Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

martinidalen.no

martinidalen.no #887784 15/02/2010 21:45
M
M_Dalen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
halla!
Har fått laget meg en hjemmeside no www.martinidalen.no

Håper dere liker hva dere ser!
Blir glad for all tilbakemeldig, ris og ros!

Martin

Re: martinidalen.no [Re: M_Dalen] #887795 15/02/2010 22:03
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Bildescrollingen fungerte ikke optimalt (ihvertfall i Safari). Noen bilder var for brede til å passe i vinduet, så de ble kuttet i siden. Ganske irriterende. Bildene var også ganske små, men det er kanskje bevisst?

Håper du tar det som konstruktiv kritikk. Ryddig side og veldig fine bilder!

Re: martinidalen.no [Re: Mmar] #887824 15/02/2010 22:44
front biker Offline
Besatt
Besatt
Mange kule sykkelbilder, kraftige grønnfarger og bra utsnitt. Synes en amatør som meg.

Litt nødtørftig om deg selv og hva du vil med bildene. Salg, foto-oppdrag?

ps: hvorfor legges ikke 6-dagers innom noen av de løypene? ;-)

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: martinidalen.no [Re: Mmar] #887828 15/02/2010 22:52
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Scroll og bredde fungerte fint hos meg i Firefox og OS X. Passet perfekt inn i rammen.

Realtime edit: landskapsbildene blir tidvis for brede, ser jeg. Kanskje rammen skulle vært litt bredere.

Størrelsen på bildene synes jeg var fin til en kjapp oversikt, men kanskje du kunne lagt ut større bilder i tillegg, og lenket oversiktsbildene til dem?

Én ting er litt forvirrende, forresten: hvor er bildene av spriten?

LJ

Re: martinidalen.no [Re: Vanilla Ninja] #887831 15/02/2010 22:57
progres Offline
Besatt
Besatt
scrollingen fungerte heller ikke toppers hos meg - firefox/ win XP

fine sykkelbilder.

Re: martinidalen.no [Re: progres] #887849 16/02/2010 06:44
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Skroll blir litt amputert for oss uten mus med side-scroll funksjon. Skynd deg å fikse noe mer stæsj på førstesiden også, slik at man blir mer fristet til å gå videre inn på siden.

Ellers veldig flotte bilder! Sitter på kontoret med kaffen og ønsker meg ut på ski, sykkel og fjellet. Samtidig!

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: martinidalen.no [Re: Knirkekne] #887855 16/02/2010 07:18
EgilS Offline
More than words
More than words
Jeg synes generelt at sideveis scrolling er noe dritt, og jeg kan ikke se noe stort poeng i det heller.

Noen av bildene som var i "portrait" ble litt små. I tillegg var skillet mellom bildene litt lite slik at med 3-4 (helt eller delvis) i rammen samtidig ble det litt rotete.

Mange bra bilder da.

Re: martinidalen.no [Re: EgilS] #887888 16/02/2010 08:34
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Scroll funker fint på mac (safari/snowleopard) i heimen, men på en laptop på jobb blir ikke dette like bra.

Et minus er at menyen "kollapser" når du klikker inn på en av kategoriene. Da må man klikke på "Photography" enda en gang hvis man vil se de andre kategoriene; ikke så enkelt å hoppe i mellom.

Forsida bør du legge en del arbeid i, for slik den er nå er den ikke spesielt innbydende. HVORFOR skal folk bruke tid på sida di? Dette bør du fortelle dem på førstesida.

På noen av bildene ville jeg også valgt en mer diskret signatur; signalgrønt på fine naturbilder ødelegger hele morroa.

Jeg synes en del av bildene er helt kanon, så det er bra du får vist dem frem!
Jeg ville også vurdert en annen løsning for visning av bilder. Det finnes mye fint i flash som er enkelt å sette opp, og det hadde gjort seg med f.eks. en thumbnail-oversikt der man kunne klikke på et bilde for større visning, og så bla videre blandt de store bildene "sammenhengende"; altså uten å gå tilbake og klikke på en ny thumbnail.

