Wimp
|
Wimp
22/02/2010 22:47
|
jørgm
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Nå har vi hatt diverse tråder om Spotify, ja om Spotify invites iallfall, så synes vi kan trenge en om det relativt nyåpna norske alternativet Wimp også. Noen der ute som har fått testet ennå? Noen som har vært med gjennom beta-perioden og har litt erfaring over tid kanskje? Jeg fikk min invite for kun minutter siden fra Wimp sine egne sider. Førsteinntrykk er et mye rikere brukergrensesnitt enn Spotify, noe jeg har savnet. Bedre søk, fine spillelister og anbefalinger, instant play på linje med Spotify. Alt i alt meget bra! Det som ikke er så bra er at klienten synes å være særs ressursgrådig, og spiser gladelig 30-40% CPU i bruk (ikke når det streames i bakgrunnen dog, som jo er det viktigste for min del). Musikkutvalget ser ut til å være bra på de små stikkprøvene jeg har gjort. Mye norsk, og mye ny norsk ser det ut som. Det er bra! Så, kan Wimp banke Spotify på hjemmebane? Det kommer vel mye an på musikkutvalg, markedsføring, og utvalget av mobile klienter. Personlig merker jeg ihvertfall at selv om jeg har brukt Spotify i noen måneder nå, så er det lite som holder meg tilbake fra å gi mine 99kr i mnd til Wimp heller enn svenskespilleren. Så, hva tror forumet? Vinn eller forsvinn?
Redigert av jørgm; 22/02/2010 22:49.
|
|
|
Re: Wimp
[Re: jørgm]
22/02/2010 22:52
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har vært beta-tester. Må si at jeg er imponert. Har ingenting å utsette, tvert imot! Virker ikke som det krever mye av pcen heller, har fungert plettfritt.
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
[Re: cvrokka]
23/02/2010 07:48
|
Rockefoten
Ivrig
|
Ivrig
Wimp kan vel generere mer penger til plateselskapene pr bruker enn spotify. Det er vel noe sånt som 0,7% abonnenter på spotify?
Da spørs det om ikke Wimp også kommer til å overleve lenger. JEg tror ikke spotify kommer til å få lov til å fortsette veldig lenge med dagens betalingsmodell. 30.000 spillinger av en låt genererer i dag en femtilapp til bandet. Det duger bare ikke.
Redigert av Rockefoten; 23/02/2010 07:48.
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
|
|
|
[Re: Rockefoten]
23/02/2010 18:47
|
HeidiF
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har vært beta-tester, Wimp, i en del måneder. Kjørte Spotify samtidig, for å sammenligne. Wimp fungerte forsåvidt ok, men jeg valgte Spotify ene og alene fordi det gikk vesentlig raskere. Wimp var irriterende tregt - mulig det er rettet opp nå...jeg testet sommer/høst i fjor.
|
|
|
[Re: HeidiF]
24/02/2010 08:12
|
perbl
More than words
|
More than words
Jeg har også opplevd Spotify som noe raskere.
Fordeler med Wimp er noe ryddigere visninger av album når man søker, adskillig bedre playlistfunksjonalitet med integrerte anbefalinger i motsetning til spotify der man må gå på eksterne nettsteder for å få til noe lignende. I tillegg har Wimp hatt noe bedre utvalg, men det ser ut til å være strupet igjen nå når de har lansert, men dette er ikke Wimp eller Spotify sin skyld, det er rettighetshaverne som ikke vil slippe bl.a Pink Floyd og Metallica.
Om Wimp slipper en mobilklient som innebærer bedre organisering av musikken i offline modus (f.eks mulighet til å browse artist/album osv) kan jeg nok være fristet til å bytte.
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
20/01/2011 21:43
|
stephy
Entusiast
|
Entusiast
Hva synes folket nå ca. ett år etter?
Sitter med begge for øyeblikket, men skal velge kun en. Synes Wimp er best på anbefalinger og spillelister, men lurer veldig på hvilken bitrate jeg får på offline lister på mobilen. Sangene (Wimp) lastes ekstremt kjapt ned i forhold til Spotify. Har ikke funnet noe svar på nettet, men begynner å lure på at det er kun 96 kbps.
