Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Valg av stisykkel - hvordan velge?

Valg av stisykkel - hvordan velge? #901217 15/03/2010 19:06
J
jaks74 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
J
Hei
Jeg ønsker meg en FD etter noen år på HT rundt omkring på Oslomarkenes stier, men det er så altfor mange å velge i! Man kan lese seg halvgal av tester rundt omkring på internett, men disse blir vel alltid ganske subjektive, selv om testerne prøver mange ulike sykler?

Og hvor mye betyr egentlig kjørestil og vekt på rytter når man skal finne seg en FD sykkel? For meg som er en lettvekter på 70 kg vil vel en FD sykkel oppleves annerledes enn for en på 85 kg selv om dempere kan justeres ift. vekt/kjørestil?

Poenget er vel å prøve å finne den sykkelen som er best for MEG, og da er det vel bare å prøve en tur på favorittstien som er greia?

Hvilke butikker er det som har leie-/lånesykler? Raske Sykler og BaB?

Forøvrig er favorittene per nå: Lapierre Zesty, Gary Fisher Roscoe og Specialized Stumpjumper FSR. Ingen av disse blir vel feil, men skal jeg bruke 25'-30' på en sykkel, ønsker jeg jo at det blir 100% riktig.

Re: Valg av stisykkel - hvordan velge? [Re: jaks74] #901333 15/03/2010 21:43
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: jaks74
Man kan lese seg halvgal av tester rundt omkring på internett, men disse blir vel alltid ganske subjektive, selv om testerne prøver mange ulike sykler?

Selvsagt, det er ikke mulig å gi noen objektiv test av en sykkels praktiske egenskaper, selv om visse ting er kvantifiserbare. Du må selv bestemme hvor mye vekt du tillegger ulike tester, men generelt er det jo den akkumulerte "referansesamlinga" av testernes erfaringer som er av betydning. Dette gjelder vel absolutt alt av produkttester?
Sitat: jaks74
Og hvor mye betyr egentlig kjørestil og vekt på rytter når man skal finne seg en FD sykkel?

Heldigvis for deg er faktisk de fleste dempere og gafler laget med nettopp din vektklasse som målgruppe, og sakene funker best som standard for sånne som deg. En tungvekter kan til sammenligning ha stærre problemer med å finne riktig lufttrykk i f.eks. en Fox-gaffel som ikke har separat negativluftkammer som er tilgjengelig for forbrukeren.

Syklene du vurderer er fine, alle sammen, så det kan ikke bli særlig feil, nei. Våg å stole på magefølelsen; din opplevelse etter en liten spinnom utenfor butikken kan fortelle mye mer enn du kanskje tror. En seriøs butikk bør også kunne låne deg en sykkel du vurderer for testing en dag eller to.

Gaute
Re: Valg av stisykkel - hvordan velge? [Re: gauter] #901395 16/03/2010 00:43
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Vanskelig valg, ja! Er litt i samme båt selv ift. rittsykkel, og vet hvor vanskelig det er. Personlig ville jeg nok gått for en Zesty, men det går mest på følelse. Spesh lager så utrolig gode sykler, men det er så synd at de er altfor hissige på advokatfronten mot mindre selskaper ift. patenter. Men de er også så store at de bruker mye pæng på utvikling - noe som kommer sluttbruker tilgode. (Har også en spesh blant mine opsjoner) Gary Fisher har jeg ikke hørt så mye om, men den er blant favorittene hos et sykkelblad jeg leste nylig (ja, jeg glemmer til tider hvilke blader jeg leser). Men det er Zestyen også hos engelskmennene! Jeg har dog mest troen på 4-bar-opphengene til Spesh og Lapierre som et tråkkeffektivt alternativ, så jeg ville sett hvilken som ga mest for pengene av de to merkene ICON_SMILE

Mine uoverveide kommentarer, da ICON_WINK

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Valg av stisykkel - hvordan velge? [Re: baronKanon] #901471 16/03/2010 09:01
D
Diablito Offline
Veteran
Veteran
D
Det er kanskje vanskelig å kombinere "mest for pengene" og "100% riktig"? Mest for pengene får du kanskje hos canyon.com hvis du ikke finner et ekstra godt tilbud, men om det er det som passer deg og ditt behov best, blir noe annet ICON_SMILE

"Det skal ikke være enkelt å kjøpe ny sykkel" - gammelt jungelord

"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
Re: Valg av stisykkel - hvordan velge? [Re: Diablito] #901515 16/03/2010 10:07
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Det bør opplyses at Canyon som regel velges bort pga. jåleri og ikke pga. objektive kriterier ICON_WINK I tyske Bike får ofte syklene omtaler på høyde med, og noen ganger bedre enn, de store merkene.

Når det er sagt er det nok lurt å prøve sykkelen, særlig for å finne riktig størrelse. Går du for en '09-modell på salg og bruker 25k får du en kjempegod sykkel, så da er det viktigst å treffe matchen på sykkel vs. bruksområde. Siden du vurderer sykler i klassen "140mm fulldempere med fokus på moro" og bruksområdet er Oslomarka ser det ut som om du er på rett vei i mine øyne, så da ville jeg valgt den sykkelen jeg trives best på etter en testrunde.

Moderator  support