss på gang???

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Trans Germany [Re: front biker] #908360 26/03/2010 19:49
DagK Offline
Medlem
Medlem
Noen av dere andre som skal ned som har tips til overnatting i Lermoos? Var litt sent ute med å booke overnatting her til meg og front biker så virker som det meste i nærheten er fyllt opp......

Re: Trans Germany [Re: DagK] #950947 25/05/2010 14:16
C
Christen Offline
Ex Trippelbirker
Ex Trippelbirker
C
Etter ei uke med sykdom og vekttap på nesten 5% og en makker som ikke kan reise nedover, har beslutningene blitt tatt: Det blir ingen Trans Germany på meg i år. Surt!

Re: Trans Germany [Re: Christen] #950970 25/05/2010 14:38
front biker Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Det var surt, ja.

Men DagK og jeg drar sammen nedover. Billetter, reiserute, overnatting, sykkelkoffert, utstyrsliste. Det meste utenom trening er på plass!

Og frk. Moose fra Geilo er påmeldt. Og et par til norske tror jeg. Så vi blir en liten norsk kontingent.

Lover å rapportere underveis.

Re: Trans Germany [Re: front biker] #955221 30/05/2010 15:27
front biker Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Her kommer rapport nr. 1.

DagK og Front biker dro ned på fredag formiddag. Syklene i kofferter. Fløy til München, tog til Garmisch Partenkirchen, der vi bor på hotell. Reisen gikk greitt, men sykkelkofferten var svinetung å bugsere buss-tog-fly-tog-tog-buss-tog-hotell... Dag hadde montert av gaffelen og hadde problemer med å få den riktig strammet. Ellers gikk det greitt.

Som "oppvarming" til Trans Germany (som er et 4-dagers ritt) slang vi oss på Zugspitz Challenge, et todagers ritt her i Garmisch. Det var heftige greier:

Zugspitz Race:
http://www.gpsies.com/map.do?fileId=qrvutjksuhmlowux
50 km, mye bratt grusvei og noe sleip sti i løvskog. Og 1400 høydemetre.

Zugspitz Marathon:
http://www.gpsies.com/map.do?fileId=sbczsnbadeacqfwu
75 km, og her var det 2500 høydemetre. Knallhardt! I tillegg har det regnet mestedel av dagen, og vi sleit begge med sand i øynene. Bakkene her er utrolig lange, bratte og sugende. Grusvei nederst, kjerrevei og sti mot toppen. Vi gjennomførte begge, og er fornøyde (obs: mitt spor har bare 1800 høydemetre, Dag hadde 2500, så noe ble feil på min GPS).

Nå blir det to hviledager før det braker løs. Og nå vet vi hva vi går til: 2500 høydemetre flere dager på rad....

Re: Trans Germany [Re: front biker] #955231 30/05/2010 15:57
Moose Offline
Entusiast
Entusiast
Vi er på veien vi også. Tog fra Geilo til Drammen i går, med sykkelkoffert og alt jeg skal ha med meg. Syklet Montebello i går, pakket ned sykkelen igjen i dag og reiser til Memmingen fra Rygge sammen med samboeren min i morgen tidlig. Pappa henter oss. Værutsiktet MÅ bli bedre :-).
Vi ses i Garmisch!

Redigert av Moose; 30/05/2010 15:57.

Re: Trans Germany [Re: Moose] #957062 01/06/2010 15:33
front biker Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
*rapport 2*
Naa er det like för. Min sykkel har faatt nytt hjul bak, nye dekk med mer grep er satt paa; bremser, gir sjekket. Alt ekstra er slengt i sykkelkoffertene som er klar for innlevering.

Väret her har värt og er traurig. 1 m nysnö da vi var paa toppen i gaar. Og det laa masse snö der vi sykla i forgaars, saa haaper det gir seg. Men det er stadig smaaregn, vind og smaakaldt.

"Road book" sier at det blir mindre stigninger og noe kortere etapper, og akkurat naa gjör det ingen ting. Alpene er höye nok. Men det er fortsatt lange, bratte bakker. 5 km og 17% höres dröyt ut. Andre faar gaa for klatreprisen.

Naa er det strax pastaparty og briefing.

