Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Småproblemer med kjedeskraping

Småproblemer med kjedeskraping #901316 15/03/2010 21:25
J
Joffe Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
J

Dette er første gang jeg prøver å bygge en sykkel fra scratch! Aldri mekket særlig på sykkel tidligere heller. Uansett, jeg har skrudd sammen en Cicli B Fly ramme med komplett SRAM Rival gruppesett. Jeg valgte en 50/34 Compact crank med 170mm crank armer. Kassetten er en 11-26.

Her kommer problemene: Jeg er litt misfornøyd med at jeg finner det håpløst å stille inn front-deraileuren slik at den ikke skraper i gir 1 (liten-stor) og samtidig ikke skraper i gir 10(liten-liten)! I tillegg til dette, så ser det ut som om kjedet skraper litt mot det store girhjulet foran når jeg har det i gir 10.

Det jeg lurer på er. Har jeg gjort noe feil, eller er det bare å unngå å bruke disse girene?!

Når jeg bruker det store hjulet foran (gir 11-20), så er det ingen problemer overhode. Selvfølgerlig har SRAM 2009 Rival bare en trim-posisjon for det store hjulet, noe som er helt verdiløst siden det fungerer prikkfritt!

Kommentarer og tanker mottas med takk!

hilsen en sykkel-bygger-nybegynner

Re: Småproblemer med kjedeskraping [Re: Joffe] #901324 15/03/2010 21:32
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Det er bare å droppe liten liten og stor stor først som sist. De gir deg ingen fordeler. Setter du opp giringen din skjematisk ser du at du har andre mer egnede kombinasjoner som gir den samme utvekslingen. I tillegg slites drivverket mye fortere med de ekstreme kombinasjonene. Når det er sagt er det greit nok å buke dem i nødstilfeller. F.eks der du er på den store skiva og det brått ble kjempebratt men ikke langt opp bakken.

Tenk litt framover og lær deg kombinasjonene på girene dine så slipper du skraping av feilgiring.

LarsB

Redigert av larsb; 15/03/2010 21:33.
Re: Småproblemer med kjedeskraping [Re: larsb] #901331 15/03/2010 21:42
E
Erlend L Offline
Veteran
Veteran
E
Sitat: larsb
Tenk litt framover og lær deg kombinasjonene på girene dine så slipper du skraping av feilgiring.
Dette er et godt råd. Men, i et helt vanlig turritt vil du se mange eksempler på folk som ikke gidder annet enn å bruke storskiva og sykler gladelig i vei på 53/26. Jeg griner litt på nesa, men det funker jo fint for dem. Så får vi som tror vi vet bedre gire mere skånsomt for syklene våre.

På den annen side har jeg mistet kjedet mang en gang når jeg forsøker å gire både foran og bak samtidig - typisk grønnskollingfeil som jeg fremdeles driver med etter snart 10 års sykling...

Tursyklist og hobbytriatlet.
Re: Småproblemer med kjedeskraping [Re: Joffe] #901336 15/03/2010 21:45
E
Erlend L Offline
Veteran
Veteran
E
Sitat: Joffe
Dette er første gang jeg prøver å bygge en sykkel fra scratch! Aldri mekket særlig på sykkel tidligere heller. Uansett, jeg har skrudd sammen en Cicli B Fly ramme med komplett SRAM Rival gruppesett. Jeg valgte en 50/34 Compact crank med 170mm crank armer. Kassetten er en 11-26.
PS: Kul sykkel forresten, ikke så prangende som mange andre vi kan se her på forument. Så kan du heller La Beina Snakke og kjøre fra de andre på blingsykler når det nærmer seg mål, hehe.

Re: Småproblemer med kjedeskraping [Re: Erlend L] #901361 15/03/2010 22:27
J
Joffe Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
J
Sitat: Erlend L
PS: Kul sykkel forresten, ikke så prangende som mange andre vi kan se her på forument. Så kan du heller La Beina Snakke og kjøre fra de andre på blingsykler når det nærmer seg mål, hehe.

Jo takk, prøvde å holde den "ren", med unntak av gull-spaceren og gull-kjedet da! ICON_SMILE Klokket den inn på ca 13.000 NOK med sko og pedaler. I tillegg kommer mekkestativ og diverse sære verktøy (momentnøkeler, crank verktøy, etc)

Prøvde å få lav vekt, selv med aluminiumsrammen: 7,9 KG u/pedaler og styretape, som jeg ennå ikke har fått montert.

Har laget mitt eget løp til sommeren, hvor jeg skal prøve å sykle Oslo-Stockholm (synes det virker kulere enn Oslo-Trondheim) på to dager! Noen tips å komme med før et slikt, for meg, crazyløp?!

Redigert av Joffe; 15/03/2010 22:29.
Re: Småproblemer med kjedeskraping [Re: Erlend L] #901362 15/03/2010 22:28
Fast gjest Offline
Ivrig
Ivrig
Fly er kul...Har faktisk flere ganger vært på nippet til å kjøpe den

Re: Småproblemer med kjedeskraping [Re: Joffe] #901371 15/03/2010 22:44
E
Erlend L Offline
Veteran
Veteran
E
Har laget mitt eget løp til sommeren, hvor jeg skal prøve å sykle Oslo-Stockholm (synes det virker kulere enn Oslo-Trondheim) på to dager! Noen tips å komme med før et slikt, for meg, crazyløp?!
Det skulle bli ca 30mil om dagen, dvs to etapper på ca 12t om du holder et greit tempo. Så får du bare sørge for at baken er forberedt på dette, at du har ruta klar så du ikke kaster bort tid og humør på feilnavigering (du kan jo ikke kjøre langs E18 hele veien iallfall), at været er sånn nogenlunde (regn og motvind bør unngås) og at du tar deg tid til å nyte turen. Du trenger forbausende lite bagasje (igjen værforbehold) om du satser på overnatting på et lite hotell undervegs - kredittkort og en tannbørste skulle være nok; skal du ut på byen den ene kvelden får du ta med deg en skjorte, shorts og et par sandaler.