Re: martinidalen.no [Re: Øyvind V] #887907 16/02/2010 09:13
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Jeg så bare et par bilder, siden sideskrolling kombinert med fryktelig små bilder gjør det for tungvindt i forhold til hva jeg som leser får igjen. Webben er full av ting å se på, og vil du at folk skal velge å bruke tiden sin på ditt opplegg, så må det tilbys på en slik måte at man ikke like gjerne lukker siden og går videre. Plusspoeng for å ikke sylte ned siden i tunge flashapplikasjoner, som dessverre mange fotografer gjør (meg selv inkludert - latskapen lenge leve :-)

Re: martinidalen.no [Re: JonAre] #887908 16/02/2010 09:19
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Haha. Off topic: Jeg googlet brukernavnet mitt for å se om man fortsatt kom fram til den smått forlatte nettsiden min, og det gjorde man jo. I tillegg fant man blant de 10 føreste resultatene en "jonare" som lider av angst og depresjoner, og en annen som har tatt bilde av seg selv i underbuksa. Jeg vil ha e-enerett på navnet mitt igjen! ICON_SMILE

Re: martinidalen.no [Re: JonAre] #887999 16/02/2010 12:12
perbl Offline
More than words
More than words
Først må jeg si at du tar fete bilder, så jobber du litt mer med å strømlinjeforme presentasjonen på portfolioen bør du ha et knallbra utgangspunkt som fotograf! Jeg bøyer meg i støvet.

I og med at du også vil ha ris, tillater jeg meg å komme med litt konstruktiv kritikk ICON_SMILE

Jeg kan liste ut noen punkter jeg synes er greie for fotogalleri på nett:

* Oversikt: Det bør være mulig å kunne se på mange bilder på en gang, og på den måten kjapt få et overblikk over hva man vil se på. Stikkord: Kategoriserte galleri, bra thumbnailvisning, mulighet til å kjapt hoppe til et gitt bilde når man husker hvor det er. Nå blir det litt som "Gå til Martin sin side, og scroll sånn ca 75% til høyre" hvis jeg vil beskrive lokasjonen til et gitt bilde uten å direktekopiere URLen til bildet ved å høyreklikke på det.
* Fullsize: Det bør være mulig å se bilder i store versjoner, her kan du evt hive på et watermark eller lignende irritasjonsmomenter hvis du er bekymret for at folk skal rippe arbeidet ditt. Poenget med galleriet er å ha muligheten til å studere bildene dine, slik det er nå blir mesteparten av siden utelukkende ekstradill som tar fokus vekk fra bildene, så lenge de er såpass små.
* Informasjon: Det er av og til veldig kurant å kunne se litt beskrivende ord om bildet, er det f.eks en bra historie knyttet til bildet, fotografiske utfordringer etc. Her kan man også hive på eventuell litt EXIF-info for nerder som meg som liker å se hvordan utstyret var brukt.
* Effektivitet. Dette er punktet som gjør at jeg forkastet flickr til fordel for smugmug. Jeg vil med få klikk hoppe mellom alle de tre punktene over, dvs kjapt komme tilbake til thumbnailvisning når jeg er inne i fullskjermsvisning og omvendt, og så videre.

Vil du ha sideveis scrolling, kan en fiks på det siste punktet være å gjøre noe ala Grant Gundersons galleri som du ser her: http://www.grantgunderson.com/ , selv om dette galleriet også feiler litt på mine personlige preferanser. Her kan man hvertfall bite seg merke i hvilket nummer et gitt bilde var listet ut under.

Redigert av perbl; 16/02/2010 13:56.

Per B.
Re: martinidalen.no [Re: perbl] #888041 16/02/2010 13:26
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mye bra shots, men fra et web-ståsted er det rom for forbedringer. Jeg støtter det som har blitt nevnt tidligere, thumbnails, ikke sideveis scrolling, evt mulighet for nedlasting av bilder med vannmerke, litt historie om bildet etc.

Jeg anbefaler gjerne bildegalleriet jeg bruker selv, Imagevue. Utviklet av en nordmann til og med ;-)
Føler mange av punktene som er nevnt er ivaretatt på mitt eget galleri, ta gjerne en titt; http://anders.anker-rasch.no/gallery

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Moderator  support