Campa Neutron
|
Campa Neutron
#898491
09/03/2010 19:24
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 101
Storsvingen
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 101 |
Noen som har brukt Campa Neutron hjulsett og vil gi et hint om de er gode? Har komplett Campa Racord og synes da det er stas med samme leverandør på hjulsettet. Dette vil fravikes hvis argumentene er overveldene.  Finnes et hav av hjulsett og nesten like mange tråder her på forumet om emnet, men ingen, så vidt jeg kunne se, som omhandler disse.  Vet ikke hva de koster her til lands, men CRC tar ca. 3500.
|
|
|
Re: Campa Neutron
[Re: Storsvingen]
#898493
09/03/2010 19:27
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 1,632
oscaringe
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 1,632 |
jeg har campa neutron og de har vært gode hjul på alle måter for min del. relativt lette, bra stivhet og ruller godt.
|
|
|
Re: Campa Neutron
[Re: oscaringe]
#898507
09/03/2010 19:53
|
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864 |
Ellers er Zonda et kjempehjul for en relativt billig penge.
|
|
|
Re: Campa Neutron
[Re: alfred]
#898589
09/03/2010 21:48
|
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 307
Cesc
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 307 |
Og shamal et enda bedre hjul for litt mer...
|
|
|
Re: Campa Neutron
[Re: Cesc]
#898685
10/03/2010 08:09
|
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 3,004
anderz
Besatt
|
Besatt
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 3,004 |
Jeg er ikke enig i at Shamal er bedre enn Zonda. Det er et lettere hjulsett men ikke et lett hjulsett. Dessuten har Zonda ståleiker mot Shamals forholdsvis tjukke aluminiumseiker, noe som gjør at Zonda har bedre aerodynamiske egenskaper og er mye mindre følsomme for sidevind. Når da Neutron Ultra koster mindre enn Shamal, har samme vekt og bruker ståleiker så vil jeg si at Neutron Ultra ett bedre valg enn Shamal. Att Shamal og Zonda har ett spesielt utseende gjør at mange (meg inkludert) velger dise foran Neutron.
|
|
|
Re: Campa Neutron
[Re: anderz]
#898736
10/03/2010 09:54
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 101
Storsvingen
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 101 |
Forfengelighetsfaktoren skal man ikke kimse av...
Var ikke klar over at ståleiker var mer aerodynamisk enn alueiker. Er dette en generell egnskap for stål kontra alu på eiker, eller det fordi alueikene er spesielt tjukke på Shamal hjulene?
|
|
|
Re: Campa Neutron
[Re: Storsvingen]
#898760
10/03/2010 10:19
|
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 2,815
Red Devils
Besatt
|
Besatt
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 2,815 |
Jeg har neutron hjulene. Har bare erfaring med disse hjulene på landevei, men er veldig fornøyd med de  Lette og ruller bra synes jeg. Jeg er av den oppfatning at de ser bedre ut enn shamal/zonda. Liker ikke helt eikeoppsettet på zonda hjulene, men de ser sikkert bra ut på den rette sykkelen.  Tror ikke at at stål er mere aerodynamisk, men som du nevner at det har med tykkelsen på eikene å gjøre.
|
|
|
Re: Campa Neutron
[Re: Storsvingen]
#898766
10/03/2010 10:25
|
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 2,199
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 2,199 |
Forfengelighetsfaktoren skal man ikke kimse av... Har Shamal hjul, og er knallfornøyd! Og jeg har enda ikke sykla en meter på de;-)
Rust? Fordi det rimer på dust.
|
|
|
Re: Campa Neutron
[Re: Storsvingen]
#898804
10/03/2010 11:20
|
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 3,004
anderz
Besatt
|
Besatt
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 3,004 |
Var ikke klar over at ståleiker var mer aerodynamisk enn alueiker. Er dette en generell egnskap for stål kontra alu på eiker, eller det fordi alueikene er spesielt tjukke på Shamal hjulene? Det er ikke materialet som avgjør dette. Shamal-eikene har over 4 ganger så stor front-areal som Zonda eikene i tillegg til at de er over dobbelt så brede. Siden eikene roterer kan man forestille seg hva 4 ganger så stor areal medfører av motstand. Bora-hjulene til campa bruker ståleiker og ikke aluminium av samme årsak.