Re: Småproblemer med kjedeskraping [Re: Erlend L] #901375 15/03/2010 22:50
J
Joffe Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
J
Det skulle bli ca 30mil om dagen, dvs to etapper på ca 12t om du holder et greit tempo. Så får du bare sørge for at baken er forberedt på dette,

Her er jeg allerede litt redd. Satt på sykkelen i stua, uten pedaler da, men synes setet var litt hardt frown *grøss*

at du har ruta klar så du ikke kaster bort tid og humør på feilnavigering (du kan jo ikke kjøre langs E18 hele veien iallfall),

GPS, med plottet rute fra google earth! ICON_SMILE

at været er sånn nogenlunde (regn og motvind bør unngås) og at du tar deg tid til å nyte turen.

Reiser kun hvis det blir bra vær!

Du trenger forbausende lite bagasje (igjen værforbehold) om du satser på overnatting på et lite hotell undervegs - kredittkort og en tannbørste skulle være nok; skal du ut på byen den ene kvelden får du ta med deg en skjorte, shorts og et par sandaler.

Det blir hotel ja! Et som lar meg ta med sykkelen på rommet! Ellers er planen MINIMALT med bagasje, og sko, skjorte etc kjøper når (hvis) jeg kommer fram. Apropos, har også sørget for "hente-bil" om noe skulle gå galt ICON_SMILE

Re: Småproblemer med kjedeskraping [Re: Joffe] #901381 15/03/2010 23:05
E
Erlend L Offline
Veteran
Veteran
E
Her er jeg allerede litt redd. Satt på sykkelen i stua, uten pedaler da, men synes setet var litt hardt frown *grøss*
Akkurat denne er enkel - medisinen er tid på sykkelen. Du må ha ganske mange timer i beina før du klarer to 300km-turer med kun en natts hvile. Sørg for at noen av treningsturene er 100-200km lange, så du får trening i å ha mange timer på sykkelen i ett strekk - to 50km-turer er ikke det samme som én tur på 100km... Det er de underligste ting som kan skje etter mange timer i bukken - vondt i nakken, sovne på sykkelen, gnagsår fra pulsbeltet, kramper, ikke nok mat og drikke, pedal som løsner, punktering, sete som løsner osv (alt er selvopplevd, ja...).

Re: Småproblemer med kjedeskraping [Re: Erlend L] #901387 15/03/2010 23:29
J
Joffe Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
J
Det er de underligste ting som kan skje etter mange timer i bukken - vondt i nakken, sovne på sykkelen, gnagsår fra pulsbeltet, kramper, ikke nok mat og drikke, pedal som løsner, punktering, sete som løsner osv (alt er selvopplevd, ja...).

Dette er jo det som gjør dette så spennende ICON_SMILE Takk for tipsene!!!

Re: Småproblemer med kjedeskraping [Re: Joffe] #901405 16/03/2010 06:13
Dan Offline
More than words
More than words
Å sykle etter en GPS-rute er en god idé, men det forutsetter jo selvfølgelig at du har klart å tegne ruten slik at den ikke bruker motorveier.

Stockholm er et fint mål, men veien dit er temmelig kjedelig. Hvis jeg var deg ville jeg ha valgt København isteden, via Helsingborg-Helsingør. Mye finere utsikt underveis og mange lange strekninger hvor trafikken går på nybygget motorvei slik at du har en relativt moderne og fin gammelvei for deg selv. Etterpå er det bare å hoppe på danskebåten hjem igjen.

Re: Småproblemer med kjedeskraping [Re: Joffe] #901807 16/03/2010 17:27
E
Erlend L Offline
Veteran
Veteran
E
er kommer problemene: Jeg er litt misfornøyd med at jeg finner det håpløst å stille inn front-deraileuren slik at den ikke skraper i gir 1 (liten-stor) og samtidig ikke skraper i gir 10(liten-liten)! I tillegg til dette, så ser det ut som om kjedet skraper litt mot det store girhjulet foran når jeg har det i gir 10.
For å komme tilbake til tråden - Shimano har en løsning for deg: Di2. Sjekk 1:54 inne i dette klippet fra YouTube. Som noen har sagt her på forumet - "det er dyrt og det er jo bra".

Re: Småproblemer med kjedeskraping [Re: Erlend L] #901927 16/03/2010 21:01
J
Joffe Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
J
For å komme tilbake til tråden - Shimano har en løsning for deg: Di2. Sjekk 1:54 inne i dette klippet fra YouTube. Som noen har sagt her på forumet - "det er dyrt og det er jo bra".

Takk for tipset men dette blir, for meg, litt "over kill" ICON_SMILE Liker det enkelt, minst mulig elektronikk og ting som kan gå i stykker. Synes jeg har tatt i jeg, når jeg kjøpte SRAM Rival, men for de fleste her inne er vel det å betrakte som et absolutt minimum for å kunne sykle ICON_WINK

Moderator  support, Valentino