Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tempostyre på Racer

Tempostyre på Racer #901876 16/03/2010 19:41
Toad Quicksilver Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
hei, er det noen her inne som har noen erfaringer med tempostyre på vanlig racer sykkel om det i det hele tatt lar seg gjøre?

jeg synes det ser behaglig ut og sitte i en sånn posisjon de gjør på temop styre med armene ut over styret når man sykler langt.

men jeg vil ikke bare kjøpe noe slikt uten og høre litt hva som går og bør gjøres.

Re: Tempostyre på Racer [Re: Toad Quicksilver] #901893 16/03/2010 20:02
Bare meg Offline
Ringrev
Ringrev
Tempo sykler som er laget for tempo er ofte kortere i overrøret enn raceren i samme størrelse så det kan føles som at du legger litt "strukket" på en vanlig racer, men det er ikke noe problem å gjøre. Har gjorte selv bare for kjenne hvordan det var og det gikk fint, men du sitter ikke like behagelig som på en tempo.

Re: Tempostyre på Racer [Re: Bare meg] #901902 16/03/2010 20:15
lim3 Offline
Ivrig
Ivrig
Mener du hele styret eller bare fremspringet?

Det i saafall enkelt kjoepes og monteres paa et vanlig bukkehornstyre.

Re: Tempostyre på Racer [Re: Toad Quicksilver] #901963 16/03/2010 22:01
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Vi har (selvsagt) diskutert dette før. Her er link til forrige gang Hvis du håper at det er komfortabelt å sykle med tempobøyle på vanlig racer tar du dessverre feil.

Det kan settes opp slik, men da må du gjøre om på det meste av fronten på sykkelen din. Da må fronten kortes ned og armhvilerene opp og inn. Her er et bilde av ultra-langdistansesyklist Rob Kish:

Jeg mener å ha sett en enda mer avslappet sittestilling tidligere, men fant ikke bilder av det nå. Uansett er det tydelig forskjell på den og de ekstreme sittestillingene på temposyklister i f.eks TDF

LarsB

edit: Du ser samme sittestilling med tempobøyle på endel eldre DBS Kilemanjaro som gjør jobb som sakte-pendlere for konservative jobbsyklister

Redigert av larsb; 16/03/2010 22:09.
Re: Tempostyre på Racer [Re: larsb] #901993 17/03/2010 03:58
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: larsb

edit: Du ser samme sittestilling med tempobøyle på endel eldre DBS Kilemanjaro som gjør jobb som sakte-pendlere for konservative jobbsyklister

Hihi, jeg hadde en sånn på en Kilemanjaro(eller var den blitt til Intruder mon tro ... uansett var jeg ung og visste ikke bedre.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Tempostyre på Racer [Re: Toad Quicksilver] #902960 17/03/2010 16:51
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Å montera tempobøyle på vanleg landevegssykkel går heilt fint. Med litt justeringar kan du både få ei aerodynamisk og komfortabel sitjestilling. Problemet er at du truleg blir nøydd til å optimalisera anten den vanlege racersitjestillinga eller tempostillinga. I tempobøylen vil du truleg ønskja å ha setet langt framover for å oppnå ein fin vinkel i hofta, men når du da kryp tilbake til ei meir oppreist stilling, vil du oppleva at den effektive setevinkelen blir altfor bratt.

Det er ingenting i vegen for å prøva, men ver klar over at du er på veg inn i kompromissland.

Moderator  support, Valentino