Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Hvorfor hakke sykkelbutikkene trykkluftpumper ute?

Hvorfor hakke sykkelbutikkene trykkluftpumper ute? #899402 11/03/2010 13:31
KristianStr Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Hvorfor hakke ordentlige sykkelbutikker,-
og sportsbutikker som satser seriøst på sykkel,
trykkluftpumper for sykkelventil med lufttrykksmåler (som funker) stående utenfor butikken,
til kundenes eget bruk?

Det er mange av dem som har egetbygg eller dør og butikk i første (dem fleste når jeg tenker meg om).

Jeg har bare sett det ett sted,
og det var genialt,
og det var i Steinkjer (faktisk). Kan virkelig anbefale den butikken (om den er enda, regner med det, gjorde hverfall det i 2004).

Der hadde dem ikke med trykkluftsmåler, men det var heller ikke poenget, men at det var genialt at dem hadde det og enste sted jeg faktisk har sett en sånn til sykkelventil.

At man kan fyll luft på hver bensinstasjon, og få riktig trykk, er et kjempe argument for bilventil mener nå hverfall jeg.

Så enkelt og bra som det funker, og om man har glemt pumpe men får problemer er man ikke like lost.
Bensinstasjon er dessuten åpen alle dager og hele døgnet stort sett. Om man må inn for å hente selve pumpehode og trykkmåler der det ok.

Om alle, eller i hverfall noen, sykkelbutikker hadde det til fritt bruk, hadde valget av presta eller dunlop vært veldig enkelt og ikke minst bruken.

Re: Hvorfor hakke sykkelbutikkene trykkluftpumper ute? [Re: KristianStr] #899404 11/03/2010 13:33
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Hvis du er såpass interessert i trykket så har du såklart en pumpe med trykkmåler hjemme.

Hvis du må til en butikk eller bensinstasjon for å fylle luft har du forsåvidt et stort hull i verktøykassen din :-D

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Hvorfor hakke sykkelbutikkene trykkluftpumper ute? [Re: RazeFaze] #899406 11/03/2010 13:35
KristianStr Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Ja ok trykket kan man måle hjemme.

Men så enkelt og behagelig det er å fylle med trykkluft.

Og at det er tilgjengelig når man er i byn. Det ekke alltid man husker på å få med seg verktøykassa når man bare skal til byn.

Redigert av KristianStr; 11/03/2010 13:42.
Re: Hvorfor hakke sykkelbutikkene trykkluftpumper ute? [Re: KristianStr] #899407 11/03/2010 13:38
L
Logich Offline
Fersking
Fersking
L
Hva? Har ikke alle byer en sykkelpumpe?
http://www.sb.no/nyheter/fa-luft-i-dekka-1.972885

Re: Hvorfor hakke sykkelbutikkene trykkluftpumper ute? [Re: RazeFaze] #899453 11/03/2010 15:17
StigB Offline
Señor
Señor

Kan ikke se hvorfor en skal måtte ha en drøss med kompressorer rundt om kring for å kunne fylle litt luft i et sykkelhjul.

Med godt vedlikeholdt utstyr og riktige slanger/slangeløst er det kun når trykket skal endres til type terreng jeg trenger pumpe. I kjellern står det en Brodie med det samme trykket i dekka som da den ble satt inn for vinteren. Jeg skjønner ikke problemet rett og slett.

Det som kunne vært mer aktuelt er å plassere ut sånne i skogen langt fra folk, men årker en å sykle så årker en å pumpe.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: Hvorfor hakke sykkelbutikkene trykkluftpumper ute? [Re: StigB] #899459 11/03/2010 15:32
G
geronimo Offline
Entusiast
Entusiast
G
Det er kompressor utendørs på Spinn, Majorstua!

Re: Hvorfor hakke sykkelbutikkene trykkluftpumper ute? [Re: KristianStr] #899479 11/03/2010 16:26
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Fordi de ikke har lyst til at alle og enhver skal ta seg til rette med (det dyre) pneumatikkutstyret deres? Tror ikke det er mange verksteder som nekter deg å fylle litt luft hvis du bare åpner døra og spør.

Re: Hvorfor hakke sykkelbutikkene trykkluftpumper ute? [Re: Stein] #899497 11/03/2010 17:20
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hallo - dette er jo en kjempemulighet for sykkelverkstedene for å få (late) folk inn i butikken!

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Hvorfor hakke sykkelbutikkene trykkluftpumper ute? [Re: simenf] #899516 11/03/2010 17:57
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Ja, freeloaders. ;-)

Re: Hvorfor hakke sykkelbutikkene trykkluftpumper ute? [Re: Stein] #899519 11/03/2010 18:01
P
peroo Offline
Ringrev
Ringrev
P
Spinn i Stavanger har utendørs pumpe.

