Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjelp til sykkelkjøp

Hjelp til sykkelkjøp #900090 12/03/2010 23:33
T
terrlundamo Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
T
Hei!

Jeg har store planer om å sykle trondheim-oslo i år, og trener som en gal om dagen på rulla hjemme:)

Jeg har nå en sykkel som jeg kun har brukt på rulla. Jeg kjøpte den av en venn for 3000,- og tviler på at det er noe særlig å legge ivei til oslo på den.

Jeg har spart opp snaut 20 000 kr til sykkelkjøp, og prøver å lese meg opp på hva som er bra/dårlig men det er en jungel der ute! ICON_SMILE

så hvis noen har tips om type sykkel, merke eller en spesiell sykkel så hadde det vært til stor hjelp.

Målte disse målene:
Inseam 76.5 cm
Trunk 57 cm
Forearm 32 cm
Arm 62 cm
Thigh 58 cm
Lower Leg 56 cm
Sternal Notch 144 cm
Total Body Height 175 cm
85 kg (på tur ned, regner med 80 til sommeren)

Har hatt tendenser til svak rygg tidligere, men har ikke kjent noe til det i det siste så tror ikke det blir noe problem.. håper jeg da ICON_SMILE

brukt/ny?

på forhånd takk!

Redigert av terrlundamo; 12/03/2010 23:53.
Re: Hjelp til sykkelkjøp [Re: terrlundamo] #900093 12/03/2010 23:55
T
Tungebein Offline
Entusiast
Entusiast
T
For 20 lapper får du en knall sykkel ny og en fjorårets topp racer ny.

Du bør kanskje velge en sykkel med litt snill geometri mtp ryggen din. Regner med det er flere her som kommer med sykkel type som kan passe deg fint.

Personlig ville jeg nok helt mot en specialized roubaix.

Re: Hjelp til sykkelkjøp [Re: Tungebein] #900099 13/03/2010 00:08
T
terrlundamo Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
T
ok, da starter sykkeljakten med å sjekke ut specialized roubaix.

Hvordan er det å kjøpe sykkel på nett forresten, er det fryketlig lang ventetid på slike sykler?

Re: Hjelp til sykkelkjøp [Re: terrlundamo] #900101 13/03/2010 00:16
W
wessel Offline
Entusiast
Entusiast
W
Hei!

Jeg ville sett på en Vipera R777 (www.spinn.no) de er ikke fullt så aggressive som mange andre rammer.

Jeg kjører selv en R888 og synes dette er en perfekt Trondheim Oslo sykkel for de som ikke ønsker en superaggressiv sittestilling. Mer skånsomt for rygg og skuldre over lengre tid. Jeg vil påstå du vinner mer på dette enn den bittelille vinden ekstra du får.

Husk ved kjøp at : Ramme er viktigst, deretter hjulsett så resten..

husk å prøv sykkelen og få den tilpasset deg.

Lars

Re: Hjelp til sykkelkjøp [Re: wessel] #900102 13/03/2010 00:19
T
Tungebein Offline
Entusiast
Entusiast
T
For meg er hjulene nesten viktigere enn ramma men.

hjul og ramme er ihvertfall viktig. om det står ultegra eller dura ace på giret har mindre betydning.

( selv om det personlig går i sram red pga vekt ) ICON_WINK

Re: Hjelp til sykkelkjøp [Re: Tungebein] #900107 13/03/2010 02:37
T
terrlundamo Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
T
Quote:
husk å prøv sykkelen og få den tilpasset deg.

Jeg har tenkt litt på dette. Jeg bor i Trondheim og det er nok av sykkelforretninger i nærheten, men det er vel ganske mye billigere på nett? Hvis jeg kjøper en sykkel på nett som i teorien passer mine "mål", er det en grei sak å få justert den av fagfolk i etterkant? Jeg kan jo prøve sykkelen i butikk og kjøpe på nett, men det virker litt dårlig gjort.. ? ICON_SMILE

Jeg har sykkelsenteret i nabolaget, det drives av folk som har god peiling, men jeg er redd prisene er ganske stive der.

