Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Fox gaffel som lekker luft

Fox gaffel som lekker luft #897094 06/03/2010 16:56
Bare meg Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Fylte på luft på gaffelen i går, siden sykkelen nå har stått stille siden snøen falt her i Bergen regnet jeg med litt av luften ville ha seget ut. Reagerte litt på at ikke demper pumpen viste noe trykk, men fylte på 65psi som er det vanlige jeg bruker. I dag morges syntes jeg vandringen på gaffelen virket mindre og jeg sjekket trykket en gang til, pumpen viste 0psi. Har fylt opp til med ca 100psi for å se hvor mye som siger ut og etter ca 6 timer er det kun 50psi igjen.

Noen som har peiling på hva jeg kan gjøre? Er det bare det at den har stått stille så lenge?
Fikk byttet innerbein på den i Oktober 09 og samtidig tatt en service og den ble brukt en stund etter det uten at den lakk noe luft.
Gaffelen er en Fox F-100 RLC 08 mod.

Takker for alle tips.

Re: Fox gaffel som lekker luft [Re: Bare meg] #897110 06/03/2010 17:34
ventle Online
Besatt
Besatt
skru av topcapen på venstre side (fjærsiden), dynk litt float fluid rundt veggene og komprimer ett par ganger sånn at pakningen rundt luftstempelet blir godt smurt. Inspiser pakningen (o-ringen) rundt topcapen og smør inn denne med noe seigt fett. Sjekk at det ikke er noen urenheter i luftventilen som gjør at denne ikke lukker fullstendig. Hjelper ikke det kan du demontere gaffelen og inspisere pakningen rundt luftstempelet. Det er bare disse tre plassene luft kan komme ut fra kammeret på en Fox-gaffel, så det er i hvertfall der du bør lete først.

mvh Helge
Re: Fox gaffel som lekker luft [Re: Bare meg] #897225 06/03/2010 23:38
Bare meg Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Har funnet hvor lekkasjen er, det lekker luft ut fra under ventilen hvor enn pumper inn luft. spørsmålet er bare om jeg kan ta en skiftenøkkel å stramme opp ventilen, eller om den bør sendes inn til cyklon for reparasjon?

Vedlegg IMG_0237.jpg
Re: Fox gaffel som lekker luft [Re: Bare meg] #897300 07/03/2010 10:37
ventle Online
Besatt
Besatt
Gud bedre for ett stort bilde ICON_TONGUE

skal gå greit å stramme. Bruk momentnøkkel, den skal ikke strammes mer enn 4.5 Nm, det er relativt lite og vanskelig å ta på feelingen. For å være sikker kan du jo skru den helt ut, inspisere pakningen og se at den er hel og fin og ren, tørke av den urenheter ved behov, og smøre på noe seigt fett før du skrur sammen igjen.

mvh Helge

Moderator  support