Und Morgen, los Jungs! *gleder seg*

Re: Trans Germany-rapport [Re: front biker] #958969 03/06/2010 16:27
front biker Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
*rapport 3*
Trans Germany, dag 1 Garmisch-Partenkirchen (DE) til Lermoos (AT). 81 km. Obs: høydemetre skal være ca 2100 m!! Aner ikke hvorfor sporet er blitt helt feil. Selve høydeprofilen er gjenkjennelig... Været var phyton! Regn, vind, kaldt. Gjørmebad ala Birken 09, bare mye seigere gjørme her.
http://www.gpsies.com/map.do?fileId=glbrxweukcdfjexs
5 km med 18% stigning: Rosinbakken blir, ja nettopp en liten rosin etter dette.

Dag 2, Lermoos til Pfronten, 73 km, ca 1800 høydemetre.
http://www.gpsies.com/map.do?fileId=wdmwaxrodormumbm .
Været var bedre enn fryktet og meldt. Noen byger, men tidvis opphold. Nattens høljeregn lå dog i terrenget. Noen steder var det rene strykene over og langs veien som måtte forseres. Gjørme idag også, men mindre sti ga mindre av det. Likevel var sykkeln ikke samarbeidsvillig. To punkteringer, chain sucks hele veien, sleit ut bremsene bak, og gripshiften ble blytung.... Vel, nå er den til heloverhaling hos Shimano-gutta.
Bra stemning, ...

Må løpe til pasta party med seierseremoni og briefing.

Re: Trans Germany-rapport [Re: front biker] #960982 06/06/2010 22:24
front biker Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
*siste rapport*
Kom hjem etter herlig uke med 6 ritt-dager; Zugspitz Challenge http://www.radsport-festival.de/index.php, TV-dekning: http://www.br-online.de/bayerisches-fern...44446972945.xml

og Trans Germany.
http://www.bike-transgermany.de/

Dag 3: Pfronten (DE) – Sonthofen (AT). 55 km, fire klatringer, mye asfalt. Endelig sol og varme. Dette gikk fort unna.

Dagens bilde, entusiastisk publikum i siste klatringa:
http://picasaweb.google.de/bike.transgermany/BTG10E3#5478948387158113138

Sporet: http://www.gpsies.com/map.do?fileId=jwawoysbmfsjolao

Dag 4: Sonthofen (AT) – Bregenz (AT). 74 km, én kjempestigning, og et par små, men bratte. Alt i alt en rask løype, men det ble full stopp i 40 min på et punkt med smal bru og jordras der alle måtte bære sykkelen over hodet... Likevel fornøyd med tid 3.56. DagK og Frontbiker kjørte sammen denne dagen, det var hyggelig og lover godt for Offroad Finnmark.

Sporet: http://www.gpsies.com/map.do?fileId=osylwsijijkjbpka

Bilde: på asfalt opp mot Riedaberg-Pass, Tysklands høyeste fjellovergang, 1456 moh. 6 km stigning, 24 % på det bratteste. http://picasaweb.google.de/bike.transgermany/BTG10E4#5479336107809122082

Sjarmtrollet Luciana fra Brasil ble alles yndling, alltid smil og morsom kommentar. http://picasaweb.google.de/bike.transgermany/BTG10E4#5479336128897771394

Kort oppsummering: flott og profft arrangement, mye klatringer – TG i år er en slags ”lille Trans Alp”. Men alt for lite sti og teknisk sykling etter min smak. Men god klatretrening, flott natur og masse hyggelige folk.

Ps: dette rittet ble fulltegnet med rekorddeltakelse på 1.200 ryttere fra mange land. Vi har mye flottere løyper her hjemme rent terrengsykkelmessig – det må da være mulig å få til et etapperitt med bred og internasjonal deltakelse her på berget??

Redigert av front biker; 06/06/2010 22:27.

Re: Trans Germany-rapport [Re: front biker] #962053 08/06/2010 09:41
Moose Offline
Entusiast
Entusiast
Arrangøren lovet en TERRENGSYKKEL løype i 2011 :-)))

Her er det min "blogg" hvis noen orker å lese det.

Trans Germany, Waterloo på første etappen

Waterloo på første etappen. Årets Trans Germany ble en anderledes opplevelse enn forventet. På rittbriefingen kvelden før starten ble det advart at det blir kaldt og veldig vått. Alle bør ha med seg et redningsteppe sa de i Garmisch Partenkirchen.

