|
|
Kult å dra på ned fra Estenstadhytta i Trondheim:)
|
Kult å dra på ned fra Estenstadhytta i Trondheim:)
18/02/2010 19:26
|
The n00b
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Sykla opp til E.hytta sammen min nevø, vi har fulldempere begge to, Pitch og Fsr Xc. Var innom lysløypa, og den var kurant å sykle på men man må ha litt driv over det for at man ikke skal synke litt nedi. Men kan dra på ned bakkene!
På vei ned tok vi bilveien og svingte av ned "akebakken" ned til parkeringsplassen. Det var hardpakket og jevnt underlag og man kunne virkelig gi jernet, bare man passer seg der lysløypa krysser!
Har ikke testa noen skogstier på ei stund i E.marka, noen som har kjennskap til føret der nå?
|
|
|
Re: Kult å dra på ned fra Estenstadhytta i Trondheim:)
[Re: The n00b]
19/02/2010 12:48
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vær så snill: Syklister på vei, skiløpere i lysløypa. Det er ikke gøy å snuble rundt på tynne skøyteski i dype sykkelspor.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
02/03/2010 22:56
|
GeirK
More than words
|
More than words
Vær så snill: Syklister på vei, skiløpere i lysløypa. Det er ikke gøy å snuble rundt på tynne skøyteski i dype sykkelspor. Har du noen gang sett dype spor i en skiløype? I såfall, hvor dype anslår du at de var? Jeg spør fordi jeg tror det er ganske umulig å sykle dersom du synker så langt nedi at du forringer opplevelsen for skiløperen.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
02/03/2010 23:23
|
Bawrel
Entusiast
|
Entusiast
Men det kan jo være greit og holde seg unna lysløpa da, det finnes andre, mindre brukte løyper.
|
|
|
[Re: Bawrel]
03/03/2010 09:51
|
K1neth
Ivrig
|
Ivrig
Det er masse fine løyper i trondheim som man godt kan sykle, dog kan det være lurt å vente til snøen har fått satt seg og det blir litt hardere underlag.
Den smale sti er veien til suksess folkens!
|
|
|
03/03/2010 10:08
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Geir: Lysløypa fra Storsvingen. Var vel en 15cm dype spor og skrens i svingene. Ikke noe stooort problem da jeg har opplevd det kun en gang. Men det er sikkert fordi jeg ropte så høyt her i tråden :-)
Det finnes mange bedre stier å sykle på enn i lysløypa. Insisterer man på å sykle der, velger jeg å tro det kun er for å kvervulere, ikke fordi det er en flott opplevelse.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
04/03/2010 10:46
|
EgilS
More than words
|
More than words
Geir: Lysløypa fra Storsvingen. Var vel en 15cm dype spor og skrens i svingene. Ikke noe stooort problem da jeg har opplevd det kun en gang. Men det er sikkert fordi jeg ropte så høyt her i tråden :-)
Det finnes mange bedre stier å sykle på enn i lysløypa. Insisterer man på å sykle der, velger jeg å tro det kun er for å kvervulere, ikke fordi det er en flott opplevelse. Jeg har syklet en del i skiløypene i vinter. Det jeg opplever er at om føret er slik at man synker nedi slik at det blir mer enn kun overfaldiske spor er det omtrent umulig å sykle på noen fornuftig måte. Da snur jeg etter 5 meter.
|
|
|
04/03/2010 13:06
|
GeirK
More than words
|
More than words
Min erfaring er at dersom du lager mer enn 3-5 cm dype spor, er det umulig å sykle. 15 centimter er halvveis ned til akslingen og da kan det umulig ha vært en tråsykkel som har laget sporene. En har verken fremdrift eller styring under slike forhold. Jeg tipper at det var ett eller annet motorisert. Det finnes mange bedre stier å sykle på enn i lysløypa. Insisterer man på å sykle der, velger jeg å tro det kun er for å kvervulere, ikke fordi det er en flott opplevelse.
