Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sone 3-pyramider vs langintervall

Sone 3-pyramider vs langintervall #894021 01/03/2010 08:04
josse Offline OP
OP Offline
I diverse treningslitteratur, sist i TS 1/10 pp38, setter man opp sone 3 intervaller i en pyramide. F.eks slik: 6, 8, 10, 10, 8, 6. Samtidig har man også langintervaller, 1x40min, i sone 3.

Arbeidstidene i sonen blir jo ikke veldig forskjellig i disse tilfellene, kun 8 minutter. Er det noen fysiologisk forskjell på effekten disse øktene gir, eller er det bare for å gi motiverende variasjon i treningen? Får man kanskje en annen effekt fordi kroppen må respondere på gjentatte økninger og sekninger av puls? Man kan jo også tenke seg at det er enklere å gjennomføre pyramiden i motbakke og derfor få trent på denne teknikken, mens langintervallen kanskje er mer velegnet på en flate?

Videre lurer jeg på om det er en noe annet enn variasjonhensyn som gjør at man gjennomfører intervallen som en pyramide? Kunne man like gjerne kjørt 6x8min drag?

Re: Sone 3-pyramider vs langintervall [Re: josse] #894115 01/03/2010 11:19
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Intervaller har den fordelen at en kan kjøre lengre økter med samme intensitet uten å bli mer sliten - altså bedre totalt utbytte.
Samtidig kan iblandt trening virke uhyre spesifikt; trener en kun intervaller blir en ikke så god til å holde jevn hard fart over lengre tid.

Derfor er det lurt med litt varisjon på terskeltreningen - noen intervaller og noe jevnt tempo. Tilsv. er det lurt å variere litt m.h.t hvor mange og lange drag - kroppen venner seg fort til et fast mønster, og treningseffekten avtar.

Moderator  support