Det ble kaldere enn kaldt: Kraftig regn i kombinasjon med høye fjelloverganger på veien til Lermoos i Østerrike.
Jeg vet at jeg tåler kulde veldig dårlig - jeg var nedkjølt allerede etter en time, altså før de store bakkene begynte.
Klarte å henge med Milena Landtwing en god stund, men da føttene mine ble til isklumper og fingrene mistet følelsen måtte jeg slippe puljen. Jeg ble passert av flere andre syklister opp den lange pass veien, prøvde å øke farten hver gang men hadde simpelthen ikke krefter lengre. Utforkjøringen var nesten farlig, jeg begynte å skjelve, klarte så vidt å konsentrere meg. Jeg vurderte seriøst å be ambulansen om hjelp. Fikk en gel og en til vindvest fra to hyggelige karer som passerte meg i den siste lange motbakken. Løpet var kjørt for meg og jeg er egentlig stolt over at jeg kom i mål på egen hånd.
Jeg sto under dusjen med klær, hjelm og sko på, og det gikk lang tid før jeg klarte å kle av meg. Så nedkjølt har jeg aldri vært på sykkelen. Helt forferdelig og nesten uvirkelig når jeg tenker på det nå.

Værmeldingen for andre etappe var ikke mye bedre. Vinterhansker, regnjakke og sko overtrekk måtte kjøpes i Lermoos. Det ble kanskje mindre regn mellom Lermoos og Pfronten, men like vått pga at vannet sto knedypt mange steder. Vi måtte krysse bekk etter bekk og sykle metervis gjennom iskaldt vann. Jeg holdt varmen mye bedre, men følte meg kraftløs og tom etter nedkjølingen dagen før. Jeg måtte simpelthen gire ned og igjen la noen av de andre jenter dra, noe som føltes som en kraftig nederlag. Trans Germany måtte bli en treningstur og målet var ikke lengre en topp 5 plassering men å få finisher trøyen.
Tini, min heroiske støtteapparat, kjørte bilen (som vi fikk låne av pappaen min), langet underveis og ventet med en termos med grønnsaksbuljong i målområdet. Hun har lest boken "Effekt" (Olav Koss er en av forfatterne) og med dette verktøy ble hun en skikkelig idrettspsykolog. "Hva var du fornøyd med i dag?" spurte hun meg etter målgang. Selv om jeg hadde lyst å si "ingenting", så begynte jeg å analysere og fant virkelig frem noen ting som hadde funket bra.
I Pfronten kom Pappa og samboeren Elisabeth for å hilse på. Resten av dagen var det som vanlig sykkelmekking og "pasta party".

Solen kom på tredje dagen, og selv om kroppen fortsatt ikke var bra ble jeg lettere til sinns. Formen kom seg litt under etappen. Jeg hadde svært lyst å sette på plass en rekke av de andre jentene igjen, men måtte nøye meg med å slå noen av de (115 damer fullførte, jeg havnet på en 10.plass sammenlagt til slutt). Jeg må tilstå at det er en ny erfaring å bli frakjørt i en av de siste bakkene, akkurat når man tror man har kontroll. Det var mye kniving, å kjøre fra og å bli frakjørt. Nivået virket høy. Og bakkene var bratte!

Hyggelig å treffe Sally Bigham igjen (Britisk Champion- vi kjørte litt på lag i fjor), Pia Sundstedt, Elisabeth Brandau og mange andre kjente fra siste Trans Germany. Pia satt med oss om kvelden etter andre etappe, slik at vi kunne snakke "skandinavisk". Hun veltet dessverre på tredje etappen, fikk noen dype kuttsår og måtte bryte (hun lo da på andre plass).

