Når det er hvite fa**** er borte utendørs, så skal jeg til lage meg en egen bod til sykler, ved siden av garasjen, den blir på da 15 kvadrat som er lovlig å bygge.
Men hva trengs inni av verktøy etc for å kunne holde syklene i form. Har da benk + skrustikke liggendes og seff endel verktøy av ymse slag. også rep. stativ.
Men hvilket basic utstyr bør en ha?
frode
Redigert av Frode Molland; 25/02/201015:38.
Re: Skal lage meg sykkelbod, hva trengs av verktøy etc
[Re: Frode Molland]
#89238725/02/201016:13
kompressor og et godt stativ er jo nesten et must. en standard verktøykoffert og kanskje litt annet som fastnøkkelsett, pipenøkkelsett og en plasthammer.
Kjøleskap. MED MEKKEPILS.
"Now don't make me get off this bike!"
[Re: Supernova]
#89243125/02/201018:15
kjedepisk, krans avdager, krank avdager, noen solide dekk spaker, mekke stativ, godt utvalg av fett og smøre produkter, papir og litt sånt, mekke forkle (kjekt å ha, så man ikke for olje og drit ut over armani genseren), isolering (så du kan stå der på vinter tid også), god plass og orden, noen plakater av halv nakene damer, mini kjøler, en cd spiller/musikk spiller, godt med lys, skyvelære, og ellers random verkøy.. kompresor er også en veldig fin ting..
kansje også sånn før alt blir rotete og fælt: lage er system med verktøy og deler osv.
Jeg dro på IKEA og kjøpte 4 bein og en bord plate til 200 kr. for å ha i garagen min, det funker veldig bra, siden man kan justere høyden på bena..
Hvorfor gjøre noe i dag? når man kan gjøre det i morra?
[Re: trasse]
#89244025/02/201018:31
mange gode tips her ser jeg, kjøleskapet er 90% ok, får det av gamlingene som skal flytte nå.
Kompressoren står innendørs i kjelleren, lang slange:) Musikk blir med pc og spotify (ja så klart wifi el kablet nett)
Benkeplater og ellers av trevirke er ikke noe særlig problem, siden jeg jobber med trelast. Næ, mekke forkle blir det nok ikke boden skal isoleres ja, har også masse parkett på lager, men det blir kanskje litt vel rå flott
Frode
ps legger ved en super paint av boden min (tegnet just nå)
[Re: trasse]
#89244325/02/201018:33
kjedepisk, krans avdager, krank avdager, noen solide dekk spaker, mekke stativ, godt utvalg av fett og smøre produkter, papir og litt sånt, mekke forkle (kjekt å ha, så man ikke for olje og drit ut over armani genseren), isolering (så du kan stå der på vinter tid også), god plass og orden, noen plakater av halv nakene damer, mini kjøler, en cd spiller/musikk spiller, godt med lys, skyvelære, og ellers random verkøy.. kompresor er også en veldig fin ting..
kansje også sånn før alt blir rotete og fælt: lage er system med verktøy og deler osv.
Jeg dro på IKEA og kjøpte 4 bein og en bord plate til 200 kr. for å ha i garagen min, det funker veldig bra, siden man kan justere høyden på bena..
Helst Cyclepassion kalender.
Redigert av femte_gir; 27/02/201014:37.
Re: Skal lage meg sykkelbod, hva trengs av verktøy
[Re: femte_gir]
#89333227/02/201015:05
Bumper denne opp igjen da jeg er i samme situasjon som trådstarter. Ønsker et greit utvalg av utstyr som trengs til sykkelmekking. Målet er å gjøre alt på sykkelen selv. Er utrolig irriterende når du står med moroa demontert og du trenger et eller annet for montering, men butikkene er stengt. Kan hvertfall prøve og være føre var. Jeg har Pro-kofferten som et utgangspunkt.
Diverse fett og smøring er blant det jeg lurer på. Holder det egentlig med ett altmuligfett til alt fra setepinner og skruer til lagere osv? Må innrømme jeg blir litt blenda av Rock N Roll sitt selvskryt og er nære på å bestille en av hver fra deres sortiment. Høres hvertfall logisk ut at lagere trenger tjukkere smøring enn skruer ol. Blir jeg blenda av egoet til RNR og er helt på tur eller er det noe i det?
Også smøring av dempere/gafler forvirrer meg. Skal demperbeina smøres/fettes eller ikke? Her sier folk mye forskjellig. Holder det med den lille svampringen med demperolje på? Hvilken demperolje anbefales? Står at gaffelen skal ha 10w og Fox Fluid, hva pokker er Fox Fluid?
Er det slik å forstå at Fox RP-2 demper må overhales av verksted uansett da man trenger et eller annet fancy verktøy?
Forøvrig tenker jeg på Park PCS-10 mekkestativ, er det noen bedre alternativer til samme pris eller lavere?
Andre ting jeg har glemt?
Pumpe, dekkspaker og ekstra slanger har jeg også.
Tenker å slenge inn en bestilling på CRC snart så hadde vært flott med svar.
Noen som vet hvordan CRC gjør det hvis noe av bestillingen er på lager, men ikke hele? Er lite interessert i å betale 217,- i tullegebyr til posten flere ganger på samme bestilling fordi det blir sendt i flere sendinger.
Re: Skal lage meg sykkelbod, hva trengs av verktøy
[Re: tja]
#91185603/04/201016:35
Jeg bruker samme fett på skruer som i lagre. Jeg ser i hvert fall ingen grunn til å bruke noe tynnere på skruer, siden disse bare skal skrus inn og glemmes.
Gaffelbeina skal ikke smøres med fett. Hvis man gjør det bør i hvert fall gaffelen trykkes sammen noen ganger og det overskytende som blir med opp tørkes godt av. Lar man fett ligge på innerbeina vil sand og skitt sette seg fast og bli med ned i pakningene, vannskade og oljelekkasje som resultat.
Dermperolje kommer an på gaffelen. Fox Fluid er Fox sin versjon av RedRum - en dermperolje med veldig høy viskositet, som hovedsaklig brukes i små mengder for å smøre pakninger og O-ringer.
RP2 sitt luftkammer kan åpnes og smøres uten spesielt verktøy. Det eneste man trenger er noe som kan åpne hovedkammeret. Et oljefilterverktøy fungerer fint til dette.
Nå er det middag. Mer følger.
Etter middag: Jeg hadde jammen ikke mye å følge opp med, så du får bare slenge inn bestillingen din med en gang.
Jeg tror du har mulighet til å be CRC vente med å sende til de har alt, eller sende det de har med en gang. Les litt på hjemmesiden deres, så ser du hvordan det kan gjøres.