|
|
|
[Re: stephy]
21/01/2011 06:28
|
Erkolainen
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Jeg har valgt Wimp fordi organiseringen i offline/favoritter passer bedre for meg da jeg liker å høre på album uten å måtte organisere de i egne spillelister. I tillegg liker jeg anbefalingene og spillelistene fra Wimp. Man får enten 64 kbit/s HE-ACC eller 256 kbit/s ACC i Wimp avhengig av om man har valgt "Høy kvalitet" i instillinger. Dette gjelder også i offline modus. Man kan også velge om man vil ha høy kvalitet kun for wifi. http://en.wikipedia.org/wiki/WiMP
|
|
|
[Re: Erkolainen]
21/01/2011 06:48
|
Raskall
More than words
|
More than words
Jeg bruker ikke Spotify/Wimp på PC så det kan jeg ikke uttale meg om. Som langpendler bruker jeg mobilklientene og synker dem for offline bruk. Her er Spotify overlegen. Jeg forstår rett og slett ikke bruk av offline spillelister i Wimp-klienten for Android. Plutselig er de borte og jeg må synke på nytt. Dette skjer selvsagt alltid på begynnelsen av togreisa til jobb og jeg er dermed uten musikk den dagen.
Spotify fungerer derimot prikkfritt, brukergrensesnittet er vakkert og alt bare funker i den. Grunnen til at jeg har skaffet meg erfaring med Wimp er at Spotify lenge ikke fungerte på HTC Hero/Wildfire. Wimp var litt som sex. Selv om den var dårlig så var det likevel litt godt. Spotify er "god sex".
|
|
|
21/01/2011 07:45
|
stephy
Entusiast
|
Entusiast
Tror ikke jeg får noen "high bitrate" på offline sanger på telefonen. Lyder tynt i forhold til det jeg har fra Spotify. På PC'en hører jeg derimot liten (ingen) forskjell.
|
|
|
21/01/2011 08:51
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Når man sitter på tog, fly, buss elelr går på gata er det vel ikke 64 kbit/s eller 256 kbit/s som er så viktig. Alt for mye støy rundt deg til å høre vesensforskjell?
(men man kan sikekrt kjøpe høytalerledninger som koster litt)
Det med spillelister som forsvinner skjer med Spotify også. Spesielt på Apple-platformen. Androidversjonen har oppført seg bra så langt.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
21/01/2011 09:01
|
perbl
More than words
|
More than words
Jeg har aldri hatt en spilleliste som har forsvunnet for meg på Apple-plattformen  Og jeg bruker Spotify mye.
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
21/01/2011 11:56
|
Ulyd
Avhengig
|
Avhengig
Bruker også Spotify mye, både på PC og på Android. Har opplevd å måtte synke spillelister på nytt i forbindelse med en stor oppdatering av Spotify på Android, ellers har begge deler oppført seg eksemplarisk. Og jeg tror nok de fleste vil høre forskjell på 64kbit/s og 256kbit/s, selv med dårlige hodetelefoner eller inni-øret-plugger. Jeg gjør i alle fall det. Men så jukser jeg også litt med heldekkende, lukkede hodetelefoner 
If at first you don't succeed, skydiving is not for you.
|
|
|
21/01/2011 17:35
|
erlingba
.
|
.
Jeg har brukt Spotify i et år, og er veldig fornøyd. Det fungerte veldig bra på min gamle Nokia E51, da jeg byttet til HTC Legend i høst opplevde jeg at musikken hakket litt om jeg brukte telefonen til andre krevende ting, men det er fikset nå. Spotify starter å spille sanger umiddelbart på mobilt nettverk, det tar litt lenger tid i Wimp. En av Spotify's største fordeler er muligheten til å synkronisere musikk man har på pc'n over på telefonen. Synes også at grensesnittet er litt renere og penere enn Wimp,ting går litt raskere. Mulig det kommer av at Wimp kjører i Air.
Kommer nok til å si opp Wimp snart da det brukes alt for lite.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
21/01/2011 18:50
|
stephy
Entusiast
|
Entusiast
Ser ut til at 96 kbps var svaret på hvilken bitrate Wimp gir deg på offline sanger (fant en bekreftelse på Wimp forumet fra en Wimp ansatt). Det er mulig at noen ikke hører forskjell på 96 og 256 kbps, men det gjør jeg, og dermed blir det et stort minus til Wimp i forhold til Spotify.
|
|
|
21/01/2011 19:04
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg har valgt Wimp fordi organiseringen i offline/favoritter passer bedre for meg da jeg liker å høre på album uten å måtte organisere de i egne spillelister. Den skjønte jeg ikke helt. Hvis du i Spotify skal høre på et album online så søker du frem det, klikker på første låten i albumet og så blir hele albumet spilt. Hvis du skal høre albumet offline så sier du at du vil legge albumet som en spilleliste og så merker du det som offline.
|
|
|
|
|