Noen som vet om et munnstykke til kompressoren som passer på alle ventiler?

Re: Hvorfor hakke sykkelbutikkene trykkluftpumper ute? [Re: peroo] #899530 11/03/2010 18:16
A
arenei Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
Hvor ikke bare ha en overgang fra presta til bilventil i lomma (eller sittende fast på ventilen)? Da kan du fylle på bensinstasjoner over hele landet...

Overgangen er så [---] stor, og koster 10-20kr på de fleste sjapper.

Re: Hvorfor hakke sykkelbutikkene trykkluftpumper ute? [Re: arenei] #899798 12/03/2010 10:41
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
voffor ska jæ stresse me de når sykkel sjappa kunne hadd pompe uttafor a?

anonym

Re: Hvorfor hakke sykkelbutikkene trykkluftpumper ute? [Re: arenei] #899799 12/03/2010 10:41
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: arenei
Hvor ikke bare ha en overgang fra presta til bilventil i lomma (eller sittende fast på ventilen)? Da kan du fylle på bensinstasjoner over hele landet...

Overgangen er så [---] stor, og koster 10-20kr på de fleste sjapper.

Tenk på den roterende vekta da... mister jo balansen av å ha et sånn adopter på!

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Hvorfor hakke sykkelbutikkene trykkluftpumper ute? [Re: peroo] #899835 12/03/2010 11:46
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hadde det vært gjennomførbart, ville jeg montert trykkluft utenfor butikken for at folk som trengte luft kunne fått det.

Problemet er at folk som ikke trenger luft gjerne bestemmer seg for å ødelegge for folk som trenger det.
Så lenge folk på Ila ikke kan gå forbi andres eiendom uten å ødelegge er det lite vits i å bruke penger på det.

LJ

Re: Hvorfor hakke sykkelbutikkene trykkluftpumper ute? [Re: KristianStr] #899836 12/03/2010 11:56
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Forstår ikke problemet. Luft med riktig trykk fyller jeg hjemme. På tur har jeg med pumpe, og skulle jeg brått få behov for luft i dekket så er det garantert ikke rett utenfor en sportsbutikk.

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: Hvorfor hakke sykkelbutikkene trykkluftpumper ute? [Re: MortenML] #899886 12/03/2010 13:23
KristianStr Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Jeg har opplevd flere ganger i det siste at lufta på uforklarlig vis har gått ut av dekka uten å punktere, uten at jeg har merka no på vei til byn, men gått ut når den har stått parkert. Ofte har jeg hatt med pumpe (enda da jeg har den med lurer jeg på hvorfor jeg egentlig drasser på den til byn); Men da jeg har trengt den har jeg selvsagt ikke hatt den med eller tenkt på den.

Da er det mye kortere å trille til en butikk (ev. bensinstasjon), enn hjem.

Og å stå å knote med en liten billigpumpe, i kulda og snøen uten hansker og med isfingre,
som ikke gir trykk i dekka, og meste parten av lufta man pumper kanskje ikke en gang går inn, og krever mang korte knotete pump sittende på huk i krøka stilling med sykkel på vei til å vælve,
når man egentlig skulle vært på vei et helt annet sted, hakke frista.

Hadde vært mye rasker, enklere og mer fristende å stikke til en sykkelbutikk å fikse det.
Og når man nærmer seg riktig trykk blir det umulig tungt å pumpe, er faktisk ikke mulig å få riktig trykk med billigpumpa, men er jo nok til å komme hjem.
Dessuten liker jeg egentlig å vite trykket selv om jeg bruker liten pumpe, og med bilventil er det veldig enkelt å få taki en liten ska som måler det. Tilogmed digitalt og med lys ICON_SMILE til en helt overkommelig pris. Og siden den liten, men ikke så liten at den har blitt borte ICON_SMILE , og har hatt en fast plass i sekken hvor den ikke har liggi i veien og nesten ikke veier no, har det faktisk hendt at jeg har med den oftere enn pumpa. Men et manometer alene hakke vært til stor hjelp ICON_SMILE
Hadde en butikk hatt pumpe til fri bruk på utsida (i Drammen), hadde jeg sjekka det ofte, og kanskje endra trykket til ulike anledninger og.

Men er jo særlig når man skal ha på sommer dekka, eller vinterdekka at det er super praktisk.

Man smekker dem på hjemme, sjekker at dem funker og tester ut det nye sommer/vinterføre, på vei til nærmeste pumpe.
Og står i sola uten stress og fyller til akkurat rett trykk, just lovely it is ICON_SMILE

Re: Hvorfor hakke sykkelbutikkene trykkluftpumper ute? [Re: KristianStr] #899897 12/03/2010 13:41
thewizard Offline
Ivrig
Ivrig
Mest praktisk for studenter som bruker sykkel som framkomstmiddel i byen og ikke et smykke i stua. Som mest sannsynlig ikke har fancy digitale trykkmålere og kompressorer stående på den 24kvm store hybelen sin.