I mitt tilfelle vil det være fordi jeg er på vei til en kul sti som tar av fra lysløypa.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
04/03/2010 16:42
|
Bawrel
Entusiast
|
Entusiast
En kompis på ski møtte tre karer på sykkel i lysløypa i går. Han møtte de i en bakke og det kunne gått galt, men heldigvis hadde han ikke så stor fart og det var bra feste i løypa. Han er sikkert ikke den eneste som er forbanna på syklister i lysløypa...
|
|
|
04/03/2010 22:30
|
Jonas Tilseth
Ivrig
|
Ivrig
Marka er for alle, så hissige skifolk som tror de eier løypa kan bare jekke seg ned. Men håper de som sykler har tatt hensyn og hatt vanlig folkeskikk.
|
|
|
05/03/2010 07:00
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hva var problemet - at syklistene ikke holdt til høyre?
|
|
|
[Re: Jonas Tilseth]
05/03/2010 08:56
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Marka er for alle, så hissige skifolk som tror de eier løypa kan bare jekke seg ned. Men håper de som sykler har tatt hensyn og hatt vanlig folkeskikk. Se ikke bort fra at det fins lokale reguleringer på annen ferdsel enn ski i preparerte lysløyper. t
|
|
|
[Re: Ynot]
05/03/2010 12:37
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ihht. en separat tråd med samme tema er det ilfg. friluftsloven anledning for å sykle i skiløypa dersom det skjer hensynsfullt og med tilbørlig varsomhet. En regulering av dette må da stadfestes av fylkesmannen.
|
|
|
05/03/2010 13:00
|
Bigboned
Ringrev
|
Ringrev
En kompis på ski møtte tre karer på sykkel i lysløypa i går. Han møtte de i en bakke og det kunne gått galt, men heldigvis hadde han ikke så stor fart og det var bra feste i løypa. Han er sikkert ikke den eneste som er forbanna på syklister i lysløypa... Hadde det ikke vært værre om det var tre på ski?
Redigert av Bigboned; 05/03/2010 13:09. Rediger grunn: Skrivekløning
Ola.
|
|
|
[Re: Bigboned]
05/03/2010 13:20
|
oysandr
Avhengig
|
Avhengig
Ski, sykkel, til fots med eller uten hund, barnevogn og pulk.
Spiller ingen rolle hvordan man kommer seg ut i marka, bare man tar hensyn til andre man møter på sin vei. Nå er det dessverre stort sett slik at det er hastighet som oppleves skummelt for andre, så da er det vel viktigst at skiløpere og syklister er flinkest til å ta hensyn?
Take Care!
|
|
|
[Re: oysandr]
05/03/2010 14:36
|
Sykkelmamma
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Traff en ÆLJ i løypa jeg - det var skummelt det! Det var dog ikke i Trondheim.
|
|
|
[Re: Bigboned]
05/03/2010 16:44
|
Bawrel
Entusiast
|
Entusiast
Lurte på det samme selv, da vi hjemme-hjemme har enveiskjøring i lysløypa... Sykler i skiløyper selv jeg, men fikk i dag høre av en professor ved NTNU at det var forbudt å sykle i Bymarka utenom Gamle Bynesvei og Tømmerdalsveien!? Turte ikke si til han at jeg syklet i skiløypene på vinteren akkurat. Men er det lov, er det lov og det er GULL 
|
|
|
05/03/2010 16:59
|
GeirK
More than words
|
More than words
Sykler i skiløyper selv jeg, men fikk i dag høre av en professor ved NTNU at det var forbudt å sykle i Bymarka utenom Gamle Bynesvei og Tømmerdalsveien!?
Da kan du fortelle ham at det ikke er vedtatt så mye som et eneste forbud mot sykling noen steder i Trondheim kommune og hilse fra en som har vært i dialog med Friluftsetaten angående dette en rekke ganger.