Ok, ramme og dekk viktigst, kjekt å vite!

sengetid, får drømme om sykling på snøfrie veier og solskinn:)

Re: Hjelp til sykkelkjøp [Re: terrlundamo] #900148 13/03/2010 09:31
E
Erlend L Offline
Veteran
Veteran
E
Sitat: terrlundamo
Hvis jeg kjøper en sykkel på nett som i teorien passer mine "mål", er det en grei sak å få justert den av fagfolk i etterkant?
Du trenger det som man så kjekt kaller en "bike fit", hvor du betaler fagfolka for å bruke en time eller to på å tilpasse sykkelen til deg. Dette er en tjeneste de tilbyr og som du betaler for, det bør være det samme for dem om du har kjøpt sykkelen i butikken eller ikke.

Nå kan det jo virke litt provoserende om du kommer trekkende med en sykkel kjøpt på nett som er dønn lik en som står på utstilling i butikken, men er de proffe nok skal det ikke gjøre noen forskjell - som sagt, dette er en tjeneste du betaler for.

Tursyklist og hobbytriatlet.
Re: Hjelp til sykkelkjøp [Re: terrlundamo] #900150 13/03/2010 09:37
E
Erlend L Offline
Veteran
Veteran
E
Jeg har nå en sykkel som jeg kun har brukt på rulla. Jeg kjøpte den av en venn for 3000,- og tviler på at det er noe særlig å legge ivei til oslo på den.
Hvorfor ikke? Hvis du har tilbragt en vinter på denne og ryggen er OK, kanskje den holder fint for en tur til Oslo? Så kan du jo se om du liker sykling så godt at du vil bruke 20.000++ på den - kanskje det ikke er så stas til høsten, hva vet jeg...

Og kommer høsten og du er blitt skikkelig bitt av basillen (det er store sjanser for det), så har du jo mulighet til å kjøpe årets modeller til en god pris.

Re: Hjelp til sykkelkjøp [Re: Erlend L] #900172 13/03/2010 11:05
T
terrlundamo Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
T
Erlend L: Bike fit er tingen altså, flott!

Quote:
Hvorfor ikke? Hvis du har tilbragt en vinter på denne og ryggen er OK, kanskje den holder fint for en tur til Oslo? Så kan du jo se om du liker sykling så godt at du vil bruke 20.000++ på den - kanskje det ikke er så stas til høsten, hva vet jeg...

Jeg skjønner poenget ditt veldig godt, men jeg har vært hekta på sykkel siden.. tja, jeg tror det må være siden i fjor sommer. syklet masse terrengsykling i fjor høst, og en god del på asfalt med terrengsykkel. Jeg er ganske sikker på at sykling er kommet for å bli for min del.

Re: Hjelp til sykkelkjøp [Re: terrlundamo] #900179 13/03/2010 11:28
E
Erlend L Offline
Veteran
Veteran
E
Jeg skjønner poenget ditt veldig godt, men jeg har vært hekta på sykkel siden.. tja, jeg tror det må være siden i fjor sommer. syklet masse terrengsykling i fjor høst, og en god del på asfalt med terrengsykkel. Jeg er ganske sikker på at sykling er kommet for å bli for min del.
Fine greier, hygg deg med sykkelkjøpet!

Re: Hjelp til sykkelkjøp [Re: Erlend L] #900322 13/03/2010 18:08
T
terrlundamo Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
T
Takk for tips så langt! har fått anbefalt specialized roubaix og Vipera R777. Noen tanker om hvem som er best av disse eller har andre sykler å anbefale?

da er det tid for 2 timer på rulla, nå må det bli vår snart! ICON_WINK

Re: Hjelp til sykkelkjøp [Re: terrlundamo] #900391 13/03/2010 20:54
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Mål geometrien på den du har i dag, så har du noe å gå etter. Forutsatt at du er fornøyd med den, da. ICON_SMILE

Hvis du vil ha en sykkel til lange turer og ønsker litt oppreist geomtri er det en del som har det. Og det er mange som har det motsatte. Se etter lengde på styrerør, samt hvor lang effektiv overrørslengde er på den du har i dag.

Bianchi sine C2C-rammer, Cannondale Synapse, Merida Scultura, og Gary Fisher sin nye sykkel er i den kategorien med langt styrerør og avslappet geometri.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Hjelp til sykkelkjøp [Re: Hæ?] #900459 13/03/2010 23:34
T
terrlundamo Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
T
Da har jeg googlet overrørslengde og forstår litt mer sykkel (kommer dag for dag ICON_SMILE ).