Hvis man ser det fra det ståstedet så hadde det vært ålreit med mulighet for litt luft utenfor den lokale sykkelsjappa på hjørnet.

Grand Patron
Sørensen Sykler
kim@sorensensykler.no
www.sorensensykler.no
Oslo

Re: Hvorfor hakke sykkelbutikkene trykkluftpumper ute? [Re: thewizard] #899919 12/03/2010 14:14
B
btm Online
Besatt
Besatt
B
Men nå er det jo som regel ikke verre enn å gå innafor døra og spørrepent om det er mulig å få fylt litt luft, da. Syns i grunn ikke det bør være så veldig vanskelig...

btm
Re: Hvorfor hakke sykkelbutikkene trykkluftpumper ute? [Re: btm] #899938 12/03/2010 14:50
thewizard Offline
Ivrig
Ivrig
Å gå inn tar tid, Verden forventer effektivitet, tar jo flerfoldige sekunder å gå inn når de kunne hatt pumpe utenfor ICON_SMILE

Grand Patron
Sørensen Sykler
kim@sorensensykler.no
www.sorensensykler.no
Oslo

Re: Hvorfor hakke sykkelbutikkene trykkluftpumper ute? [Re: thewizard] #900008 12/03/2010 19:06
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Hvilken interesse skulle butikken hatt av å sette opp en utsatt luftslange utenfor verkstedet slik at alle og enhver kunne bruke den gratis? Du får jo bruke den hvis du bare stikker hodet innenfor og spør likevel.

Re: Hvorfor hakke sykkelbutikkene trykkluftpumper ute? [Re: Stein] #900017 12/03/2010 19:23
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Sitat: Stein
Hvilken interesse skulle butikken hatt av å sette opp en utsatt luftslange utenfor verkstedet slik at alle og enhver kunne bruke den gratis? Du får jo bruke den hvis du bare stikker hodet innenfor og spør likevel.

Hah, vi tar 50 kroner per hjul!

Neida. Slangen fra kompressoren er tilogmed rett på innsiden av døren til verkstedet så man trenger ikke ta sykkelen innenfor døra engang. Bare åpne døra og spørre. Men det er klart, aller helst hadde jeg sett at en sykkelbutikk hadde satt opp en kompressor på HVERT eneste gatehjørne i Oslo. Man vet jo aldri når man punkterer, og det er jo sjeldent rett utenfor butikken...

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Hvorfor hakke sykkelbutikkene trykkluftpumper ute? [Re: bjerkseth] #900242 13/03/2010 15:01
B
btm Online
Besatt
Besatt
B
Og i tillegg slangedispensere med et assotert utvalg av slanger, og dekkspaker hengende under. Da begynner vi å snakke... ICON_LAUGH

btm
Re: Hvorfor hakke sykkelbutikkene trykkluftpumper ute? [Re: btm] #900253 13/03/2010 15:18
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Løsningen:

Slanger i diverse dimensjoner, 2-pk med dekkspaker, bamsemums og snickers i provianthyllene og en luftslange på sida burde holde.

Med myntinnkast, kortterminal og muligheter for betaling via SMS burde alle eventualiteter være dekket. ICON_SMILE

LJ

Re: Hvorfor hakke sykkelbutikkene trykkluftpumper ute? [Re: Vanilla Ninja] #900261 13/03/2010 15:29
B
btm Online
Besatt
Besatt
B
Av miljøhensyn mener jeg det heller bør henge tre stk skikkelige dekkspaker på siden, god festet med kjetting. Om man må kjøpe nye spaker hver gang, blir det fort et bruk-og-kast-produkt, og det kan ikke syklister være bekjent av. ICON_SMILE

btm
Re: Hvorfor hakke sykkelbutikkene trykkluftpumper ute? [Re: btm] #900262 13/03/2010 15:35
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Appdeit:

Martin

Re: Hvorfor hakke sykkelbutikkene trykkluftpumper ute? [Re: btm] #900276 13/03/2010 16:06
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: btm
Av miljøhensyn mener jeg det heller bør henge tre stk skikkelige dekkspaker på siden, god festet med kjetting. Om man må kjøpe nye spaker hver gang, blir det fort et bruk-og-kast-produkt, og det kan ikke syklister være bekjent av. ICON_SMILE

Den framgangsmåten kan vi prøve den dagen hele den norske befolkning består av individer som klarer å gå forbi noe som henger i en kjetting uten å få en uimotståelig lyst til å prøve å klippe av kjettingen og slenge det som henger der i sjøen.