|
|
|
05/03/2010 17:05
|
Bawrel
Entusiast
|
Entusiast
Så da er det Markaplan i fra 2005 som gjelder? Sweet 
|
|
|
05/03/2010 17:33
|
ventle
Besatt
|
Besatt
Da kan du fortelle ham at det ikke er vedtatt så mye som et eneste forbud mot sykling noen steder i Trondheim kommune og hilse fra en som har vært i dialog med Friluftsetaten angående dette en rekke ganger. Sikker på at dette også gjelder i preparerte skiløyper? Det er nemlig forbudt å gå til fots i preparerte skiløyper i Trondheim kommune... det står det dessuten skilt om ved inngangen til marka en del plasser, bla. på Saupstad Skisenter. Sykkel er ikke nevnt på skiltet, men det høres merkelig ut dersom sykler skulle vært tillatt der fotturisme er forbudt. Forøvrig kan en paragraf i friluftsloven tolkes dithen at det er forbudt å sykle i preparerte skiløyper, da behøves ikke noe lokalt forbud, det eneste unntaket ville vært om Trondheim kommune aktivt gikk inn og vedtok at det skal være tillatt å sykle i skiløypene, noe jeg tviler på i og med at det som sagt er forbudt å gå der til fots.
mvh Helge
|
|
|
05/03/2010 17:40
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Sykler i skiløyper selv jeg, men fikk i dag høre av en professor ved NTNU at det var forbudt å sykle i Bymarka utenom Gamle Bynesvei og Tømmerdalsveien!?
En klan av professorer ved NTNU er notorisk upålitelig, og opptrer som de eier Trondheim. Vanlige kjennetegne er høy alder, mann, fremhevelse av tittel og forbitrelse over det meste. Overse disse. Det er fullt av andre professorer som er de nydeligste mennesker.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
[Re: Sykkelmamma]
05/03/2010 17:50
|
Dan
More than words
|
More than words
Sykkelmamma Nytt medlem Registrert: 07/09/2009 Innlegg: 1 Et halvt års lurking før man begir seg utpå er skikkelig god nettikett vil jeg si.  Velkommen!
|
|
|
[Re: ventle]
05/03/2010 18:06
|
GeirK
More than words
|
More than words
Nå gjaldt dette sykling om sommeren.
Med mindre forbudskiltene er stadfestet av fylkesmannen, kan man drite i disse skiltene og gå i skiløypene så mye man ønsker så lenge man viser hensyn og tilbørlig varsomhet.
|
|
|
05/03/2010 18:49
|
GeirK
More than words
|
More than words
Lurte på det samme selv, da vi hjemme-hjemme har enveiskjøring i lysløypa... Sykler i skiløyper selv jeg, men fikk i dag høre av en professor ved NTNU at det var forbudt å sykle i Bymarka utenom Gamle Bynesvei og Tømmerdalsveien!? Turte ikke si til han at jeg syklet i skiløypene på vinteren akkurat. Men er det lov, er det lov og det er GULL En gang til. Hva var konkret problemet til kompisen din - at syklistene ikke holdt til høyre i sporet?
|
|
|
[Re: Loki]
05/03/2010 19:58
|
gammaswami
Entusiast
|
Entusiast
En klan av professorer ved NTNU er notorisk upålitelig, og opptrer som de eier Trondheim. Vanlige kjennetegne er høy alder, mann, fremhevelse av tittel og forbitrelse over det meste. Overse disse. Det er fullt av andre professorer som er de nydeligste mennesker.
Dette er den langt framskredne middelalders syndrom, og gjør seg gjeldende hos andre enn professorer også. Men av en eller annen grunn så blir det lagt mye mer merke til når en professor uttaler seg om noe han/hun ikke har peiling på enn når de fleste ikke-professorer gjør det. Uansett, og hvortilderom er, som Loki også anbefaler, overse alle disse forbitrede og sinte middelaldrende menn, og du vil få et lettere og bedre liv. Inntil du selv blir innhentet av framskreden middelalder, vel og merke ;-)
Frihet! Likhet! Fraternisering!
bzzzt! Kjetil
|
|
|
[Re: gammaswami]
05/03/2010 21:01
|
GeirK
More than words
|
More than words
Høy alder = middelaldrende?
|
|
|
05/03/2010 21:15
|
Bigboned
Ringrev
|
Ringrev
Når man tenker på hvor mange terrengsykler som finnes i Norge synes jeg det er merkverdig hvor lite det tilrettelegges for bruken av disse syklene.
Dersom man bruker sykkelen til det den er bygd for, sykling i terrenget, møter man skepsis og spørsmål om dette kan være lov.