Ok, det er kjekt å vite. Jeg vet faktisk ikke hvor god sykkelen jeg har i dag er fordi jeg har aldri prøvd noe annet, og jeg kjøpte bare sykkelen fordi jeg fikk en god pris.

Jeg tror jeg må ta en tur innom sykkelsenteret og høre om de har noen gode tips/tilbud. Skal sjekke hvilke priser de har på de syklene jeg har fått anbefalt her, håper de ikke er for stive.
Må vel regne med litt dyrere i butikk, men er kanskje verdt å få en sykkel som man vet passer.

Re: Hjelp til sykkelkjøp [Re: terrlundamo] #900461 14/03/2010 00:11
T
Trosten Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Bare for å informere så fikk jeg min Roubaix Expert til 19'500,- når jeg kjøpte den på høstsalget i 08, men det var dog i en lbs jeg har brukt mye tidligere. Men det jeg skal frem til er at du burde klare å få en 09 roubaix expert til under 20'000. Noe jeg mener er en god pris, da det er en veldig komfortabel sykkel som også er godt utstyrt med gjennomgående ultegra SL, og det inkl. hjulsettet.

Re: Hjelp til sykkelkjøp [Re: Trosten] #900464 14/03/2010 00:31
T
terrlundamo Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
T
Ok, takk for tipset trosten.

Re: Hjelp til sykkelkjøp [Re: terrlundamo] #904407 19/03/2010 21:58
T
terrlundamo Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
T
Da er sykkelkjøpet i boks. Dro til sykkelsenteret i trondheim, og fikk råd av jostein willmann som driver butikken. Kan vel si man er i trygge hender da ICON_SMILE

Endte opp med å kjøpe Giant tcr c2, var overrasket over den store vektforskjellen i forhold til sykkelen jeg hadde før, myye lettere!

I første runde på rulla slo jeg persen på 30 km med 3 min, bra start. Tipper riktig sittestilling har noe med det å gjøre ICON_WINK

Takk for alle bidrag!

Skal forresten starte tr.heim-oslo kl 23:30 på fredag, har mål om 20-24 timer, men vil starte på fredag for å ha friske bein i natten. Noen andre som starter i samme/lignende puljer og vil ha selskap så bare rop ut. Jeg sykler alene så bør vel finne en gruppe å sykle sammen med, tror det blir tøft fysisk og psykisk å slite alene i 54 mil ICON_SMILE

Stian

Re: Hjelp til sykkelkjøp [Re: terrlundamo] #904781 20/03/2010 21:23
M
misc Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
hei, vi er 3 stk med samme ambisjoner som deg. Kjør gjerne sammen med oss, så kan vi få til en "minirulle", vi starter 15 før deg.

Re: Hjelp til sykkelkjøp [Re: terrlundamo] #904862 21/03/2010 05:18
E
Erlend L Offline
Veteran
Veteran
E
Skal forresten starte tr.heim-oslo kl 23:30 på fredag, har mål om 20-24 timer, men vil starte på fredag for å ha friske bein i natten. Noen andre som starter i samme/lignende puljer og vil ha selskap så bare rop ut. Jeg sykler alene så bør vel finne en gruppe å sykle sammen med, tror det blir tøft fysisk og psykisk å slite alene i 54 mil.
Jeg har kun én DSS i beltet, da startet jeg også fredag kveld (akkompagnert av Mira Craigs booty shaking på Torget - en underlig kombinasjon). På den måten kommer du deg til Oslo i nogenlunde folkelig tid (dvs lørdag kveld) og etter en 10-12t på øyet er du nogenlunde tilbake i godt gjenge igjen. Ellers er det sikkert ikke noe problem med følge i starten, vi var en stor gruppe som syklet sammen helt til Dombås. Jeg skrev en liten logg om turen, du kan jo se om du får noen tips derfra. Lykke til.

- Erlend

Re: Hjelp til sykkelkjøp [Re: Erlend L] #905184 21/03/2010 19:25
T
terrlundamo Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
T
misc:

Høres fint ut, får se om jeg klarer å ta inn 15 min da. Ser ikke at jeg har fått noe startnummer enda, kan sende en PM når startnummerene er klare, så kanskje vi finner hverandre på tur opp fjellet ICON_SMILE

erlend:

Ikke bare en liten logg det der, kjempegreier, skal lese fra topp til bunn!

Moderator  support, Valentino