M@artin: der ser man: tyskerne kjører på med teknikk og inntjening. ICON_SMILE

LJ

Re: Hvorfor hakke sykkelbutikkene trykkluftpumper ute? [Re: Vanilla Ninja] #900462 14/03/2010 00:14
KristianStr Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Og om man skulle råke til å ha slangeløst oppsett høres det ut som trykkluft ikke er noe mindre enn genialt (ja høres faktisk nesten ut som om det er en nødvendighet?).

Men hvem har vel trykkluft hjemme?
Det er vel fortsatt ikke vanlig standard utstyr i enhver sykkelverktøykasse enda? Selv ikke om man er avhengig og hekta på sykkel er vel det øverst på handlelista ICON_SMILE

Hva er galt med å trille sykkelen litt? Om man punger i byn, like i nærheten av byn, eller på vei gjennom byn, ere ikke ille å gå en kilometer trillanes med sykkern, eller maks to til andre sida av byn, er ikke stort lenger man trenger selv om man må krysse byn for å komme til sjappa, ev. bensinstasjon. Ekker mye tettere med bensinstasjoner heller (og om man kommer til jet hjelper ikke det stort ICON_SMILE fåkke vaska ruta der heller ICON_LAUGH ). Hverfall om man sammenligner med å trille hjem eller må avbryte turen, eller målet med turen når man først er i byn eller på vei et annet sted.

Og man kan vel til og med kjøre til pumpa en gang eller to i året når tiden er kommet for å sette på, eller pumpe opp, sommerdekka, eller man må ha på vinterdekka.

Ja det er ille at folk ikke kan la ting være i fred. Det burdte være mulig å bruke ting som det skal og ikke ødelegge.
Ting som er et felles gode eller service burde i hverfall bli verdsatt og hvertfall respektert nok til ikke å ødelegge det for andre. Og ting kan vel gjøres nesten u-ødleggbart, men det burde ikke være nødvendig. Fint med ting som er det "though" men det burde ikke være nødvendig.

Husker den i Steinkjer ikke var så fancy og flashy at den var fristende å ødlegge eller tanken på å stjælen ville falt meg inn, uansett ville jo ikke det hue eller koblingen funka uten noe som ga trykkluft i slangen. Og syntes ikke på lang avstand, lå bare på bakken bak sykkelparkeringsstativet ved vindu ved siden av døra, eller kanskje slangen hang litt over det enkle gamle sykkelparkeringsstativet.

Redigert av KristianStr; 14/03/2010 01:07.
Re: Hvorfor hakke sykkelbutikkene trykkluftpumper ute? [Re: MortenML] #900556 14/03/2010 12:26
StigB Offline
Señor
Señor
Sitat: MortenML
Forstår ikke problemet. Luft med riktig trykk fyller jeg hjemme. På tur har jeg med pumpe, og skulle jeg brått få behov for luft i dekket så er det garantert ikke rett utenfor en sportsbutikk.

Nei jeg skjønner heller ikke problemet. Det er mulig at for folk som har slanger som lekker luft ikke er i stand til å få bytta disse selv men trenger luft utenfor butikken. Det blir som å pisse i buksa, det varmer litt før det er like kalt. Hvorfor utenfor? jo det er for strevsomt å trille inn. Åkkesom når en først har trillet inn kan de jo skifte slangen samtidig.

Verden er full av av alt for mye skrot som tærer på miljøet la oss slippe kompressorer på hvert hjørne.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: Hvorfor hakke sykkelbutikkene trykkluftpumper ute? [Re: RazeFaze] #900560 14/03/2010 12:34
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: RazeFaze
Tenk på den roterende vekta da... mister jo balansen av å ha et sånn adopter på!

Hvis det er et problem så tror jeg det er et større problem at trykkluftslangen fastner i hjulet etter få meter.

Re: Hvorfor hakke sykkelbutikkene trykkluftpumper ute? [Re: KristianStr] #900924 15/03/2010 09:50
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Sitat: KristianStr
Men hvem har vel trykkluft hjemme?
Det er vel fortsatt ikke vanlig standard utstyr i enhver sykkelverktøykasse enda?

Ikke standard OPPI en verktøykasse, nei, men både Biltema og Gubbdagis har kompressorer som er så billige at de burde stå høyt på investeringslista og finnes på hylla til sykkelnerder. Ikke tar de mye plass heller, og kan i tillegg brukes til en hel masse ting (dykkertpistol, luftblåsing, luftverktøy av ymse sorter etc).

Jeg vil heller at serveringsstuer, kapeller og andre halvt offentlige hytter og hus i skogen er så vennlige å la utekrana virke, slik at man kan fylle opp Camelbaken.

Harald

NOTS
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support