For å få til den nye lysløypa i bymarka er det planert og ryddet en trase bred som en fylkesvei (+- litt)... Hva er gjort for terrengsyklistene? Finnes det en rundbaneløype i Trondheim bortsett fra runden de bruker rundt festningen? Vi har jo hele bymarka å ta av så det trengs kanskje ikke?
Jeg meg ikke særlig slem om jeg legger igjen mine dekkspor på stiene i bymarka. Vinter eller sommer.
Marka må kunne brukes.
Ola.
|
|
|
06/03/2010 12:27
|
gammaswami
Entusiast
|
Entusiast
Høy alder = middelaldrende? SSB opererer med begrepet middelaldrende for gruppa 45 til 59 år. Om f.eks. 59 år er "høy alder" er vel avhengig av hvem man spør.
Frihet! Likhet! Fraternisering!
bzzzt! Kjetil
|
|
|
[Re: gammaswami]
07/03/2010 11:20
|
The n00b
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg må bare få legge til at jeg ganske så sjelden oppholder meg i lysløypa på sykkel om vinteren. Har i det siste sykla en tur på ladestien, nidelvstien og diverse, der det er hardpakket.
Hvis jeg tar turen innom lysløypa, snur jeg ganske fort om jeg finner ut at det er for løst til at man kan sykle uten at man synker veldig mye nedi. klart har jeg tatt turen og funnet ut under veis at det var kanskje i overkant løst enkelte plasser, og angret på det.
Men er ofte på vei opp i marka til andre stier. Pleier vanligvis å ta bilveien opp til Estenstadhytta, og ned gjen, tar av ned akebakken også hvis det er fint underlag. Tar bakkene opp som kondis\styrketrening og turen ned som teknikktrening.
Er helt for at man ska vise hensyn når man ferdes i marka, og ikke ferdes på en sånn måte at man skremmer og irritere folk. Nå skal det jo også sies at enkelte blir vettskremte og virker irriterte selv om jeg har bremset helt ned og sier høflig: unnskyld? kan jeg få komme forbi? De er i sin egen verden og har ikke enset at det kommer noen bakfra.
Folk går ofte tre i bredden og sperrer hele bredden på stien, og det er forsåvidt greit, men jeg mener folk må ha fått med seg det nå at sykling er her for å bli å at det er mange som ferdes med sykkel, også i marka. Jeg ser med gru på den dagen da noen presterer å forby det, kun fordi de ikke interesserer seg for sporten\hobbyen selv.
Kan vel si det så enkelt at jeg tar det ikke så høytydelig om noen ser at det blir bittelitt spor i lysløypa etter sykling, marka er vel fortsatt for alle? og ploging på ski og fotfolk lager vel også spor i løypa? Det beste er frost som kommer etter en mildværsperiode, da kan lysløypa være knallhard og omtrent glasert. Perfekt med bra piggdekk da, og da er det omtrent ikke egnet til å gå ski der likevel.
BTW: jeg og to andre var i lysløypa den dagen det snakkes om og vi pleier alltid å holde oss så godt til høyre som bare er mulig. Vi tok en tur innom lysløypa også denne dagen. Og det kunne nok vært mer hardpakka enn det faktisk var. Vi hadde sikkert litt fart nedover et par bakker, men det finnes da sannerligen også tullinger som kommer på langrennski nedover i høy fart og med minste mulige form for kontroll. kan vel være skummelt det og.
Har på ingen måte planer om å provosere eller ignorere andre folk når jeg er ute med sykkelen, jeg prøver bare å ha det gøy, kose meg og utøve hobbyen min som jeg ganske enkelt digger.
|
|
|
[Re: The n00b]
07/03/2010 12:04
|
Bawrel
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har ikke ski og går ikke på ski. Jeg trodde ikke man hadde lov til å hverken gå eller sykle i preparerte skiløyper, slik er det hjemme-hjemme. Supert at det er lov i Trondheim.
Det at flere brukergrupper av marka blir irritert på syklister og til og med tror at sykling er forbudt, må vel skyldes mangel på informasjon?
|
|
|
|
|