Den siste etappen fikk jeg endelig kreftene igjen, og følte at jeg kunne angripe etter hvert. Klarte å kjøre bra taktisk og presse meg hardt i bakkene. Kjempet meg frem til Nørgaard søstrene, lå midlertidig på 5.plass og følte at jeg hadde mer å gi. Ironisk nok kjørte 400 syklister feil vei, opp en tøff stigning, cirka 350hm, før første mann i puljen skjønte det og snudde. Dermed ble hele feltet snudd og alle som lå bak var foran igjen. Utrolig nok ble det full stopp hele tre ganger pga bro passeringer, steder der alle "feilfarer" og "trim" syklistene plutselig delte på traseen. Mange tursyklister havnet selvfølgelig foran elitefeltet. Alt sto stille og kun de som slapp igjennom først kom videre. Dagens etappe ble en skuffelse for mange. I noen stipartier stoppet det også helt opp siden "hobby-klassen" syklet veldig forsiktig der. Dette var frustrerende og absolutt ikke det jeg trengte.
Noen mente etterpå at skiltingens retningspil pekte feil vei og at noen hadde snudd den med vilje. Kamera teamet på motorsykkelen kjørte også feil og filmet de cirka 400 syklister på utflukten. Litt flaut.
Flere ryttere la inn protest i etterkant, men arrangøren gjorde tydelig at det var deltakernes plikt å ha med seg roadbook eller GPS for å sikre at man sykler rett vei.
Jeg var forbannet i en stund, men etter hvert likevel glad at jeg hadde fullført. Med prestasjonen min på siste etappen var jeg faktisk fornøyd. Resultatlisten tyder ikke på dette.
(Mer info, resultatlister, bilder osv.: www.bike-transgermany.de )

Været hadde også snudd totalt de siste to dagene. Nå var det 30 grader i Bregenz.
Istedenfor en dusj hoppet jeg i "Bodensee", like ved den store scenen av "Bregenzer Festspiele". Jeg har tilbrakt mye tid ved Bodensee - bodde og leste i Konstanz i 6år og var der mye som barn og ungdom (besteforeldrene mine hadde seilbåt og vi hadde campervogn der i mange år), så dette føltes hjemmekjært.
Pappa, Elisabeth og store broren Jens kom for å gratulere til fullført ritt, og i deres og min stjerne Tini's felleskap ble det en fin og solrik ettermiddag i Bregenz.
Tini og jeg leiet "Tretboot" noe senere (altså en båt der man trår i pedalene for å komme frem) og tråkket rundt på vannet.

Selv om plasseringene mine var en skuffelse så var rittet lærerik, et eventyr, en styrkeprøve og en (ny) erfaring!
Sykkelen funket utmerket (i regn og kulde, opp og ned, etter et velt, i varmen, på grus, asfalt og sti), 28/36 var akkurat nok for å komme opp de bratteste bakkene (blant annet 24% i en snau km).

Støtteapparatet mitt var simpelthen en drøm, helt topp. Respekt for Tini som fant meg i løypene mellom Tyskland og Østerrike, steder hun har aldri sett før, som langet flasker og mat til meg, trøstet og varmet meg og heiet på meg hele veien.

Takk går også til pappaen min, og ikke bare for at vi fikk låne bilen hans (vi tok av alle HARD ROCX klistermerker FØR han så hva vi hadde gjort med Subaru'en hans :-). Deilig å se familien igjen.

Etter Finisher seremonien kjørte Tini oss hjem til Pappa i Ulm. Der ble søndagen brukt til å vaske og pakke ned sykkelen og grille med familien (lillebror Niko var også med).

Nå gjelder det å se fremover, bruke det man har lært og gjøre det meste ut av erfaringene.

Farrisrunden er nest ...
Hilsen, Hard Rocx Nina

Re: Trans Germany-rapport [Re: Moose] #962366 08/06/2010 16:18
DagK Offline
Medlem
Medlem
Da var mitt første etapperitt unnagjort.

Takk for en fantastisk tur Frontbiker selv om været gjorde det hele utfordrende nok. Glad vi fikk med oss Zugspitze Challenge i tillegg til Trans Germany. Og, selv om vi ikke så meteren foran oss så ble turen til toppen av Zugspitze et minne også.

Nina; Hyggelig å hilse på deg og Tini. Lykke til videre i sesongen - håper den byr snillere utfordringer.

Dette var min greie så planer om Transalp 2011 er allerede på plass i hodet. Nå er det Bukkerittet og Offroad Finnmark som de neste på listen for dette året.

Re: Trans Germany-rapport [Re: Moose] #962434 08/06/2010 18:19
Trille Offline
Medlem
Medlem
Takk til dere alle for gode og interessante beskrivelser fra rittet. Kjempefin lesing for oss som går med en etapperytter i magen...

Vel gjennomført!