|
|
|
Re: Campa Neutron
[Re: anderz]
#898808
10/03/2010 11:25
|
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 3,004
anderz
Besatt
|
Besatt
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 3,004 |
Henter fra denne artikkelen:Obviously, faster wheels tend to have deep rims and a low spoke count. Note that the wheels with Zipp rims are particularly efficient thanks to the curved rim shape (Zipp says Hybri-Toroidal rim) that forces the air flow to slide on the rim instead of stalling. This generates a low drag and you saves a few watts at high speed... The aero thin and bladed spokes' advantage is easily understandable on the drawing on the left: their wake (drag) is very low compared to standard wider spokes. Xentis TT, HED, Sonic, Mavic Cosmic, Lightweight 16 spokes, Shimano 50mm, Campagnolo Bora, etc, have very good aerodynamics properties, although their rim is a simple triangle, or is slightly curved, as in the case of the Mavic CCU. If the air flow stalls quickly, which is particularly the case with flat rims, drag is important, meaning a high power loss at high speed. The Mavic Ksyrium or R-SYS are pretty bad on this point. Mixing flat rims and wide spokes, they behave as parachutes at high speeds. However, it is hard to criticize them since those aren't wheels designed with aerodynamics in mind. This is the case too for the Campagnolo Hyperon, the Vento, the Eurus, the Mavic Aksium, etc.
Please note two special cases. First, the Shimano 7850 C24 TU has a 28mm front rim. Laced up with only 16 aero spokes, their aerodynamic performance is pretty good for a wheelset that didn't seem, at a first look, to be designed for aerodynamics. Second, despite their 24 front spokes, the Speedcomposites do quite well. Here too, the mid deep rim (26mm) yields a low drag. The 20 spokes version should perform better too.
For our custom handmade Corima/Tune 20 DT Aerolite spokes wheel, drag is also quite low- a little better than the Fulcrum Racing Speed. It would be interesting to test it with only 16 spokes like most "factory" wheels. 
|
|
|
Re: Campa Neutron
[Re: anderz]
#898837
10/03/2010 12:07
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 101
Storsvingen
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 101 |
Anderz, takk for meget god artikkel! Det vil da si at treningshjul godt kan ha litt bredere eller firkantede eiker, mens konkurransehjul bør ha litt mer fokus på aerodynamikk og da bruke små, ovale eiker. Si?
Skal se om jeg finner pris på Campa Bora hjul.
|
|
|
Re: Campa Neutron
[Re: Storsvingen]
#898847
10/03/2010 12:17
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 1,632
oscaringe
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 1,632 |
har et campagnolo bora one hjulsett som vurderes solgt
|
|
|
Re: Campa Neutron
[Re: oscaringe]
#899065
10/03/2010 19:40
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 101
Storsvingen
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 101 |
9 eller 10 delt kassett? Mye skal du ha for disse?
Send meg gjerne en PM.
|
|
|
Re: Campa Neutron
[Re: Storsvingen]
#899388
11/03/2010 13:19
|
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864 |
Bora er jo et kjempehjul - og samtidig svært dyrt sammenlignet med mye annet.
Enhver får vurdere hvor mye en vil legge i det. Selv har jeg Zonda(clincher) og Eurus(tubular) til trening og landeveisritt - er kjempefornøyd med begge til allround bruk. Ikke lett å sammenligne dem pga forskjeller i dekk, men begge er solide og stive, gode både til klatring og rask kjøring flatmark/nedover).
Har også kjørt treningstemporitt med Eurus, hvor jeg gjorde det mye bedre enn hva jeg gjorde med mine langt dyrere Citec&Xentishjul.
Nå sier jeg ikke at Eurus og Zonda er raskere - kun at disse hjulene er såpass bra at mindre forskjeller i dagsformen betyr mer enn oppgradering til langt dyrere hjulsett.
|
|
|
Re: Campa Neutron
[Re: alfred]
#899507
11/03/2010 17:35
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 101
Storsvingen
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 101 |
Ja, Bora gjør nok jobben og vel så det, men de var en del dyrere enn forventet, så blir ikke aktuelt i år. Er på leit etter brukte Neutron eller Zonda, event. Eurus hvis jeg føler meg skikkelig storkar en fin dag. 
|
|
|
|
|