Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjelp til kjøp av ski

Hjelp til kjøp av ski #889480 19/02/2010 07:15
Mr.Bergli Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Tenkte jeg skulle kjøpe meg et par nye langrensski.

De skal brukes i lysløypa, turer med barna. Og har vel en liten plan om å delta i birken.

Har sett for meg smørefrie ski, da tiden til prepping ikke kommer til å bli høyest prioritert. Bruken blir vel når jeg plutselig finner ut at jeg vil gå på ski og snøforholdene er vel ikke som i år hver vinter fremover. Er dette som å banne i kirka?? Noen komentarer?

Noen som har anbefalinger til skipakker eller gode tilbud?

Re: Hjelp til kjøp av ski [Re: Mr.Bergli] #889485 19/02/2010 07:32
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
Hvilke ambisjoner har du i Birken? Trekker du barna i pulk? Går du klassisk, eller skøyter du? Kommer du til å gå utenfor sporet?

Anbefaler smørefrie ski. Til barna:-P

Rust? Fordi det rimer på dust.
Re: Hjelp til kjøp av ski [Re: DavidS] #889492 19/02/2010 07:56
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Har du noen planer om Birken bør du glemme smørefrie ski. Da tror jeg du blir tatt av sperregrensen, hvis det finnes noe slikt i Birken.

Lær deg heller litt om smøring, tar ikke all verdens tid. Start med 3 forskjellige smøringer og lær deg dem.

Som Polarbike sier smørefrie ski er til barn og knapp nok det. Smørefrie ski er bannlyst i vårt hus. Det verken går skikkelig fremover eller sitter skikkelig i løypa.

Eneste kunne vært rubberski, men de har jo noe begrenset bruksområde.

Min anbefaling er å gå til noen som kan ski og kjøp noe som er tilpasset deg og ikke naboen. Koster kanskje noe mer, men er verdt prisen.

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: Hjelp til kjøp av ski [Re: paalbn] #889526 19/02/2010 08:55
Mr.Bergli Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Ok da er smørefri uaktuelt, trodde kanskje at det var blitt såpass bra at det var noe å satse på. Får heller ta et smørekurs:).

Har ikke planer om barna i pulk, ikke mange turer ihvertfall.

Stilen blir vel mest klassisk vil jeg tro, og holder meg i løypa da jeg har noen fjellski som blir brukt vist annet blir aktuelt. Har ikke gått på bortover ski på ca 10-12 år så tror det er det som blir starten ihvertfall.

Ambisjoner har jeg ikke foreløpig, må se litt på formen og hva det blir til neste vinter igjen. Fikk bare veldig lyst til å gå på ski.

Re: Hjelp til kjøp av ski [Re: Mr.Bergli] #889741 19/02/2010 13:46
phansen Offline
Fersking
Fersking
Hei

Kjøp ski et sted hvor de finner et par med riktig "spenn" til din vekt, samt at de får merket opp feste og gli sonene.. det forenkler smørejobben.

Mvh
Pål

Moderator  support