Torbj.
Re: Trans Germany-rapport [Re: Trille] #964942 11/06/2010 19:01
A
arh Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
Et spm til dere som har vært med, skal sykle transrockies senere i sommer, antageligvis noe ala samme mht klatring. Ville dere hatt 11-34 eller 11-32?

Re: Trans Germany-rapport [Re: arh] #964963 11/06/2010 20:04
DagK Offline
Medlem
Medlem
Er desverre ingen ekspert på hva som er best der - syklet selv med 11-36 som er standard på min Scott Scale RC og det funket helt fint i det kuperte terrenget.

Kjenner jeg er veldig misunnelig - Trans Rockies er sammen med Transalp på "to do" listen. Håper på rapport når du kommer hjem med alt av erfaringer, både rittet og logistikken rundt reisen/etappene.

Re: Trans Germany-rapport [Re: DagK] #1070955 15/11/2010 22:19
R
roa Offline
Ringrev
Ringrev
R
Hei
da er vi tre påmeldte karer fra Oslo som skal sykle TransGermany i 2011. Håper det kommer til flere - her må det diskuteres og planlegges!

T
Re: Trans Germany-rapport [Re: roa] #1070960 15/11/2010 22:24
P
PAI Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Hei hei! En til fra Oslo. Gruer gleder meg allerede! :-) Per A

Re: Trans Germany-rapport [Re: PAI] #1071089 16/11/2010 09:23
c2firm Offline
Medlem
Medlem
Vi er 4 som er påmeldt. Alle fra Oslo.
Detta blir skøy :-S

The one who dies with most toys, wins!
Re: Trans Germany-rapport [Re: c2firm] #1071112 16/11/2010 10:31
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Vi er to påmeldt fra Terrengsykkel/Fri Flyt.
Bra for motivasjonen gjennom vinteren.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Trans Germany-rapport [Re: sykkeloyvind] #1071156 16/11/2010 11:35
T
Torp Offline
Avhengig
Avhengig
T
To seljordinger bosatt i Oslo er klare for Trans Germany. Beste nordmann kan se ut til å henge høyt i år:)

Re: Trans Germany-rapport [Re: Torp] #1071174 16/11/2010 11:48
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg har fått beskjed om at Manengen, Treseng-Lien og Høydahl også er påmeldt så det blir et stort norsk felt.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Trans Germany-rapport [Re: sykkeloyvind] #1071208 16/11/2010 12:43
rch1969 Offline
Sjølvesten
Sjølvesten
Fy f... Dette blir bra. Fra Team United Bakeries er også Nordskar påmeldt. Flere fra United Bakeries Team 2 skal også starte. Hørt rykter om at Austad også kommer til start.
Gøy at flere og flere nordmenn starter i store etappe ritt

Re: Trans Germany-rapport [Re: rch1969] #1071335 16/11/2010 16:15
henrikg Offline
Besatt
Besatt
Jeg og Geir Ottar Kverstuen er også påmeldt.

Re: Trans Germany-rapport [Re: henrikg] #1071478 16/11/2010 19:56
rch1969 Offline
Sjølvesten
Sjølvesten
Hei Henrikg
Vil bare fortelle deg at din avatar/bilde av Gastromat krydderet har jeg et veldig sterkt forhold til. Allerede som 10 åring fikk jeg meg jobb på fabrikken og jeg tjente alle mine lommepenger der helt frem til jeg var 24 år. De første årene jeg syklet proff jobbet jeg der på vintrene for å spe på lønna. Fabrikken ligger på Galleberg, midt mellom Drammen og Sande i Vestfold
Så da vet du det:-)

Re: Trans Germany-rapport [Re: rch1969] #1071482 16/11/2010 20:00
Moose Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: rch1969
Fy f... Dette blir bra. Fra Team United Bakeries er også Nordskar påmeldt. Flere fra United Bakeries Team 2 skal også starte. Hørt rykter om at Austad også kommer til start.
Gøy at flere og flere nordmenn starter i store etappe ritt

Hvis ikke det krasjer med et NC ritt, så er jeg også med! For 4 gang da.
Noen som vet om datoene til NC?

Re: Trans Germany-rapport [Re: Moose] #1071506 16/11/2010 20:32
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: Moose
Hvis ikke det krasjer med et NC ritt, så er jeg også med! For 4 gang da.
Holder da med 4 ritt til deg.. ICON_WINK

Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support