Jeg baserer min uttalelse ut i fra snakkis jeg har hatt med butikksjefen min her på huset. Han var nylig i Portugal og testet Cervelo sine 2010-modeller og fikk også presentasjoner og kurs av ingeniører hos og grunnleggerne av Cervelo.
En av sjefsingeniørne hos Cervelo uttalte følgende om BB30: "You will never see a BB30 on a Cervelo"
Grunnen til dette var at vinningen av BB30 kranksett og lagre (stivere og lettere) gikk opp i spinningen ved at rammen blir tyngre og mykere ved krankhuset. Cervelo er kjent for å ha meget stive krankhus og de klarte ikke å få BB30 til å bli en Feature with benefit (som de kaller det) på sine rammer. (Merk, dette gjelder altså Cervelo sine rammer, det kan godt hende en Caad 9 har fordel av BB30, men at den fordelen er verdt 3-4000.- kan jeg ikke tro)
Dette er altså utsagn fra en produsent som velger å ikke benytte seg av systemet, og en sak har som kjent alltid flere sider, don't shoot the messenger!

(Cervelo har nå også bygget en ramme på ca. 650g, som i følge Thor selv er imponerende stiv. Denne vekten hadde de ikke klart å nå med BB30)